• Anonym (Vit jul)

Vit jul för barnens skull, snälla?

Snart är det bara en månad kvar till julafton och jag tycker att vi alla borde satsa på en alkoholfri jul i år. Julen är trots allt barnens högtid. Varför har så många svårt att acceptera det?

Julen är barnens högtid eftersom allt i den är designat för att skapa magi och glädje för dem. Granen med ljus och glitter, julklapparna som väntar på att öppnas, julsånger som spelas om och om igen och allt är upplevelser som barn upplever med full intensitet.

Barnen får vara mitt i centrum. Det är deras dag. Deras skratt fyller rummet, deras förväntan driver hela julstämningen, och deras nyfikenhet gör att varje detalj känns spännande. Vuxna kan uppskatta julen på sitt sätt, men det är barnens ögon som verkligen ser magin.

Julen handlar också om berättelser och traditioner som barn älskar, dvs julfilmer, sagor, tomten som knackar på dörren, att baka pepparkakor eller pynta tillsammans. För vuxna blir det ofta stress, planerande osv, men för barnen är det ren glädje, lek och förundran.

Kan vi satsa på en vit jul i år för barnen?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AvQQ8n/nykterhetsforbund-tank-pa-barnen-i-ar-ta-en-vit-jul

• Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?
  • Anonym (S)

Julafton och semesterresor är enda tillfällena då det är legitimt att vara plakat till lunch! Hur ska man annars stå ut med allas jävla högljudda äckliga fula ungar som härjar runt som att det inte finns någon morgondag, tjatar om allt, är osams och river och sliter i paketen under granen och ha-begäret är det enda som existerar! De skryter om vad de ska få innan de ens fått det! Näe, en stadig wirrepinne och tre Sobril och andas i fyrkant för att inte "råka" ha ihjäl nån jävla telning som man tvingas fira jul med!

• Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-21 10:36:29 följande:

Der beror ju på hur man dricker. 

Historiskt har vi supit i Sverige, sen kom nykterhetsrörelsen på artonhundratalet, motboken och systembolaget.

På senare tid har vi åkt utomlands på semestrar och sett hur italienare och spanjorer och greker kan dricka lite vin till maten utan att bli stupfulla. Detta nyare  brukar kallas att dricka på ett kontinentalt sätt, vi har lärt oss en bättre alkoholkultur från kontinenten, dvs väst och Sydeuropa. 

Det är skillnad på att dricka och dricka, om man dricker lite till maten, på kontinentalt vis utan att bli märkbart onykter, eller om man dricker på historiskt nordiskt vis med syftet att bli full. 

Ska man tro trådstartaren så är den kontinentala dryckeskulturen förödande för barnen. Istället är det gamla svenska supandet då att föredra, bara man är nykter på julafton.
  • Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2025-11-23 03:18:46 följande:

Julafton och semesterresor är enda tillfällena då det är legitimt att vara plakat till lunch! Hur ska man annars stå ut med allas jävla högljudda äckliga fula ungar som härjar runt som att det inte finns någon morgondag, tjatar om allt, är osams och river och sliter i paketen under granen och ha-begäret är det enda som existerar! De skryter om vad de ska få innan de ens fått det! Näe, en stadig wirrepinne och tre Sobril och andas i fyrkant för att inte "råka" ha ihjäl nån jävla telning som man tvingas fira jul med!

Skrattande
  • Agda90

Ingen tvingar dig att fira jul med någon. Stanna hemma om nu barn är så jobbiga
  • RiikkaLiina

Haha! Vad är wirrepinne? Jag tog ett par supar en julafton när jag var 13, det var inte gott då, och jag tänkte att hur kan vuxna dricka det. Annars brukar väl man mena en jul med snö då man skriver vit jul.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Jul igen) skrev 2025-11-21 11:02:42 följande:
    Det uppskattas inte av varken barn eller andra vuxna om någon blir drängfull, vare sig det är jul eller annan dag. Men det är nog ingen i tråden som hävdat vuxnas rätt att bli redlöst berusade till jul. Det är bara otrevligt och pinsamt för alla.

I många svenska familjer har traditionen att bara dricka måttligt tillämpats i många generationer och då behövs inga pekpinnar om att mormor måste skippa de sedvanliga två glasen glögg till jul för att inte traumatisera barnbarnen. 
    Precis så.
  • Anonym (ABC)
    Tom Araya skrev 2025-11-23 07:26:16 följande:
    Ska man tro trådstartaren så är den kontinentala dryckeskulturen förödande för barnen. Istället är det gamla svenska supandet då att föredra, bara man är nykter på julafton.
    😁
  • Anonym (Allas!)

EN stadig? Det räcker inte :)

Många vet inte hur det är att ha jobbiga ungar som går en på nerverna hela tiden, så även om du uttrycker dig aningen grovt så förstår jag din ilska och frustration.

För en del av oss är/ blir det en ren befrielse den dag ungarna flyttar hemifrån, och man bara har sig själv att tänka på.
  • Anonym (m)
    Anonym (Allas!) skrev 2025-11-30 14:24:27 följande:
    EN stadig? Det räcker inte :)

Många vet inte hur det är att ha jobbiga ungar som går en på nerverna hela tiden, så även om du uttrycker dig aningen grovt så förstår jag din ilska och frustration.

För en del av oss är/ blir det en ren befrielse den dag ungarna flyttar hemifrån, och man bara har sig själv att tänka på.
    Du behöver inte vänta tills de själva väljer att flytta hemifrån, du kan bli av med ungarna redan nu om det nu är det du önskar. Kontakta socialförvaltningen i din kommun.
  • Anonym (Helan går)
    Anonym (ABC) skrev 2025-11-23 14:44:03 följande:
    Precis så.
    Att bli drängfull är ju knappast något att sträva efter. I min familj  bar det alltid förekommit alkohol. 
    Jag förstår att det slår fel i de fall det är ett problem alla andra dagar.
    I min familj har det förekommit alkohol både hos mina föräldrar och så även hos mig och bland mina barn,
    Familjen och barnen har alltid stått i centrum, även om det funnits alkohol på bordet, 
    Fokus har inte alltid varit på barnen men på familjen, unga, vuxna och gamla.
    Tills i år vill sonen laga egna revben som bidrag.  Och han tar nog en bira i proscessen.
    Jag har en avspänd och tydligen  hyfsat normal familj.
    Ser fram emot att laga revben med min son över en bira och älskar att rulla köttbullar med en whiskey bredvid.
    Dessutom kommer jag och min särbo att vara morfar och mormor både över jul och framöver.
    Trots alkohol.
    Men med kärlek!
  • Tom Araya

Jag tycker att vi borde göra högtiderna sockerfria istället, så vi slipper allt lidande som kommer med sockerstinna adhd-ungar. Skrattande

• Anonym
    Tom Araya skrev 2025-12-01 02:51:46 följande:

Jag tycker att vi borde göra högtiderna sockerfria istället, så vi slipper allt lidande som kommer med sockerstinna adhd-ungar. Skrattande

Bästa inlägget hittills!
    Inte nog med det, så som fetman ökar även hos barn så borde alla tänka på det. Alla dagar.
  • Anonym (Glubbel)
    Anonym (Gråtomten) skrev 2025-11-16 22:18:11 följande:

Jag har nog aldrig upplevt en vit jul men har heller aldrig firat jul med någon som varit märkbart alkoholpåverkad, varken som barn eller nu som vuxen. Att ta en öl till julbordet skapar inga trauman. Eller lite glögg på kvällen. Det problematiska är ju om någon dricker sig berusad. 

Men en jul utan berusade vuxna, det önskar jag alla barn! 

Det där med språkbruk runt spriten är intressant.

I min värld är man berusad när man är påverkad men på ett positivt sätt- upprymd, glad, kanske mer pratsam. Man säger också att folk är segerrusiga eller rusiga av glädje i lite äldre svenska, och med det menas inget negativt.

För mig är man berusad tills man blir traggig, aggressiv eller fyllesjuk så att någon stör sig, och då är man helt enkelt full/packad/asplakat osv. Det ska man inte bli.
  • Agda90

Barn utan ADHD blir också påverkade utav socker. 

I vår familj har vi dragit ner på allt som har med godis och sötsaker att göra rejält. När vi bakar använder vi 2-3 MATSKEDAR socker där det stor 2-3 DECILITER. Nu tycker ungarna att när t.ex. skolan bjuder på äpplepaj så smakar det gift. 
    Det enda problemet vi har är att en del av släkten rynkar på näsan när de äter en del av vår mat. Vi använder ALDRIG socker i matlagning och det märks. T. ex. när vi gjorde rödkål igår. 
  • Anonym (m)

Varför istället, det ena behöver väl inte utesluta det andra 
  • Anonym (m)
    Agda90 skrev 2025-12-01 10:50:46 följande:

I vår familj har vi dragit ner på allt som har med godis och sötsaker att göra rejält. När vi bakar använder vi 2-3 MATSKEDAR socker där det stor 2-3 DECILITER. Nu tycker ungarna att när t.ex. skolan bjuder på äpplepaj så smakar det gift. 
    Det enda problemet vi har är att en del av släkten rynkar på näsan när de äter en del av vår mat. Vi använder ALDRIG socker i matlagning och det märks. T. ex. när vi gjorde rödkål igår. 
    Ja faktiskt, har man avvänjt sig så blir man bara äcklad av att få något normalt sockrat i munnen
  • Jesper f
    Agda90 skrev 2025-12-01 10:50:46 följande:

Klokt, siffrorna som visar barn med pre-diabetes är fruktansvärt tragiska. Själv levt med sjukdomen i 18 år, och allt tal om tal om att det minsan bara är att ta tablett eller sprutor så är allt som vanligt - fullkomligt svammel. Då förstår man inte vad man talar om. Nu har jag förvisso hemskt ovanlig Diabetessort pga skada på bukspottkörteln, så det är inte direkt vad ungdomarna får, men ändå.

Sjukdomen har på sikt hemska biverkningar och den är minst sagt otrevligt. Sätta sig framför dukat bord och du vet att du varken kan äta fri mängd eller vad du vill, för det blir problem med blodsockret och du mår dåligt... Vem VILL ge sina barn det? Så fruktansvärt obetänksamt, och goda vanor börjar i låg ålder. Sen vet man givetvis aldrig vad som händer genom livet, men har man goda vanor har man alltid bättre förutsättningar. Lyfter på hatten för er och era barn är lyckligt lottade!.
  • Agda90
    Jesper f skrev 2025-12-01 12:23:52 följande:
    Klokt, siffrorna som visar barn med pre-diabetes är fruktansvärt tragiska. Själv levt med sjukdomen i 18 år, och allt tal om tal om att det minsan bara är att ta tablett eller sprutor så är allt som vanligt - fullkomligt svammel. Då förstår man inte vad man talar om. Nu har jag förvisso hemskt ovanlig Diabetessort pga skada på bukspottkörteln, så det är inte direkt vad ungdomarna får, men ändå.

Sjukdomen har på sikt hemska biverkningar och den är minst sagt otrevligt. Sätta sig framför dukat bord och du vet att du varken kan äta fri mängd eller vad du vill, för det blir problem med blodsockret och du mår dåligt... Vem VILL ge sina barn det? Så fruktansvärt obetänksamt, och goda vanor börjar i låg ålder. Sen vet man givetvis aldrig vad som händer genom livet, men har man goda vanor har man alltid bättre förutsättningar. Lyfter på hatten för er och era barn är lyckligt lottade!.
    Tack Jesper f och beklagar att du har det så tufft. 
    Ja, vårt mål har varit att ge våra barn en så bra grund som möjligt utan att göra en stor grej av det. Idag är båda barnen tonåringar och duktiga på att laga mat och att baka. De förstår vilka näringsämnen kroppen behöver och varför. Det har varit kul att lära dem och att svara på deras frågor. 
  • Anonym (Mia)

Jag tycker att julen är för alla som vill.Självklart ska man inte bli full om man har minderåriga i närheten,övrigt tänker jag stort.

• Tukt
    Anonym (Mia) skrev 2025-12-01 22:17:29 följande:

Jag tycker att julen är för alla som vill.Självklart ska man inte bli full om man har minderåriga i närheten,övrigt tänker jag stort.

Att tänka fritt är stort - att tänka rätt är större.
    Thomas Thorild
Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?