• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Muminski
    bakeacake skrev 2009-10-01 12:56:41 följande:
    jag tänker bemöta dem när jag kommer hem från jobbet.. :) så ni får glatt vänta.. :)
    Ja gärna Have a nice day.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • sasssyy
    bakeacake skrev 2009-10-01 13:03:41 följande:
    Amen sister! *höjer händerna mot himlen*
    *S*

    Vad det hela går ut på är ju inte hur bra dieten är eller ej.. utan vår fria vilja att välja att INTE följa dieten.. Som TS sagt.. före LCHF fick sina framsteg så gick det bra att gå ned i vikt, detta är bara en av många metoder på marknaden men de punkter som TS radar upp i starten är skrämmande och det stämmer faktiskt på LCHF-rörelsen..d et stämmer INTE på viktväktare, pulverbantare, eller andra viktrörelser..

    Denna aggression om man säger att man inte är intresserad, om man säger att man inte gillar maten eller inte KAn äta den och att det ALLTID vänds till att jag ska sitta och försvara och rada upp hela mitt livs medicinska historia för er för att ni ska backa och släppa argumenten..... det stör mig.. säger jag bara att jag "kan inte" pga vissa orsaker... jag VILL inte heller.. tycker maten är skitäcklig som LCHF kör med.. gillar inte grädde, har svårt för smör och det finns ingen idiot i världen som kan få mig att tro att jag blir fet av potatis...
    Låt mig äta det jag gör.. visst har ni rätt i EN sak.. att man blir fet av socker också, att det lagrar energi. men måtta i allt är nog ändå det bästa..
  • li bi
    Muminski skrev 2009-10-01 08:40:23 följande:
    Faktum är ju att det är NI som är hjärntvättade, NI som tror att margarin är bra, att lightprodukter är nyttiga. NI är lurade och det VET vi. Ät naturliga råvaror i så hög grad som möjligt, skippa tillsatser som i många fall är rent farliga, för de som är insulinkänsliga bör även mycket kolhydrater uteslutas för bättre mående.
    Men vad har egentligen tillsatser med LCHF att göra? Jag äter definitivt inte LCHF men jag äter ändå naturlig mat, inget margarin och sällan socker. Jag tror på att äta balanserat, dvs både fett, kolhydrater och protein från olika näringskällor. I kombination med att inte vräka i sig av någonting och motionera så behöver man inte tänka så himla mycket.

    Så fort någon kritiserar LCHF så blir det en massa tjat om tillsatser, socker och raffinerade kolhydrater. Om man tror att den typen av föda är det är enda alternativet till LCHF så förstår jag att man inte har mått så bra av sin kost tidigare.
  • Maddisen80

    LCHF kost är jävligt bra livssstil ,se tillexempel du är vad du äter äter nästan liknande som oss lchf , ibs blir mycket bättre av lchf kost och alla ha rätt att tycka och tänka och göra hur dem vill .

  • Muminski
    sasssyy skrev 2009-10-01 13:01:26 följande:
    Jag håller med TS... jag har själv överviktsproblem och jag är LESS på att man startar trådar för att peppa varandra att gå ner i vikt, eller skriver i sin blogg om det och så kommer det LCHF:are in... om man då skriver "tack men nejtack"..s å krävs man genast på en förklaring till varför man inte är intelligent nog att förstå att just deras metod inte fungerar på just mig.. Hela mitt liv blir helt annorlunda om jag bara börjar att tillbedja Dr Fett och helga maten de äter MEN om jag sen förklarar att jag inte vill få gallstaser så får jag förklaringen att "lite ont i gallan kan man få i början men man vänjer sig och kroppen ställer in sig på fettintaget".Att jag sen ätit i stort sett enl deras bibel hela livet och min galla fettat igen sig helt av grus så pass att jag idag inte har en galla... respekteras inte.Man får tydligen BARA starta trådar om man vill ha input av LCHF:are... jag har startat trådar där jag i starten skrivit att jag inte kommer att bemöta LCHF-argument, jag ska inte ens behöva motivera till varför jag INTE är intresserad av den dieten, det är MITT val... men då får jag mail i inboxen där jag blir totalt idiotförklarad av folk som är frälsta av "religionen".Det lustigaste i det hela är att de flesta som skriver och berättar hur bra dieten är väger själva mer än vad jag gör i mitt ugångsläge.. så det ser ju lovande ut.... NOTJAG har sagt flera gånger att jag tror visst LCHF kan funka... på en del... på andra inte. Kroppen är inte en o samma hos alla och allt funkar inte på alla. Det bevisar ju medicinsk vetenskap om och om igen...Ni som gillar LCHF kan ju hålla er på er kant och tillbedja dr Fett. Det är helt okej med mig.. bara ni slutar att försöka "frälsa" mig och de som inte är intresserade...
    VA??? Men hur beter sig folk!!

    De flesta fattar väl att allt är individuellt? Många av oss är mer känsliga för kolhydrater och tillsatser än andra och när vi testar LCHF blir vi frälsta, för vi upplever balans. För de som inte har den känsligheten eller på något sätt har ju egentligen inte förståelse för de vi upplever.

    Många verkar tro att vi dräller fett överallt, det är en sanning med modifikation.

    Det som jag tror är allra viktigast med denna kost är att dra ner på det överdrivna intaget av kolhydrater och framförallt undvika alla tillsatserna. Jag tror det är boven bakom många ohälsoproblem. Inte så konstigt tänkt eller?
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • bakeacake

    så gammal att ja inser vad som är bra för MIG och inte.... :)

    men på de du skrivit så ser man ju att du är en LCHF frälsare..

  • sasssyy
    Maddisen80 skrev 2009-10-01 13:11:05 följande:
    sassy och ts hur gamla är ni egentligen ?`4 år eller ? ni bete er som det
    det var ju en konkret kommentar.. jag är 36 och jag beter mig inte alls illa. Jag bemöter de människor som försöker frälsa mig och världen med en diet jag inte är intresserad av.

    Här inne får man helt klart inte kritisera LCHF för då får man dylika kommentarer som du skrev här. Det bevisar ju bara att vi har rätt i våra antaganden att det är en starkt sammansvetsad grupp som agerar med taggarna utåt så fort man angriper eller kritiserar.

    Varför får LCHF:are sitta och se ner och kritisera hur vi väljer att försöka gå ned i vikt men vi får inte ifrågasätta eller kritisera något kring LCHF?
  • sasssyy
    bakeacake skrev 2009-10-01 13:16:34 följande:
    så gammal att ja inser vad som är bra för MIG och inte.... :) men på de du skrivit så ser man ju att du är en LCHF frälsare..
    Det var min tanke också.....
  • Lady Dahmer
    li bi skrev 2009-10-01 13:09:34 följande:
    Men vad har egentligen tillsatser med LCHF att göra? Jag äter definitivt inte LCHF men jag äter ändå naturlig mat, inget margarin och sällan socker. Jag tror på att äta balanserat, dvs både fett, kolhydrater och protein från olika näringskällor. I kombination med att inte vräka i sig av någonting och motionera så behöver man inte tänka så himla mycket.Så fort någon kritiserar LCHF så blir det en massa tjat om tillsatser, socker och raffinerade kolhydrater. Om man tror att den typen av föda är det är enda alternativet till LCHF så förstår jag att man inte har mått så bra av sin kost tidigare.
    men du... om man har problem med just överätning i kombination med att man är lite smålat? (för face it, många av oss tjockisar är matglada och lata till stor del) .... hur tänker du då att det ska funka?

    Poängen är ju att folk är tjocka av en anledning. (nu pratar jag om de som äter enligt lchf i syfte att gå ner i vikt.) Hade det varit så enkelt som att "ät mindre och rör på dig mer" så hade många inte varit överviktiga. Man måste ju vara realistisk och se att människor har olika förutsättningar.

    Och de av oss som dessutom mår väldigt dåligt av just kolhydrater? De av oss som kolhydrater ger hälsoproblem? och de av oss som kolhydraterna triggar igång ett sötsug som bidrar till överätning?

    Jag är så trött på det gammalmodiga "ät mindre och rör dig mer så ska du se att du går ner!" som inte tar hänsyn till hormoner, insulin, blodsocker och framförallt inte tar hänsyn till den mänskliga faktorn.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
Svar på tråden LCHF en sekt?