• Anonym (Lämnad)

Lämnad, vad gör man nu

Fick för några dagar sedan reda på att min fru vill skiljas efter ett 16 år långt förhållande. Vi har 2 barn i skolålder, hus gemensam ekonomi och ett så sammanflätat liv som man får efter så lång tid. 
    Vet inte vad jag vill med tråden kanske bara få andras syn på det. 

Vi är väl inte direkt osams utan det har väl vart lite upp och ner den sista tiden, kanske ett år. Men trode verkligen att vi hade en ljus framtid då barnen börjar bli stora och rätt självgående. Dvs kan lämna dom själva för att kunna ge oss lite par tid. Samt att hon snart är klar med att skola om sig till ett jobb med mer frihet och bättre ekonomiska förutsättningar.

Men det visar sig att det från hennes sida så går det mycket längre tillbaka. Blandat stora och små saker. Vilket jag tyvärr missat, inte förstått hur viktigt det var. 

Jag har väl på npgot sätt hela tiden jagat ett sen, men missat hör och nu.

Hur fan gör man med allt praktiskt?  
    Jag vill att barnen ska få det så bra som möjligt. 
    Jag vill även undvika att hamna i de tyvärr väldigt vanligt förekommande negativa inställningarna till min ex fru. Hon är trots allt mina barns mamma och jag vill kunna ha en civiliserad "relation" till henne för barnens skull. 

Känns bara skit just nu och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen.
    Ursäkta för ostrukturerad post, men behövde nog mest skriva av mig..

• Svar på tråden Lämnad, vad gör man nu
  • Anonym (De)
    Anonym (Lämnad) skrev 2026-01-28 18:18:13 följande:

En kort uppdatering. 
    Hittat en del nya sätt att vara mot/med varandra från båda sidor. Jag upplever en ökad vilja att umgås och verkligen spendera tid med varandra igen. 
    Kort och gott känns det riktigt jävla bra!
    Bara fortsätta på samma sätt så är jag hoppfull om framtiden. 
    Hade tänkt skriva fortsätta kämpa, men insåg att det inte känns som en kamp utan det känns kul bra och rätt.

Så jättebra!

Ibland har man en fin ankytning, men någonstans på vägen har man tappat bort varandra! Då är det ju sorgligt att bara släppa det som man har tillsammans och skiljas! 

Så vad ni behöver göra är att hålla koll på den andra. Följa upp och ta tag i saker, före de gör att ni växer isär.

Inte drunkna i vardagen, utan uppleva saker tillsammans här och nu. Lyckan bor i det imperfekta och det verkliga livet pågår när man är upptagen med att göra upp planer för framtiden. 

Du skrev tidigare att du levat lite för mycket för framtiden och att din fru ville leva mer i nuet. Av olika skäl har man olika fokus, har förmodligen med barndomen att göra, men det gäller att hålla koll på sig själv, så att man inte åker ner i gamla hjulspår igen!
  • Anonym (Åt samma håll)
    Anonym (Lämnad) skrev 2026-01-28 18:18:13 följande:

En kort uppdatering. 
    Hittat en del nya sätt att vara mot/med varandra från båda sidor. Jag upplever en ökad vilja att umgås och verkligen spendera tid med varandra igen. 
    Kort och gott känns det riktigt jävla bra!
    Bara fortsätta på samma sätt så är jag hoppfull om framtiden. 
    Hade tänkt skriva fortsätta kämpa, men insåg att det inte känns som en kamp utan det känns kul bra och rätt.

Imponerande att ni lyckades vända.. hur gjorde ni rent kommunikationsmässigt.. hur lär man ens någon sånt? Om personen kanske känner sig främmande för det?
  • Anonym (Lämnad)
    Anonym (Åt samma håll) skrev 2026-01-29 12:00:38 följande:
    Imponerande att ni lyckades vända.. hur gjorde ni rent kommunikationsmässigt.. hur lär man ens någon sånt? Om personen kanske känner sig främmande för det?
    Säger inte på något sätt att vi lyckats fullt ut än men vi är på rätt väg. 
    Men jag tror att det finns några förutsättningar som måste till för att det ens ska finnas en chans. 
    * en genuin vilja från båda sidor
    * en respektfull och förlåtande ingång till situationen
    * mycket arbete med den egna personen, obekväma insikter om hur man uppfattas mm
    * ärlig kommunikation, även om det känns jobbigr.

Menar inte att jag sitter på ett facit för hur man ska gå tillväga. Men ovan är punkter som vart viktiga för oss.

En annan nyckel har vart att på riktigt prioritera tid att prata. Sen vad man pratar om har vart väldigt blandat, allt från bra saker till jobbiga saker, stort och smått. Men försökt sätta nya ord på gammla problem för att se om det landar annorlunda hos mottagaren. Har vart en del uppleveöser där vi båda inte förstått hur det vi gjortnpåverkat den andra. Men genom att behöva formulera det på ett nytt sätt så har det blivit tydligare.

Några exempel på de saker vi gjort. Sen mycket fysisk närhet i alla dess former.
  • mellie

Fint att läsa att ni är på rätt köl igen TS. Som jag skrev här tidigare, gräset är inte grönare på andra sidan staketet. Det är grönt där man vattnar. 
    Lycka till!

• Anonym (De)

Det du skriver lårer väldigt bra. Livet är ju en resa, det avgörande är ju om man kan utvecklas. Ibland ett steg tillbaka innan man går framåt igen, då blir det ju ofta.

• Anonym (De)

"Låter väldigt bra" ska det stå.

• Anonym (vanir)
    mellie skrev 2026-01-30 09:06:26 följande:

Fint att läsa att ni är på rätt köl igen TS. Som jag skrev här tidigare, gräset är inte grönare på andra sidan staketet. Det är grönt där man vattnar. 
    Lycka till!

Om man inte vattnar sin gräsmatta, kommer många gräs att vara grönare.

Skilsmässa handlar SÄLLAN om att man har det bra men tror att man kan få något ännu bättre.

Det handlar oftast om att man INTE har det bra. Att man mår dåligt. Att man har försökt, men det blir inte bättre.

Det handlar SÄLLAN om att man inte har kämpat tillräckligt, ifall skilsmässan väl drivs igenom. I många fall borde man snarare ha lämnat tidigare. 

I TS frus fall var det möjligen ett förhastat beslut. Annars hade hon inte ändrat sig. Finns ingen återvändo, inga känslor kvar, inget att jobba med, går skilsmässan igenom.

De flesta skilsmässor handlar inte om att gräset är grönare någon annanstans. De handlar om att slippa leva på en rutten gräsmatta.
  • Anonym (vanir)

Lycka till TS!

Du och din fru har haft det tufft. Ni har förmodligen båda saker ni behöver ändra på.

Men ni har inte nått vägs ände. Då hade förhållandet inte gått att rädda.

Alla längre förhållanden går upp och ner. Jag och min man har varit tillsammans i snart 17 år, har barn i nedre tonåren. Vi har det bra för det mesta, men har gått igenom sämre perioder. Vi hade en rejäl svacka under småbarnsåren, men hittade tillbaka till varandra. Det krävs dock att båda vill och anstränger sig.

Precis som någon skrev tidigare i tråden, är jag trött på moralpredikningar om att "folk skiljer sig för lätt" eller "gräset är inte grönare på andra sidan."

Det handlar INTE om det. Det handlar INTE om att att grannens gräs är grönare, utan huruvida gräset är grönt öht.

• Anonym (Lämnad)

En kort uppdatering igen.
    Fortfarande på rätt väg känns det som.
    Letar nytt jobb där jag inte behöver resa liksom mycket. 
    Tror det kommit som en effekt av allt det här. Innan såg jag inga problem med att vara ifrån varandra regelbundet för jobbet. Men nu vill vi båda umgås med varandra igen. Självklart kan vi åka bort och göra saker på egen hand med, men vi vill även vara med varandra.

Sitter även och planerar semester tillsammans så vi vågar till och med göra lite planer.

• mellie
    Anonym (vanir) skrev 2026-01-31 12:22:29 följande:

Precis som någon skrev tidigare i tråden, är jag trött på moralpredikningar om att "folk skiljer sig för lätt" eller "gräset är inte grönare på andra sidan."

Det handlar INTE om det. Det handlar INTE om att att grannens gräs är grönare, utan huruvida gräset är grönt öht.

Jag kan inte hålla med om att det är moralpredikningar att säga att gräset inte är grönare på andra sidan staketet utan att gräset är grönt där man vattnar det.

Du skriver här att gräset inte är grönt överhuvudtaget. Nä så blir det om det inte får vatten. Börja där. Visa uppskattning för varandra, de små sakerna i vardagen. En liten kram, en komplimang, ta hand om disken, säg "vad fin du är idag", ja vad som helst som får den andra att känna sig uppskattad och älskad. 

Sen är förstås otrohet en sak helt för sig, men det där vanliga "tjat och gnat" läget som man lätt går in i när man är trött, grinig och har små barn och som gör att man tycker att man vuxit ifrån varandra och tycker att skilsmässa är det bästa kan faktiskt vändas till något bättre ifall man vill och aktivt jobbar på det.

Vad var det som gjorde att man blev kär i varandra från början? Varför valde man att dela livet med varandra? Tillbaka dit ska man gå och fundera på vad som ändrat. 
  • Anonym (De)
    Anonym (Lämnad) skrev 2026-02-17 09:13:28 följande:

En kort uppdatering igen.
    Fortfarande på rätt väg känns det som.
    Letar nytt jobb där jag inte behöver resa liksom mycket. 
    Tror det kommit som en effekt av allt det här. Innan såg jag inga problem med att vara ifrån varandra regelbundet för jobbet. Men nu vill vi båda umgås med varandra igen. Självklart kan vi åka bort och göra saker på egen hand med, men vi vill även vara med varandra.

Sitter även och planerar semester tillsammans så vi vågar till och med göra lite planer.

Det låter ju jättebra! Det kan ha varit slitigt för din fru när du var borta i vardagen. Nu slipper hon den extra belastningen! Vilken tur att den förändringen är möjlig.

Så skönt att ni kan titta framåt! Ni kan nu gå vidare och hålla kommunikationen öppen emellan er, så att ni kan upptäcka och lösa saker som håller på att spåra ur i framtiden! Visst hade ni regelbunda checkups? 
  • Anonym (Lämnad)
    Anonym (De) skrev 2026-02-17 11:22:35 följande:
    Det låter ju jättebra! Det kan ha varit slitigt för din fru när du var borta i vardagen. Nu slipper hon den extra belastningen! Vilken tur att den förändringen är möjlig.

Så skönt att ni kan titta framåt! Ni kan nu gå vidare och hålla kommunikationen öppen emellan er, så att ni kan upptäcka och lösa saker som håller på att spåra ur i framtiden! Visst hade ni regelbunda checkups? 
    Var ganska nyligen som jag böter jobb med mer resor så tror inte det vart orsaken. Den stora skillnaden är  äl min inställning från att det inte gjorde nått att vara borta i perioder till att inte vilja vara utan hennes sällskap. Inte landat nytt jobb än  men haft ett par intervjuer till spännande tjänster. 

Inte schemalagda uppföljningar, men vi försöker få egentid varje helg för att bara prata om oss och vart vi står. Ibland lång tid ibland bara 30 min men det hjälper.
  • Anonym (De)
    Anonym (Lämnad) skrev 2026-02-17 11:36:29 följande:
    Var ganska nyligen som jag böter jobb med mer resor så tror inte det vart orsaken. Den stora skillnaden är  äl min inställning från att det inte gjorde nått att vara borta i perioder till att inte vilja vara utan hennes sällskap. Inte landat nytt jobb än  men haft ett par intervjuer till spännande tjänster. 

Inte schemalagda uppföljningar, men vi försöker få egentid varje helg för att bara prata om oss och vart vi står. Ibland lång tid ibland bara 30 min men det hjälper.
    Verkligen fint, det är många par som inte ger sig den möjligheten. Och det kan bli väldigt fel med tiden. Misstämningen stiger på var sitt håll. Det är nog speciellt vanligt i barnfamiljer där tiden går åt till så mycket annat än till paret. Och så får själva basen för livet tillsammans vittra bort.
  • Anonym (mua)
    Anonym (Lämnad) skrev 2025-11-25 09:18:25 följande:
    Lämnad, vad gör man nu

Fick för några dagar sedan reda på att min fru vill skiljas efter ett 16 år långt förhållande. Vi har 2 barn i skolålder, hus gemensam ekonomi och ett så sammanflätat liv som man får efter så lång tid. 
    Vet inte vad jag vill med tråden kanske bara få andras syn på det. 

Vi är väl inte direkt osams utan det har väl vart lite upp och ner den sista tiden, kanske ett år. Men trode verkligen att vi hade en ljus framtid då barnen börjar bli stora och rätt självgående. Dvs kan lämna dom själva för att kunna ge oss lite par tid. Samt att hon snart är klar med att skola om sig till ett jobb med mer frihet och bättre ekonomiska förutsättningar.

Men det visar sig att det från hennes sida så går det mycket längre tillbaka. Blandat stora och små saker. Vilket jag tyvärr missat, inte förstått hur viktigt det var. 

Jag har väl på npgot sätt hela tiden jagat ett sen, men missat hör och nu.

Hur fan gör man med allt praktiskt?  
    Jag vill att barnen ska få det så bra som möjligt. 
    Jag vill även undvika att hamna i de tyvärr väldigt vanligt förekommande negativa inställningarna till min ex fru. Hon är trots allt mina barns mamma och jag vill kunna ha en civiliserad "relation" till henne för barnens skull. 

Känns bara skit just nu och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen.
    Ursäkta för ostrukturerad post, men behövde nog mest skriva av mig..

jag tänker på följande:

."Blandat stora och små saker. Vilket jag tyvärr missat, inte förstått hur viktigt det var. 

Jag har väl på npgot sätt hela tiden jagat ett sen, men missat hör och nu."

Var snäll mot dig själv. Hon har säkert missat saker, psykologen sade till mig så här: "du gjorde det bästa med de verktygen du hade", tiden kommer att få dig att tänka klart! Själv är jag inte där, men har slutat klandra mig själv...inga skyldiga. En förbindelse mellan två personer har tagit slut för båda...kram ..

• Anonym (Lämnad)
    Anonym (mua) skrev 2026-02-23 13:50:03 följande:

jag tänker på följande:

."Blandat stora och små saker. Vilket jag tyvärr missat, inte förstått hur viktigt det var. 

Jag har väl på npgot sätt hela tiden jagat ett sen, men missat hör och nu."

Var snäll mot dig själv. Hon har säkert missat saker, psykologen sade till mig så här: "du gjorde det bästa med de verktygen du hade", tiden kommer att få dig att tänka klart! Själv är jag inte där, men har slutat klandra mig själv...inga skyldiga. En förbindelse mellan två personer har tagit slut för båda...kram ..

Fast nu har vi ju lyckats vända skutan och försöker hitta tillbaka till varandra. Går fortfarande förvånansvärt bra och lätt.
Svar på tråden Lämnad, vad gör man nu