• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    Flisan79 skrev 2011-11-11 11:42:33 följande:
    Tänkte för första gången göra julkort med fota av barnen. Måste bara lyckas ta ett bra kort på alla tre

    Samma här. Fast jag har brukat göra julkort med sonen varje år. Hunden har också brukat få vara med på ett hrn. I år blir ju även llltösen med såklart. Det hade varitroligt om vi kunde få med båda barnen och hunden på kortet. Jag ska försöka visa resultatet här sen. :)
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • Pigelinen

    Funderar på att åka fram till stan när gubben kommer hem (så han får ta barnen) och köpa färgpatron o papper till skrivaren och skriva ut våra fotoalmenackor som jag gjort... Idag fick jag hem två böcker som jag hade köpt i julklapp till pappa o en kompåis dotter, men så blev vi bortbjudna till grannen på barnkalas på söndag så jag tar nog den boken till henne;) så får jag beställa ny från bokus.

    Julkort har jag fått hjälp att photoshoppa så de ska också strax beställas.


  • Tiger Af Lilja

    Idag har jag slagit in ett par klappar till, ett par julrim har skrivits också..
    Längtar tills 1:a advent, då ska vi baka lussekatter och pepparkakor och sätta upp julmys hemma!

    Jag tänkte sätta upp julgranen 4:e advent den 18:e December..
    Och alla julklapparna därunder :)

  • Zorba1980

    Brukar oxå göra julkort med barnen på. Väntar på att 3:e ska komma så ska vi nog fixa kortet såfort som möjligt så man inte är ute i sista stund med att få iväg dom. Har funderat på att göra egna kort då jag scrappar en del men pga tidsbrist blir det nog till att beställa färdiga julkort i år.


    Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & BF Nov 11.
  • Flisan79
    molly50 skrev 2011-11-11 12:47:46 följande:
    Samma här. Fast jag har brukat göra julkort med sonen varje år. Hunden har också brukat få vara med på ett hrn. I år blir ju även llltösen med såklart. Det hade varitroligt om vi kunde få med båda barnen och hunden på kortet. Jag ska försöka visa resultatet här sen. :)
    Mmm..ett försök med hunden med skulle vara kul. 
    VildVittra skrev 2011-11-11 11:46:10 följande:

    Samma här, ska försöka få till foton i morrn så det är dagsljus. Ska lägga alla tre på golvet med huvudena mot varandra och försöka ta en bild uppefrån. Stora sonen kan ju ligga still, han är liksom 7 år...och mini är bara 2 månader..han ligger där man lägger honom...men hur jag ska få tösen på 19 månader att ligga där har jag ingen aning om i dag haha. Blir inte lätt men ska försöka i allafall.


    Visar resultatet här sen...får se om det blev nått. Sen blir det nog VistaPrint och sätta i hop nått där då jag inte är bra på att göra själv.


    Mina är 4 år, 2 år och minstingen 10 v. Två trottsingar och en man borde kunna placera någorlunda...hmmm.
    En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Tiger Af Lilja

    Jag måste också vänta med julkorten då det ska bli med foto, lill-bebisen i magen ska ploppa ut vilken dag som helst och vill ha båda barnen med på kortet!
    Sen ska jag designa dom på någon sida, och skicka efter!

  • NicoDylansMamma

    Vi ska också ta korten för julkort idag och sen beställa dom så det blir klart. Vi ska ju också göra några almenackor och ge bort i julklapp  till mor och farföräldrarna.

  • korfu08

    Jag längtar också till julen och all tid innan med alla ljus och lucia och lite snö förhoppningsvis. Det lyser upp i mörkret

  • molly50
    Flisan79 skrev 2011-11-11 15:57:24 följande:
    Mmm..ett försök med hunden med skulle vara kul. 
    VildVittra skrev 2011-11-11 11:46:10 följande:

    Samma här, ska försöka få till foton i morrn så det är dagsljus. Ska lägga alla tre på golvet med huvudena mot varandra och försöka ta en bild uppefrån. Stora sonen kan ju ligga still, han är liksom 7 år...och mini är bara 2 månader..han ligger där man lägger honom...men hur jag ska få tösen på 19 månader att ligga där har jag ingen aning om i dag haha. Blir inte lätt men ska försöka i allafall.


    Visar resultatet här sen...får se om det blev nått. Sen blir det nog VistaPrint och sätta i hop nått där då jag inte är bra på att göra själv.


    Mina är 4 år, 2 år och minstingen 10 v. Två trottsingar och en man borde kunna placera någorlunda...hmmm.

    Ja,han har en egen liten tomteluva,men frågan är om han sittter still med den på huvudet. *S*
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!