• atelli

    Bakmaskinstråden

    Här diskuterar vi recept och tips&trix för bakmaskiner!

    Bakmaskinerna har oförtjänt dåligt rykte som en flopp från 80-talet. Det är en suverän maskin som gör makalöst bra bröd. Dessutom vet man vad man stoppar i sej, till skillnad från degiga limpor fr snabbköpet!

    Bakmaskin är en apparat där man stoppar i alla ingredienser, startar maskinen och den knådar, jäser och gräddar brödet!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 15:12

    Tips på receptsida: web.telia.com/~u92018300/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-11 07:54
    En receptsida till:

    home.swipnet.se/wasston/bakmask/recept.htm

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-17 10:37
    Hoppetossan har startat en tråd för enbart bakmaskinsrecept!
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-29 20:32
    Mbert:s lista över tips vid bakmaskinsinköp!

    * Att den får plats där man tänkt ställa den. För den bör stå framme hela tiden om man tänkt använda den mycket.
    * Den får dessutom gärna vara snygg eftersom den ska stå framme...
    * Att den är tystgående om man ska köra den på timer på natten och man har nära till köket. Den vi lånat, en Nordica, märker vi inte av alls trots att den piper mitt i någonstans där man kan tillsätta ingredienser.
    * Att behållaren är lätt att ta ur. Den bör ha ett handtag att ta ur den med.
    * Att behållaren är lätt att rengöra. Den bör vara teflonbelagd så det i stort sett räcker att skölja ur (+ ett varv med diskborsten och ett med handduken)
    * Att den ger den mängd bröd man vill ha. En del tycker att en bakmaskin ger små bröd men det tycker inte vi. Då får man väl helt enkelt ladda den oftare. Den vi har gör ung. 700 g bröd och det räcker 2-3 dagar för vår familj på 4 pers. Och för oss är det lagom, för en öppnad förpackning torrjäst, som man använder om man vill sätta maskinen på timer, bör förbrukas inom 3 dygn (förvaras i kylskåp). Den fungerar även senare men tappar då i jäskraft.
    * Formen på bakmaskinens insats. En del bakmaskiner har en kvadratisk bakinsats och ger ett högt bröd medan andra har en något mer rektangulär form och ger ett bröd som mer liknar formen hos köpt bröd. Det man kan tänka på är att formen och blandaren som sitter längst ner kan vara avgörande för hur maskinen kan blanda och bearbeta degen.
    * Att den kan ställas på timer minst 10 timmar så man kan ladda den på kvällen innan man lägger sig.
    * Flera olika program. T.ex. för vitt bröd, grovt, deg, bakning, ?jam? - men det har väl alla nuförtiden.
    * Lätt att förstå sig på och använda.
    * Degspateln i botten ska helst sitta kvar i bakinsatsen, inte i brödet, när man vänder ut brödet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-31 14:35
    Här kommer glutenfria-recept tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

  • Svar på tråden Bakmaskinstråden
  • mamma till 3 små

    oj fanns massor där finns det nån som kan rekomendera nått

  • atelli

    mamma till tre små; jag rekommenderar Julitalimpan, receptet nedan är för en OBH Nordica Homebaker


    1,5 tsk jäst
    5 dl rågsikt
    3 dl vetemjöl
    1 dl brun socker
    3 dl vatten
    1 tsk salt
    1 ägg, knäcks bara i, rakt av


    Program Normal

  • Sashimi

    Jag har en OBH Nordica 6544 Breadmaster Inox (den i silver) och testade Go´limpans recept för OBH Nordica Home Baker 6572. Brödet jäste jättemycket i maskinen och precis innan bakning så föll det ihop och det blev en jättestor, ful krater i mitten. Väldigt synd då jag ville testa fler goa recept än de som följer med i manualen. Någon fler som har erfarit detta?

  • Carro W
    Sashimi skrev 2009-03-11 08:06:30 följande:
    Jag har en OBH Nordica 6544 Breadmaster Inox (den i silver) och testade Go´limpans recept för OBH Nordica Home Baker 6572. Brödet jäste jättemycket i maskinen och precis innan bakning så föll det ihop och det blev en jättestor, ful krater i mitten. Väldigt synd då jag ville testa fler goa recept än de som följer med i manualen. Någon fler som har erfarit detta?
    Sånt har hänt och händer mig också. Kan vara ett recept som jag har bakat ifrån tidigare med gott resultat så det beror inte bara på receptet. Vet inte varför det blir så faktiskt. MBert vet nog och har kanske skrivit om det tidiogare i tråden.
    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • atelli

    generellt har jag märkt att "hopsäckade" bröd oftast blir när jag har för stor del grovt mjöl. Men om jag inte minns fel så är go'limpan inte nåt grovt bröd.

    Vi får se om nån annan har någon bra förklaring.

  • mamma till 3 små

    jag har en OBH nordika kitchen bread maker med 12 olika bak pogram och timer nån mer som har den..
    kan man göra det receptet du föreslog -atelli i den??

  • mamma till 3 små
    Svar på #154
    Frida73 skrev 2009-03-10 17:24:31 följande:
    Sällar mig till skaran lyckliga bakmaskinsägare. Har haft den i över 10 år nu och fortfarande i flitig användning! Angående bullar brukar jag göra den söta vetebrödsdegen i bakmaskin på deg-programmet och när det är blandat och jäst brukar jag baka ut det till traditionella bullar och grädda i ugnen. Vill ha bullarna i mer traditionell form så det ser fina ut att bjuda på också och inte bara goda att äta. Vet en kille som bakar både vetebröd och sockerkaka i sin bakmaskin så det är ju möjligt om man inte bryr sig i det estetiska
    hur gör man sockerkaka i den?? kan man det i min mån tro har en OBH nordika kitchen breadmaker..
  • TubeWoman
    mamma till 3 små skrev 2009-03-11 08:45:47 följande:
    hur gör man sockerkaka i den?? kan man det i min mån tro har en OBH nordika kitchen breadmaker..
    I min Kenwood BM25o ska det gå att göra sockerkaka det finns ett speciellt programm för det (mjuk kaka). Jag har dock inte prövat det ännu. Idag har jag tagit ett vanligt recept på semlor i från en vanlig kokbok (halverat det) och provkört i min bakmaskin på programmet för söta degar. Jag ska göra en "Familjesemla" {#lang_emotions_smile}. Det är såå spännande.....
  • TubeWoman
    TubeWoman skrev 2009-03-11 13:29:00 följande:
    I min Kenwood BM25o ska det gå att göra sockerkaka det finns ett speciellt programm för det (mjuk kaka). Jag har dock inte prövat det ännu. Idag har jag tagit ett vanligt recept på semlor i från en vanlig kokbok (halverat det) och provkört i min bakmaskin på programmet för söta degar. Jag ska göra en "Familjesemla" . Det är såå spännande.....
    Kenwood BM250 ska det stå
  • atelli
    mamma till 3 små skrev 2009-03-11 08:42:41 följande:
    jag har en OBH nordika kitchen bread maker med 12 olika bak pogram och timer nån mer som har den..kan man göra det receptet du föreslog -atelli i den??
    Jag är inte så bra på andra maskiner. Men det beror väl på om det är samma storlek på maskinen.... Har du tex den mängden jäst, mjöl o vätska i dina recept enl receptsamlingen så borde det väl gå att köra på samma recept...
Svar på tråden Bakmaskinstråden