• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Molson Canadian
    MissMurrig skrev 2010-04-25 10:44:07 följande:
    Jo, men vissa kyrkor tillåter det. Jag var på ett bröllop där de inte gick in i kyrkan tillsammans, och på de 3 bröllop jag varit på det senaste året så har det sjungits flera låtar som inte har något med kyrkan att göra. Men vill inte den kyrkan göra så, så bestämmer ju den det. Men jag tycker framför allt att man ska följa svenska traditioner och symbolisera SVERIGE om man ska vara prinsessa. Annars vad har vi kungahuset till?
    Fast att det sjungits låtar som inte har med kyrkan att göra går inte emot vigselordningen alls. 
    Vissa präster i Svenska kyrkan ger efter för tokiga bridezillas. Andra trossamfund förordar/har förordat brudöverlämning (t ex Livets Ord). 
  • JuliaåRonjasmammis
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-25 08:59:53 följande:
    fortfarande VM i feministdravel....
    Svenska Kyrkan feministisk? Ja, mycket ska man läsa innan ögonen trillar ur!
    Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Ulf Harrys Farsa
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-04-25 11:22:12 följande:
    Svenska Kyrkan feministisk? Ja, mycket ska man läsa innan ögonen trillar ur!
    Näe men att gå berserk för att det finns kvinnor som vill låta deras far föra dom fram till altaret är feministdravel.
  • PCOskruttan
    Blind Urmakare skrev 2010-04-25 08:02:18 följande:
    Nej, Victoria som Sveriges representant (eller åtminstone kommer bli representant) ska representera Sverige och i Sverige har vi inte brudöverlämning eftersom det i sig representerar en tid där kvinnan inte var myndig och gick från faders ägande till sin mans ägande.
    Nej vi har inte det för vi har ALDRIG haft det i Sverige. Inte ens "förr i tiden".
  • Molson Canadian
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-25 11:20:50 följande:
    Kyrkan kanske ska vara glada för att folk fortfarande vill betala skatt för att stödja en av Sveriges rikaste instutitioner.
    Eller så kanske kyrkan väntar på att det blir färre medlemmar för att kyrkan inte ska vara politiskt styrd utan få bli ett trossamfund som alla andra trossamfund. 
  • JuliaåRonjasmammis
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-25 11:23:36 följande:
    Näe men att gå berserk för att det finns kvinnor som vill låta deras far föra dom fram till altaret är feministdravel.
    Vem/vad går bärsärk?
    PCOskruttan skrev 2010-04-25 11:24:37 följande:
    Nej vi har inte det för vi har ALDRIG haft det i Sverige. Inte ens "förr i tiden".
    Tack!
    Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Ulf Harrys Farsa
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-04-25 11:27:21 följande:
    Tack!
    ser många paraleller med kvinnoförtryck som är helt ogrundade utan bara kommer ifrån någons personliga tolkningar, man kanske ska låta folk göra som dom vill (till en viss grad)
  • JuliaåRonjasmammis
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-25 11:54:35 följande:
    ser många paraleller med kvinnoförtryck som är helt ogrundade utan bara kommer ifrån någons personliga tolkningar, man kanske ska låta folk göra som dom vill (till en viss grad)
    Ogrundade tycker jag inte alls att de är, det är ju tämligen känt vad fenomenet står för och att det grundar sig i kvinnoförtryck, även om naiva småbrudar skiter i det och mest tycker att det är gulligt.

    I fallet som diskuteras i TS, är det som sagt Svenska Kyrkan som bestämmer, liksom de gör från fall till fall när kreti & pleti gängar sig och vill att lilla pappsen ska föra fram bruden till altaret.

    Man kan inte säga att det är uppp till brudparet själva att bestämma en sådan sak om man väljer att gifta sig kyrkligt, då får man vackert hålla sig till den vigselordning som är fastställd av samfundet ifråga.
    Mina åsikter är alldeles gratis!
  • siamusen

    Kanske är en familjetradition med tanke pa att kungens systrar fördes till altaret av farfar?

Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?