• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • BaraCarolina
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 22:09:24 följande:
    Tvärtom, faktiskt. Svenska kyrkan ser helst att man följer deras vigselordning, och många präster säger nej till dumheter som brudöverlämning. Och om det gäller alla andra brudpar borde det väl rimligtvis gälla Vickan och Daniel också?
    Kalla det dumheter om du vill, jag tänker inte säga att folk som inte vill ha det sysslar med dumheter. Jag tycker brudparet ska få välja själva. Det är deras dag.
  • Glitter2

    Nej, eftersom det är vår blivande drottning det handlar om. Att hon som ska symbolisera Sverige och dessutom gifter sig i Svenska kyrkan skulle bli överlämnad som en avelsko gör mig mycket upprörd! Jag kan inte fattar att ärkebiskopen godkäner det. Att hon dessutom sätter en trend för massa brudpar som man sen ska behöva tjafsa med framöver får mig att sucka högt

  • Rockan
    rednose skrev 2010-04-23 22:13:02 följande:
    suck...

    flytta då om du inte trivs med hur vårt land fugerar?

    Vaddå flytta?
    Det är det väl ändå de som anser att hon ska få göra lite som hon vill som borde göra, jag anser att hon bör följa lagen, eller avsäga sig sitt ämbete. Brudöverlämning är inte en del av hur Sverige fungerar.
  • Joual
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 22:13:42 följande:
    Ni som är för brudöverlämning, tycker ni at det skulle vara fint och romantiskt om er blivande man gick till er pappa och bad om er hand också, som de ofta gör i amerikanska filmer? Personligen hade jag verbalt bitchslappat båda herrarna hela vägen nerför gatan om de hade tyckt att de hade rätt att sitta och göra något så dumt. )
    En artikel som kan vara värd två minuter av era liv, skriven av en kyrkoherde i SvKy: 
  • LNE

    röstade på ja

    varför ska inte hon få välja som hon vill som alla vi andra här i världen får göra när det kommer till vårt bröllop. Räcker väl med att hon inte får välja något annat på sitt egna bröllop.

    är så jävla trött på att svenska folket ska tycka och tänka om kungahuset, dem är väl för fan människor med tankar, åsikter och önskningar dem också.

  • Lady Namárië
    rednose skrev 2010-04-23 22:16:20 följande:
    och du ska vara moderator?? Familjeliv blir bara bättre och bättre! HAHA!
    Ursäkta? Vad i all vrlden har det med saken att göra?

    Vänligen lämna min moderatorstatus utanför diskussionen. Jag änvänder den inte för att debattera, och det bör inte du heller göra.
    So say we all
  • rednose
    Rockan skrev 2010-04-23 22:17:45 följande:
    Men sen när då? Det är väl ett fritt land och som nån sa, vill inte prällen viga så så kan man ju gå till en annan.
    Ungefär på samma sätt som en del präster vill viga homosexuella eller inte...
    En annan grej... Alla vigs inte på samma sätt bara för att man vigs i sverige. Vi har katolska kyrkor även här och fler religioner accepteras mellan religionsgränserna så vem är DU att tycka att någon inte har rätt att göra som de vill? 
  • Rockan
    Glitter2 skrev 2010-04-23 22:17:43 följande:
    Nej, eftersom det är vår blivande drottning det handlar om. Att hon som ska symbolisera Sverige och dessutom gifter sig i Svenska kyrkan skulle bli överlämnad som en avelsko gör mig mycket upprörd! Jag kan inte fattar att ärkebiskopen godkäner det. Att hon dessutom sätter en trend för massa brudpar som man sen ska behöva tjafsa med framöver får mig att sucka högt
    Ärkebiskopen har inte godkänt det än, som jag förstår det. Dessutom ska hon vigas i Sthlm:s stift & Caroline Krook som är biskop där är starkt emot brudöverlämning, så förhoppningsvis ska det mycket till om det ska bli godkänt.
    Personligen skickar jag ett mail till Konstitutionsutskottet om det blir det eftersom det strider mot successionsordningen.
  • CallGirl
    LNE skrev 2010-04-23 22:18:22 följande:
    röstade på ja varför ska inte hon få välja som hon vill som alla vi andra här i världen får göra när det kommer till vårt bröllop. Räcker väl med att hon inte får välja något annat på sitt egna bröllop. är så jävla trött på att svenska folket ska tycka och tänka om kungahuset, dem är väl för fan människor med tankar, åsikter och önskningar dem också.
    Ja de är människor, men deras åsikter och tankar är mer lagstyrda än för oss övriga. Viktoria mister exempelvis titeln som kronprinsessa om hon konverterar till islam.
  • rednose
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 22:19:06 följande:
    Ursäkta? Vad i all vrlden har det med saken att göra? Vänligen lämna min moderatorstatus utanför diskussionen. Jag änvänder den inte för att debattera, och det bör inte du heller göra.
    Du kallar folks åsikter och värderingar för dumheter. Det borde väl kanske inte vara ok för en moderator ändå eller hur? 
    Eller ooohhh, ska du anmäla och plocka bort vad jag säger nu kanske? Jag darrar som ett asplöv.
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?