• Anonym (lurad?)

    Får ej tillbaka pengar av "vän"

    Lånade ut pengar till en väninna för att vi skulle åka utomlands tillsammans och hon bedyrade att hon skulle få pengar att betala tillbaka skulden, vi skrev ett kontrakt att hon lånat pengar och att hon skulle betala tillbaka ett visst datum. Det datumet kom och inga pengar hade kommit henne till handa så vi sköt upp datumet då hon sa sig fått höra att hon helt säkert skulle få pengar att betala tillbaka skulden för det datumet, vi ändrade på kontraktet och hon har även fått låna mer pengar under tiden för hon sa att hon absolut skulle kunna betala tillbaka allt då.

    Nu så har hon inte alls några pengar och skulden ligger på ca 18 000kr Förvånad .

    Hur ska jag göra för att få betalt av henne?? Om jag vänder mig till kronofogden och hon ändå inte har några pengar då lär jag väl iaf inte få betalt för skulden eller?? Om hon inte kan betala till kronofogden så hamnar väl skulden bara på hög hos dem och jag får iaf inte betalt.

    Någon som vet om jag kan polisanmäla och kräva skadestånd eller hur sjutton ska jag göra för att få tillbaka mina pengar??

    Hon föreslog att betala månadsvis lite då och när jag frågade hur mkt hon kan betala denna månad så kunde hon inte betala nånting alls för hon hade så otroligt lite pengar att leva på sa hon.

    Nämnde att jag funderade på att stämma henne för skulden och hon sa att jag kommer aldrig få pengarna då iaf och förlorar både pengar och en vän... men jag ser inte henne som nån vän längre iaf så.. jag är grymt besviken och kan aldrig mer lita på henne och jag vill inte vara vän med någon jag inte litar på.

    Tacksam för alla svar ni kan ge mig i den här frågan!!!! 

  • Svar på tråden Får ej tillbaka pengar av "vän"
  • Anonym (lurad?)
    Anonym skrev 2010-09-24 10:24:04 följande:
    Ett alternativ är att du kontaktar din väns familj/föräldrar/nära vänner och förklarar att du har för avsikt att driva in din skuld via kronofogden då kanske någon av dem kan tänkas betala en viss del av skulden. Kanske inte helt etiskt men men...

    Värmland finans kanske vill köpa ditt skuldebrev?
    www.varmlandsfinans.se/tjanster/fordringskop....
    Hennes föräldrar är akoholister och de lever väl typ på socialen så det är inget att hämta där, sen exen hennes barns pappor ja de har ju inget ansvar gentemot henne ekonomiskt...  några direkt nära vänner har hon väl inte heller då ingen kunnat hjälpa henne när hon sitter i skiten o blir bostadslös.

    Ska kolla det där värmlandsfinans... tack för tips. 
  • Anonym
    Anonym (lurad?) skrev 2010-09-24 10:28:09 följande:
    Hennes föräldrar är akoholister och de lever väl typ på socialen så det är inget att hämta där, sen exen hennes barns pappor ja de har ju inget ansvar gentemot henne ekonomiskt...  några direkt nära vänner har hon väl inte heller då ingen kunnat hjälpa henne när hon sitter i skiten o blir bostadslös.

    Ska kolla det där värmlandsfinans... tack för tips. 
    Herrejösses. Varför har du lånat ut pengar till denne person?
  • Anonym (lurad?)
    Anonym skrev 2010-09-24 10:30:36 följande:
    Herrejösses. Varför har du lånat ut pengar till denne person?
    Därför att allt kändes så himla bra och pålitligt när jag lånade ut pengarna och hon lovade att hon skulle få ut pengar retroaktivt från försäkringskassan för bostadsbidrag som var försenat, MEN så visade det sig att hon hade en skuld på 30 000kr hos dem så de drog alla pengarna hon skulle få till skulden istället och därför fick hon inte ut några pengar och kunde inte betala skulden till mig!

    Hade det varit i dagsläget hade jag inte lånat ut pengarna... sen har jag alldeles för svårt att säga nej också, jag är alldeles för snäll! 
  • Anonym (lurad?)
    Ramborg skrev 2010-09-24 10:51:51 följande:
    Glöm pengarna. Du har blivit blåst tyvärr... Kanske inte med avsikt från "vännen" men ändå.
    Glömmer INTE 18 000 kr!!!!  jag ska ha dem på något vis det är därför jag frågar om råd här!!
  • Ramborg

    Läropengar... Var inte så snäll i fortsättningen.

    (Jag hoppas det löser sig på nåt sätt så du får dina pengar, men det ser mörkt ut efter vad som har kommit fram här.)

  • Anonym (lurad84)

    Jag blev blåst på 45 000kr, tog ett studielån åt mitt ex. Kunde jag göra det ogjort skulle jag det. Killen hart jag inte hört av på flera år och har fått tillbaka max 2000 kr av det han fick av mig... Jag skrev tyvärr aldrig nått kontrakt så har inget att hota med och jag vet inte ens vad han har för telefonnummer eller adress längre

  • Anonym (lurad?)

    Vi har ju ett kontrakt på lånet iaf så det borde ju gå och lösa på något vis!!

  • yessan
    Anonym (lurad?) skrev 2010-09-24 11:05:53 följande:
    Vi har ju ett kontrakt på lånet iaf så det borde ju gå och lösa på något vis!!
    Man tycker ju att ett kontrakt borde hjälpa på nått sätt.. va ska man annars me dem till =)
    Och jag hade aldrig gett upp om ja varit du.. om mitt fall ändå va sista utvägen.. aldrig kul å "hota" folk.. men va ska man göra..
    hoppas du får se dina pengar inom en viss framtid iaf..
  • bonnieloveskim

    TS  jag vet att det är svårt att inse att man kommerl bi tvungen att glömma detta för att gå vidare.

    gör det du kan... dvs KFM , prata med kompisen, se om du kan få henne att sälja något eller så..
    se om du kan sälja skuldbrevet..

    annars är det dags att gå vidare i livet, dra lärdom av detta och lägga det bakom sig.

    risken är annars att du kommer bli fast i detta tänk om rättvisa.

Svar på tråden Får ej tillbaka pengar av "vän"