• Låtta1

    Vi som haft Hepatos.

    Hej!Jag har haft hepatos med båda min tjejer,är nu gravid igen och är i v24 och för två dar sen så kom den där j*la klådan under fötterna och i händerna igen!Med första fick jag hepatos i v33,med andra v30.undra lite om det finns fler som fått det så här pass tidigt och hur det gick för er och hur tidigt dom satte igång/snittade er?

  • Svar på tråden Vi som haft Hepatos.
  • sholof

    haha, överföra klådan till brottslingar var ju en perfekt lösning på allas problem

    Det är nog ingen fara med din bebis, o bara en vecka tills du får träffa den ju.

    Det kliar mer o mer på mig nu, försöker att inte bry mig för jag vet ju som sagt att det kan vara mycket värre än vad det är nu. Men jag har ju dock 2 månader till bf....o så länge kommer jag inte stå ut om det ska klia mer...
    Om en vecka ska jag träffa läkaren igen, så ska bli spännande o se om mina värden har gått upp nu när det börjat klia mer.

    Än har jag inte behövt ta till våta handdukar, men det var min räddning sist så jag iaf kunde sova nån timme i taget....


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥
  • Låtta1

    hej alla som lider!jag vill bara införa lite hopp!jag hade hepatos vid mina två tidigare graviditeter och fick ursofalk som inte hjälpte alls,men NU har dom hjälpt!mina gallsyror låg på 130 för ett par veckor sen och förra veckan var dom nere på 16!!och klådan har faktist minskat radikalt!jag har ingen klåda alls på nätterna(inte som jag störs av iallafall) och den jag har på dagen är helt okej att leva med.så nu hoppas jag att det håller i sig så att bebisen växer på sig lite till innan den ska ut!
    Men det finns hopp!!!!!
    ps.det där med att ge klådan till brottsligar var ingen tokig ide`!kan man skicka andra sjukdomar med brev kan man säkert skicka hepatos oxå! :)

  • sholof

    Då var dagen, eller jag får väl säga natten kommen då klådan tog över helt.
    Får säga att fram tills denna timma så har klådan knappt varit alls jobbigt. Jag har somnat ändå, o den har inte väckt mig.
    Men nu....nu kliar både händer o fötter nåt vansinigt
    Så nu ska jag prova det beprövade tricket med våta handdukar för att se om jag kan sova lite till iaf....


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥
  • Låtta1

    usch jag lider med dig sholof!!!!!men hade du redan provat levomenthol sprit att badda med?

  • sholof

    Badda med det har jag aldrig hört förut, köper man det på apoteket?

    2 månader till bf känns som en oändlighet just nu.
    Jag visste att risken var stor att det skulle bli värre med klådan fast vi satte in medicin i förebyggande syfte redan från början. Men fram tills nu har det känns ok så jag trodde det skulle dröja lite längre innan jag fick det denna gången.

    Får be sambon att slå mig med nåt hårt om jag nångång i framtiden skulle vilja ha ett barn till


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥
  • Mary the fairy

    hej hej. jag fick hepatos i v 38 förra graviditeten. Nu är jag bara i början av nästa och jag hoppas att hepatosen hållersig borta. Var verkligen fruktansvärt. Verkar som att många fick tillbaka den tidigare andra gången vilket känns lite oroväckande. Huh, tortyr rent ut sagt!

  • sholof

    Jag fick min tidigare första gången, redan innan v 20. Men med ursofalk m.m. så höll sig klådan hyfsat bra borta. Ska fråga läkaren nästa gång när mina gallsyror började stiga förra gången.
    Hade jag fått hepatosen i v 38 hade jag varit själaglad


    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥
  • Tanya6

    Jag tog gallsyreprover i tisdags. Vet ni hur länge det brukar dröja till man får svar?

  • Mary the fairy
    Svar på #57
    sholof skrev 2008-11-08 11:52:05 följande:
    Hade jag fått hepatosen i v 38 hade jag varit själaglad
    Hehe, glad och glad vet jag inte men jag förstår hur du menar. Jag var väldigt nöjd med att jag fick det så sent och hoppas innerligt att det inte kommer tidigare den här gången somsagt. De värden som kunde vara farliga för bebisen (dottern) var på tok för höga (kommer inte ihåg exakt....) och jag var tvungen att bli igångsatt v40. Då var jag ju fullgången så det gjorde inte så mycket men skulle det hända mycket tidigare känn det ju inte lika roligt.

    Tanya: fem-sju dagar tog det för mig
  • MiJo

    sholof;din stackare. Hoppas det snart ger med sig på ett eller annat sätt. Känns ju omöjligt att gå med klådan i 2 månader till kan jag tänka mig. Det är ju så otroligt psykande och tröttande. Jag fick Lergigan utskrivet av läkaren hos bm. Hjälpte inte, kanske gjorde det mig lite avtrubbad så jag inte orkade få panik när jag ej kunde sova för tredje natten i rad. Ringde förlossningen nere i Varberg och fick prata med en läkare som sa att det är Tavegyl de främst skriver ut, inte Lergigan. Så igår tog jag Tavegyl och kunde faktiskt somna samt somna om efter alla uppvaknanden som jag ändå hade. Klådan var kvar men kunde som sagt somna om. Inatt spolade jag fötterna ett par ggr i badkaret med iskallt vatten, jag hämtade kylklampar från frysen som jag först hade i en strumpa, sedan utan strumpa, jag liksom klamrade fast mina stackars fötter runt kylklampen, hur obekvämt som helst men kände mig maniskt tvungen, måste sett för roligt ut Igår blev fötterna så varma och kliande efter jag varit med min son på ett köpcenter så jag fick åka förbi min mamma och låna hennes fula crockssandaler. Det var kallt och regnade ute och det var jätteskönt när vattnet från pölarna kom in i sandalerna och kylde ner mig lite.

    Någon som vet om man hade kunnat förebygga hepatos på något sätt? Varför drabbas vissa men inte andra?

Svar på tråden Vi som haft Hepatos.