• elin86

    Kan inte betala hyran!

    Vet det fan vad jag ska göra nu! Äger inte en krona och min hyra ska vara betald den 25 december. Finns ingen jag kan låna pengar av heller=/ Mår så jävla dåligt just nu,,,,,

    Vet ni om det finns nånstans möjlighet att låna pengar till hyra, mat osv?

  • Svar på tråden Kan inte betala hyran!
  • Lilac Perl Dream

    Anonym (jag) skrev 2008-12-16 16:19:51 följande:


    alltså de låter skumt att soc sagt åt dig att säga upp dig från ditt jobb-- en inkmst e ju trots allt en inkomst.. plus att har du nu inget jobb har du ju rätt till bidrag,,
    här är soc så att du ska ha så mycket inkomst du kan själv,sedan stöttar de i med resten.
  • Anonym (soc.tanten)

    Som socialsekreterare på ek.bistånd tycker jag det verkar vara mycket som inte stämmer här. Rådet astt säga up sig skall ingen kunna få. en uppsägning skulle istället kunna vara grund till ett avslag eftersom man skall göara vad man kan för att bidra till sin egen försörjning. Dvs. om man bara tjänar ett par hundra i månaden så är man ändå skyldig att jobba kvar.

    Att du inte skulle ha rätt till bistånd om du inte har ett egen lägenhet stämmer inte heller. Om du bor hos en vän eller hos dina föräldrar så kan du ha rätt till bistånd om du inte kommer upp i normen med din lön. Var det så att de misstänkte att du och pojkvännen var ett par fortfarande? Om du skrivit dig på annan adress så ska de inte kunna hävda det längre utan konkreta bevis.

    Du är ju uppenbarligen inskriven på AF och har vad jag förstått sökt jobb utöver de timmar du jobbade. Då anses du stå till arbetsmarknadens förfogande och göra vad du kan. Bortsett från att du sa upp dig då men om det var ett korkat råd du fick av AF så be din hl där att ringa soc och berätta det.

    Vet inte hur det fungerar där du bor men hos oss så kommer man inte direkt till en permanent hl utan går via en mottagningsfunktion där det utreds om man är berättigad till bistånd. Att försöka byta hl i detta läge kan vara svårt och är inget du har rätt tll, inte heller senare. Om du har frågor eller klagomål på hur du blivit bemött så sök istället chefen närmast över handläggarna. Stämmer det då att du fått rådet att säga upp dig så kommer denna att reagera på det.
    Förvänta dig inte att allt händer jättefort. Det är fortfarande många dagar kvar tills din hyra förfaller och utredniingar kan ta lite tid.

  • Anonym
    noregrets1 skrev 2008-12-17 11:43:48 följande:
    Svar på #57Nej , man måste ha varit medlem ett år och jobbat ett halvår innan man få se ett öre från A-kassan.
    TS menade inte A-kassan utan aktivitetsersättning eller liknande från arbetsförmedlingen.
  • elin86

    Många av er är så snälla och hjälper.

    Har aldrig vart i denna situationen tidigare så jag vet inte riktigt hur man ska gå till väga.

    Soc. tant: Både Soc jouren och af gav mig rådet att säga upp mig. Ångrar att jag gjorde det nu för om jag inte hade sagt upp mig så hade jag *kanske* haft en tusenlapp och kunnat betala räkningarna med. Tycker också att det är väldigt konstigt att jag fick det rådet.

    Jag har skrivit över mig till den nya adressen från första dagen ag flyttade hit och det kan dom säkert kolla upp någonstans. Jag har ju faktiskt hennes signatur på en massa papper också. Så där fattar jag inte alls problemet.

    Hur hittar man överhuvudet till handläggaren då så man kan kontakta honom/henne?

    Vet inte om jag har skrivit detta i nåt annat inlägg, men soc ringde ju till Alfa kassan och kolla hur det gick för mig där. Tydligen hade inte mina papper kommit in och JAG har skickat in dom. Det är jag helt säker på. Iallafall var det ett problem för soc.
    Sen så tyckte dom ju också att det var fel att jag inte skickat in nåt bostadsbidragm men det visste jag inte ens att man var skyldig att göra. Hade inte hört ett enda ord om nåt bostadsbidrag från dom och eftersom jag aldrig gjort detta tidigare är det ännu svårare att veta hur man riktigt ska gå till väga. Tycker allt att dom kunde ha informerat mig om sånt också.

    Har satt upp mitt namn på dörren, skickat in alfa kassan IGEN och skickat in ansökan om bostadsbidragetn. Vad mer kan jag göra liksom?

    Jag hatar att vara vuxen för man får alltid ta sig igenim så mycket problem!

  • LoppanL

    Har du fått avslaget än? Vad står det för skäl? Det är nästan där du behöver börja att se vad deras skäl är för avslaget och sen försöka bemöta det. Är det att du inte sökt alfakassa och bostadsbidrag, så ser du till att ansökningarna registreras där och då kan du pröva att överklaga och hänvisa till att det nu är gjort och förklara varför det skett så sent (ansökan kommit bort till alfa / ej vetat om möjlighet till bostadsbidrag)..

    Ang akvitetsstöd måste man väl ha varit arbetslös i 90 dagar för att du ska ha rätt till det, men du kanske har varit inskriven såpass länge på AF?

  • Anonym (soc.tanten)

    Var det från sociala jouren du fick rådet att säga upp dig? Dvs. du ringde en kväll el helg? Ingen bra idé att ta tips från dem om ekonomin. PÅ jouren jobbar folk från lite olika sociala enheter. Frågar man nån som jobbar med familjehem tex. så vet de ju kanske inte hur handläggnigen kring bistånd och kraven för detta ser ut...

  • noregrets1
    Svar på #63
    jag pratade inte med TS jag pratade med anonym
  • elin86

    jouren är via kommunen och det är via den jouren jag fått handläggare och allt då. Jag ringde under dag tid....Den är öppen mellan 13-15 varje vardag

Svar på tråden Kan inte betala hyran!