• Disan
    Äldre 23 Jan 16:07
    37559 visningar
    124 svar
    124
    37559

    Här finns det POSITIVA förlossningsberättelser för er som är rädda för att föda barn!!!

    Hej alla rädda och alla ni som faktiskt trivdes med att föda barn!!

    Jag är sååå urbota trött på alla dessa trådar med negativt innehåll, folk verkar älska att skryta om hur ont man hade när man födde barn, om hur mycket bedövning man fick, hur mycket man sprack och så vidare. Skrikandes Varför gillar kvinnor att skrämma upp varandra?

    Det första jag fick höra på jobbet när jag berättade att jag var gravid var : "Ja du, passa på att njuta, för snart kommer förlossningen och den är ingen lek minsann!!" samt "Har du tänkt på hur du skall klara av att föda barnet? Vet du hur ont det kommer att göra?" Etc etc....

    Är du också trött på sådant???

    Elaka kvinnor ombedes att hänga ngn annanstans, här inne kan vi som gillar att föda barn och vi som har positiva (även om det självklart kanske gjorde ont eller så!) upplevelser dela med sig av dessa!!

    Jag börjar med att klicka in länken till min förlossningsberättelse:

    http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-52/b66757.html

    Självklart gör det ont att föda barn, men herre gud, det är det bästa som finns!!! Jag älskar att föda barn och längtar efter den dagen då jag får göra det igen!! Med eller utan bedövning, det märker vi.


    Tänk att man kan vara så här lycklig!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 15:20
    Ni som är gravida nu, vare sig ni nyss fått det efterlängtade (eller överraskande!) plusset på stickan eller snart är i mål: Glöm inte bort att hur själva förlossningen än kommer att gå, hur lätt eller svår den kommer att vara, hur mycket olika smärtstillande metoder ni kommer att testa eller inte testa: det kommer en stund då alla (ja, okej, inte ni som snittas, men använd fantasin så kanske man får ihop det ändå) då barnmorskan säger något i stil med: Krysta en gång till, så är huvudet ute! Som födande kvinna får man få superkrafter och tar i lite till, trots att man egentligen kanske inte orkar, så svider det till och sedan gör det inte ont mer. Istället känner man hur hela bebisens kropp fullständigt glider ur en, ofta med en ploppande känsla. Kanske kan man redan nu höra de första skriken, kanske den lilla prins/prinsessa inte ger ifrån sig ljud förrän den vaknat till lite, men en sak är säker: Man smälter när man för första gången får se sitt knyte! När barnmorskan slänger upp den lill* på magen eller bröstet och både mamma och pappa fullkomligt strålar av lycka.

    Är det inte värt lite smärta? Är det inte värt några sömnlösa nätter (om man har uttdragna värkar som jag hade) och total näringsbrist för att man inte orkat äta under den tiden..?

    Det är inte en lögn när mammor säger att man glömmer all smärta så fort bebis kommit upp på magen/bröstet. Det är verkligen så!
  • Svar på tråden Här finns det POSITIVA förlossningsberättelser för er som är rädda för att föda barn!!!
  • Äldre 23 Jan 17:23
    #1

    Den här tråden puffar jag för, som ser fram emot min förlossning mer än ngt annat. Klart jag vet att det gör ont men huur ont är min stora nyfikenhet :).

    Disan, verkligen roligt att läsa din berättelse!

  • Tanine­n
    Äldre 23 Jan 17:25
    #2

    Ser fram emot många svar i denna tråden eftersom jag själv är ganska rädd inför förlossningen. Det vore skönt att höra om förlossningar som gått bra, och inte alla dessa skräckhistorier!


    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Bönan bf 2/7-08 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • antons bejb
    Äldre 23 Jan 17:25
    #3

    bra tråd!

  • Äldre 23 Jan 17:35
    #4

    Jag älskade att föda barn! gör det gärna igen! Längtar som bara den! Läs gärna min förlossnings berättelse!

  • Äldre 23 Jan 17:35
    #5

    Tja, jag gillar ju att föda barn, och jag tycker själv att mina förlossningsberättelser är rätt positiva. Den första är inte så positiv kanske, eftersom förlossningen präglades av att jag var oförberedd, okunnig och rädd. Men i övrigt har det nog gått så bra det kan gå; inga komplikationer, inga akutsnitt, inga större hemskheter överhuvudtaget.
    Alla förlossningsberättelser finns i bloggen, och den som tycker att första förlossningen verkar ha varit hemsk, ska ha i minnet att det hemska mest försigick i mitt huvud!

  • katril­i
    Äldre 23 Jan 17:38
    #6

    Underbart, jag har börjat utveckla förlossningsskräck pga allt som man hör om olika saker, hur bebisarna brutit armar o sånt. Jag har tom gråtit när jag sett förlossningsvideo, jag vågar inte föda fram barnet, så denna tråd ska jag absolut ha i mina favoriter, så jag kan ta fram den som en tröst när det börjar bli lite för mycket negativa taknar kring förlossningen...

  • Äldre 23 Jan 17:40
    #7
    Här är min positiva förlossningsberättelse med igångsättning, något som brukar kunna vara skrämmande för många.Gladhttp://www.familjeliv.se/Bloggar-3-3/b2193.html
  • Äldre 24 Jan 10:59
    #8

    Ville bara tacka för denna tråden. Inte för att jag hunnit bli speciellt förlossningsrädd än (är bara i v. 13 och kan forfarande skjuta förlossningstankarna framför mig) men ju fler "skräckhistorier" man hör dessto hemskare tycker man det verkar och utan någon motvikt till det så är ju risken att man skrämmer upp sig själv rejält under de månader som är kvar.

    Så tack för att ni delar med er av era berättelser. Det behövs fler sådana för oss "förstagångare".

  • Nica74
    Äldre 24 Jan 11:07
    #9

    Alla mina tre förlossningar har varit en underbart häftig upplevelse. Ser verkligen fram emot nästa och känner mig lite sorgsen över att det troligen är min sista.
    Smärtlindring har jag bara behövt första gången, och det tror jag var just för att det var första gången också. Jag kände inte min kropp och min egen förmåga och var inställd på att det skulle göra jätteont som alla sa.

    Har tyvärr bara en av dem nedskriven just nu, men gå gärna in i min blogg och läs den.


    Mamma till Hugo-98, Milo-00 & Irmelin-05 + Liten Bf 13/3-08
  • Nica74
    Äldre 24 Jan 11:31
    #10

    Kanske ska lägga till för er som tänker läsa min förlossningsberättelse att det jag upplevde som jobbigt var bemötandet från BM. Själva förlossningen var inga problem.
    De tog emot Milo ska jag väl säga också såg att det i texten såg ut som om han bara föll ner på golvet.


    Mamma till Hugo-98, Milo-00 & Irmelin-05 + Liten Bf 13/3-08
Svar på tråden Här finns det POSITIVA förlossningsberättelser för er som är rädda för att föda barn!!!