• Anonym (S)

Bjuder inte på mat pga ekonomi

Hur vanligt är det att man inte bjuder barnens kompisar på mat pga begränsad ekonomi? Är det något dina barn har upplevt eller något som du själv begränsar pga ekonomi?

• Svar på tråden Bjuder inte på mat pga ekonomi
  • jenniferlopez
    Studentpappa skrev 2025-09-23 17:25:20 följande:
    Kan man hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt så kan det ju vara så att man alltid bjuder men barnet/barnen i sin tur blir aldrig bjuden tillbaka. Då försvinner min lust att vara generös. Man ställer alltid upp och skjutsar men de andra föräldrarna gör det inte osv.

Så länge det går åt båda håll inkluderar vi alltid kompisar. Men viljan försvinner om det utnyttjas.

ja det förstår jag helt. Det där hade också gjort mig irriterad. men vad säger föräldrarna när du tagit upp detta med dem att de aldrig bjuder tillbaka eller skjutsar?

• jenniferlopez
    Anonym (l) skrev 2025-09-23 21:21:05 följande:
    vem säger att pastan är det dyra i en maträtt hahahahaha

ingen? Det är ju exakt min poäng. Pasta är svinbilligt och lätt att göra mycket av om ekonomin är dåligt. 

hellre bjuda på enkel pasta än inget alls. 

• EpicF
    jenniferlopez skrev 2025-09-23 21:07:17 följande:

ops jag snälltolkade dig att du faktiskt bjudit barnen på mat men sedan slutat, ser nu att du vart snål rakt igenom. Barn minns sådant varande du vet. 

På vilket sätt är det snålt att faktiskt inte har råd att ha extra barn på middag var och varannan dag?
  • jenniferlopez
    Anonym (l) skrev 2025-09-23 21:22:43 följande:
    Du måste vara bitter om du minns sådant sen du var barn med denna inneboende aggression. Jag minns snälla föräldrar till mina vänner, om de bjöd på middag eller inte kommer aldrig spela någon roll för mig.

det är mer komiskt, något man skrattar åt och tycker är pinsamt. någon inneboende aggression låter mer som en projicering från ditt eget håll. 

• jenniferlopez
    EpicF skrev 2025-09-23 21:28:25 följande:
    På vilket sätt är det snålt att faktiskt inte har råd att ha extra barn på middag var och varannan dag?

du får googla definitionen av att vara snål om du inte förstår konceptet. 

kommer någon hem till ens hus så bjuder man. 

• Anonym (l)
    jenniferlopez skrev 2025-09-23 21:25:48 följande:

ingen? Det är ju exakt min poäng. Pasta är svinbilligt och lätt att göra mycket av om ekonomin är dåligt. 

Du var mig en.... Skål

snacka om att vara mer pinsam med att servera enbart pasta än att skicka hem någon

• EpicF
    jenniferlopez skrev 2025-09-23 21:18:41 följande:

det finns ju undantag för allt men det du beskriver är extremt ovanligt att ha 9 barn. I dessa fall där ett specifikt hem blir en fritidsgård så får väl föräldrarna ha tillräckligt med förnuft att säga att dagen efter leker man hos någon annan om det nu är ett problem att bjuda på mat. 

det finns inget tvång att man alltid måste vara hemma hos samma person och leka .

jag står fast vid att det är en felprioritering att inte bjuda sina barns vänner på mat. Ett stort paket pasta kostar typ ingenting.

Snarare en felprioritering att bjuda sin barns kompisar när man knappt får ekonomin att gå runt. 

Ja, det ör ovanligt med 9 barn. Men jag är uppvuxen med familjer som hade många barn. Vissa hade råd art bjuda barnens kompisar på mat, andra hade inte. 

Nej, för dig kanske inte ett stort paket kostar många kronor. Men för en familj som varje månad måste vända och vrida varenda krona för att få ekonomin att gå ihop och då kan det där stora pasta paketet göra att bägaren rinner över. Är det verkligen så svårt att förstå för dig? 🤔

Men varför anser du att det är en felprioritering att inte bjuda barnens kompisar på mat? 

Jag att du aldrig har fått vända och vrida på varenda krona. 
  • EpicF
    jenniferlopez skrev 2025-09-23 21:25:48 följande:

De allra flesta normala föräldrar prioriterar att försörja sina barn, framför att bjuda barnens kompisar på middag. 
  • EpicF
    jenniferlopez skrev 2025-09-23 21:30:43 följande:

du får googla definitionen av att vara snål om du inte förstår konceptet. 

kommer någon hem till ens hus så bjuder man. 

Jag frågade på vilket sätt du tyckte det var snålt? 

Nej, det är inte självklart att man ens har råd att bjuda gäster på middagar. 

Du vet, att inte ha råd är inte samma sak som att vara snål. De är två helt skilda saker. 
  • Studentpappa
    jenniferlopez skrev 2025-09-23 21:23:14 följande:

ja det förstår jag helt. Det där hade också gjort mig irriterad. men vad säger föräldrarna när du tagit upp detta med dem att de aldrig bjuder tillbaka eller skjutsar?

Jag är ingen Karen som ringer upp och tjafsar med barnens kompisar. Det är barn i åldern att dom är stora nog att ta sig runt själva, ang skjuts får dom ta den diskussionen själva när dom ringer.

- Nu har jag skjutsat er dit, ring xxx föräldrar eller ta bussen. 

I nuläget är det ingen kompis föräldrar som är så, det var 1-2 år sedan.
    Ride it like you stole it
  • jenniferlopez
    Studentpappa skrev 2025-09-23 21:47:15 följande:
    Jag är ingen Karen som ringer upp och tjafsar med barnens kompisar. Det är barn i åldern att dom är stora nog att ta sig runt själva, ang skjuts får dom ta den diskussionen själva när dom ringer.

- Nu har jag skjutsat er dit, ring xxx föräldrar eller ta bussen. 

I nuläget är det ingen kompis föräldrar som är så, det var 1-2 år sedan.

det är ju fullt möjligt att kommunicera med andra vuxna (och barn!) utan att behöva vara en karen som tjafsar. Man kan ju prata helt normalt sätt. Det verkar i den här tråden som att alla är lite småsura men ingen vågar prata med andra föräldrar om en situation som uppenbarligen stör en.

• jenniferlopez
    EpicF skrev 2025-09-23 21:33:50 följande:
    Snarare en felprioritering att bjuda sin barns kompisar när man knappt får ekonomin att gå runt. 

Ja, det ör ovanligt med 9 barn. Men jag är uppvuxen med familjer som hade många barn. Vissa hade råd art bjuda barnens kompisar på mat, andra hade inte. 

Nej, för dig kanske inte ett stort paket kostar många kronor. Men för en familj som varje månad måste vända och vrida varenda krona för att få ekonomin att gå ihop och då kan det där stora pasta paketet göra att bägaren rinner över. Är det verkligen så svårt att förstå för dig? 🤔

Men varför anser du att det är en felprioritering att inte bjuda barnens kompisar på mat? 

Jag att du aldrig har fått vända och vrida på varenda krona. 

men skicka hem barnen till andra vänner några dagar i veckan då? Hur svårt ska det vara? Att ha 9 ungar där alla har två vänner var hemma hos sig kontant är ju ett extremt exempel som troligtvis inte ens är sant.
    är det så knapert på kontot skaffar man inte 9 barn! 

• jenniferlopez
    Anonym (l) skrev 2025-09-23 21:32:25 följande:

Du var mig en.... Skål

snacka om att vara mer pinsam med att servera enbart pasta än att skicka hem någon

brukar du du be kompisarna vänta på rummet också medans dina barn äter? Att folk är så snåla var nåt nytt, hjälp 😂
  • Anonym
    jenniferlopez skrev 2025-09-23 23:37:02 följande:
    brukar du du be kompisarna vänta på rummet också medans dina barn äter? Att folk är så snåla var nåt nytt, hjälp 😂
    Eller så är de fattiga?
    Kanske det finns problem som gör att det helt enkelt inte funkar, som exempelvis ätstörningar som kan innebära att man inte kan äta med fler än sin närmaste familj.

Sen är det faktiskt också ok att bara inte vilja bjuda. Även om du inte förstår det.
    Så länge man har förstånd att inte heller skicka sina ungar att äta hos andra.
  • Studentpappa
    jenniferlopez skrev 2025-09-23 23:28:51 följande:

det är ju fullt möjligt att kommunicera med andra vuxna (och barn!) utan att behöva vara en karen som tjafsar. Man kan ju prata helt normalt sätt. Det verkar i den här tråden som att alla är lite småsura men ingen vågar prata med andra föräldrar om en situation som uppenbarligen stör en.

Ja det är det säkert, men jag vet inte hur jag skulle lyckats utan att trampa någon på tårna. 

-Hej det är Kerstins pappa, er dotter får ju alltid mat hos oss även om vi äter hämtmat. Men ni bjuder bara på makaroner och korv på sin höjd. Äter ni hämtmat blir inte hon bjuden. Grinar ni när ni skiter också? (Vi vet att dom är snåla det är inget nytt).

Jag skulle omöjligt kunna linda in det, det var enklare att bara göra likadant. Kontentan är inte att jag är konflikträdd, utan att jag inte ville att det skulle gå ut över dottern som har svårt med kompisar. 
  • Anonym (J)
    Studentpappa skrev 2025-09-23 17:25:20 följande:
    Kan man hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt så kan det ju vara så att man alltid bjuder men barnet/barnen i sin tur blir aldrig bjuden tillbaka. Då försvinner min lust att vara generös. Man ställer alltid upp och skjutsar men de andra föräldrarna gör det inte osv.

Så länge det går åt båda håll inkluderar vi alltid kompisar. Men viljan försvinner om det utnyttjas.
    Vet du att alla dessa har bil och bilen är tillgänglig?.
  • Studentpappa
    Anonym (J) skrev 2025-09-24 14:22:15 följande:
    Vet du att alla dessa har bil och bilen är tillgänglig?.
    Det är helt vanliga svenssons med hus, jobb och bilar.
  • EpicF
    jenniferlopez skrev 2025-09-23 23:34:51 följande:

men skicka hem barnen till andra vänner några dagar i veckan då? Hur svårt ska det vara? Att ha 9 ungar där alla har två vänner var hemma hos sig kontant är ju ett extremt exempel som troligtvis inte ens är sant.
    är det så knapert på kontot skaffar man inte 9 barn! 

Nu var det mina föräldrar, med 9 barn som ibland hade kompisar på besök. Med andra ord, många barn på middag. Och mina föräldrar hade råd. 

Men jag pratar om de familjer som inte har råd att buda sina barns kompisar på middag. Inte ens de som har två barn. 

Varför är det så svårt för dig att förstå att det finns folk i Sverige som har en så ansträngd ekonomi att den där extra portionen gör att ekonomin inte går runt? 

Varför ska man skicka hem sina barn till kompisarna för middag några dagar i veckan? 

Är mycket bättre och normalare att prioritera försörjningen av sina barn, än att prioritera att bjuda barnens kompisar eller andra gäster på middag. 

Och nej, att 9 barn är varken ovanligt eller unikt. Var dock kanske mer vanligt på 80-90 talet än idag. Och nej, det är heller rinte ovanligt att ens barn har en eller två vänner åå besök några dagar i veckan.

Men förövrigt så skrev jag inte att vi hade två kompisar var hemma på middag, utan art vi hade en kompis var hemma på middag. Dvs, inget ovanligt att det var sex eftra barn den torsdagseftermiddagen (en kompis var, för sex av barnen = sex extra barn). Mindre ovanligt att alla vi barn hade varsin kompis på middag, men det hände det med.
    Som sagt, mitt barndsomhem fungerade i många år som en fritidsgård av många olika orsaker med en hem drös med ungar som kom och gick. Och ja, mina föräldrar hade råd. Hade de inte haft råd så hade våra kompisar fått gå hem. Inte konstigare än det.
  • EpicF
    jenniferlopez skrev 2025-09-23 23:37:02 följande:
    Ungarna går självklart hem till sina egna hem vid middagstid. 

Du måste lära dig skillnaden på snål och att inte ha råd. 
Svar på tråden Bjuder inte på mat pga ekonomi