Allergitråden
Allergitråden
Allergitråden
Tack alla!
Jo, visst vågar man försöka igen. Jag hoppas och tror i mitt stilla sinne att det blir bättre med nästa.
I och med att jag numera är glutenintolerant (vilket jag med största sannorlikhet varit länge utan att jag haft så mycket symptom) så tror jag att det kan spela in i sammanhanget.
Vi kommer åtminstonde inte ha en nyfödd som inte tål vete eller havre.
Funderar lite i banorna hur jag ska göra i övrigt. Den största gemensamma allergin för båda barnen är ägg. Maken var äggallergisk som liten, så det är inte mina gener. Hur stor risk/chans är det egentligen att nästa skulle tåla det? Funderar på om jag ska vara äggfri eller inte från början. Har ju inte ens ägg hemma och fika finns det ju ändå aldrig som jag kan äta, i stort sett, så det är väldigt enkelt för mig att undvika ägg. Lite för enkelt kanske.... Hur har/hade ni gjort?
Sen gissar ju jag att det går lite fortare än 10 månader innan man kommer på ev. allergier, men jag vill verkligen ha en bebis som får vara bebis lite denna gång och inte bara ha ont. *önskar*
Nu har jag varit hos allergiläkaren med dottern och han hoppas att hon kommer att tåla mjölk och soja när hon får växa på sig. Nu ska hon stå kvar på nuvarande astmabehandling och vara mjölk/sojafri men testas med provokation med jämna mellarum.
Vi fick movikol för hennes tröga mage så att hon bajsar lite oftare än var 3:e dag så att vi får henne torr på den delen med.
Trikarn: Så om man inte nämner inkomstbortfall i ansökan så går det bra? Har itne vågat ansöka än p.g.a. detta. Sen undrar jag OM jag har ansökt och får beviljat och det sedan står att vab är "bortförhandlat" kan man då avsäga sig att ta vb och kunna vabba?
Jag har inte vab med i vårt VB sist jag sökte fanns det en ruta att kryssa i om vab skulle ingå.
Grattis kajsa!
Jag åt inte det barnen var allergiska mot under min senaste graviditet. Det är nog emot rådande teorier som säger att det är smart att utsätta barnen för _stora_ mängder tidigt för att öva liksom (graviditet+amning). Jag resonerade som så att efter två "misslyckanden" fick jag prova det andra alternativet. Jag åt ju vanligt under de första graviditeterna. Vad det verkar som nu, den minste är bara 2,5 månad, så har det inte spelat någon roll åt något håll.
Jag har inte ätit mjölk och soja nu medan jag ammar minstingen. Tänkte att det skulle ge en lugn bebistid. Tyvärr har han haft problem med ägg och vete, så något lugn blev det inte iaf. Ännu bättre hade nog varit att sluta med allt och så införa det ganska snabbt som ren provocering. Förutom mjölk för min del och ägg för din del, där jag tror på tidigast 3 månader. Tarmarna ska ju vara lite mindre genomsläppliga i den åldern.
Tjoho! Sonen hade inget utslag på pricktestet (hade det tidigare) på mjölk. Väntar på resultat av RAST (som han aldrig tagit för mjölk tidigare). Lär ju bli dags att provocera framöver gissar jag. Håller tummarna att det fungerar!