• Hjartesjalen

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Marcus1977

    Kanya:jag förstår dig verkligen. Jag har också haft nätter då jag legat kallsvettig med dödsångest. Det jag kan säga är att det finns hjälp att få! Om alla undersökningar visar att du är frisk , måste du arbeta ifrån det. Kan du ändå inte släppa det,sök hjälp hos psykolog,för att lära dig sätt att kunna hantera det. Jag har haft sådana planer också,för ingen ska behöva ha det så här. Försök tänka att du är frisk ! Styrkekramar!!! // Marcus

  • Kanya

    Marcus: tack för din pepp! Det jag vill är att de undersöker vartifrån extraslagen kommer och varför. Jag vet att man kan göra ett ingrepp där man "triggar" igång hjärtat att börja arytmia. Så att läkarna kan se vad det är som händer. Och därefter bestämma vad man ska göra. Har även hört att extraslag ch rusningar går att bränna bort. För på de flesta problem finns faktiskt en lösning, det enda problemet här är att läkarna har dålig kunskap kring just extraslag och hur de ska behandlas. Även om det är ofarligt så är det livskvalité-störande, vilket jag tror de flesta här kan skriva under på. Jag vägrar att ge mig innan allt annat är prövat. Inte förrens då, tänker jag försöka lära mig att leva med det.

  • Marcus1977

    Absolut,man ska göra vad man kan för att kunna lämna det bakom sig. Vill inte heller lägga sordin på ngt,men ablation (bränna bort) görs i princip uteslutande om man har extrema mängder extraslag,eller farliga rusningar typ ventikeltakykardi. Det pga det inte är en helt riskfri behandling,och beroende varifrån extraslagen kommer,inte alltid effektivt heller. Det ses nog som en allra sista utväg. Be om arbetsprov,långtids-ekg och ultraljud,om du inte har gjort det. Är dom utan anmärkning,så kan man anse sig frisk. Att försöka se det på det sättet,har hjälpt mig komma långt i strävan att leva ett obehagsfritt liv,trots extraslagen. En av mina nackdelar är att jag har läst medicin,och har följaktligen för mkt kunskap för mitt eget bästa. :),men det går framåt. Kämpa på!! // Marcus

  • jour65

    Kan tyvärr bara instämma i att det inte alltid går att bränna bort arytmier, min läkare vill inte bränna även om det visar sig att jag har korta VT. Enligt honom finns risken för att man "bränner fel" och ett nytt ärr uppstår som i sin tur ger upphov till nya arytmier. Om min fortsatta utredning visar på VT och att den ger upphov till svimning eller "nära" sviming säger han att det snarare är aktuellt med en inplanterbar defibrillator.
    Enstaka extraslag känns också för jäkligt ibland och jag håller med om att det sänker livskvalieten. Läkarna tycks tappa intresset om hjärtmuskeln är strukturellt normalt och extraslagen är ofarliga i sig. Och så går vi här och pinas...
    Tack Marcus för dina uppmuntrande ord! blir lite nyfiken när du säger att du läst medicin, till läkare eller sjuksköterska eller ngt annat?
    Jag är också i sitsen att jag läst lite för mycket (har jobbat som medicinreporter bland annat) och hispar upp mig rejält ibland.
    Har också terapi på gång för att få ordning på tankarna, men hittills har jag stött på liknande situationer som Bass skrev om tidigare i tråden (om psykologen som själv hade arytmi och varit till en spåtant...). Min första psykolog hade själv pacemaker och sa till mig att jag visst inte hade panikattacker (som jag egentligen vet att jag har, vid sidan av hjärtbesvären, panikångesten kom flera årtionden innan arytmin debuterade) och sa rakt ut: "det är nog hjärtat som du känner av när du får dödsångest och du får nog räkna med att operera in en defibrillator tror jag" (!!!!). Psykolog nummer två har också extraslag och hon förstår sig inte på det alls, säger hon.
    suck. Nu har hjärtläkaren lovat delta i ett samtal med sistnämnda psykolog för att reda ut begreppen.
    Nu blev det här väldigt dystert, men till tröst kan jag säga att jag haft jättemycket VES och SVES i 13 år och lever fortfarande. Ibland har jag haft 15 000 - 20 000 om dygnet. Men det här verkar komma i perioder, det har gått flera år ibland utan att jag känt av särskilt mycket alls. Håll ut och även om extraslagen tycks komma och gå utan uppenbar anledning kan det vara bra att ge akt på om de triggas av koffein, nikotin, stress, brist på sömn etc.

  • Marcus1977

    Jag har också den typen av perioder,där man knappt känner ett enda VES,och är hur pigg som helst. Sen kan det ändra sig på någon vecka och hux flux har jag 1000 eller fler per dygn. Helskumt. Jag har försökt tolkat det som att man är frisk,och extraslagen beror på ngt annat än att hjärtat är sjukt. Jag menar,i annat fall borde man ju ha såna här symtom mer konstant,är min tanke. Men inte vet jag. Det är bara att försöka kämpa på.

  • Marcus1977

    Hej allihopa! Det var ett tag sen! Hur går det för er alla?
    Själv har jag haft det väldigt lugnt och skönt med hjärtat. Har räknat till kanske fem extraslag på två veckor.
    Ända tills igår morse... :) Nu har jag väl haft sisådär 5000 slag sedan dess.
    Man blir ju aldrig klok på det där förbaskade hjärtat. :)
    Undrar om man kan reklamera skrothöge. ;)
    Ha det bra! // Marcus

    Jour65: Jag såg nu att du hade frågat hur jag skaffat mig kunskap?
    Jag har läst bla Anatomi,och Fysiologi och är utbildad sjukvårdare inom en frivilligorganisation.
    Jobbar mkt med sjukvård och olycksfallsberedskap på tex festivaler och dyl arrangemang,vid sidan av mitt ordinarie arbete.

  • Marcus1977

    Usch,ville bara skriva av mig lite... Nu har jag haft ett par förskräckliga dagar med tusentals extraslag. Just nu är det riktigt illa med ca 15/min. Att man aldrig blir av med den här skiten,eller iaf lär sig koppla bort det ordentligt. Jag får försöka tänka på annat , imorgon kanske jag har färre. Hoppas det går bra för er andra!

  • Hjärttjejen

    Usch Marcus, lider verkligen med dig......ett jävla elände! Det är svårt att stå emot och hålla humöret uppe när det är så intensivt. 

    Själv har jag haft ett elände jag med sista månaderna, blir tokig! Gjorde ett EKG förra veckan, hade ca: 30 ves/min.....

    En fråga, har du några "verktyg" att ta till när det är som värst?
    Själv är jag en flitig användare av spikmattan. Det absolut bästa är att stå på den, minst 15-20 min. Samt brukar jag ta en magnesiumtablett med 1 dl mjölk innan jag vilar, brukar lugna ner sig då.

    Har intensivt sökt metoder under 2½ år för att bli fri från es. Länge har jag varit inne på det här med hormoner.....obalanser.

    Börjar också mer och mer tro att andningen är inblandad på något sätt, obalans mellan syre/koldioxid. Vet att obalans där kan ge extraslag.

    En av anledningarna till att jag tror att jag har obalans, är att jag märker en stelhelt och smärta i min diafragma när jag gör mina yogiska övningar. Har dessutom ofta en känsla av stelhet kring bröstkorgen och vill gärna sträcka ut mig. Om diafragman är stel kan det tyda på fel andning. Dessutom stämmer ALLA andra symptom som jag har in på beskrivning av dålig andning.

    Har därför beställt en relaxator på www.sorena.se och tänkte börja med medveten andningsträning.

    Dessutom hände något häftigt idag......han som driver Sorena ringde upp mig för att jag har mailat honom om mina problem....och vad han tror....

    Vi hade ett långt samtal, och ju mer information jag fick om andningens betydelse så tror jag att mycket av es härstammar från en dålig andning. Gå in och läs om andningens betydelse på den sidan.

    Andning och hormoner hänger helt samman, mycket spännande! Tänker absolut forska vidare och träna min andning under en tid.

    Ett annat tips som är helt ofarligt är att använda sig av bikarbonat för att återställa koldioxidbalansen. När vi andas fel så blir det brist på koldioxid. Genom att göra fotbad med en matsked bikarbonat så tar kroppen upp det genom huden och vi får en bättre balans. Man kan även dricka ½ tesked med 2 dl vatten, 1-ngr ggr/dag.

    Allt det här går också att läsa på www.sorena.se 

    Vi får kämpa vidare Marcus1977 och tipsa varandra. Någon gång ska vi väl ändå lyckas hitta svaren till våra bekymmer.....jag ger mig iaf INTE!!!

    Kram till dig 

  • Marcus1977

    Hjärttjejen: Tack för peppen! Ja,vi får hjälpas åt och tipsa varandra!
    Önskar lite att jag skulle kunna se någon röd tråd vad gäller mina extraslag. Dom kan verkligen komma precis när som,utan något mönster alls. I total vila,vid hård ansträgning,vid lätt ansträgning osv osv. Lite smått frustrerande just att de bara kommer och går. Jag menar,visste man varför skulle man ju isf bara kunna undvika kaffe,eller vad det nu skulle kunna vara.
    Ett exempel: Igår hade jag som sagt ca 15/ min. Helt handikappad,kunde knappt stå upp kändes det som.
    Idag,peppar peppar,har jag inte haft ett enda hittills(!),och jag har druckit kaffe osv os,och känner mig pigg.
    Är det någon som har några funderingar kring varför det kan vara så? Jag försöker tolka det som att mina extraslag är ofarliga. Jag menar,hade jag haft någon bakom liggande sjukdom,borde man väl ha problem jämt,inte med som ibland uppehåll utan extraslag på 3-4 mån. Vad tror ni?
    Eller är det tom ett dåligt tecken,att de inte följer några mönster alls? Att det ist tyder på något fel i retledningssystemet?
    Sköt om er! Kram Marcus

  • Kanya

    Har en helvetes natt med massor av extraslag. Började med bröstont under dagen, och har fortsatt så plus massor av ojämnheter i pulsen. Denna ångest det medför önskar jag inte ens min värsta fiende, eller jo, det gör jag.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12