• Anonym (Tveksam)

Min sambo vill att jag slutar jobba extra

För att göra en lång historia kort, jag har alltid jobbat mycket, både innan jag träffade min respektive men även efter. Jag trivs med mitt jobb och trivs med att jobba mycket, sedan vi fick våran lille så har förhållandet knackat och han ställer ultimatum att jag slutar jobba något extra alls, alltså tvärt sluta med allt extra arbete!  Jag har barn sedan tidigare och har utgifter som han inte har (delad ekonomi), och hans lön vs utgifter går plus minus noll varje månad. Jag är den som lyckas spara undan lite varje månad och som då kan betala när man vill ha lite extra kul någon gång, semester tex, eller när någon större utgift skulle komma tex att bilen går sönder. Jag vill också att mina barn ska kunna få en liten extra slant när det behövs osv jag tror ni förstår hur jag menar.  

han anser att jag har för mycket utgifter om jag inte kan få det att gå runt, men jag har ju då som sagt utgifter som han inte har, och jag går utan problem runt med den lönen jag har när jag arbetar extra, vilket jag har gjort under många år så för mig är det vardag. 

han insisterar på att jag tvärt ska sluta annars kommer det leda till att vi går skilda vägar, jag har sagt att jag kan dra ner på jobbet men jag kan INTE sluta med det helt för det är inte ekonomiskt försvarbart och då står vi där i skiten om vi varje månad enbart går +-0 och inte kan spara undan till buffert eller semester/nöje etc.

AITA? jag vet varken till eller från och vet inte ens hur jag ska ställa mig till kravet! 

• Svar på tråden Min sambo vill att jag slutar jobba extra
  • Anonym (Pengar = trygghet)
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 19:23:01 följande:
    De allra flesta jobben inom vården är 36h/vecka på heltid.

De jobbar inte sk raka veckor, med 40h/vecka på heltid. 
    Inte när jag jobbade i vården dagtid, du menar de som arbetar i skift?
  • Anonym (M)
    Anonym (Peter) skrev 2025-08-28 19:32:04 följande:
    Han gör av med 16-19 lapp i månaden utan att spara, så det är han som behöver se över sina utgifter.
    Och ts klarar inge sina utgifter utan extrajobbet. Båda behöver se över sina utgifter. Och det har inget med ts extrajobb att göra. Vill extrajobba så gör hon det. 
  • Anonym (Pengar = trygghet)
    Anonym (X) skrev 2025-08-28 15:03:10 följande:
    Är ni två heltidsarbetande som bara får det att precis gå runt så har ni för höga fasta utgifter. 
    Mannen går ju runt, men vill inte lägga undan em krona trots att han har utrymme för det. Skulle själv aldrig stå ut med em man som Inte tänkte på framtiden alls.
  • Anonym (M)
    Anonym (Pengar = trygghet) skrev 2025-08-28 19:43:14 följande:
    Dagtid är raka veckor. 40h/vecka. 

Skift är runt 36h/vecka på heltid. 

Alla jobbar inte raka veckor inom vården.... 
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Pengar = trygghet) skrev 2025-08-28 19:48:54 följande:
    Mannen går ju runt, men vill inte lägga undan em krona trots att han har utrymme för det. Skulle själv aldrig stå ut med em man som Inte tänkte på framtiden alls.
    Njae, han går inte runt då han inte kan reparera bilen och har både skulder till TS och lån. Båda borde prioriteras att betalas av före nöjen.
  • Tow2Mater
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 16:09:37 följande:

jag har redan kompromissat genom att dra ner men han är inte nöjd ändå utan kräver NOLL extraarbete utöver min heltidstjänst samt att jag ska avboka alla redan inbokade timmar

Då låter det ju som ni ska gå skilda vägar. Dags att planera vem som bor kvar, vem som flyttar, hur ni ska ha barnet, etc. Och man kan gissa du inte kommer se roken av dina utlånade pengar om du inte skrivit bra papper på det hela och kan ta det som del av bodelningen.
  • Anonym (Hm)

Min största fundering är hur mycket du är borta hemifrån? Alltså utöver din vanliga arbetstid?

jag har en sambo som arbetar väldigt mycket också utöver sina timmar, men han är egenföretagare. så lite annat då. Men det tar inte bort känslan av att jag ofta känner mig ensam och själv. Speciellt när jag har högre lön på mina ordinarie timmar.

gör en excel över dina kostnader, se över vad era semestrar kostar osv. Så ni får de mesta svart på vitt.
    min sambo tyckte länge att vi hade orättvis fördelning hemma, men ändrade åsikt när han såg kalkylen. Han förstod inte riktigt att det fanns kringkostnader.

• Xenia
    Anonym (Beror på) skrev 2025-08-28 18:32:01 följande:

Det är dessutom verkar han anser att hans pengar är hans, medan dina pengar är bådas eftersom det endast är DU som lägger undan till reparationer, underhåll av bostaden samt semester och nöjen som även han är med på. 

Att hon behöver jobba så mycket beror bl a på att det är hon ensam som betalar "guldkanten", som även han utnyttjar. Likaså verkar hon vara den enda som sparar. Hon har visserligen fler barn, men han sparar inte ens till deras gemensamma barn.

Vill han att hon ska arbeta mindre så får han själv arbeta mer eller spara ihop till en guldkant och till deras gemensamma barns framtid.
  • Anonym (Ford fokus)
    Anonym (Pengar = trygghet) skrev 2025-08-28 19:43:14 följande:
    Jag har också jobbat 36 h som heltid och det var inte i vården utan 12 h labbskift/helg på stort privat företag.

Så det finns visst, även om vissa tydligen går runt med huvet i en säck och inte kan något om arbetsmarknaden.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 19:49:13 följande:
    Dagtid är raka veckor. 40h/vecka. 

Skift är runt 36h/vecka på heltid. 

Alla jobbar inte raka veckor inom vården.... 
    Precis. Just därför blir det fel att skriva som du först gjorde, att det är heltid för alla inom vården.

Det finns trots allt ett antal kategorier under tex avtalet för kommun & region (som kan kallas "vården" på olika vis) som faktiskt har rak vecka.
    Eller lokala avtal om runt 38h för heltid.
  • Anonym (X)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 16:09:37 följande:

jag har redan kompromissat genom att dra ner men han är inte nöjd ändå utan kräver NOLL extraarbete utöver min heltidstjänst samt att jag ska avboka alla redan inbokade timmar

Vad har han för skäl? Orkar han inte med hem och barn ensam när du är borta? Eller vill han umgås mer med dig?

Det finns inte något tydligt rätt och fel i sånt här utan det beror på omständigheterna. Olika lösningar kan vara rätt för olika familjer. Jag hade inte fixat att min sambo jobbade extra när barnen var små. Men jag är själv sjuk och har barn med diagnoser. 

En alternativ lösning till extraarbete är att dra ner på fasta utgifter. Två heltidsarbetande ska ha råd med månadspeng ctill barnen och liknande.
  • Grässtrå77
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 19:30:48 följande:
    Vilket är en alldeles för hög utgift. 

Barn måste inte ha den nyaste mobilen, den dyraste abonnemanget, hög månadspeng etc. 

Det finns alltid saker att se över i sina utgifter. El-abonemang, mobilabonnemang, streaming-tjänster etc. 
    Jag känner mig ganska övertygad om att TS barn inte har den nyaste mobilen eller hög månadspeng. Det utrymmet finns definitivt inte i TS budget oavsett hur mycket hon jobbar extra. Hon vill bara att de ska få sånt som alla ser som ett basutbud.
  • Anonym (Tveksam)
    Grässtrå77 skrev 2025-08-29 13:32:53 följande:
    Jag känner mig ganska övertygad om att TS barn inte har den nyaste mobilen eller hög månadspeng. Det utrymmet finns definitivt inte i TS budget oavsett hur mycket hon jobbar extra. Hon vill bara att de ska få sånt som alla ser som ett basutbud.

Tack, och ja det stämmer dom har definitivt inte dom nyaste telefonerna eller dyraste abonnemangen. vi har familjeabonnemang så jag betalar 129kr per barn med fria samtal och fri surf, mobiltelefoner har dom antingen fått ärva eller så får dom en ny i samband med födelsedag/jul och då pratar vi runt 2000kr! 

månadspengen dom har är beroende på ålder och behov, ej tjej behöver tex mer än en kille, och en som hänger ute med kompisar mycket behöver mer än den som sällan är ute osv

• miriamsem

Blir bara frustrerad läsa tråden. Kärlek, är som det låter - en kär lek. Dvs Glädje, smidighet, se lösningar, vilja väl, vilja varandras bästa, jobba åt samma håll, må bra med den andre / prioritera / se fram emot samt uppskatta tiden tillsammans. Min Man sade en gång - ett jobb är bara ett jobb och det finns mycket att välja att jobba med / men NI, min Familj, det finns bara EN av er. Otroligt fin människa, och klok. Han avled ett par år senare. För alltid saknad och enorm förlust och grym sorg och många "förlorade" år av att endast pyssla med Överleva och slå ihjäl tid. Tänk Er för - någon i Er Familj kan plötsligt försvinna. Kan lova Er - då lär ni inse, att pengalappar och villa och jobba jämt - hjälper föga i sorg. Lär säkert omvärdera = man får andra värden, vad man anser är värde och inte.

Svar på tråden Min sambo vill att jag slutar jobba extra