• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • salsajenny
    Snuttesmulan skrev 2010-07-22 16:30:16 följande:

    Hej alla... Jag är lite nyfiken på de olika butikerna som finns på nätet. Finns det bara 3 st i sverige som säljer material till tårtmakeri?


    Jag har själv gått kurs hos Dekorera Mera så den butiken känner jag till och sen har jag hittat Kakburken och Tårtdecor.


    Vilken är bäst att handla från, tycker frakten är lite dyr hos Dekorera Mera.


     


    Jag visste inte att tårtmkeri var så stort i Sverige. har bara bakat för skoj skull hemma och så gick jag kursen och hittade en helt ny värld!


    finns nog många fler, men de är nog rätt små.  maries hobbycorner i hässleholm har lite butik, och så¨finns det nån i laholm oxå. och det är bara de jag råkar veta om i min omgivning, sen finns det nog massor till i resten av landet, men som sagt, de tre du nämde är nog störst. =)
  • Hedebris
    BiBiMueMue skrev 2010-07-22 19:23:24 följande:
    finns en butik i malmö som heter ultimate cakeSolig
    där köpte vi vår bröllopstårta :D
  • Längtandsfull

    på måndag är det dags att böra med tårtor igen. en 30-års tårta som skall vara klar till på onsdag och doptårtor till 50 pers till på lördag.

    OJ OJ hur skall detta gå.
    Så nu är det dags att leta lite inspiration.

    30-årstårtan skall vara sommrig gärna med vanilj. Någon som ha något förslag?


  • BiBiMueMue

    Hej,
    Nu har jag arit och inhandlat saker till min MMF och fluff. Men sen såg jag att receptet på pollufluff bara är på 180 g men i min påse 220 g. Sen i mashmallows påsen 280 g och jag behöver bara 200g. Grejen är att jag ej har en elektriskvåg hemma. Nu till min fråga, måste man vara exakt med grammen? Sen har jag ej muffinsforma hemma bara vanliga bakformar. Det borde gå med de vanliga, eller?
    Oh, en sak till. På alla re3cept står det smör, är det då smör märket ni menar eller går det bra med mildas bakmargarin? Vet någon hur mycket ml det är på 1 msk smör? det är till min hallonmousseObestämd.

    Hedebris, bor du i malmötrakten? Jag försökte uppdatera bo-tråden men lyckades inte hos min syrra. Gör det nu.

  • mina12
    BiBiMueMue skrev 2010-07-22 21:04:38 följande:
    Hej,
    Nu har jag arit och inhandlat saker till min MMF och fluff. Men sen såg jag att receptet på pollufluff bara är på 180 g men i min påse 220 g. Sen i mashmallows påsen 280 g och jag behöver bara 200g. Grejen är att jag ej har en elektriskvåg hemma. Nu till min fråga, måste man vara exakt med grammen? Sen har jag ej muffinsforma hemma bara vanliga bakformar. Det borde gå med de vanliga, eller?
    Oh, en sak till. På alla re3cept står det smör, är det då smör märket ni menar eller går det bra med mildas bakmargarin? Vet någon hur mycket ml det är på 1 msk smör? det är till min hallonmousseObestämd.

    Hedebris, bor du i malmötrakten? Jag försökte uppdatera bo-tråden men lyckades inte hos min syrra. Gör det nu.
    Jag brukar inte följa receptet på MMF slaviskt, så det gör inget att det blir lite mer marschmallows. Var beredd att ha i lite mer florsocker bara.

    Ska du baka muffins? Om det är vanliga bullformar du har är nog risken att de inte håller ihop när du häller i smeten.

    Det funkar med margarin, men smör är godare.

    1msk = 15ml
  • mina12
    Längtandsfull skrev 2010-07-22 20:51:05 följande:
    på måndag är det dags att böra med tårtor igen. en 30-års tårta som skall vara klar till på onsdag och doptårtor till 50 pers till på lördag.

    OJ OJ hur skall detta gå.
    Så nu är det dags att leta lite inspiration.

    30-årstårtan skall vara sommrig gärna med vanilj. Någon som ha något förslag?
    1 lager rabarbermousse
    1 lager glasscreme + hackade/skivade jordgubbar

    Mums! Och somrigt tycker jag
  • BiBiMueMue

    ja, det är muffins jag tänker baka. Har inskaffat formar  men ej bakform. Måste man ha bakplåtsform till cupcakes?

  • 3tjejer
    BiBiMueMue skrev 2010-07-22 22:27:23 följande:
    ja, det är muffins jag tänker baka. Har inskaffat formar  men ej bakform. Måste man ha bakplåtsform till cupcakes?
    Jag tycker att det blir mycket bättre. Det blir lätt att formarna viker sig åt sidan och så blir de platta och tråkiga annars. Men kanske är det bara jag som köpt fel formar eller är kass på att baka. Men med muffinsplåt blir de mycket snygga .
  • Zelmilainen

    jag puffar för min fråga i 4419...


    Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden Tårttråden del 17