• Anonym (Vit jul)

Vit jul för barnens skull, snälla?

Snart är det bara en månad kvar till julafton och jag tycker att vi alla borde satsa på en alkoholfri jul i år. Julen är trots allt barnens högtid. Varför har så många svårt att acceptera det?

Julen är barnens högtid eftersom allt i den är designat för att skapa magi och glädje för dem. Granen med ljus och glitter, julklapparna som väntar på att öppnas, julsånger som spelas om och om igen och allt är upplevelser som barn upplever med full intensitet.

Barnen får vara mitt i centrum. Det är deras dag. Deras skratt fyller rummet, deras förväntan driver hela julstämningen, och deras nyfikenhet gör att varje detalj känns spännande. Vuxna kan uppskatta julen på sitt sätt, men det är barnens ögon som verkligen ser magin.

Julen handlar också om berättelser och traditioner som barn älskar, dvs julfilmer, sagor, tomten som knackar på dörren, att baka pepparkakor eller pynta tillsammans. För vuxna blir det ofta stress, planerande osv, men för barnen är det ren glädje, lek och förundran.

Kan vi satsa på en vit jul i år för barnen?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AvQQ8n/nykterhetsforbund-tank-pa-barnen-i-ar-ta-en-vit-jul

• Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?
  • Anonym (Jul igen)
    Anonym (m) skrev 2025-11-21 10:43:40 följande:
    Nähä skrev jag det då att någon får en personlighetsförvandling eller att jag stör mig på vad någon dricker

Det här verkar inte så relevant för mitt inlägg du kanske svarade fel person
    Du skrev att det blir tråkigt om inte alla kan dricka, vilket jag inte håller med om. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jul igen) skrev 2025-11-21 10:47:19 följande:
    Du skrev att det blir tråkigt om inte alla kan dricka, vilket jag inte håller med om. 

Om folk dricker sig fulla är det nog inte så roligt som nykter. Låter inte som något trevligt julfirande överhuvud taget. 

Det kanske behövs en nykterhetsrörelse i Sverige.

• Anonym (Jul igen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-21 10:36:29 följande:

Der beror ju på hur man dricker. 

Historiskt har vi supit i Sverige, sen kom nykterhetsrörelsen på artonhundratalet, motboken och systembolaget.

På senare tid har vi åkt utomlands på semestrar och sett hur italienare och spanjorer och greker kan dricka lite vin till maten utan att bli stupfulla. Detta nyare  brukar kallas att dricka på ett kontinentalt sätt, vi har lärt oss en bättre alkoholkultur från kontinenten, dvs väst och Sydeuropa. 

Det är skillnad på att dricka och dricka, om man dricker lite till maten, på kontinentalt vis utan att bli märkbart onykter, eller om man dricker på historiskt nordiskt vis med syftet att bli full. 

Det uppskattas inte av varken barn eller andra vuxna om någon blir drängfull, vare sig det är jul eller annan dag. Men det är nog ingen i tråden som hävdat vuxnas rätt att bli redlöst berusade till jul. Det är bara otrevligt och pinsamt för alla.

I många svenska familjer har traditionen att bara dricka måttligt tillämpats i många generationer och då behövs inga pekpinnar om att mormor måste skippa de sedvanliga två glasen glögg till jul för att inte traumatisera barnbarnen. 
  • Anonym (Jul igen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-21 10:55:06 följande:

Om folk dricker sig fulla är det nog inte så roligt som nykter. Låter inte som något trevligt julfirande överhuvud taget. 

Det kanske behövs en nykterhetsrörelse i Sverige.

Vare sig jag är nykter eller jag druckit två julöl och två glögg, tycker jag det är trevligt om någon är full och uppför sig konstigt. 
  • Anonym (Allas!)
    Anonym (Vit jul) skrev 2025-11-21 09:50:56 följande:
    Jag blir matt av ditt inlägg. Du menar att ni skickar barnen på deras rum annars kan ni inte slappna av? Hoppas du skämtar.
    Som sagt, det är många föräldrar som gör så, Det kallas att ha egentid, och det behöver föräldrar verkligen ha. Försök koppla av med stimmiga ungar som leker runtikring, blir osams och skriker, blir besvikna när de inte fått vad de hade önskat och börjar böla hela kvällen.

När de fått julklappar att roa sig med klarar de att hålla sig på sina rum.
  • Anonym (Allas!)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-21 09:38:55 följande:
    Låter ju helt sjukt. Hoppas att det är ironiskt skriver.
    Nej, det är inte ironiskt, här på FL är ju folk lite udda, men IRL är det rätt vanligt att föräldrar gör så.
  • Anonym (m)
    Anonym (Jul igen) skrev 2025-11-21 10:47:19 följande:
    För att någon inte genomgår en personlighetsförvandling och att du inte stör dig på att någon dricker annorlunda än dig, därför tycker du inte det är tråkigt, jaha men det förändrar inget av vad jag faktiskt skrev
  • Agda90
    Anonym (Allas!) skrev 2025-11-21 11:41:22 följande:
    Som sagt, det är många föräldrar som gör så, Det kallas att ha egentid, och det behöver föräldrar verkligen ha. Försök koppla av med stimmiga ungar som leker runtikring, blir osams och skriker, blir besvikna när de inte fått vad de hade önskat och börjar böla hela kvällen.

När de fått julklappar att roa sig med klarar de att hålla sig på sina rum.
    Det där kallas för dålig uppfostran. Det är en sak att barn leker och hörs men att skrika är inte ok. Det är då man som förälder säger ifrån. Likadant att böla för att man inte har fått vad man önskade sig. Det är då man får ta tag i saken och göra något åt det istället för att låta ungarna springa runt som vildar. 

Hade föräldrarna lagt tid på att faktiskt uppfostra sina barn så hade ungarna inte betett sig på det viset.
  • Anonym (Helan går)
    Agda90 skrev 2025-11-21 14:21:33 följande:
    Det där kallas för dålig uppfostran. Det är en sak att barn leker och hörs men att skrika är inte ok. Det är då man som förälder säger ifrån. Likadant att böla för att man inte har fått vad man önskade sig. Det är då man får ta tag i saken och göra något åt det istället för att låta ungarna springa runt som vildar. 

Hade föräldrarna lagt tid på att faktiskt uppfostra sina barn så hade ungarna inte betett sig på det viset.
    Håller med!
    Mitt ex hade stooor släkt och på jul skulle umgås där rök ju hoppet om en lugn o skön jul.
    MEN, ett år var det någon kusins, bryllings eller så där. Maken till ouppfostrade ungar. Gnällde på maten och på julklapparna, ja - allt.
    Föräldrarna hade inget grepp och stressade upp sig, höjde rösterna o.s.v
    Droppen kom när sonens julklapp inte ville fungera och pappan tappade det helt.
    Det var fan en äkta Norèn-jul
    Ska tilläggas att alla andra barn skötte sig utmärkt. Så även de vuxna. Trots alkohol.....
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Helan går) skrev 2025-11-21 14:42:24 följande:
    Håller med!
    Mitt ex hade stooor släkt och på jul skulle umgås där rök ju hoppet om en lugn o skön jul.
    MEN, ett år var det någon kusins, bryllings eller så där. Maken till ouppfostrade ungar. Gnällde på maten och på julklapparna, ja - allt.
    Föräldrarna hade inget grepp och stressade upp sig, höjde rösterna o.s.v
    Droppen kom när sonens julklapp inte ville fungera och pappan tappade det helt.
    Det var fan en äkta Norèn-jul
    Ska tilläggas att alla andra barn skötte sig utmärkt. Så även de vuxna. Trots alkohol.....
    En Noren jul vill man inte vara med om.
  • Anonym (S)

Julafton och semesterresor är enda tillfällena då det är legitimt att vara plakat till lunch! Hur ska man annars stå ut med allas jävla högljudda äckliga fula ungar som härjar runt som att det inte finns någon morgondag, tjatar om allt, är osams och river och sliter i paketen under granen och ha-begäret är det enda som existerar! De skryter om vad de ska få innan de ens fått det! Näe, en stadig wirrepinne och tre Sobril och andas i fyrkant för att inte "råka" ha ihjäl nån jävla telning som man tvingas fira jul med!

• Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-21 10:36:29 följande:

Der beror ju på hur man dricker. 

Historiskt har vi supit i Sverige, sen kom nykterhetsrörelsen på artonhundratalet, motboken och systembolaget.

På senare tid har vi åkt utomlands på semestrar och sett hur italienare och spanjorer och greker kan dricka lite vin till maten utan att bli stupfulla. Detta nyare  brukar kallas att dricka på ett kontinentalt sätt, vi har lärt oss en bättre alkoholkultur från kontinenten, dvs väst och Sydeuropa. 

Det är skillnad på att dricka och dricka, om man dricker lite till maten, på kontinentalt vis utan att bli märkbart onykter, eller om man dricker på historiskt nordiskt vis med syftet att bli full. 

Ska man tro trådstartaren så är den kontinentala dryckeskulturen förödande för barnen. Istället är det gamla svenska supandet då att föredra, bara man är nykter på julafton.
  • Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2025-11-23 03:18:46 följande:

Julafton och semesterresor är enda tillfällena då det är legitimt att vara plakat till lunch! Hur ska man annars stå ut med allas jävla högljudda äckliga fula ungar som härjar runt som att det inte finns någon morgondag, tjatar om allt, är osams och river och sliter i paketen under granen och ha-begäret är det enda som existerar! De skryter om vad de ska få innan de ens fått det! Näe, en stadig wirrepinne och tre Sobril och andas i fyrkant för att inte "råka" ha ihjäl nån jävla telning som man tvingas fira jul med!

Skrattande
  • Agda90

Ingen tvingar dig att fira jul med någon. Stanna hemma om nu barn är så jobbiga
  • RiikkaLiina

Haha! Vad är wirrepinne? Jag tog ett par supar en julafton när jag var 13, det var inte gott då, och jag tänkte att hur kan vuxna dricka det. Annars brukar väl man mena en jul med snö då man skriver vit jul.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Jul igen) skrev 2025-11-21 11:02:42 följande:
    Det uppskattas inte av varken barn eller andra vuxna om någon blir drängfull, vare sig det är jul eller annan dag. Men det är nog ingen i tråden som hävdat vuxnas rätt att bli redlöst berusade till jul. Det är bara otrevligt och pinsamt för alla.

I många svenska familjer har traditionen att bara dricka måttligt tillämpats i många generationer och då behövs inga pekpinnar om att mormor måste skippa de sedvanliga två glasen glögg till jul för att inte traumatisera barnbarnen. 
    Precis så.
  • Anonym (ABC)
    Tom Araya skrev 2025-11-23 07:26:16 följande:
    Ska man tro trådstartaren så är den kontinentala dryckeskulturen förödande för barnen. Istället är det gamla svenska supandet då att föredra, bara man är nykter på julafton.
    😁
Svar på tråden Vit jul för barnens skull, snälla?