• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • mummy40
    Prince or Princess:yogurth på minutris,det låter som något för oss:hur gör ni den?
  • EL I

    Måste fråga ni som haft barn med allergi, innan ni förstått vad det varit har de varit gnälliga HELA tiden då eller har det funnits tillfällen då de varit nöjda??
    Min son är missnöjd HELA tiden när vi är själva, när vi  åker bil, vagn osv men är som en solstråle när det är andra barn runtomkring. Känns som om ingen tror mig när jga säger att han är en missnöjd kille haha
    Eller är det bara så han är? känns konstigt att han kan vara nöjd när han är "upptagen" om han t ex har ont, det kliar etc. Då tycker maan han borde vara sån jämt!?

    Det är ju 3 saker som jag fortfarande funderar på.
    1. hans eksem som nu även kommit på händerna trots uteslutning av ägg.
    2. hans rossel
    3. hans missnöjdhet stora delar av dagarna.

    Kanske bara "sån han är" o att jag ska sluta fundera på om det kan vara nåt han inte tål. Eller kan det vara nåt som inte stämmer.

  • Miralicia
    mummy40 skrev 2010-01-17 08:43:07 följande:
    Prince or Princess:yogurth på minutris,det låter som något för oss:hur gör ni den?
    Koka Pama Minutris, mixa slätt, svalna, blanda med fruktpuré och servera kallt
  • mummy40

    Miralicia: korkad fråga kanske ,men man kokar den som gröt först på ex risdryck eller nåt och sen mixar då?

  • Kavat
    EL I skrev 2010-01-17 10:11:15 följande:
    Måste fråga ni som haft barn med allergi, innan ni förstått vad det varit har de varit gnälliga HELA tiden då eller har det funnits tillfällen då de varit nöjda?? Min son är missnöjd HELA tiden när vi är själva, när vi  åker bil, vagn osv men är som en solstråle när det är andra barn runtomkring. Känns som om ingen tror mig när jga säger att han är en missnöjd kille haha Eller är det bara så han är? känns konstigt att han kan vara nöjd när han är "upptagen" om han t ex har ont, det kliar etc. Då tycker maan han borde vara sån jämt!? Det är ju 3 saker som jag fortfarande funderar på. 1. hans eksem som nu även kommit på händerna trots uteslutning av ägg. 2. hans rossel 3. hans missnöjdhet stora delar av dagarna. Kanske bara "sån han är" o att jag ska sluta fundera på om det kan vara nåt han inte tål. Eller kan det vara nåt som inte stämmer.
    Min son var sådär. När han blev underhållen så var han glad och nöjd, men aldrig annars. Visst kunde han vara missnöjd någon gång, men jag tror han var glad och nöjd de flesta gångerna vi var hemifrån, på öppna förkolan, fikade osv. Eller också var det för att han alltid fick mat då och var nöjd en stund. Vet att BVC aldrig såg honom så missnöjd i alla fall...

    Eksemen på händerna... Det är inte så att han kommit i kontakt med ägg ändå? Min lille reagerar ju om han tar i ett ägg. Eller att någon tagit i honom med ägg på fingrarna eller han har haft någon leksak som han tidigare spytt ägg på. Ja, alltså på något sätt kommit i kontakt med det?

    Är han fortfarande lika missnöjd trots äggfritt  och har eksemen kvar efter äggfritt i 2 veckor (4 om du ammar) så skulle jag ju gissa på att det är något ytterligare. Vete, havre?
  • EL I
    Kavat skrev 2010-01-17 10:38:13 följande:
    Min son var sådär. När han blev underhållen så var han glad och nöjd, men aldrig annars. Visst kunde han vara missnöjd någon gång, men jag tror han var glad och nöjd de flesta gångerna vi var hemifrån, på öppna förkolan, fikade osv. Eller också var det för att han alltid fick mat då och var nöjd en stund. Vet att BVC aldrig såg honom så missnöjd i alla fall... Eksemen på händerna... Det är inte så att han kommit i kontakt med ägg ändå? Min lille reagerar ju om han tar i ett ägg. Eller att någon tagit i honom med ägg på fingrarna eller han har haft någon leksak som han tidigare spytt ägg på. Ja, alltså på något sätt kommit i kontakt med det? Är han fortfarande lika missnöjd trots äggfritt  och har eksemen kvar efter äggfritt i 2 veckor (4 om du ammar) så skulle jag ju gissa på att det är något ytterligare. Vete, havre?
    Nä alltså vi har inte haft något ägg här förutom att han fick tag i en pizzabit i går men jag har svårt att tro att det var ägg i den?!
    I övrigt har jag inte ens använt ägg hemma denna 1½ vecka. Skulle väl vara om han fick nåt ägg på sig från marängerna de fick på dagis (han fick inget men andra barn fick) men det var ju i torsdags...hmm

    Han är fortfarande missnöjd o sover till o från dåligt på nätterna typ 5 av 7 nätter är dåliga. Han äter bara vanlig mat (ammar inte) så han har nu varit äggfri i 1½ vecka som sagt. Eksemen på kinderna är ju mkt bättre men långt i från borta. Smörjer med mildison 2 ggr/dag o locobase repair minst 3-4 ggr/dag.

    Kanske ska testa det där att gnugga ett kokt ägg mot armen på honom?? så jag ser om det blir kontakteksem?!
  • Miralicia
    mummy40 skrev 2010-01-17 10:26:51 följande:
    Miralicia: korkad fråga kanske ,men man kokar den som gröt först på ex risdryck eller nåt och sen mixar då?
    Japp, koka med tex risdryck som vanligt och sen mixa den färdiga gröten som får svalna innan man blandar med nån fruktpuré/sylt. Tycker man att det är för tjock konsistens eller om man vill ha typ "drickyoghurt" är det bara att späda med lite mer risdryck
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-01-17 10:48:39 följande:
    Nä alltså vi har inte haft något ägg här förutom att han fick tag i en pizzabit i går men jag har svårt att tro att det var ägg i den?! I övrigt har jag inte ens använt ägg hemma denna 1½ vecka. Skulle väl vara om han fick nåt ägg på sig från marängerna de fick på dagis (han fick inget men andra barn fick) men det var ju i torsdags...hmm Han är fortfarande missnöjd o sover till o från dåligt på nätterna typ 5 av 7 nätter är dåliga. Han äter bara vanlig mat (ammar inte) så han har nu varit äggfri i 1½ vecka som sagt. Eksemen på kinderna är ju mkt bättre men långt i från borta. Smörjer med mildison 2 ggr/dag o locobase repair minst 3-4 ggr/dag. Kanske ska testa det där att gnugga ett kokt ägg mot armen på honom?? så jag ser om det blir kontakteksem?!
    Det förekommer att vissa pizzerior använder ägg som bindmedel i degen. typ 1-2 ägg på en väldigt stor sats med pizzadeg, så att mängden ägg som blir i varje pizza blir väldigt liten, men kan ändå vara fullt tillräcklig för att reagera på
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-01-17 10:53:32 följande:
    Det förekommer att vissa pizzerior använder ägg som bindmedel i degen. typ 1-2 ägg på en väldigt stor sats med pizzadeg, så att mängden ägg som blir i varje pizza blir väldigt liten, men kan ändå vara fullt tillräcklig för att reagera på
    aha ok, hade jag ingen aning om! Kanske är det då?!
    För han fick bara tag i en kant så han fick inte i sig någon ost eller så, så han blev inte dålig i magen i alla fall!

    vart bör man "gnugga" ägg någonstans för att testa? Är underarmen bäst eller spelar det absolut ingen roll?
  • Kavat
    EL I skrev 2010-01-17 10:57:22 följande:
    aha ok, hade jag ingen aning om! Kanske är det då?! För han fick bara tag i en kant så han fick inte i sig någon ost eller så, så han blev inte dålig i magen i alla fall! vart bör man "gnugga" ägg någonstans för att testa? Är underarmen bäst eller spelar det absolut ingen roll?
    Underarmen är känslig och tunn hud på så det är ett bra ställe. Se bara till så att han inte slickar i sig. Det var en tjej för ett tag sedan som satte mjölk i mungipan men barnet slicka det i sig, så det blev inte så bra resultat.
Svar på tråden Allergitråden