• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • sanla
    pandoraDiem skrev 2015-02-23 19:12:44 följande:

    Sanla, tack för dina positiva ord :) Jag håller tummarna för att det kommer gå bra för dig, låter ju positivt i alla fall!


    Tack

    Lycka till, ta hand om dig...
  • Mika1980

    Hej, jag var väldigt aktiv i den här tråden för några år sedan. Jag fick utomkveds 2010 och förlorade en äggledare. Sedan försökte jag med ivf som misslyckades. Nu är jag gift och min fru födde vår son för 7 månader sedan :) Vi kanske ska försöka med mig igen, men jag känner mig pessimistisk :/

  • Xarxia
    pandoraDiem skrev 2015-02-22 19:45:38 följande:

    Hej,
    vet inte hur aktiv den här tråden är längre men tänkte bara höra med er hur (om) ni berättade för era vänner om vad ni gått igenom. 

    Jag råkade ut för utomkvedshavandeskap för en månad sen efter att i en månads tid gått runt och trott att jag hade ett väldigt utdraget missfall. 

    Jag läkte ihop snabbt rent fysiskt efter operationen men tycker fortfarande att visa dagar kan kännas väldigt tunga rent psykiskt och har väl egentligen inte varit glad på riktigt sen det hände. Just nu känns det som om det enda som skulle kunna göra mig glad igen är en ny lyckad graviditet, vilket gör mig livrädd eftersom jag inte vet om det är möjligt för mig. Denna upplevelse är något som förändrat mig och mina värderingar och det känns väldigt konstigt att nästan inga av mina vänner vet om vad som hänt. Men jag vet verkligen inte hur jag ska berätta det. 


    Jag gick precis som du runt i ett par veckors tid och trodde att jag hade ett utdraget missfall. Hann även med två läkarundersökningar där slutsatsen också var att jag troligen hade ett utdraget missfall. Men jag följdes upp med blodprov och det blev då uppenbart att jag fortf var gravid. Eftersom jag hade en hcg-nivå på drygt 8500 så fanns det inget annat val än operation så i sep-14 opererade de bort min högra äggledare.

    Jag valde att berättade för de flesta av mina vänner och jag tyckte det var jätteskönt att slippa bära det själv. Även om det är svårt för andra att sätta sig in i hur det är så upplevde jag att jag fick väldigt bra stöd från mina vänner. Självklart börjar tankarna snurra hur det kommer bli med att gravid igen. Även om de säger att chanserna trots allt inte minskar så mkt som man kan tro så är det ju inte bara oron för när man kommer att bli gravid igen utan också oron för att få ett X igen.

    Vi var ett av de paren som hade tur. Vi inväntade en mens och sedan blev jag gravid direkt igen och är nu i v 22. Så det behöver inte ta tid bara för att man haft ett X. Jag hoppas allt ordnar sig för er, men låt dig också vara ledsen och sörja det som hänt. På ett sätt har vi ju gått igenom först ett missfall och sedan ett X så helt naturligt att känna som du gör!
  • pandoraDiem

    Mika1980: Grattis till sonen! Vem vet, det kanske kommer gå bättre nu, pressen kanske känns lite mindre nu när du redan har ett barn? 

    Xarxia: Grattis till graviditeten! Känns alltid på något sätt lättande att höra att det faktiskt kan gå bra också, även fast det är lite svårt att tro att det skulle kunna hända mig också. Men vem vet. Just nu försöker jag tänka att det kommer gå bra till slut, men försöker samtidigt inte att stressa utan tänka att det får ta sin tid. Allt jag och min sambo kan göra är ju att försöka.

    Hade så gärna velat berätta för mina vänner men varje gång jag tänker göra det blir det liksom aldrig av. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska börja eftersom vi aldrig ens berättat att vi försöker bli gravida.

    Tack för dina tankar, känns skönt att höra någon annans tankar angående x än enbart mina egna som är rätt så förvirrade ibland.

  • Supers
    Mika1980 skrev 2015-03-05 08:38:12 följande:

    Hej, jag var väldigt aktiv i den här tråden för några år sedan. Jag fick utomkveds 2010 och förlorade en äggledare. Sedan försökte jag med ivf som misslyckades. Nu är jag gift och min fru födde vår son för 7 månader sedan :) Vi kanske ska försöka med mig igen, men jag känner mig pessimistisk :/


    Vad roligt. Grattis!!! Här har vi haft ivf uppehåll i snart 1 år. Vi ska mest troligt göra ett frysförsök efter påsk. Jag vill men ändå inte..rädd att misslyckas igen :/
  • jevana

    Hej på er! 

    Jag är mitt uppe i ett X just nu och känner mig helt lost. Vad kommer hända nu? 
    Jag fick metotrexatspruta i onsdags, har sedan dess börjat småblöda. Mitt hcg har som högst varit 220 hittills och borde nu ha börjat sjunka. Vad kommer hända nu? Blöder man floder eller är detta småblödande (mindre än mens, hade klarat mig utan binda till och med) graviditeten som upphör? Tar det sedan länge innan mensen kommer igång normalt igen? Hur länge efter cellgiftet varar träningsförbudet? Känns som att jag ställt dessa frågor av MVC men antingen har jag inte fått svar eller så har jag inte fattat svaren.. Alternativt har jag inte ställt frågorna, jag har bara tänkt dem... 

  • pandoraDiem

    Välkommen till den här tråden (vi har ju träffats i en annan tråd också).

    Jag har ju inte fått denna behandling men det är viktigt att de verkligen följer upp ditt hcg-värde så det bekräftas att det inte sitter kvar.

    Ring mvc igen om du har frågor och kräv mer blodprov om du inte redan har tid för det. Lycka till!

  • sanla
    jevana skrev 2015-03-08 20:50:03 följande:

    Hej på er! 

    Jag är mitt uppe i ett X just nu och känner mig helt lost. Vad kommer hända nu? 
    Jag fick metotrexatspruta i onsdags, har sedan dess börjat småblöda. Mitt hcg har som högst varit 220 hittills och borde nu ha börjat sjunka. Vad kommer hända nu? Blöder man floder eller är detta småblödande (mindre än mens, hade klarat mig utan binda till och med) graviditeten som upphör? Tar det sedan länge innan mensen kommer igång normalt igen? Hur länge efter cellgiftet varar träningsförbudet? Känns som att jag ställt dessa frågor av MVC men antingen har jag inte fått svar eller så har jag inte fattat svaren.. Alternativt har jag inte ställt frågorna, jag har bara tänkt dem... 


    Jag hade denna behandling och jag känner igen mig i det du beskriver. Det tog nog ett par veckor innan min mens drog igång på riktigt. Så jag tror inte du behöver vara orolig så länge det inte är för utdraget.

    Men som Pandora skriver kan du ju alltid kolla att hcg verkligen sjunker. Jag kom ihåg att min KK ringde till mig om värdet efter varje blodprov jag tog.

    Lycka till och hoppas det blir bra.
  • sanla
    jevana skrev 2015-03-08 20:50:03 följande:

    Hej på er! 

    Jag är mitt uppe i ett X just nu och känner mig helt lost. Vad kommer hända nu? 
    Jag fick metotrexatspruta i onsdags, har sedan dess börjat småblöda. Mitt hcg har som högst varit 220 hittills och borde nu ha börjat sjunka. Vad kommer hända nu? Blöder man floder eller är detta småblödande (mindre än mens, hade klarat mig utan binda till och med) graviditeten som upphör? Tar det sedan länge innan mensen kommer igång normalt igen? Hur länge efter cellgiftet varar träningsförbudet? Känns som att jag ställt dessa frågor av MVC men antingen har jag inte fått svar eller så har jag inte fattat svaren.. Alternativt har jag inte ställt frågorna, jag har bara tänkt dem... 


    Jag hade denna behandling och jag känner igen mig i det du beskriver. Det tog nog ett par veckor innan min mens drog igång på riktigt. Så jag tror inte du behöver vara orolig så länge det inte är för utdraget.

    Men som Pandora skriver kan du ju alltid kolla att hcg verkligen sjunker. Jag kom ihåg att min KK ringde till mig om värdet efter varje blodprov jag tog.

    Lycka till och hoppas det blir bra.
  • jevana
    pandoraDiem skrev 2015-03-09 07:14:57 följande:

    Välkommen till den här tråden (vi har ju träffats i en annan tråd också).

    Jag har ju inte fått denna behandling men det är viktigt att de verkligen följer upp ditt hcg-värde så det bekräftas att det inte sitter kvar.

    Ring mvc igen om du har frågor och kräv mer blodprov om du inte redan har tid för det. Lycka till!


    Jag springer på blodprov 2 ggr per vecka. Idag hade hcg ännu stigit, läkaren sade dock att det är helt ok och att jag blöder utan smärta är ett gott tecken. Skulle hcg fortfarande ha stigit tills på torsdag så kommer jag få en spruta till. Vill verkligen inte det då det skulle betyda mycket flera månader innan vi får börja försöka igen. Är så himla trött på denna väntan och ovisshet! Var så säker på positiva besked idag så besvikelsen var stor :( 
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3