• Anonym (tveksam)

Fråga angående gemensam ekonomi

Lång historia kort. Har i diskussioner med min flickvän under tidigare år alltid fått intrycket av att hon tycker att ett par som köper hus och bor tillsammans ska ha gemensam ekonomi. Så har tagit detta för givet. Nu är vi i en ålder då dessa beslut börjar närma sig och vi har tittat en del på husköp. Men helt plötsligt så vill hon inte längre ha gemensam ekonomi. Lägligt nog kom denna vändning efter hon fick en befordran och gick från att få ut runt 25k i månaden till 35k. Hon anser inte att det är rättvist om ena parten tjänar mer.

Till saken hör att hon inte alls tjänar mer än mig. Hon vet bara att jag får ut runt 15k på lönekontot i månaden och att jag investerar resten. Jag har börjat tveka på henne intentioner. Hur skulle ni tolka en sådan svängning? 

• Svar på tråden Fråga angående gemensam ekonomi
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (Konstigt) skrev 2025-10-06 00:10:30 följande:
    Jag tycker att det är konstigt att hon svängde så fort hon fick en löneförhöjning! 

Undrar om hon är riktigt solidarisk gentemot ert förhållande?

Många har ju delad ekonomi när man köpt hus ihop och kanske planerar för barn.

Andra har var för sig, men man delar ofta utgifterna procentuellt, efter hur mycket var och en tjänar.

Så att den som tjänar mer betalar en större del av utgifterna. På det viset kan var och en ha egna pengar så de kan göra saker tillsammans och enskilt på fritiden för.
    Så att den ena inte alltid måste avstå.

Jag tycker det var en trist vändning från hennes sida. Inte för pengarnas skull, du lär inte lida av det om du tjänar mer. Men att det gemensamma projektet plötsligt inte var så viktigt. Den gemenamma satsningen på er som par, där man bidrar med det som man kan. Både när det gäller tid, hushållsarbete och pengar.

Förstår att du blev förvånad.

Man kan ju undra på vilka andra sätt som hon kan vilja hålla sig på sin kant i förhållandet. Medan du är mer öppen för att ni är ett par och drar tillsammans på olika sätt. 
    Du satte ord på varför jag blev paff över hennes vändning här. Det är inte ekonomin som är det stora här. Utan om vad denna praxis kan komma att mena även inom andra områden. Kommer prata igenom situationen imorgon efter jobbet och låta henne förklara sin sida i det hela innan jag drar några slutsatser.
  • Anonym (tveksam)

Liten uppdatering. Tydligen hade hon ändrat sig i frågan efter att ha pratat med vänner som sagt att hon inte ska hamna i en typisk kvinnofälla att inte ha egna pengar. Jag frågade om kvinnofällan typisk sett inte är tvärtom. Att kvinnan jobbat för lite och antingen har kass pension eller blir fattig efter separation. Kändes som jag blev avancerat gas lightad när hon förklarade att båda är en kvinnofälla.

Men jag sade att om hon är orolig att gemensam ekonomi kan sätta henne i en fälla så ska vi givetvis inte ha det men att jag vill ha papper på att våra egna tillgångar är våra egna även i framtiden. Det gjorde henne förbannad och hon frågade om jag redan planerar för separation. Jag blev matt och hon var tyst resten av kvällen.

Idag på eftermiddagen kröp det fram att hon blev ledsen och tycker att det är orättvist att hon har lån (csn/lägenhet) och att hon tvingas betala av dom själv. Medan jag kan göra vad jag vill med mina pengar. Nu har vi tjafsat om det ett tag.

tl:dr 

Jag är dum, planerar för separation och oromantisk

Jag anser att hon försöker plocka russinen ur kakan, äta upp den men samtidigt ha den kvar.

Vet inte vart det går från här ärligt talat.

• Anonym (Konstigt)

När man satsar fullt ut då slår man ihop sina påsar och drar den framtida ekonomin och familjen tillsammans, och båda ska då få ha egna pengar att röra sig med efter att utgifterna är betalda.

En del skriver ett äktenskapsförrord inför ett giftemål, om den ena parten har en betydande tillgång med sig in i äktenskapet. Det var det som du funderade på.

I dagens läge, när ett genomsnittligt äktenskap i Sverige varar i  genomsnitt i12 år, så kan det nog vara klokt. Man kanske inte vill att exempelvis släktens gamla gård ska ingå i en bodelning vid en skilsmässa. 

Sedan, när det gäller de löpande kostnaderna, är ju den andra varianten också möjlig, att man  fördelar kostnaderna procentuellt, tjänar ena parten 60 % av den sammanlagda inkomsten i familjen, så betalar den personen 60 % av utgifterna t.ex. 

Enliigt lagen ska makarna i ett äktenskap leva på samma standatd.

Om du bor i hennes lägenhet på heltid så kanske du behöver betala lite mer än halva kostnaden för lägenhetsavgiften till bostadsrättsföreningen.. Ränteutgifterna är ju en del av boendekostnaden som gör att man kan bo där över huvud taget.Man får ta hänsyn till att ränteavdragen gör det hela dyrare.  Men det är bäst att ni löser just den situationen själva.

Personligen skulle jag ha tyckt att det skulle vara sorgligt att dela upp ekonomin, men det var ju det som din sambo ville.

Själv hade jag nöjt mig att stora tillgångar före sambo/äktenskapet skrivwr man äktenskapsförord om.

Bra att ni tar era ekonomiska diskussioner nu, innan ni flyttar till ett hus och skaffar barn! 

• Olsdotter
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-07 21:32:05 följande:

Liten uppdatering. Tydligen hade hon ändrat sig i frågan efter att ha pratat med vänner som sagt att hon inte ska hamna i en typisk kvinnofälla att inte ha egna pengar. Jag frågade om kvinnofällan typisk sett inte är tvärtom. Att kvinnan jobbat för lite och antingen har kass pension eller blir fattig efter separation. Kändes som jag blev avancerat gas lightad när hon förklarade att båda är en kvinnofälla.

Men jag sade att om hon är orolig att gemensam ekonomi kan sätta henne i en fälla så ska vi givetvis inte ha det men att jag vill ha papper på att våra egna tillgångar är våra egna även i framtiden. Det gjorde henne förbannad och hon frågade om jag redan planerar för separation. Jag blev matt och hon var tyst resten av kvällen.

Idag på eftermiddagen kröp det fram att hon blev ledsen och tycker att det är orättvist att hon har lån (csn/lägenhet) och att hon tvingas betala av dom själv. Medan jag kan göra vad jag vill med mina pengar. Nu har vi tjafsat om det ett tag.

Jag anser att hon försöker plocka russinen ur kakan, äta upp den men samtidigt ha den kvar.

Jag tycker att det låter som att hon inte tänkt igenom detta speciellt noga, utan mest slängt ur sig något. Säkert är det sant att hon påverkats av vänner. Kvinnor har en tendens att lufta saker med väninnor, och om hon haft en känsla av orättvisa angående hyran på hennes lägenhet och lånen kan hon ha luftat detta med väninnorna.

Det är en väldigt dålig strategi att lufta relationsproblem med människor som kommer att ge råd och dessutom fullt medhåll utan att ha hela bilden. Det skulle jag se som ett större problem än begäran om separat ekonomi faktiskt.

Hon har hanterat sina känslor kring er ekonomiska situation på ett omoget sätt. Jag hoppas att ni kommer att kunna prata om detta på djupet och ta beslut efter hur ni faktiskt i hjärtat vill ha det, istället för att hon ska gå i krig med dig och kasta ur sig saker.
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-07 21:32:05 följande:

Det verkar som att ni inte är helt kompatibel.

Och ja, det kan bli en kvinnofälla att ha gemensam ekonomi. Speciellt där mannen tjänar mest. 

"Avancerad gas ligthat" har väl knappast blivit. 

Plocka russinen ur kakan, äta upp den men samtidigt ha den kvar? Nja, det gör hon väl inte heller. 

Däremot så ser hon efter sin egen ekonomi. 

Jag förstår varför hon tycker det är orättvist att hon betalar på både csn och lägenhetslån, men å andra sidan så det hennes val. 
  • Anonym (tveksam)
    EpicF skrev 2025-10-07 23:59:29 följande:
    Det verkar som att ni inte är helt kompatibel.

Och ja, det kan bli en kvinnofälla att ha gemensam ekonomi. Speciellt där mannen tjänar mest. 

"Avancerad gas ligthat" har väl knappast blivit. 

Plocka russinen ur kakan, äta upp den men samtidigt ha den kvar? Nja, det gör hon väl inte heller. 

Däremot så ser hon efter sin egen ekonomi. 

Jag förstår varför hon tycker det är orättvist att hon betalar på både csn och lägenhetslån, men å andra sidan så det hennes val. 
    Allt är en kvinnofälla uppenbarligen. Hon trodde inte att hon tjänade mindre. Just den specifika kvinnofällan i detta fall är, enligt henne och hennes vänner, att hon skulle behöva dela på sin lön nu när den är betydligt större än innan.

Jag ska uppenbarligen vara nöjd med att gå 50/50 men ha delat ansvar för ekonomiska beslut hon tog innan vi träffades och inte vara oromantisk och kräva äktenskapsförord.
  • Anonym (tveksam)

Det ironiska när jag läser igenom mitt senaste inlägg är att jag glatt hade gjort i princip allt ovan som jag nu har problem med om hon inte hade sagt något och jag fortsatt få tro att hon var principfast i sin syn på hur en familj ska fungera.

• Batikhäxa
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-08 02:00:54 följande:

Det ironiska när jag läser igenom mitt senaste inlägg är att jag glatt hade gjort i princip allt ovan som jag nu har problem med om hon inte hade sagt något och jag fortsatt få tro att hon var principfast i sin syn på hur en familj ska fungera.

Jag tror det är bra att detta kom fram. Hon vill ha sina egna pengar och pratar om rättvisa, samtidigt som hon inte betalar någon hyra till dig. Men tycker samtidigt att det är orättvist att du inte har bolån eller CSN, som hon valt att ta. Det låter som att hon svänger sig med ord som "kvinnofälla" och rättvisa utan att reflektera över innebörden. Varför är en gemensam ekonomi orättvis för att någon tjänar mer? Den som tjänar mindre kanske bidrar i högre utsträckning på andra sätt.

Hon har ju uppenbarligen inga problem med att inte bidra till boendekostnader, men hennes pengar ska vara hennes. Vad tror du hon tyckt om hon vetat att du tjänat mer? 
  • Olsdotter
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-08 02:00:54 följande:

För att du själv ska få mer klarhet i vad som händer, så tycker jag att du ska berätta om dina tillgångar för henne och iaktta reaktionen. Efter det kan du ta ett mer välinformerat beslut kring hur du vill gå vidare framdeles.
  • Pappa i sthlm
    MsM84 skrev 2025-10-04 22:10:12 följande:

Jag tycker inte det är en varningssignal att inte vilja ha gemensam ekonomi om man tror man kanske har dubbelt så mycket ut som ens partner. Hur är hon med ekonomi i övrigt?

Jag tjänar mer än dubbelt mer än min fru. En stor del av min lön lägger jag också in på ett ISK konto i hennes namn för att stärka hennes pensionskapital. Till det har vi även en gemensam ekonomi vilket innebär att alla våra pengar går in på samma konto som båda har lika stor tillgång till. Hon behöver aldrig fråga mig om pengar eller inför egna uppköp. Det är våra gemensamma pengar. ISK kontot och fonderna där är hennes egna.

Så med ditt resonemang så skulle jag begära delad ekonomi? 
  • Anonym (Konstigt)

Jag skrev fel i tidigare inlägg, glömde att hon bodde gratis i "din" lägenhet, trodde att ni bodde i hennes. Nej, sin egen lägenhet får hon betala själv som det är nu, tycker jag!

Om ni hade flyttat ihop i en gemenam bostad och satsat fullt ut med barn och så, anser jag att man bär gemensamma kostnader fullt ut tillsammans. Då skulle inte heller problemet med hennes lägenhet finnas, för då hon hade sålt den. Då skulle ni kunna ha äktenskapsförord på de tillgångar som ni tar med er in i boet.

Men dina tankar kring ekonomi blev annorlunda nu när hon inte verkar ha den gemensamma synen på en familjs ekonomu. 

Om hon nu tjänar hyggligt så behöver hon ju inte oroa sig för pensionen? Och ni kunde med gemensam ekonomi ha var sitt investeringskonto i ISK och spara där t.ex. om ni har grmensam ekonomi.

Och du kunde kompensera henne i tjänstapension om hon var mer barnledig än du eller gick ner i tjänst för att vara mer med era barn. Då är det ju ingen kvinnofälla! Man kan se till att det blir tryggt för båda.

Kvinnofällan för er skulle kunna vara om hon jobbar i en kvinnodominerad bransch med få utveclkingsmöjligheter, eller får sämre karriärmöjligheter för att hon går ner i tid för att ta hand om barn. 

Men det är ju inget du kan göra något åt, mer än att ta ut en del föräldraledighet och ibland gå ned i tid om behov av det skulle uppkomma. 

• EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-08 01:12:41 följande:
    Allt är en kvinnofälla uppenbarligen. Hon trodde inte att hon tjänade mindre. Just den specifika kvinnofällan i detta fall är, enligt henne och hennes vänner, att hon skulle behöva dela på sin lön nu när den är betydligt större än innan.

Jag ska uppenbarligen vara nöjd med att gå 50/50 men ha delat ansvar för ekonomiska beslut hon tog innan vi träffades och inte vara oromantisk och kräva äktenskapsförord.
    Nej, hon tror hon tjänar mer eftersom du inte är ärlig med vad du får ut. 

Gemensam ekonomi fungerar nästan bäst om man har lika län, inte vid stora löneskilader. 

Gemensam ekonomi behöver faktiskt inte betyda att ni även ska dela på hennes csn och bostadslån. Det är lika vanligt att man betalar det själv med sina enga fickpengar och andra personliga kostnader. 

Men jag anser fortfarande att ni inte är kompatibla som par. Du är oärlig med din ekonomi vilket gör att hon inte har lust att ha gemensam ekonomi. Vilket faktiskt är förståeligt eftersom hon tror det skiljer runt 15-20' mellan era löner. 

Äktenskapsförord är en självklarhet när man går in i ett äktenskap med olika ekonomiska förutsättningar. 
  • Anonym (tveksam)
    EpicF skrev 2025-10-08 10:33:49 följande:
    Nej, hon tror hon tjänar mer eftersom du inte är ärlig med vad du får ut. 

Gemensam ekonomi fungerar nästan bäst om man har lika län, inte vid stora löneskilader. 

Gemensam ekonomi behöver faktiskt inte betyda att ni även ska dela på hennes csn och bostadslån. Det är lika vanligt att man betalar det själv med sina enga fickpengar och andra personliga kostnader. 

Men jag anser fortfarande att ni inte är kompatibla som par. Du är oärlig med din ekonomi vilket gör att hon inte har lust att ha gemensam ekonomi. Vilket faktiskt är förståeligt eftersom hon tror det skiljer runt 15-20' mellan era löner. 

Äktenskapsförord är en självklarhet när man går in i ett äktenskap med olika ekonomiska förutsättningar. 
    Jag är inte oärlig med min inkomst. Efter att jag sa att 50/50 är ok men att jag vill ha äktenskapsförord i sådana fall så fick hon se konto/ISK och crypto-wallet. Hon visade sina konton.

Finns inte en chans att hon tror att jag bara får ut 15 tusen innan heller. Fattar inte varför du hakar upp dig på det.
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-08 11:35:03 följande:
    Jag är inte oärlig med min inkomst. Efter att jag sa att 50/50 är ok men att jag vill ha äktenskapsförord i sådana fall så fick hon se konto/ISK och crypto-wallet. Hon visade sina konton.

Finns inte en chans att hon tror att jag bara får ut 15 tusen innan heller. Fattar inte varför du hakar upp dig på det.
    Hackar upp mig gör jag knappast. Men jag förstå henne. 
  • Anonym (så är det)

Jag är med i en ekonomigrupp för kvinnor på annat forum. Det är verkligen så att majoriteten av kvinnorna vill ha gemensam ekonomi och dela allt lika så länge de har sämre ekonomi än mannen. Men om de har högre lön eller större förmögenhet är det självklart att man ska ha separata ekonomier.

Det är alltid självklart att mannen ska kompensera kvinnan vid föräldraledighet och lika självklart att kvinnan INTE ska kompensera mannen (för att vara föräldraledig är ju ett eget val tycker de då). 

Om mannen tjänar mer om paret har separat ekonomi, ska mannen betala större del av utgifterna. För det är ju samhällets fel att kvinnan har lägre lön. Om kvinnan tjänar mer än mannen om man har separat ekonomi, ska man dela 50/50. För det är ju mannens eget fel att han inte har högre lön.

Tyvärr verkar väldigt många kvinnor vara extremt självcentrerade när det gäller ekonomin och vill bara tillskansa sig fördelar på mannens bekostnad. Jag vet att många män är likadana. Så det jag vill säga är att kvinnor inte är mer goda och ser till familjens bästa istället för sig själv än män när det kommer till dessa frågor.

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (så är det) skrev 2025-10-08 13:43:41 följande:

Jag är med i en ekonomigrupp för kvinnor på annat forum. Det är verkligen så att majoriteten av kvinnorna vill ha gemensam ekonomi och dela allt lika så länge de har sämre ekonomi än mannen. Men om de har högre lön eller större förmögenhet är det självklart att man ska ha separata ekonomier.

Det är alltid självklart att mannen ska kompensera kvinnan vid föräldraledighet och lika självklart att kvinnan INTE ska kompensera mannen (för att vara föräldraledig är ju ett eget val tycker de då). 

Om mannen tjänar mer om paret har separat ekonomi, ska mannen betala större del av utgifterna. För det är ju samhällets fel att kvinnan har lägre lön. Om kvinnan tjänar mer än mannen om man har separat ekonomi, ska man dela 50/50. För det är ju mannens eget fel att han inte har högre lön.

Tyvärr verkar väldigt många kvinnor vara extremt självcentrerade när det gäller ekonomin och vill bara tillskansa sig fördelar på mannens bekostnad. Jag vet att många män är likadana. Så det jag vill säga är att kvinnor inte är mer goda och ser till familjens bästa istället för sig själv än män när det kommer till dessa frågor.

Kanske är det en viss typ av kvinnor som söker sig till det forumet?

Känner flera par där kvinnan tjänar mer än mannen, men de har ändå gemensam ekonomi.

I ett av paren verkar dock kvinnan ha mer inflytande på vad de köper för "överflödet", när allt det vardagliga är betalt.

Lite på samma sätt som på 60-talet, när kvinnor oftare var hemmafruar och mannen hade större inflytande på de större inköpen (som det ska det ha varit enl. en moster).
  • Anonym (123)
    Anonym (så är det) skrev 2025-10-08 13:43:41 följande:

Kanske samma ekonomigrupp som jag är med i, för jag har reagerat på samma sak. 

Dock, det är faktiskt väldigt mycket mothugg mot de kvinnor som förväntar sig att männen ska betala mer och grundinställningen på svaren i de trådarna tycker jag oftast handlar om ens egna ansvar (dvs de som pratar om att skydda sin egen ekonomi är samma som ser det som självklart att andra kvinnor är ansvariga för sin egen ekonomi och inte kan förvänta sig att leva på mannen)
  • KimLinnefeldt

Inte läst något i tråden, men för oss har det alltid funkat bäst med en gemensam pott till hyra, el, värme, VA, resor, mat etc. Och sen har var och en sina egna pengar. Jag betalar för mina kläder och min whisky, hon för sitt snus.

Sen kan man fundera över om man kanske bör jämna ut ekonomin sinsemellan. Jag har tjänat mer och därför frivilligt betalat mer för resor, sommarstuga etc. Sett det som jämställande inom äktenskapet. Men det där måste man prata om. Försiktigt.

Svar på tråden Fråga angående gemensam ekonomi