sanla skrev 2014-09-17 19:04:34 följande:
Hej alla som kämpar och grattis Pemberly!
Jag har inte skrivit så ofta här.
Men snabbläge är att jag hade utomkveds förra sommaren 2013 och har kvar äggledaren efter spruta. Efter spolning ser det "bra" ut (ja allt går ju inte att se).
Senaste året har resultaten varit resultatlösa och i våras upptäcktes mitt kassa sköldkörtelvärde på 3-4 ca. Och nu äntligen är det nere på ganska optimala runt 1.0.
Vi satte oss i IVF kö och det beräknas med det väl, om vi inte lyckas innan, kring årskiftet. Väntar nog att vi ska få första kallelse till enheten när som helst. Egentligen skulle jag nog vilja försöka mer på egen hand, men när tiden går tror jag inte att det är så bra att vi väntar för mycket..
En fråga till er som gjort IVF: Är det än jobbig process att gå igenom? Kanske väldigt indivuellt, men hur var det för er? Om man "kopplar" bort det psykiska trycket, är det mycket jobbigt fysikt?
Lycka till alla därute!
Jag gjorde en lång IVF-behandling våren 2010 som resulterade i vår dotter och 6 fina embryon till frysen. Två av de frysta embryona blev tyvärr X under våren 2013, och resten tog sig inte el. klarade inte upptiningen. Jag minns knappt själva IVF-behandlingen, det känns som ett svart hål i tiden, men jag vet att jag mådde väldigt dåligt av nässprayen och hormonerna var helt i obalans. Jag blev lite lätt överstimulerad och hade ont i magen efter äggplock och återföring, det spände och tryckte och blev värre när jag blev gravid. En bit in i graviditeten var det som allt det jobbiga var som bortblåst, även att jag mått psykiskt dåligt över barnlösheten och all stress det innebar, jag kände mig som vilken gravid som helst och allt var definitivt värt det.
Jag har inga äggledare kvar och inför IVF nr 2 nu under våren 2014 kände jag mig nervös och väldigt stressad inför behandlingen, men det var helt i onödan. Denna gång fick jag göra en kort behandling med enbart sprutor, och jag kände mig precis som vanligt hela tiden. Det var självklart en stor press och psykisk stress, men jag mådde bra fysiskt och det var en lättnad. Jag är nu gravid i vecka 23 och har 4 fina blastocyster i frysen. Jag har varit sjukt rädd för nytt X och missfall, och det är nu de senaste veckorna som jag börjat slappna av och kan njuta av att vi lyckades. Mina två X har påverkat min grundtrygghet i livet och det kommer jag nog bära med mig resten av livet.
Jag vill önska er ett stort lycka till med er kommande behandling!