• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • JPL
    EL I skrev 2010-03-11 09:53:47 följande:
    Ni som har barn med veteallergi hur yttrar det sig? Har alla kontaktallergi? Läkaren funderade ju på veteallergi på sonen men både han och jag tyckte väl inte att det "var värt" att ta bort vete i nuläget. Jag undrar ändå om det är nån vits att ta bort så mycket vete som möjligt? T ex se till att han inte får pannkakor, mer potatis än pasta, minska på brödintag, vällingintag osv? Tror ni det skulle förbättra eller är det alltid nolltolerans som märks?
    Mina barn reagerar rätt så olika allergiskt men om jag ska ta en sak som är gemensam just för veteallergi skulle jag säga att de börjar att bajsa flera gånger per dag. Annars är de vädligt regelbundna på en bajsning per dag (och barn).
  • Baby

    Här kommer några frågor...
    Har en son på 6 månader som är allergisk mot komjölksprotein. Han är fin i huden och så men fick kolik när han (eller jag) fått i sig mjölkprodukter.
     
    Kan man/är det okej att ge havremjölk, t.ex Ica's solhavre? Tänkte typ på när man kokar gröt osv.

    Hur provocera/testa för att se om det gått över? Vad ska man ge och vilken mängd? När jag ammade så provocerade jag genom att äta fil. (Självklart efter att ha diskuterat med BVC)

    Tack för hjälpen!

  • Blå Flygare
    EL I skrev 2010-03-11 09:53:47 följande:
    Ni som har barn med veteallergi hur yttrar det sig? Har alla kontaktallergi? Läkaren funderade ju på veteallergi på sonen men både han och jag tyckte väl inte att det "var värt" att ta bort vete i nuläget. Jag undrar ändå om det är nån vits att ta bort så mycket vete som möjligt? T ex se till att han inte får pannkakor, mer potatis än pasta, minska på brödintag, vällingintag osv? Tror ni det skulle förbättra eller är det alltid nolltolerans som märks?
    Min dotter är alls inte så känslig, reagerar inget på kontakt. Hon reagerar med förstoppning, minskad (noll!) aptit, humör. Vi har inte tagit bort allt, utan just nu funkar glutenfritt. Ett tag försökte vi med ugnsbakat (bröd plus iMat i ugnsrätter) men det funkade sämre. Ju kortare tillagningstid desto tydligare reaktion. Vi uteslöt först allt och sen när vi provocerade var vi osäkra. När vi la till välling (vete kokt i 3 min) blev reaktionen mycket tydlig! Det var 1 msk vetemjöl. Men det krävdes flera skivor bröd för att få samma tydliga reaktion.
  • EL I
    Blå Flygare skrev 2010-03-11 15:46:23 följande:
    Min dotter är alls inte så känslig, reagerar inget på kontakt. Hon reagerar med förstoppning, minskad (noll!) aptit, humör. Vi har inte tagit bort allt, utan just nu funkar glutenfritt. Ett tag försökte vi med ugnsbakat (bröd plus iMat i ugnsrätter) men det funkade sämre. Ju kortare tillagningstid desto tydligare reaktion. Vi uteslöt först allt och sen när vi provocerade var vi osäkra. När vi la till välling (vete kokt i 3 min) blev reaktionen mycket tydlig! Det var 1 msk vetemjöl. Men det krävdes flera skivor bröd för att få samma tydliga reaktion.
    ok hmm det låter ju trots allt som om det kan vara vete (det var väl det mest troliga enligt läkaren också även om han sa att det var EXTREMT ovanligt. Han hade inte träffat på någon under alla sina år som läkare...men som han sa, varför skulle inte min son kunna vara den första?!)
    Han sa ju att det var den 8:e vanligaste allergin hos barn, ÄR det så ovanligt trots allt? Många här verkar ju ha det men det är ju ändå samlig för allergier så det kanske inte är så konstigt?!

    Vår son har ju eksem på kinderna, förstoppning samt humör som skiftar väldigt från att vara hur nöjd som helst till att bli som en ål och väldigt missnöjd...

    Kanske kan vara smart att ta  bort det mest synliga då som t ex pasta, rent vetemjöl och sen försöka hitta bröd (baka) utan/med lite vetemjöl i??
  • Snutten

    Jag tror att Siri reagerar med eksom i asnsiktet på besprutade vindruvor. Är det någon som vet var i Göteborg man kan köpa ekologiska osprutade grönsaker och gärna vindruvor, eftersom det är en av få frukter hon kan äta.

  • Mama Law

    Så va jag till wikings dietist igår. Nu har vi även lagt ner kyckling för att man oftare och oftare matar kyckling med soja nu för tiden och wiking reagerar som oftast när han får kyckling. Jaja det är ju ingen större förlust för det är nog bara jag här hemma som kommer sakna det! Men trist är det iaf!

    Annars så har wiking fått en 2 veckors penicillin kur nu för att han har fått infektion i sina eksem i ansiktet igen.. blir så trött. Annars är det som vanligt!


    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-03-11 18:56:08 följande:
    Så va jag till wikings dietist igår. Nu har vi även lagt ner kyckling för att man oftare och oftare matar kyckling med soja nu för tiden och wiking reagerar som oftast när han får kyckling. Jaja det är ju ingen större förlust för det är nog bara jag här hemma som kommer sakna det! Men trist är det iaf! Annars så har wiking fått en 2 veckors penicillin kur nu för att han har fått infektion i sina eksem i ansiktet igen.. blir så trött. Annars är det som vanligt!
    Fast majskyckling får de väl inte mata med soja?  {#lang_emotions_undecided}
    Trist oavsett. Tråkigt att han blir så dålig i eksemen. Krya på honom! Kram!

    Jag är dock rätt säker på att både jag och sonen reagerade på grillad kyckling i förra veckan. Har hittills vågat chansa när det stått typ druvsocker. Men nu vet jag inte längre om jag vågar...
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-03-11 18:50:00 följande:
    Jag tror att Siri reagerar med eksom i asnsiktet på besprutade vindruvor. Är det någon som vet var i Göteborg man kan köpa ekologiska osprutade grönsaker och gärna vindruvor, eftersom det är en av få frukter hon kan äta.
    Brukar det inte finnas på välsorterade Ica Kvantum och/eller Coop? Det ligger ju sällan med resten utan i specialförpackningar bland ekologiskt mm.
  • 2små2stora
    Snutten skrev 2010-03-11 18:50:00 följande:
    Jag tror att Siri reagerar med eksom i asnsiktet på besprutade vindruvor. Är det någon som vet var i Göteborg man kan köpa ekologiska osprutade grönsaker och gärna vindruvor, eftersom det är en av få frukter hon kan äta.
    ICA Fokus har jag för mig hade ett stort urval av ekologiska frukter.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Kavat
    Baby skrev 2010-03-11 15:25:56 följande:
    Här kommer några frågor... Har en son på 6 månader som är allergisk mot komjölksprotein. Han är fin i huden och så men fick kolik när han (eller jag) fått i sig mjölkprodukter.   Kan man/är det okej att ge havremjölk, t.ex Ica's solhavre? Tänkte typ på när man kokar gröt osv. Hur provocera/testa för att se om det gått över? Vad ska man ge och vilken mängd? När jag ammade så provocerade jag genom att äta fil. (Självklart efter att ha diskuterat med BVC) Tack för hjälpen!
    Göra gröt på t.ex solhavre när de är 6 månader är ok. Det är bara ren att dricka man inte bör ge.

    Provocering, ja, det är lite olika hur man reagerar tidigare, men Blå Myran skrev typ häromdagen i mjölktråden:
    Första dan en droppe
    Andra dan: ett kryddmått
    Tredje dan: en tesked

    Men minns inte exakt, men visst var det väl något liknande???
Svar på tråden Allergitråden