• Minna72

    minnas xiii

    Minnas XII
    Tråd nr 13! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

    I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html
    XIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44121291.html

  • Svar på tråden minnas xiii
  • Betty2

    Tack för erbjudanden om kablar mm till min late man. Han har väl alltid varit en latmask (och där ser jag lite likheter med hans egen pappa) men det har inte blivit något direkt problem förrän vi fick barn. (Då blev det värre, kanske för att han blev tröttare?) Jag har samma erfarenhet, att det inte funkar alls att prata när man bråkar, men tyvärr blir det ofta så ändå för jag klarar inte av att hålla tyst när jag blir förbannad... Skall väl försöka ta upp det där med mornarna (och annat han inte gör) vid något vettigare tillfälle snart och se om det får effekt. Och så instämmer jag med Maja att risken för bråk är mkt högre de dagar när alla är trötta...

    Maja: Skönt att förkylningen verkar gå åt rätt håll. Jag förstår att man som höggravid eller med nyfödd bebis är lite extra orolig nu pga svininfluensa och liknande. Jag är inte särskilt påläst själv utan har mest tagit del av skräckhistorierna i media. Fast jag läste även en lycklig historia om en tjej som hade svininfluensa när hon var höggravid och det hände inget särskilt. (Det var intervjuer i tidningen med olika personer som hade haft det - hur det upplevde det och hur de blev behandlade av omgivningen.) Men helt klart är det väl bäst att så gott det går försöka förhindra att gravida och spädbarn smittas! (Läste t ex att flera BB har infört besöksförbud för att skydda nyfödda från smitta.)

    Angående preventivmedel så är det kondom här hemma, för att jag vägrar använda fler hormoner... (Det räcker med 7 år med p-piller följt av alla IVF/stimulerade FET.) Men pessar kanske kan vara ett alternativ, jag får följa er diskussion här i tråden. (Men jag misstänker att jag kan vara en sådan som har svårt att få ut den ibland. Har ju inte samma yrkeskunskaper som Pess. )

    Öz: Stor KRAM till dig igen. Jag förstår (genom att minnas hur det var när mina morföräldrar gick bort) att det måste vara svårt att fatta att det har hänt, och så mycket mer ofattbart när det är ens egna förälder.

    Minna: Ja du, här har du ett par dåliga föräldrar till... (Även om de tittar båda två tillsammans, men det är ju ändå utan föräldrar.) Jag har också lite svårt att förstå vad som är så extremt farligt med detta. Tv:n (barnkanalen eller dvd-filmer) funkade som en jättebra barnvakt under sommaren/semestern under matlagning t ex. Och när de är extremt uppe i varv och man behöver få dem att lugna ner sig (inför kommande läggning tex) kan det också fungera bra med en kort stund framför tv:n, när de är alldeles för uppspelta för att sätta sig och läsa i en bok med mamma/pappa. Dessutom märker jag att de faktiskt lär sig enormt mycket! Alexander lärde sig färgerna mycket tack vare teletubbies (Lala-gul, Dipsy-grön osv sa han i början) och nu lär de sig mycket (på gott och ont ) från nya favoriten Pippi. Jag har läst en del på nätet angående tv-tittande och barn, där flera säger att barn under 2 år (tror jag de satte som gräns) inte bör titta på tv alls, osv, men man märkte snabbt att det var delade meningar! Vissa ansåg att det var skadligt med tv och andra inte (utan t.o.m lärorikt för språk mm beroende på vad de tittar på). Det skulle vara intressant att höra vad Ökis dagar säger om VARFÖR det inte är bra... (Mina har inte kollat lika mycket på datorn, fast ibland kollar de på "musikvideon" på www.babblarna.se och på foton/filmer av sin kusin som bor i USA.)

    Oj vad lååååångt detta blev. Får passa på att skriva mycket när jag skriver så sällan i tråden.

  • maja under eken

    Men Minna! Vad har ni för dagispersonal!? Hälsa dom att dom har betalt för att va pedagoger, d har inte ni. Hemma hos er så pågår d verkliga livet! Där e man glad, arg, sur, trött, ledsen osv osv. D gör att man ibl tar t lite nödgrejor för o få lite andrum o orka lr f o hinna m nåt man måste/vill göra. Så att man sen kan fortsätta va mamma, en helt OK sån - Ökis bästa!!!

    Pedagoger e såna j*a prestigemänniskor! O ofta experter på o ge andra dåligt samvete. Kan säga att hemma har dom ofta dåligt samvete för att dom själva inte e så bra som dom har lärt att man ska va... Därför att man inte KAN vara en bra pedagog t sina egna barn, inte hela tiden!

    Sen om du VILL låta honom måla o greja m lera hemma så går d utan att du e med. Man får va beredd o fånga lite lera på golvet o torka lite vatten som spills o färg utanför pappret.. Men iaf här hemma så målar Elvira själv medans jag grejar o pratar m henne o kanske kommer o målar nåt då o då, lr visar hur hon kan göra m verktygen t leran.

    Så himla fina tankar Öz!!! Jag tror att du har helt rätt, både du o Essi. Dom döda finns både i o bland oss! Kramar!

    Ne, Minna graviditetschansen e kanske inte så stor, men den finns... O den främsta anledningen t ev prev. medel e att jag itne vill gå o fundera på om man kan ha blivit gravid o jag vill få en jämn nivå på mina hormoner. Därför lutar d väl mest åt Diane lr några andra m nåt tjejnamn som jag kommer skaffa. Yasmin var d kanske?

    Kram


    Elvira - Livets Solstråle!
  • Minna72

    Ni e så kloka så! Jag vet inte exakt hur samtalet gick på dagis, men min reaktion var lite den som du sa maja, att det är lätt att vara betald pedagog på dagis under dagarna. Välkommen till the real life hemma lixom! Jag tar inte deras kommentar på särskilt mycket allvar (i synnerhet inte när det inte var jag som pratade med dem) men jag tar ändå nånstans illa vid mig.

    Prevmedel, jo jag förstår vad du menar helt Maja och bl.a. därför har jag också funderat på att återgå till p-piller. Jag har aldrig haft några biverkningar av dem så det hindrar mig inte. Antar att det ändå är den där spontana promillechansen jag nånstans hoppas på...

    F.ö. har vi haft ett par riktigt soliga Ökidagar på sistone! Han sover bra, äter bra, är på ursoligt humör. Såna dagar är familjelivet superduper!!

  • Betty2

    Härligt med sådana dagar Minna.

    Glömde ju kommentera förut angående facebook. Jag finns oxå där Öz, (fast är inte inloggad särskilt ofta) men tror inte att jag har någon av er i tråden upplagda som "vänner". Jag har ju inte koll på vad folk heter i verkligheten så det är lite svårt att söka upp. Har ni startat en "Minna-grupp" på fb också? (I så fall ett lätt sätt att hitta er allihop.)

  • maja under eken

    Vad härligt m en solstråle!

    Här hemma e d ff mkt solstrålande fr dottern, men ujujuj så mkt ilsket d e oxå! Vi e inte vana vid d o d e så tydligt en dam som kommit på sin egna vilja! Ja bill ha saft! Mamma: Vill du ha saft? E: Ne, vill inte ha saft! Bill ha juice! M: Jaha, vill du ha juice istället? NE! Bill inte ha juice stället! o så lite tårar som pressas fram. M: Men sluta kinka, jag lyssnar ju på dig. Vad vill du ha? E: NE!! Bill inte ha!! M: Inte ha vadå? O så kan d vips gå över o så kvittrar hon att hon vill ha saft, får saft, dricker o e nöjd......

    När hon e trött undviker jag o ge henne ett enda alternativ, hon pallar inte Då åker "Hanteras Varsamt"-skylten fram o jag trixar för o få henne dit jag vill. D tar på krafterna o va så smart, för dom e sannerligen inte dumma dom små!

    Ni skrev om detta häromdan o då hade vi oxå mkt sånt hemma, men d har verkligen eskalerat den senaste veckan.

    Skönt att du inte tar åt dig nåt vidare Minna, fast visst tänker man på d iaf. O d e så onödigt gjort av personalen!

    Jag åt ju p-piller för sisådär 8 år sen. Då slutade jag f att jag mådde apa av dom. Deppighet, lr snarare varken upp lr ner. Sexlusten blev oxå bättre när jag slutade.


    Elvira - Livets Solstråle!
  • Essi73

    Halkar in lite på "trots"-ämnet, tänker på det Maja beskriver och jo'ra, vi har entrat! Helt fascinerande att se vår lunga BollFerdinand "bli stungen av en geting" (precis som i teknaden) då och då och bete sig därefter
    Med mig testar Boll 1-2 grejer per dag, jag har utrönt att det är hans sätt att testa standarden för dagen. Så 2, på sin häjd 3 rejäla fighter har han och jag, á la Tjur möter Tjur.
    Men precis som Maja beskriver det, att ta fram "Hanteras Varsamt" skylten är nog det jag mest gör hela dagarna, det är mitt enklaste alternativ eftersom Luna ju drar sina arior och det gäller för mig att hantera Boll varsamt för att undvika så många konflikter som möjligt.

    Men J testar han liiite fler gånger men det är deras fighter, där lägger jag mig endast i i nödfall.

  • Essi73
    Serendipity skrev 2009-09-01 21:55:22 följande:
    Minna, du får väl köpa Dora Utforskaren-DVD, de är så pedagogiska att jag SPYYYR Och så lär han sig engelska på kuppen, eftersom de upprepar allt på engelska hela tiden. ("Titta, där är min katt. Cat. Ja, titta på katten. The Cat!)... Teodor tycker det är skitkul av någon anledning. sv.wikipedia.org/wiki/Dora_utforskaren
    Säg efter oss "Throoow UP" yeeeih!
    Kom igen let's go, allihopa vi gå... *s*
Svar på tråden minnas xiii