• abuelita

    Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)

    Under flera hundra år har nyfödda avnavlats för tidigt, och så sker fortfarande på flera sjukhus runt om i landet även om rekommendationer från 2008 förespråkar sen avnavling.
    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609
    Om navelsträngen klampas under de första 20 sekunderna räknas det som tidig avnavling.  Den nya rekommendationen är att barnet hålls under moderkakans nivå i 30 sekunder och avnavlas först efter 2-3 minuter för friska fullgångna barn och mellan 30 och 120 sekunder för för tidigt födda.  Om mamman lägger  barnet på bröstet direkt efter födseln går det dock inte miste om något blod eftersom blodet pulserar tills moderkakan är tömd, det tar bara lite längre tid.

    Att  vänta med att klampa navelsträngen tills den har slutat pulsera  innebär alltså att barnet får  det  blod   som finns i moderkakan (för fullgångna barn räknar man med ca 30 % av den totala blodmängden och för prematurer upp till 50%) . Detta blod innehåller viktiga stamceller, bland annat cancerbekämpande t-celler och annat  sjukdomsskydd.  Vid sen avnavling  slipper barnet även gå miste om den naturliga syretillförsel som moderkakan ger under de första kritiska minuterna i livet medan lungorna gör sig redo att börja andas. . Men om det avbryts abrupt  får lungornas en chockstart, vilket är både fysiskt och psykiskt smärtsamt för barnet , och lungorna har mycket svårt att ta upp syre innan det finns blodflöde i dem. , Dessutom krävs det blod för att  syret ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ..

    Medtagna barn och barn som  föds för tidigt har ännu större behov av syretillförseln från navelsträngen och det blod som finns i moderkakan.. Men oftast  prioriteras att de här barnen avnavlas tidigt för att tas ut i akutrummet, istället för att låta dem ta del av det syrerika moderkaksblodet först. 
    Även om de är i behov av annan livsviktig vård ger varje extra sekund som navelsträngen är intakt tillgång till mer viktigt blod och syre. Och pH-provet, som de flesta förlossningskliniker vill ta för att få en kvalitetssäkring av vården, kan tas med  spruta från pulserande navelsträng, vilket man numera gör på de flesta sjukhus.

    Facebook-gruppen Leaving A Babie´s Umbilical Cord To Stop Pulsating (Delayed Cord Clamping)
    http://www.facebook.com/delayedcordclamping

    Facebook-gruppen Sen avnavling - Barnets födslorätt
    http://www.facebook.com/group.php?gid=98718282961
     


    Mer information och länkar hittar ni på de första sidorna i tråden..


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 13:31
    Länk till nya tråden
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html
  • Svar på tråden Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)
  • Anaiah

    Jag har ju talat om EDAns nackdelar förut, men nu hittade jag den australiensiska studie som påvisar ett samband mellan maningens varande och icke-varande och användandet av ryggbedövning.

    Enligt studien så ammade 72% av de mammor som inte använt ryggbedövning under förlossningen fortfarande 24 veckor efter förlossningen medan bara 53% procent av de som fått ryggbedövning ammade efter samma tidsperiod. Anledningen till att det ser ut såhär tror man beror på att den första anknytningen som sker direkt efter förlossningen kan påverkas av att barnet fortfarande har morfinpreparatet i kroppen och att detta då försvårar att maningen får en bra start - något som uppenbarligen påverkar mycket mer långtidsmässigt än man tidigare trott!

    Användandet av EDA riskerar alltså att påverka barnet upp till ett halvår efter förlossningen! Och även om man är bekväm med en sådan statistik så tycker jag att det är förfärligt att blivande föräldrar INTE upplyses om dessa samband. Studien publicerades 2006 så den är inte heller purfärsk, dvs man borde ha börjat upplysa om denna risk för länge sedan.

    (www.internationalbreastfeedingjournal.com/content/1/1/24)

  • abuelita
    vinterkatt skrev 2009-10-24 08:46:47 följande:
    Hm, jag bor i Göteborg och de verkar krångla något enormt här. Var på föräldrautbildningen i september - där fick vi veta (efter att jag frågat) att Göteborgs sjukhus följer nu de riktlinjerna som finns eftersom man äntligen fattat att sen avnavling är det bästa för barnet. Fine, tänkte jag, då är det bara att skriva i brevet att vi vill vänta tills navelsträngen helt slutat pulsera...Men nähe, nu i oktober var vi på ett infomöte på Östra och där frågade jag om deras rutiner... "Jättebra fråga, jättebra" - fick jag höra, BM förklarar lite för mötesdeltagare vad det går ut på, många har ju ingen koll alls, och att Socialstyrelsens rekommendationer är såna för att det är bra för barnet att få i sig allt syre... Men sen säger hon... "Jo, vi försökte avnavla sent men vi gör det inte längre, uskor blir så stressade när de ska ta PH-provet och ska klämma till navelsträngen utan att klampa av, de sticker sig i fingrarna och det blir bara för rörigt så nu struntar vi i rekommendationerna och klampar av tidigt." Men hallå! Struntar i vad som är bra för barnet för att uskor just i Gbg anser det vara omöjligt att ta PH-provet ur en intakt navelsträng... Jag är sjukt orolig för skador orsakade av syrebrist, jag vill att de tar PH-provet, men ska det vara så himla svårt...? Funderar på allvar om vi inte ska till Borås eller Trollhättan när det väl sätter igång... Vet någon vad de har för rutiner där.Ska man skriva i förl.brevet att man inte vill att de sparar något till blodbanken alls? Så att de kanske fattar att de inte har något att hämta där och lämnar oss i fred...

    Hej Vinterkatt!
    Det var det värsta, ATT de inte SKÄMS!!!  Har de kommit fram till att barnet mår bäst av sen avnavling och ÄNDÅ fortsätter de med tidig avnavling  FÖR ATT USKORNA STICKER SIG I FINGRARNA ( trots att uskor på andra sjukhus klarar det här utmärkt). Ursäkta att jag skriker, men det här var bara för mycket.

     Enligt George M Morley, en av de läkare i världen som  är mest insatta i det här, så har analysen av pH-provet absolut ingen betydelse för behandling eller livräddning av barnet. Det är rent rättsmedicinska bevis för att förlossningsperonal och sjukhuset ska skyddas.  Provet tas för att bevisa att barnet mådde bra vid födelseögonblicket, i hopp om slippa rättsliga påföljder om barnet dör eller får förlossningsskador (att själva provet gör att barnet mår skit struntar de i).
     
    “The analysis of cord blood gases has absolutely no bearing on the therapy or resuscitaion of a newborn. It is pure medico-legal evidence for doctor/hospital protection, taken in the forlorn hope that normal readings might reduce a settlement by a million pounds or dollars. Rational medical care requires comprehension of physiology, then the maintenance or the restoration of the physiological state - health; the guiding principle to avoid settlements is "First, do no harm!"  “  läs George M Morleys  "Cerebral Palsy and cord blood gases" .  http://www.bmj.com/cgi/eletters/323/7315/727#21915


    Så här skrev sign Lilla JJ  8/4  i den här tråden www.familjeliv.se/Gravid/Forum-2-13/m31299523-15.html


     ”På SÄS klampas numer navelsträngen direkt för att Ph prov skall tas. Denna rutin ändrades någongång under 2005 om jag inte har helt fel innan dess tog man Ph i pulserande navelsträng ”
    (Nationella biobanken för navelsträngsblod  på Sahlgrenska öppnades i den vevan......hmmmmm)

    Så vitt jag vet fortsätter Borås med omedelbar avklampning (googla på:  SÄS går emot experternas rön om avnavling).
    Trollhättan (NÄL ) har tydligen övergått till sen avnavling, men det är säkrast att kolla upp.
    Varberg har jag fått flera rapporter om, från källor som jag bedömer som säkra, att de övergick till sen avnavling i december förra året.
    (men akta dig för Halmstad!!!)

  • abuelita
    vinterkatt skrev 2009-10-24 08:46:47 följande:
    .Ska man skriva i förl.brevet att man inte vill att de sparar något till blodbanken alls? Så att de kanske fattar att de inte har något att hämta där och lämnar oss i fred...
    Jag tycker alla som ska föda på sjukhus där det är problem med att få personalen att låta bli att klampa  ska skriva i förlossningsabrevet att de tänker ta moderkakan med sig hem, för att gäva ner den i trädgården.
  • Tabby
    vinterkatt skrev 2009-10-24 08:46:47 följande:
    Hm, jag bor i Göteborg och de verkar krångla något enormt här. Var på föräldrautbildningen i september - där fick vi veta (efter att jag frågat) att Göteborgs sjukhus följer nu de riktlinjerna som finns eftersom man äntligen fattat att sen avnavling är det bästa för barnet. Fine, tänkte jag, då är det bara att skriva i brevet att vi vill vänta tills navelsträngen helt slutat pulsera...Men nähe, nu i oktober var vi på ett infomöte på Östra och där frågade jag om deras rutiner... "Jättebra fråga, jättebra" - fick jag höra, BM förklarar lite för mötesdeltagare vad det går ut på, många har ju ingen koll alls, och att Socialstyrelsens rekommendationer är såna för att det är bra för barnet att få i sig allt syre... Men sen säger hon... "Jo, vi försökte avnavla sent men vi gör det inte längre, uskor blir så stressade när de ska ta PH-provet och ska klämma till navelsträngen utan att klampa av, de sticker sig i fingrarna och det blir bara för rörigt så nu struntar vi i rekommendationerna och klampar av tidigt." Men hallå! Struntar i vad som är bra för barnet för att uskor just i Gbg anser det vara omöjligt att ta PH-provet ur en intakt navelsträng... Jag är sjukt orolig för skador orsakade av syrebrist, jag vill att de tar PH-provet, men ska det vara så himla svårt...? Funderar på allvar om vi inte ska till Borås eller Trollhättan när det väl sätter igång... Vet någon vad de har för rutiner där.Ska man skriva i förl.brevet att man inte vill att de sparar något till blodbanken alls? Så att de kanske fattar att de inte har något att hämta där och lämnar oss i fred...
    Det tror jag är skitsnack att de sticker sig en massa fingrarna..... Redan innan rekommendationen kom ut så skyllde Östra på att det var risk att uskor stack sig i fingrar osv vid ph prov. När jag då mailade tillbaka till ansvarig för förlossningen fick jag inget vettigt svar när jag ställde frågan men hur kommer det sig att det funkar fint på andra kliniker?

    Kan man inte anmäla Östra någonstans för att medvetet strunta i rekomendationerna?
  • Tabby
    abuelita skrev 2009-10-24 06:55:14 följande:
    Hmmmmm, kanske ni som ska föda i Göteborg även borde avsäga er pH-provet?  Man vet aldrig.Hittade nu nämligen det här, om att det finns  olika metoder att samla navelsträngsblod för blodbankning - det går att suga upp ALLT blodet med spruta från pulserande navelsträng!!!   Om man inte har koll på det här kanske man förleds att tro  att barnet blir  ?sent avnavlat? eftersom  navelsträngen får fortsätta att pulsera, och att det bara är pH-provet som tas?  Ja det smusslas ju så mycket bakom ryggen på föräldrar (bl.a undanhålls ju  informationen om att Sverige har  nationella riktlinjer för avnavling nu, att WHO  och IFOG rekommenderar sen avnavling, och  att man enligt HSL har rätt att bestämma över det här själv) så det är nog säkrast att vara på sin vakt. ?All hospitals may not use the exact same method to collect the cord blood. Usually the doctor or nurse inserts a needle into a vein of the umbilical cord and drains the blood into a blood bag. This can be done before or after the mother delivers the placenta. The collection process takes less than 10 minutes . The blood is flowing into a bag instead of your baby??
    health-baby-care-mart.com/2009/07/27/umbilica.../
    De 3 ggr jag förr på Östra har vagnen för att donera blod kommit först efter förlossningarna. Så jag tror verkligen inte man gör så på Östra.
    Men vem vet de kanske börjar med de om de inte får tillräckligt med blod och fler säger att de vill ha sen avnavling?

    Men jag måste ställa mig lite frågande. Det måste ändå passera förbi en hel del blod till barnet när de ha i nål för att suga upp. Nålen är ju "tunn" och inte hinner suga upp så mycket för annars skulle det inte ta 10 min.

    Jag är helt för sen avnavling och jag är så glad att denna tråden fanns när jag födde för 1 år sedan.

    Men att suga upp blod med spruta medan naveln pulserar kan kanske vara ett alternativ för de som blint tror på läkare att tidig avnavling är bäst och gärna vill donera blod. Barnet får i allafall en del av sitt blod och det är bättre än inget .
    Men då skulle det behövas info från läkare med alternativ och kruxet är väl att det förmodligen inte kommer att ges info om alternativ (alltså sen avnavling och dess fördelar).
  • abuelita
    Tabby skrev 2009-10-24 12:13:13 följande:
    Det tror jag är skitsnack att de sticker sig en massa fingrarna..... Redan innan rekommendationen kom ut så skyllde Östra på att det var risk att uskor stack sig i fingrar osv vid ph prov. När jag då mailade tillbaka till ansvarig för förlossningen fick jag inget vettigt svar när jag ställde frågan men hur kommer det sig att det funkar fint på andra kliniker?Kan man inte anmäla Östra någonstans för att medvetet strunta i rekomendationerna?
    Ja det vore ju mycket märkligt om det bara var uskor i Västra Götaland som inte kan det här utan att sticka sig i fingrarna.
    Jag tycker det är hög tid att informera  media om det här, åtminstone Västnytt , GT, GP, BT m.fl  i Västra Götaland, framför allt Uppdrag Gransknings Göteborgsredaktion
    Själv har jag  redan kontaktat alla de här så många gånger, och de enda som har reagerat är Borås Tidning  ("SÄS går emot experternas rön om avnavling") . Övriga tänker säkert att jag bara är en galen kärring . Men om många andra kommer med den här informationen så kanske de börjar  inse att det ligger något i detta.. 
      Skriva insändare är ju också ett effektivt sätt att nå ut till många gravida, och man kan då skriva under pseudonym  om man inte vill uppge sitt namn, men det är större chans att de publicerar ens text om man inte är anonym och om man dessutom skriver en så kort text som möjligt (titta i tidningarna hur långa texter de brukar ta in) .

    Ingen som känner sig manad att hjälpa till med det här?
  • abuelita
    Tabby skrev 2009-10-24 12:25:46 följande:
    De 3 ggr jag förr på Östra har vagnen för att donera blod kommit först efter förlossningarna. Så jag tror verkligen inte man gör så på Östra. Men vem vet de kanske börjar med de om de inte får tillräckligt med blod och fler säger att de vill ha sen avnavling?Men jag måste ställa mig lite frågande. Det måste ändå passera förbi en hel del blod till barnet när de ha i nål för att suga upp. Nålen är ju "tunn" och inte hinner suga upp så mycket för annars skulle det inte ta 10 min.Jag är helt för sen avnavling och jag är så glad att denna tråden fanns när jag födde för 1 år sedan.Men att suga upp blod med spruta medan naveln pulserar kan kanske vara ett alternativ för de som blint tror på läkare att tidig avnavling är bäst och gärna vill donera blod. Barnet får i allafall en del av sitt blod och det är bättre än inget .Men då skulle det behövas info från läkare med alternativ och kruxet är väl att det förmodligen inte kommer att ges info om alternativ (alltså sen avnavling och dess fördelar).

    Ja man kan ju undra hur mycket blod barnet får behålla själv?

    Här är 3 kommentarer som en amerikansk kvinna skrivit på fans-sidan till Leaving A Baby´s Umbilical Cord To Stop Pulsating (Delayed Cord Clamping) på facebook  som jag har översatt.
     
    (jag har ställt frågor mellan hennes kommentarer, men de tar jag inte med här):

    "Jag var på en ammningskonferens där en representant från ett blodbanksföretag var närvarande och kvinnan sa att blodet dras med en spruta medan moderkakan fortfarande pulserar. Vad är allas åsikt om detta? "


    "Om jag minns rätt tar de vad som såg ut att vara en pint, samma storlek på påse som när man själv donerar blod. Det företaget är ute efter donationer  från African American och spansktalande personer eftersom båda dessa etniska grupper donerar minst. De sa att för en minorit av dessa är  det bättre med navelsträngsblod från deras egen etniska grupp. "

    "Jag vet inte. De sa att navelsträngsblod bara kan användas om det tas medan moderkakan fortfarande pulserar. Några av de närvarande doulorna var mycket upprörda.
    Representanten från bolaget sa: Ja jag är säker på att de skulle kunna  vänta, Jag ser inte att det är något problem."

  • abuelita
    SchumiFerrari skrev 2009-10-24 08:42:08 följande:
    Det gjorde så på Förlossningskliniken häromdagen
    Jag antar att  du menar tv-serien, den som jag inte klarat att titta på.  Rena rysaren!
  • abuelita
    Anaiah skrev 2009-10-24 09:20:21 följande:
    Jag har ju talat om EDAns nackdelar förut, men nu hittade jag den australiensiska studie som påvisar ett samband mellan maningens varande och icke-varande och användandet av ryggbedövning.Enligt studien så ammade 72% av de mammor som inte använt ryggbedövning under förlossningen fortfarande 24 veckor efter förlossningen medan bara 53% procent av de som fått ryggbedövning ammade efter samma tidsperiod. Anledningen till att det ser ut såhär tror man beror på att den första anknytningen som sker direkt efter förlossningen kan påverkas av att barnet fortfarande har morfinpreparatet i kroppen och att detta då försvårar att maningen får en bra start - något som uppenbarligen påverkar mycket mer långtidsmässigt än man tidigare trott!Användandet av EDA riskerar alltså att påverka barnet upp till ett halvår efter förlossningen! Och även om man är bekväm med en sådan statistik så tycker jag att det är förfärligt att blivande föräldrar INTE upplyses om dessa samband. Studien publicerades 2006 så den är inte heller purfärsk, dvs man borde ha börjat upplysa om denna risk för länge sedan.(www.internationalbreastfeedingjournal.com/con...)
    Tack för jätteviktig information!!!

    Håller fullkomligt med om att det är förfärligt att blivande föräldrar inte upplyses om dessa samband. Precis som med avnavlingsfrågan.  Mödra- och förlossningsvården verkar ju ta mej f*n mer och mer likna  någon slags skräckfilm. Ska man verkligen inte kunna lita på att de är helt ärliga och gör det allra bästa för både barns och mödrars fysiska och mentala hälsa ???

    Ursäkta, men det har varit så mycket sånt här skit på sista tiden så jag kan bara inte låta bli att svära och gorma.
  • abuelita
    abuelita skrev 2009-10-18 23:37:55 följande:
    Wow, det här måste jag bara översätta!!!!   Ett stycke ur Jan Trittens blogg (en facebookvän till mig) i Midwifery Today. "Vår redaktör Cheryl har en hjord miniatyrmjölkgetter. Det är  halv-stora getter som ger mycket mjölk. En dag hade vi ett föredrag om moderkakor och pratade då framför allt om hur lång tid det tar för dem att komma ut efter förlossningen. Cheryl sa, "Ibland föder inte getterna  ut sina moderkakor förrän nästa dag." Detta ledde till en diskussion om den allmänna föreställning som råder bland obstetriker och barnmorskor, att om man inte får ut moderkakan på X tid - 30 minuter, även 60 minuter i vissa kretsar, kommer den att fastna eftersom livmoderhalsen drar ihop sig.   Jag får inte denna föreställning om den mänskliga fysiologin att stämma, så jag frågade Michel Odent (en känd fransk förlossningsläkare) . Han har många års erfarenhet (56 år inom förlossningsvården) och är "kungen av fysiologi". Han berättade att påskyndatet av moderkakans framfödande började man med när det blev  rutin att ge konstgjort oxytocin  (livmodersammandragande medel) efter födseln. Så i själva verket är det Pitocinet (i Sverige  Syntocinon) som stänger livmoderhalsen, inte naturen. Återigen är läxan : " Manipulera inte med Moder Natur!" Eftersom jag  litar på både Jan Tritten och Michel Odent, och att detta var en riktig Heureka-upplevelse för mig, så skulle jag, om jag väntade barn nu,  helt frånsäga  mig livmodersammandragande medel om jag inte börjar blöda mer än normalt.
    Det här t.ex. ,  gjorde mig riktigt upprörd och förbannad. Kvarhållen moderkaka, som är till så stort lidande för både mor och barn eftersom de separeras under den första viktiga tiden av bondingen (som sätter spår för resten av livet)  när mamman ska köras iväg till operation  för att sövas och få den uttagen "för hand", är alltså ytterligare en komplikation  som är  direkt orsakad av förlossningsrutinerna.. Grrrrr!!! {#lang_emotions_demon}

    I den här artikeln finns en bild på Michel Odent och Jan Tritten tillsammans,

    http://www.midwiferytoday.com/articles/paris2001report.asp
Svar på tråden Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)