• Minna72

    minnas xiii

    Minnas XII
    Tråd nr 13! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

    I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html
    XIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44121291.html

  • Svar på tråden minnas xiii
  • Betty2

    Hej i tråden. Tror att det var väldigt länge sedan jag skrev något, men brukar försöka läsa regelbundet. (Och ser flera av er på facebook oxå.) Nu skall jag nog gå och lägga mig snart men tänkte bara skriva ett par rader först.

    Jag vaccinerade mig i morse, och det jag känner än så länge är ont i armen och att jag är väldigt trött. (Vilket jag iofs har varit även de senaste dagarna, men kanske inte riktigt så här tidigt på kvällen.) Här har vaccinet inte nått "vanligt folk" än, utan jag fick sprutan på jobbet, som sjukvårdspersonal (administrativ iofs, och därför bland de sista på sjukhuset). På måndag startar vaccinationen av barn utanför riskgrupperna, och först framåt månadsskiftet nov-dec räknar de med att kunna vaccinera vuxna som inte tillhör riskgrupp. (Däribland min man alltså.) Hoppas att det inte är för sent, och att jag kan övertyga min spruträdde man att gå och vaccinera sig. (För att skydda smågrabbarna framför allt. Jag blev INTE glad när jag fick veta att åldersgränsen hamnade på 3 år, hade trott att de skulle vaccineras också.)

    Naffe: Läskigt med larmet, hoppas att det inte händer igen.

    Nej nu skall jag borsta tänderna och gå och lägga mig. Hoppas jag mår ok i morgon med tanke på att man skall orka jobba.

  • Kun

    Naffe, Jobigt med larmet!
    Jag har inget larm men hade nog "dött" om detta hade hänt!


    Trion har blivit en kvartett!
  • Kun

    För mig är det ett lätt beslut det här med vaccineringen: Självklart inte!
    Jag har läst för mycket kring biverkningar etc, tycker det verkar finnas så många risker med att ta vaccinet!
    Jag skulle inte kunna tänka mig att ge mina barn detta vaccin (skönt att dom är under 3 år för då behöver jag ej brottas med tanken.)
    Tur att vi lever i ett fritt land och får ta egna beslut som man känner sig mest trygg med.
    Många av er tycker säkert jag är helknäpp, men då får ni gärna tycka det


    Trion har blivit en kvartett!
  • Nafrung

    Tack för responsen om larmet! Vi har beslutat oss (efter ett litet samtal till vår bvc-syrra som väl inte gav så mycket) att låta saker bero så länge, men hålla råkoll på lillkillen i fall det skulle dyka upp nåt som inte verkar stå rätt till. Batterierna i larmet är nya, satte in dem när han kom hem för en dryg månad sedan, så jag tror ändå att det funkar som det ska. Men larmar det fler gånger så ska killen kollas upp NOGA!

    Ska försöka tänka som Essi, tänk om vi inte hade larmet... BVC-syrran tyckte vi skulle sluta med det. Inte en chans, säger jag, i alla fall inte nu.

    Har suttit i flera timmar och pysslat (kors i taket - jag HATAR att pyssla) och satt ihop en liten fotobok till dagis. De vill ha en liten fotobok med alla barnens närmaste släkt, så de kan prata om mormor och farfar och andra. (Och se hur de ser ut i fall de hämtar ungarna.) Blev rätt bra faktiskt, nöjd!

  • Serendipity

    Betty2:
    Inom kort kan barn mellan sex månader och tre år att vaccineras för svininfluensan. Det beskedet gav Läkemedelsverket för Rapport i dag.

    Tidigare har barn under tre år inte vaccinerats mot influensan, eftersom det varit oklart hur de reagerat på eventuella biverkningar av vaccinet. I Norge, där influensaläget är betydligt värre har barn i den åldern vaccinerats och nu väntas alltså Sverige följa efter.

    -Inom någon vecka eller så ska det komma med rekommendationer för barn under tre år, säger Jan Liliemark, professor på Läkemedelsverket till Rapport.

    Enligt Jan Liliemark har vaccinering av åldersgruppen undvikit eftersom det varit osäkert hur små barn reagerar på vaccinet. Men efter att Läkemedelsverket nu fått information efter att den första vaccindosen börjats ge till befolkningen öppnar de för nya rekommendationer.

  • Pess
    Serendipity skrev 2009-11-05 22:45:57 följande:
    Betty2:Inom kort kan barn mellan sex månader och tre år att vaccineras för svininfluensan. Det beskedet gav Läkemedelsverket för Rapport i dag. Tidigare har barn under tre år inte vaccinerats mot influensan, eftersom det varit oklart hur de reagerat på eventuella biverkningar av vaccinet. I Norge, där influensaläget är betydligt värre har barn i den åldern vaccinerats och nu väntas alltså Sverige följa efter. -Inom någon vecka eller så ska det komma med rekommendationer för barn under tre år, säger Jan Liliemark, professor på Läkemedelsverket till Rapport. Enligt Jan Liliemark har vaccinering av åldersgruppen undvikit eftersom det varit osäkert hur små barn reagerar på vaccinet. Men efter att Läkemedelsverket nu fått information efter att den första vaccindosen börjats ge till befolkningen öppnar de för nya rekommendationer.
    Jippie, hurra. Kommer hänga på låset med L och tills dess är hon hemma från dagis.
  • Essi73

    Dricker kaffe och väntar på att sotaren skall komma. Alla vet att sotare inte alls kommer inom utsatt tid, i det här fallet 7-9 så jag kaffear vidare jag.


    Naffe, det med larmet. Jag instämmer med Pess, läkarkåren har av någon besynnerlig anledning avog mot den där apparaten.
    Jag tänker på oss själva här hemma. Luna kunde ju inte ligga på rygg som spädis, hon skrek i ren skär ångestpanik, vilka läkare, sköterskor och vår BVC-ssk kunde intyga. Hon skrek sig BLÅ, bokstavligen.
    ÄNDÅ envisades flertal av läkarna att vi ändå skulle lägga henne på rygg. Jag menar... det är befängt. Man lägger inte ett barn, eller en bebis för den delen, på ett vis som skapar det de skapade hos Luna.
    Så, i ett försök att en gång för alla få alla att sluta tjata om att lägga henne på rygg sa jag "JA hon sover på mage och hon HAR LARM!!". Oj oj min vän... då kom frågan "Hur länge tänkte du ha larm då? Jag tycker att du ska sluta med den ganska snart".
    Och dääääär slutade jag lyssna, och dääääär tackade jag högre makter för att jag var så säker i min mammaroll att jag sket i vad f*n de tyckte.
    Så även i extrema(re) fall är läkare mot larm.
    Alltså - kör på magkänslan bejb!
  • Nafrung

    Hmmffff.... Essi, ibland blir man ju galen på folk som tror de vet bäst för andras barn. Klart det finns fall då barn vanvårdas - och DÅ vet ju andra bäst för de barnen. Men om man allt är normalt och man vill ha larm, för att det känns tryggt och bra, så ska väl läkare och sköterskor säga; "Va bra Essi, att du känner dig lugn när Luna sover på mage med larm. Det var väl en bra lösning, så kan DU sova också..."

    Seren, jag hörde också det där med vaccination. Vi ska ABSOLUT vaccinera T så snart vi kan, både för hans och J:s skull.

    Annars är jag ledsen idag, min mormor är väldigt dålig och kommer förmodligen dö snart. Jag har hoppats att hennes tillstånd skulle bättra sig de senaste veckorna, men så blir det nog inte. Hoppas bara hon får sova och slipper lida den sista tiden. Hon fick i alla fall se bilder från vårt bröllop och på lille J, som min mamma hade med sig, och hon kände igen oss också. Så det är jag glad för i alla fall...

  • Minna72

    Vi kommer också att välja att vaccinera, när tillfälle ges. Jag såg just hur Finland planerar vaccinera sin befolkning och det följer samma "schema" som i Sverige, men med någon veckas fördröjning. Vi passade dessutom på att fråga vår "husläkare" när vi var där för att kolla Ökis hosta (som har blivit mkt bättre) idag och hon rekommenderade absolut vaccination. Jag tänkte redan innan detta att vi skall vaccinera oss om tillfället ges men nu blev jag halt säker. Här i Finland är man ganska chockad över den annars helt friska 8-åriga tjejen i Torneå som mycket plötsligt gick och dog i svininfluensan i början av denna vecka. Läkaren idag berättade också att de nu börjat ta emot några riktigt elaka fall av influensan, så den har nått vår stad också.

    Så jag tycker inte som du Kun, men jag respekterar att du gör annat val!

Svar på tråden minnas xiii