• Anonym (Lämnad)

Lämnad, vad gör man nu

Fick för några dagar sedan reda på att min fru vill skiljas efter ett 16 år långt förhållande. Vi har 2 barn i skolålder, hus gemensam ekonomi och ett så sammanflätat liv som man får efter så lång tid. 
    Vet inte vad jag vill med tråden kanske bara få andras syn på det. 

Vi är väl inte direkt osams utan det har väl vart lite upp och ner den sista tiden, kanske ett år. Men trode verkligen att vi hade en ljus framtid då barnen börjar bli stora och rätt självgående. Dvs kan lämna dom själva för att kunna ge oss lite par tid. Samt att hon snart är klar med att skola om sig till ett jobb med mer frihet och bättre ekonomiska förutsättningar.

Men det visar sig att det från hennes sida så går det mycket längre tillbaka. Blandat stora och små saker. Vilket jag tyvärr missat, inte förstått hur viktigt det var. 

Jag har väl på npgot sätt hela tiden jagat ett sen, men missat hör och nu.

Hur fan gör man med allt praktiskt?  
    Jag vill att barnen ska få det så bra som möjligt. 
    Jag vill även undvika att hamna i de tyvärr väldigt vanligt förekommande negativa inställningarna till min ex fru. Hon är trots allt mina barns mamma och jag vill kunna ha en civiliserad "relation" till henne för barnens skull. 

Känns bara skit just nu och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen.
    Ursäkta för ostrukturerad post, men behövde nog mest skriva av mig..

• Svar på tråden Lämnad, vad gör man nu
  • Anonym (Lämnad)
    Lifechallenge skrev 2025-12-25 18:39:06 följande:

Tagit mig igenom en lång tråd! Vill först bara beklaga din situation, förstår att det inte känns lätt att bli lämnad av någon man älskar! 

Många goda råd har du redan fått så tänker inte kommentera så mycket om det. 

Men det positiva i er historia (och cred till dig) är att ni båda agerar på ett vuxet sätt med barnen i fokus.

Jag själv är i den sitsen att jag vill ansöka om skilsmässa,  och det är allt annat är friktionsfritt. Hade heller inte förväntat mig att det skulle vara det med barn och känslor involverat. 

Men det jag möts av är hat, någon som gör allt annat än att samarbeta, uttrycker sig som att jag ska få helvete om jag genomför skilsmässan, hotar att barnen ska jag inte ha rätt till, pratar konstant inför barnen hur dålig jag är, hur jag aktivt väljer bort barnen osv osv osv. Vilket jag märker får effekt på barnen och det gör mig ledsen, frustrerad. Och jag vill absolut inte ge igen med samma mynt, ser ingen vinning att eskalera något eller sjunka till en nivå jag inte står bakom. Det jag vill är att vi ska kunna vara vuxna och samarbeta för barnens bästa, på kort och lång sikt. Speciellt nu i en utmanande kommande förändring.  

Vill bara dela min historia (pågående) och ge lite perspektiv hur andra har det! Igen, cred till dig i en utmanande situation att du ändå sätter barnen främst ☀️

(Läste något om att ni haft fantastiskt sex nyligen i tråden, jag personligen tycker inte det är en bra idé att hon som vill lämna, och du som vill ha henne kvar, ska hålla på att sexa. Känns som att det bara blir än jobbigare för dig att hantera en redan jobbig situation. Men din kuk ditt och ditt liv jag ska inte lägga mig i för mycket i det

Usch det låter verkligen hemskt att bli bemött med hat. Jag fötstår inte hur man kan göra så. 
    Som jag resonerar så hade jag känt hat till min fru över hennes beslut så hade det inte varit rätt att fortsätta heller.  Skulle hon ändra sig så finns ändå hatet kvar i bakgrunden och förstör. Ändrade hon sig av egen fri vilja eller var det för att jag påverkade henne? 
    Jag skulle aldrig vilja påverka det beslutet utan det måste komma innifrån varje dag, varje minut. 
    Annars är det inte äkta!

För egen del så har julen vart konstig. 
    Barnen vart sjuka så vi har suttit hemma.
    Mängden tid vi tillbringat tillsammans har vart extrem.
    Väldigt förvirrande med så nära som vi vart både mentalt och fysiskt var länge sedan. 

Idg blir första dagen på ca en vecka som vi är ifrån varandra. Ska försöka tänka ut något smart att säga till ikväll. För såhär kan jag inte ha det. 
    Antingen ger vi oss ett ärligt försök och går "all-in" eller så måste vi skapa lite distans.

Är livrädd för hennes svar, och att förlora närheten. Men samtidigt måste jag vara ärlig mot henne med vad jag vill och behöver.

Kan väl hålla med om att det rör till en hel del känslor i och med att vi fortfarande ligger med varandra. Men hellre ligga med henne än att ligga med någon annan men fortfarande bo ihop, det hade vart ännu stökigare. Eller ännu värre att hon skulle ligga med någon annan men fortfarande bo ihop med mig, där snackar vi
    ångestpåslag.
  • Anonym (De)

Ja, det här låter plågsamt. Bättre att förhålla sig till något klart uttalat. Men hon har troligtvis en del anknytning kvar till dig trots att hon vill separera. Så det blir rörigt.

• Anonym (Lämnad)
    Anonym (De) skrev 2025-12-27 09:02:44 följande:

Ja, det här låter plågsamt. Bättre att förhålla sig till något klart uttalat. Men hon har troligtvis en del anknytning kvar till dig trots att hon vill separera. Så det blir rörigt.

Ja det har hon, eller det har vi väl båda. Därav den här situationen.
    Men hoppas vi kan landa i någon sorts klarhet ikväll.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Lämnad) skrev 2025-12-27 07:12:20 följande:
    Usch det låter verkligen hemskt att bli bemött med hat. Jag fötstår inte hur man kan göra så. 
    Som jag resonerar så hade jag känt hat till min fru över hennes beslut så hade det inte varit rätt att fortsätta heller.  Skulle hon ändra sig så finns ändå hatet kvar i bakgrunden och förstör. Ändrade hon sig av egen fri vilja eller var det för att jag påverkade henne? 
    Jag skulle aldrig vilja påverka det beslutet utan det måste komma innifrån varje dag, varje minut. 
    Annars är det inte äkta!

För egen del så har julen vart konstig. 
    Barnen vart sjuka så vi har suttit hemma.
    Mängden tid vi tillbringat tillsammans har vart extrem.
    Väldigt förvirrande med så nära som vi vart både mentalt och fysiskt var länge sedan. 

Idg blir första dagen på ca en vecka som vi är ifrån varandra. Ska försöka tänka ut något smart att säga till ikväll. För såhär kan jag inte ha det. 
    Antingen ger vi oss ett ärligt försök och går "all-in" eller så måste vi skapa lite distans.

Är livrädd för hennes svar, och att förlora närheten. Men samtidigt måste jag vara ärlig mot henne med vad jag vill och behöver.

Kan väl hålla med om att det rör till en hel del känslor i och med att vi fortfarande ligger med varandra. Men hellre ligga med henne än att ligga med någon annan men fortfarande bo ihop, det hade vart ännu stökigare. Eller ännu värre att hon skulle ligga med någon annan men fortfarande bo ihop med mig, där snackar vi
    ångestpåslag.
    Ja, dags att bestämma något. Även om det gör ont.

Det känner du säkert, när det är dags. För oss tog det två år av samtal, samtal och vi fortsatte ha sex. God tolkning säger mjukt slut, kritisk tolkning säger undvikande av det nödvändiga.
  • Anonym (Hanna)

Jag kan ha fel, men efter att ha läst tråden låter det som att din fru lägger skulden på dej för att det blivit som det blivit. Du känns lite som en strykrädd hund som accepterar allt hon säger. 

Glöm inte bort att ni varit två i äktenskapet. Det är ni som är anledningen till att ni nu står här. Inte du. Försök att mitt kallt kaos tänka på dej själv och det du behöver just nu. Glöm inte bort dej. 

• Anonym (Lämnad)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-12-27 17:50:21 följande:

Jag kan ha fel, men efter att ha läst tråden låter det som att din fru lägger skulden på dej för att det blivit som det blivit. Du känns lite som en strykrädd hund som accepterar allt hon säger. 

Glöm inte bort att ni varit två i äktenskapet. Det är ni som är anledningen till att ni nu står här. Inte du. Försök att mitt kallt kaos tänka på dej själv och det du behöver just nu. Glöm inte bort dej. 

Ja det stämmer att hon nig lögger en stor del av skulden på mig  Vissa saker hon säger håller jag absolut med im men långt ufrån allt.
    Jag har även vart tydlig med att det finns beteenden hon också behöver jobba med . Bara valt att inte vädra de aspekterna här då jag inte har någon kontroll över hur och vad hon väljer att göra/inte göra. Så det skulle mest landa i spekulatuoner och gissningar.

Medans jag äger mina tankar och beteenden och har full möjlighet att påverka dessa. Så det är nog inte fullt så ensidigt som det verkar.

Jag jobbar på att inte tappa bort mig själv i den här röran, men det är allt annat än lött  
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Lämnad) skrev 2025-12-27 18:51:40 följande:
    Ja det stämmer att hon nig lögger en stor del av skulden på mig  Vissa saker hon säger håller jag absolut med im men långt ufrån allt.
    Jag har även vart tydlig med att det finns beteenden hon också behöver jobba med . Bara valt att inte vädra de aspekterna här då jag inte har någon kontroll över hur och vad hon väljer att göra/inte göra. Så det skulle mest landa i spekulatuoner och gissningar.

Medans jag äger mina tankar och beteenden och har full möjlighet att påverka dessa. Så det är nog inte fullt så ensidigt som det verkar.

Jag jobbar på att inte tappa bort mig själv i den här röran, men det är allt annat än lött  

Har du funderat på varför ni ska säga att skilsmässan är ett gemensamt beslut. Vill du det eller är det för att göra det lättare för frun? 

Nu vet jag inte riktigt hur gamla dina barn är men om dom inte är riktigt små ser dom att det är du som gråter mest. Dom kommer känna sej lurade om du säger att du vill skiljas och samtidigt går omkring och är ledsen. Barn är inte dumma. Nu menar jag inte att man måste berätta alla detaljer för barnen men kom ihåg att dom vet när man inte talar sanning. 

Sist men inte minst. Tror du i alla fall intanken ska vara beredd på att det kanske finns en annan. Tyvärr gör det nästan alltid det. Att hon inte ens vill tänka tanken att försöka laga stärker det. Att ni fortfarande har sex säger ingenting. 

• Anonym (De)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-12-27 21:38:56 följande:

Har du funderat på varför ni ska säga att skilsmässan är ett gemensamt beslut. Vill du det eller är det för att göra det lättare för frun? 

Nu vet jag inte riktigt hur gamla dina barn är men om dom inte är riktigt små ser dom att det är du som gråter mest. Dom kommer känna sej lurade om du säger att du vill skiljas och samtidigt går omkring och är ledsen. Barn är inte dumma. Nu menar jag inte att man måste berätta alla detaljer för barnen men kom ihåg att dom vet när man inte talar sanning. 

Sist men inte minst. Tror du i alla fall intanken ska vara beredd på att det kanske finns en annan. Tyvärr gör det nästan alltid det. Att hon inte ens vill tänka tanken att försöka laga stärker det. Att ni fortfarande har sex säger ingenting. 

Finns ett talesätt: "Män skiljer sig för att de träffat en annan, kvinnor skiljer sig för att de har hittat sig själva".

Det är ju inte alltid så att människor vill skiljas för att de hittat någon annan. Det kan finnas väldigt många skäl till en skilsmässa. 

• Anonym (Lämnad)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-12-27 21:38:56 följande:

Anledningen tull att jag är tydlig med att det är ett gemensamt beslut utåt är för att jag måmar om mina barns relation till sin mor. Jag vill inte att de ska tycka att det är hennes fel.
  • Anonym (Lämnad)
    Anonym (De) skrev 2025-12-27 23:09:01 följande:
    Finns ett talesätt: "Män skiljer sig för att de träffat en annan, kvinnor skiljer sig för att de har hittat sig själva".

Det är ju inte alltid så att människor vill skiljas för att de hittat någon annan. Det kan finnas väldigt många skäl till en skilsmässa. 

Ja jag är faktiskt inte så orolig över att det skulle vara någon annan inblandad, utan mer att hon "hittat sig själv"
Svar på tråden Lämnad, vad gör man nu