Anonym (Separerad) skrev 2025-10-28 15:35:40 följande:
Ja, buhu för att den stackars mannen inte dyrkas på en piedestal när man har ett litet, försvarslöst knyte som är 100% beroende av sina föräldrar för att överleva, speciellt mamman om hon ammar. Buhu för att den stackars mannen behöver åsidosätta sitt ego och behov av dyrkan och sexuell tillfredsställelse under en period.
Vad gäller att kvinnans kärlek ändras beror ju just på mannens behov av dyrkan och brist på ansvarstagande för det gemensamma livet.
Och nej, detta gäller inte bara män som "övertalats" till att bli pappor utan även en del som varit drivande för att reproducera sig. Men som inte förstått att ett barn är inte en liten docka man kan lägga ifrån sig när man inte har lust.
Som sagt var, och vilket visas med ditt inlägg, den naturliga förklaringen består mest i brist på motivation.
Rätt eller fel saknar betydelse i sammanhanget, oavsett vad kvinnan tycker eller oavsett vad kvinnor generellt tycker.
Om du behöver inbilla dig själv att motivationsfaktorn handlar om att män generellt har ett behov av att dyrkas på en piedestal så får det uttalandet stå för dig och det säger nog mer om din människosyn än vad det säger om män. I de flesta fall, när någon i något sammanhang brukar prata om att en människa önskar bli dyrkad som att den sitter på piedestal så brukar sådana beskrivningar nästan alltid handla om en kvinna.
Självfallet kan både du och jag tycka att det är fel av mannen, men vad du eller jag tycker om saken saknar betydelse, för han återfår inte motivationen oavsett vad du eller jag tycker.
Det hoppas jag att du klarar förstå?
Motivation är en mycket stark faktor för människor. Vad förlorad motivation leder till hos "vissa" är givet när det som motiverade mannen, det han önskade sig, plockas bort och förnekas honom, när det som motiverade honom är borta så blir resultatet detsamma, oavsett om kvinnor tycker att det är rätt eller fel.
Samma gäller för alla människor, motivationsfaktorn är en mycket stark drivkraft, i minst lika hög utsträckning också för kvinnor.
Om det som tidigare var mycket starkt motiverande för kvinnan, om detta plockas bort eller förnekas så försvinner motivationen och detta får givetvis följder.
Oavsett om det är rätt eller fel så får det ändå följder.
Motivationsfaktorn är mycket stark, såväl för kvinnor som män, vilket jag alltså hoppas att också du förstår?
Du har fel. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har de flesta män som skaffar sig en vilja att skaffa barn, de har ofta övertygat sig själva. Orsakerna till att de övertygar sig om detta är ofta att de vill vara älskade och att kvinnan ställer det som villkor för att hon ska älska honom.