• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • saffe
    Amulett skrev 2010-01-20 19:18:14 följande:
    Haha. Jag testar ju mjölk på dottern nu och ska till läkaren för återbesök för mjölkallergin på sonen i morgon. Gissar på pricktest och troligen provocering efter det. Ibland vet inte vad jag vill. Antingen båda allergiska eller båda "friska" känns det som. Usch så krångligt att t.ex hålla tjejens grötkastning från sonen ... Samtidigt vill man ju att båda ska må så bra som möjligt. Och då har vi ju ändå bara mjölkallergi att ta hänsyn till, så vi har det ju riktigt lugnt och skönt jämfört med många andra!
    Ja, jag har haft samma dilemma som du.. Testade mjölk på 2-åringen för några veckor sen. Tyvärr i samma veva som hon blev "bebis på nytt" och lånade alla lillasysters bitleksaker...Skäms för att säga det, men blev nästan lite lättad när hon efter en veckas provocering visade så pass tydliga reaktioner så vi beslutade att avbryta för den här gången!
  • Kavat

    Tack alla!
    Jo, visst vågar man försöka igen. Jag hoppas och tror i mitt stilla sinne att det blir bättre med nästa.
    I och med att jag numera är glutenintolerant (vilket jag med största sannorlikhet varit länge utan att jag haft så mycket symptom) så tror jag att det kan spela in i sammanhanget.
    Vi kommer åtminstonde inte ha en nyfödd som inte tål vete eller havre.
    Funderar lite i banorna hur jag ska göra i övrigt. Den största gemensamma allergin för båda barnen är ägg. Maken var äggallergisk som liten, så det är inte mina gener. Hur stor risk/chans är det egentligen att nästa skulle tåla det? Funderar på om jag ska vara äggfri eller inte från början. Har ju inte ens ägg hemma och fika finns det ju ändå aldrig som jag kan äta, i stort sett, så det är väldigt enkelt för mig att undvika ägg. Lite för enkelt kanske.... Hur har/hade ni gjort?

    Sen gissar ju jag att det går lite fortare än 10 månader innan man kommer på ev. allergier, men jag vill verkligen ha en bebis som får vara bebis lite denna gång och inte bara ha ont. *önskar*

  • 2små2stora

    Nu har jag varit hos allergiläkaren med dottern och han hoppas att hon kommer att tåla mjölk och soja när hon får växa på sig. Nu ska hon stå kvar på nuvarande astmabehandling och vara mjölk/sojafri men testas med provokation med jämna mellarum.

    Vi fick movikol för hennes tröga mage så att hon bajsar lite oftare än var 3:e dag  så att vi får henne torr på den delen med.


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Lillasnigel07

    Trikarn: Så om man inte nämner inkomstbortfall i ansökan så går det bra? Har itne vågat ansöka än p.g.a. detta. Sen undrar jag OM jag har ansökt och får beviljat och det sedan står att vab är "bortförhandlat" kan man då avsäga sig att ta vb och kunna vabba?

  • 2små2stora

    Jag har inte vab med i vårt VB sist jag sökte fanns det en ruta att kryssa i om vab skulle ingå.


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • trållmor
    Kavat skrev 2010-01-20 20:09:09 följande:
    Tack alla! Jo, visst vågar man försöka igen. Jag hoppas och tror i mitt stilla sinne att det blir bättre med nästa. I och med att jag numera är glutenintolerant (vilket jag med största sannorlikhet varit länge utan att jag haft så mycket symptom) så tror jag att det kan spela in i sammanhanget. Vi kommer åtminstonde inte ha en nyfödd som inte tål vete eller havre. Funderar lite i banorna hur jag ska göra i övrigt. Den största gemensamma allergin för båda barnen är ägg. Maken var äggallergisk som liten, så det är inte mina gener. Hur stor risk/chans är det egentligen att nästa skulle tåla det? Funderar på om jag ska vara äggfri eller inte från början. Har ju inte ens ägg hemma och fika finns det ju ändå aldrig som jag kan äta, i stort sett, så det är väldigt enkelt för mig att undvika ägg. Lite för enkelt kanske.... Hur har/hade ni gjort?Sen gissar ju jag att det går lite fortare än 10 månader innan man kommer på ev. allergier, men jag vill verkligen ha en bebis som får vara bebis lite denna gång och inte bara ha ont. *önskar*
    Vi snackade ju om det under min graviditet nu, och jag var ju nästan mjölkfri från början. Jag säger nästan för att när vi åkte ut så brydde jag mig inte om vad jag åt, men å andra sidan så var vi ju inte ut så ofta i början.

    Hade jag varit du så hade jag varit äggfri från början. Vi resonerade också som så att hon stor risk är det att få en fjärde allergiker? Men det var ju precis vad vi fick så jag tycker att vi har fått en himla bra start ändå, med tanke på vilka beslut vi tog innan hon kom ut.

    För det är himla skönt (om man bortser från provoceringarna och biverkningarna efter det) att faktiskt få ha en bebis en gång också, och inte ett spy- och skrikmonster (eller två som vi fick samtidigt också )...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Amulett
    Kavat skrev 2010-01-20 20:09:09 följande:
    Tack alla! Jo, visst vågar man försöka igen. Jag hoppas och tror i mitt stilla sinne att det blir bättre med nästa. I och med att jag numera är glutenintolerant (vilket jag med största sannorlikhet varit länge utan att jag haft så mycket symptom) så tror jag att det kan spela in i sammanhanget. Vi kommer åtminstonde inte ha en nyfödd som inte tål vete eller havre. Funderar lite i banorna hur jag ska göra i övrigt. Den största gemensamma allergin för båda barnen är ägg. Maken var äggallergisk som liten, så det är inte mina gener. Hur stor risk/chans är det egentligen att nästa skulle tåla det? Funderar på om jag ska vara äggfri eller inte från början. Har ju inte ens ägg hemma och fika finns det ju ändå aldrig som jag kan äta, i stort sett, så det är väldigt enkelt för mig att undvika ägg. Lite för enkelt kanske.... Hur har/hade ni gjort?Sen gissar ju jag att det går lite fortare än 10 månader innan man kommer på ev. allergier, men jag vill verkligen ha en bebis som får vara bebis lite denna gång och inte bara ha ont. *önskar*
    Ja, det är supersvårt! Jag valde att börja med att äta som vanligt, men att reagera snabbt och ta bort om det blev minsta skrik/oro utöver lite smågnäll. Därför rök mjölken när hon fick kämpa för att bajsa. Men jag har ju bara mjölk att ta hänsyn till. Jag gjorde iaf så för att hon dels skulle få så mycket som möjligt via mig under graviditeten och dels för att i möjligaste mån ge henne så mycket som möjligt via amningen sedan, men att inte riskera att få samma sak som förut. Och, utan mjölken (vem vet hur det hade blivit med?), så har vi haft en strålande glad bebis som somnat själv och gillar att ligga i babygymmet! Otroligt!
  • Trikarn
    Lillasnigel07 skrev 2010-01-20 21:37:27 följande:
    Trikarn: Så om man inte nämner inkomstbortfall i ansökan så går det bra? Har itne vågat ansöka än p.g.a. detta. Sen undrar jag OM jag har ansökt och får beviljat och det sedan står att vab är "bortförhandlat" kan man då avsäga sig att ta vb och kunna vabba?
    Som  3busfrön säger, nu finns tydligen en ruta man kan kryssa i om man vill förhandla bort vab. Tror inte det fanns när jag sökte.

    Se bara till att vara tydlig i ansökan
    Korall 05, Costas 07 ( ds) mina älskade trollungar!!
  • JPL

    Grattis kajsa!

    Jag åt inte det barnen var allergiska mot under min senaste graviditet. Det är nog emot rådande teorier som säger att det är smart att utsätta barnen för _stora_ mängder tidigt för att öva liksom (graviditet+amning). Jag resonerade som så att efter två "misslyckanden" fick jag prova det andra alternativet. Jag åt ju vanligt under de första graviditeterna. Vad det verkar som nu, den minste är bara 2,5 månad, så har det inte spelat någon roll åt något håll.

    Jag har inte ätit mjölk och soja nu medan jag ammar minstingen. Tänkte att det skulle ge en lugn bebistid. Tyvärr har han haft problem med ägg och vete, så något lugn blev det inte iaf. Ännu bättre hade nog varit att sluta med allt och så införa det ganska snabbt som ren provocering. Förutom mjölk för min del och ägg för din del, där jag tror på tidigast 3 månader. Tarmarna ska ju vara lite mindre genomsläppliga i den åldern.

  • Amulett

    Tjoho! Sonen hade inget utslag på pricktestet (hade det tidigare) på mjölk. Väntar på resultat av RAST (som han aldrig tagit för mjölk tidigare). Lär ju bli dags att provocera framöver gissar jag. Håller tummarna att det fungerar!{#lang_emotions_sunny}

Svar på tråden Allergitråden