• Disan
    Äldre 23 Jan 16:07
    37293 visningar
    124 svar
    124
    37293

    Här finns det POSITIVA förlossningsberättelser för er som är rädda för att föda barn!!!

    Hej alla rädda och alla ni som faktiskt trivdes med att föda barn!!

    Jag är sååå urbota trött på alla dessa trådar med negativt innehåll, folk verkar älska att skryta om hur ont man hade när man födde barn, om hur mycket bedövning man fick, hur mycket man sprack och så vidare. Skrikandes Varför gillar kvinnor att skrämma upp varandra?

    Det första jag fick höra på jobbet när jag berättade att jag var gravid var : "Ja du, passa på att njuta, för snart kommer förlossningen och den är ingen lek minsann!!" samt "Har du tänkt på hur du skall klara av att föda barnet? Vet du hur ont det kommer att göra?" Etc etc....

    Är du också trött på sådant???

    Elaka kvinnor ombedes att hänga ngn annanstans, här inne kan vi som gillar att föda barn och vi som har positiva (även om det självklart kanske gjorde ont eller så!) upplevelser dela med sig av dessa!!

    Jag börjar med att klicka in länken till min förlossningsberättelse:

    http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-52/b66757.html

    Självklart gör det ont att föda barn, men herre gud, det är det bästa som finns!!! Jag älskar att föda barn och längtar efter den dagen då jag får göra det igen!! Med eller utan bedövning, det märker vi.


    Tänk att man kan vara så här lycklig!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 15:20
    Ni som är gravida nu, vare sig ni nyss fått det efterlängtade (eller överraskande!) plusset på stickan eller snart är i mål: Glöm inte bort att hur själva förlossningen än kommer att gå, hur lätt eller svår den kommer att vara, hur mycket olika smärtstillande metoder ni kommer att testa eller inte testa: det kommer en stund då alla (ja, okej, inte ni som snittas, men använd fantasin så kanske man får ihop det ändå) då barnmorskan säger något i stil med: Krysta en gång till, så är huvudet ute! Som födande kvinna får man få superkrafter och tar i lite till, trots att man egentligen kanske inte orkar, så svider det till och sedan gör det inte ont mer. Istället känner man hur hela bebisens kropp fullständigt glider ur en, ofta med en ploppande känsla. Kanske kan man redan nu höra de första skriken, kanske den lilla prins/prinsessa inte ger ifrån sig ljud förrän den vaknat till lite, men en sak är säker: Man smälter när man för första gången får se sitt knyte! När barnmorskan slänger upp den lill* på magen eller bröstet och både mamma och pappa fullkomligt strålar av lycka.

    Är det inte värt lite smärta? Är det inte värt några sömnlösa nätter (om man har uttdragna värkar som jag hade) och total näringsbrist för att man inte orkat äta under den tiden..?

    Det är inte en lögn när mammor säger att man glömmer all smärta så fort bebis kommit upp på magen/bröstet. Det är verkligen så!
  • Svar på tråden Här finns det POSITIVA förlossningsberättelser för er som är rädda för att föda barn!!!
  • Äldre 3 Mar 19:21
    #61

    Åh jag hade en UNDERBAR förlossning med mitt 1:a barn. Den tog 4,5 timme och jag hade inte ens ont. En halvtimme Sandra föddes så låg jag och min sambo och sov, och under den tiden hade jag öppnat mig flera centimeter =) Så vi sov oss igenom öppningsskedet och vaknade lagom till krystvärkarna.
    Haha, drömförlossning!

    jag hade iofs ryggmärgsbedövning och lustgasen var super ;)
    (jag tror min sambo hade mer ont än jag efter en lång arbetsdag och sen en förlossning mitt i natten....

  • Jenzan­mam
    Äldre 3 Mar 19:59
    #62

    Hade oxå kanon förkossningar..Med 1 barnet hade jag inge bedövning..eller jag hade 2 rispåsar runt magen..När jag var öppen som mest..Så trodde jag faktist det skulle göra ondare..Sen kom ju krystvärkarna och då var det nästan like skönt när man fick krysta..Efter jag fött min dotter sa jag efter 10 min..Känns det så här att föda kan jag föda 20 barn på raken..hehehe Dom fick klippa en gång..men jag kände då ingenting. Det som gjorde ondast var när dom skulle sy efteråt..då låg jag och skrek.heheh!
    Med andra barnet blev jag igångsatt..och allt tog ca 3 tim från färsta värken..Visst det gjorde ondare..och jag frågade efter ryggmärgsbedövning när det gjorde som ondast..Men då sa bm att det är inte lönt du är ju öppen 8 cm..Kom i håg att jag fick krystvärkar och krystade 5 gånger sen kom pojken ut.. !!!!
    Var förvånad då oxå att det gick så bra och att det inte gjorde så ont som jag hade föreställt mej. Sprack ingenting heller..så jag hade inte så speciellt ont efteråt...efter ca 1 tim så var jag uppe på benen!!

  • Jenzan­mam
    Äldre 3 Mar 20:02
    #63
    Jenzanmam skrev 2008-03-03 19:59:05 följande:
    Hade oxå kanon förkossningar..Med 1 barnet hade jag inge bedövning..eller jag hade 2 rispåsar runt magen..När jag var öppen som mest..Så trodde jag faktist det skulle göra ondare..Sen kom ju krystvärkarna och då var det nästan like skönt när man fick krysta..Efter jag fött min dotter sa jag efter 10 min..Känns det så här att föda kan jag föda 20 barn på raken..hehehe Dom fick klippa en gång..men jag kände då ingenting. Det som gjorde ondast var när dom skulle sy efteråt..då låg jag och skrek.heheh!Med andra barnet blev jag igångsatt..och allt tog ca 3 tim från färsta värken..Visst det gjorde ondare..och jag frågade efter ryggmärgsbedövning när det gjorde som ondast..Men då sa bm att det är inte lönt du är ju öppen 8 cm..Kom i håg att jag fick krystvärkar och krystade 5 gånger sen kom pojken ut.. !!!!Var förvånad då oxå att det gick så bra och att det inte gjorde så ont som jag hade föreställt mej. Sprack ingenting heller..så jag hade inte så speciellt ont efteråt...efter ca 1 tim så var jag uppe på benen!!
    Ska stå förlossningar
  • katril­i
    Äldre 3 Mar 22:03
    #64

    ja blir lika glad och rörd varje gång jag kikar in här och läser en positiv förlossningsberättelse, känns som att man får mer krafter till sin förlossning, den som jag sett fram mot med skräck tidigare. tack tack tack

  • Äldre 4 Mar 18:45
    #65

    Hade åxå underbar förlossning. Sitter nu här med värsta illamåendet(gravid igen i v7) och skulle lätt byta en illamående-dag mot en förlossning.

    Och det är sant!! (Jag vet att man glömmer men jag kände direkt efter förlossningen att detta var minsann inte så hemskt)

    Läs gärna under graviditet på min sida för hela berättelsen,

  • MaijaO
    Äldre 4 Mar 18:49
    #66

    Jag blev planerat snittad med båda mina barn och har inget neggativt att säga om förlossningarna alls. Förlossningsberättelse finns i min blogg. Det enda jag känner mig lite lessen över är att jag inte fick försöka själv, men man kan inte få allt här i världen!

  • stelpa
    Äldre 4 Mar 20:45
    #67

    Verkligen en underbar tråd!

    Det jag förvånades över mest då vi var på BB var att barnmorskan och sköterskan nästan förväntade sig att det skulle vara på ett visst sätt för förstagångsföderskor, t.ex. att öppningsfasen skulle ta lång tid. De var helt förvånade när jag ville krysta, bara 1 1/2 timme efter att vattnet gått (på BB) och 2 1/2 timme sedan vi skrivit in oss och jag bara var 3 cm öppen. Det är helt olika för oss alla Jag fick 3 stygn invändigt, kändes ingenting att sys eller när det läkte. Tyckte det gjorde mest ont när de tryckte på magen för att få ut stelnat blod, efter att moderkakan kommit ut... Man märkte att man var öm över hela magen då. Jag fick bara lustgas under förlossningen. Helt underbart!

  • Äldre 7 Mar 22:31
    #68

    För mig är hela processen fantastisk! Först att jag faktiskt kunde bli gravid, sen en härlig graviditet och sen som pricken över i:et få vara med om det mest otroliga man kan vara med om :en förlossning!! Och detta har jag haft turen att gå igenom tre gånger! När jag tänker tillbaka på mina tre förlossninger, minns jag, absolut helt ärligt, ingen smärta alls (även om jag självklart egentligen vet att det inte var smärtfritt). Jag minns däremot vilka otroliga oanade krafter man får, och det fantastiska ögonblicket när den lilla våta, hala, varma lilla klimpen får komma upp på mitt bröst.
    Det ända jag kan känna sorg över gällande förlossning, är att jag kanske aldrig mer får uppleva en!
    Kram till er alla

  • stelpa
    Äldre 9 Mar 16:22
    #69

    kamratis, jag håller med om det där med själva födelseögonblicket, både känslan när den varma go´a bebisen slinker ut ur kroppen och sedan läggs direkt på bröstet och bara är så otroligt varm och mysig Man fattar inte den känslan förrän man varit med om den!

  • plingp­long1
    Äldre 10 Mar 10:53
    #70

    Vilken härlig tråd! "Så med morgonsolen strålandes in i muppan föds Lou"... Haha, underbart!

Svar på tråden Här finns det POSITIVA förlossningsberättelser för er som är rädda för att föda barn!!!