• Tomtefar

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • Manchester
    Tomtefar skrev 2011-03-09 11:51:37 följande:
    www.dn.se/debatt/tre-av-tio-50-talister-blir-...

    Vet inte var du får din info eller vilken verklighet du lever i men då du pratar om villor i spanien och att de behöver inte pengar blir man chockad. En enkel googling på ordet "fattigpensionärer" ger mig en blogg där siffran 750.000 dyker upp. Ska leta fler siffror men denna artikeln i DN motsäger ju helt klart att fattigpensionärerna på något sätt skulle minska.
    Läs artikeln en gång till. Där står klart och tydligt att framtidens pensionärer riskerar att bli fattiga. Den handlar inte om dagens pensionärer, utan om personer födda på femtiotalet. Födelseår -55 nämns särskilt. Dessa personer är idag bara 55 år, har alltså tio år kvar i arbetslivet. Att de - liksom vi som är ytterligare några år yngre - riskerar att få väldigt låga pensioner beror på intet sätt på att Sverige tar emot för många invandrare. Snarare finns två helt andra orsaker. Dels har dagens och gårdagens pensionärer röstat fram pensionssystem som inte bär sina egna kostnader. ATP-systemet innebar att alla fick ut mer än de betalade in. Det funkade så länge som det hela tiden blev fler som jobbade och till högre inkomster, men så ser det inte ut längre. Dels har vi en dålig befolkningsutveckling. Allt färre arbetande ska försörja allt fler äldre. De sista årtiondena har det fötts färre barn i Sverige än tidigare, samtidigt som vi lever längre än förr. Färre unga som jobbar och fler pensionärer, med andra ord. Vi ska nog vara glada att en och annan invandrare kommer hit och hjälper oss bättra på befolkningsstatistiken en aning.
  • KlasKristian
    Manchester skrev 2011-03-09 16:26:39 följande:
    Läs artikeln en gång till. Där står klart och tydligt att framtidens pensionärer riskerar att bli fattiga. Den handlar inte om dagens pensionärer, utan om personer födda på femtiotalet. Födelseår -55 nämns särskilt. Dessa personer är idag bara 55 år, har alltså tio år kvar i arbetslivet. Att de - liksom vi som är ytterligare några år yngre - riskerar att få väldigt låga pensioner beror på intet sätt på att Sverige tar emot för många invandrare. Snarare finns två helt andra orsaker. Dels har dagens och gårdagens pensionärer röstat fram pensionssystem som inte bär sina egna kostnader. ATP-systemet innebar att alla fick ut mer än de betalade in. Det funkade så länge som det hela tiden blev fler som jobbade och till högre inkomster, men så ser det inte ut längre. Dels har vi en dålig befolkningsutveckling. Allt färre arbetande ska försörja allt fler äldre. De sista årtiondena har det fötts färre barn i Sverige än tidigare, samtidigt som vi lever längre än förr. Färre unga som jobbar och fler pensionärer, med andra ord. Vi ska nog vara glada att en och annan invandrare kommer hit och hjälper oss bättra på befolkningsstatistiken en aning.
    ... eller så ökar man invandringen när arbetena finns i stället, aka arbetskraftsinvandring. Alla vinner. Pensionärerna får den omsorg de behöver, invandrarna får sysselsättning och har därför klart bättre utsikter att snabbt integreras i Sverige och utanförskapet bland nyanlända blir högst sannolikt betydligt mindre då plats (aka sysselsättning) finns i samhället direkt.

    Alternativet, att ösa in folk nu för att det kanske betalar sig om 10-15 år, känns inte alls lika bra av en mängd anledningar.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Apmor2
    Tomtefar skrev 2011-03-08 22:12:28 följande:
    Jepp, i Sverige får de "vård" med diverse mildrande omständigheter för vidriga brott mot samhället och deras offer. Det heter ju trots allt "kriminalvården" där man numera kan få PUT under sin "vård"tid, även mord.

    www.familjeliv.se/Forum-26-65/m54036825-1.htm...

    Utomlands tycks de få straff som de får avtjäna och sedan blir avskummen utvisade.

    Detta var lite off topic då jag antar du åsyftar dom där "snälla" illegala invandrarna?
    ??????????????
    vad menar du med "snälla invandrare?
  • Sötnöten
    Manchester skrev 2011-03-09 10:41:33 följande:
    Jag vet att inte alla pensionärer har det bra. Det jag vänder mig emot är att man ständigt klumpar ihop alla pensionärer till en grupp och påstår att de har det så svårt. Allihop. Det är ju helt enkelt inte sant. Tittar på den samlade privata förmögenheten i Sverige så visar det sig att en mycket stor del av den tillhör personer över 65 år. Delvis för att en del av dem bor i villor där lånen är avbetalda. De pengarna har de kanske inte direkt tillgång till, men det går att sälja villan. Det finns också banker som har speciella lån för äldre med en villa eller bostadsrätt som säkerhet. De betalar inte särskilt hög ränta och behöver nog inte amortera alls. På så sätt kan de börja leva av pengarna som är bundna i bostaden innan de vill sälja den. De enda som förlorar på detta är eventuella arvingar, som får ut mindre den dag mamma/pappa dör. Det finns också stora förmögenheter bland pensionärer i form av aktier, banktillgodohavanden, egna företag mm.

    Sedan finns det också verkliga fattigpensionärer, även om de blir allt färre. De allra fattigaste brukar vara kvinnor som varit hemmafruar en stor del av livet och därför bara har folkpension. De har det inte lätt. Men då får man göra något riktat till just den gruppen. Inte smälla på med pengar till varenda pensionär i hela Sverige och sedan konstatera att "hoppsan, det blev visst inget över till att ta emot hjälpbehövande som kommer till vårt land."

    Dessutom förstår jag fortfarande inte varför en människa med ont om pengar, om hon nu är pensionär eller inte (jag tror att exempelvis unga vuxna som är så sjuka eller funktionshindrade att de inte kommer ut på arbetsmarknaden har det betydligt värre än den genomsnittliga pensionären) alltid ska ha förtur till svenska skattepengar för att hon råkar vara född svensk. Vad är det som säger att ett barn, fött av gömda flyktingar i Sverige, är mindre värt en svensk pensionär? Barn kan inte hjälpa var de föds eller under vilka förhållanden. Det är inte barn som röstat fram regeringar och presidenter som startar krig. Kongolesiska barn mår precis lika illa av att se sin mamma våldtas som ett svenskt barn skulle göra. Ett etiopiskt barn som bara får ett mål mat om dagen är lika hungrigt som ett svenskt barn skulle vara. Varför skulle jag ha så fel om jag vill ge åtminstone några få av de barnen en chans? Alla kan vi inte hjälpa. det vet jag. Men alla kommer heller inte att komma hit.
    Alltså, Manchester.. Jag måste säga att jag tycker du e helt ute å cyklar! Det e nästan så att jag längtar tills du blir pensionär så kanske du ändrar din uppfattning, å då till verkligheten! Jag ger mycket hellre mer pengar till svenska pensionärer (som faktiskt har det riktigt dåligt! Jag vet inte EN ENDA pensionär som har det så som du beskriver) än mat, boende å sjukvård till flyktingar, som dessutom vistas här illegalt!

    Jag ser verkligeheten hos pensionärerna varje dag, å jag kan lova dig att det e ingen rolig syn!  När du blir gammal kommer du får betala dyrt för hemtjänst, duscha 1gång/vecka (högst), kall mat som levereras i matlådor, städat hos dig 1gång/3veckor, hemtjänstpersonal som e så stressade att de knappt hinner säga ett rd mer än nödvändigt vid din besök som du BETALAR för (när du blir gammal kommer sparkraven vara så höga så det kommer inte vara en fungerande verksamhet) etc etc! Den dagen detta inträffar, ja då kommer du att få se verkligeheten! 
    Å dessutom, när du e så gammal att du inte längre orkar sköta ditt hus som du har lånat pengar för å betalat av i nästan hela ditt liv, bestämmer dig för att flytta till ett servicehus eller liknande. Ja då kommer skatteverket höja din taxerade inkomst (pga vinsten från husförsäljningen) så din avgift till kommunen för boendet och servicen kommer höjas nåt bedrövligt, eftersom att nu har du en högre inkomst! Skönt va?! Då behöver du inte fundera ett dugg över vad du ska göra med alla pengar som du fick för huset!  
  • Manchester
    EvelynB skrev 2011-03-09 19:17:32 följande:
    Alltså, Manchester.. Jag måste säga att jag tycker du e helt ute å cyklar! Det e nästan så att jag längtar tills du blir pensionär så kanske du ändrar din uppfattning, å då till verkligheten! Jag ger mycket hellre mer pengar till svenska pensionärer (som faktiskt har det riktigt dåligt! Jag vet inte EN ENDA pensionär som har det så som du beskriver) än mat, boende å sjukvård till flyktingar, som dessutom vistas här illegalt!

    Jag ser verkligeheten hos pensionärerna varje dag, å jag kan lova dig att det e ingen rolig syn!  När du blir gammal kommer du får betala dyrt för hemtjänst, duscha 1gång/vecka (högst), kall mat som levereras i matlådor, städat hos dig 1gång/3veckor, hemtjänstpersonal som e så stressade att de knappt hinner säga ett rd mer än nödvändigt vid din besök som du BETALAR för (när du blir gammal kommer sparkraven vara så höga så det kommer inte vara en fungerande verksamhet) etc etc! Den dagen detta inträffar, ja då kommer du att få se verkligeheten! 
    Å dessutom, när du e så gammal att du inte längre orkar sköta ditt hus som du har lånat pengar för å betalat av i nästan hela ditt liv, bestämmer dig för att flytta till ett servicehus eller liknande. Ja då kommer skatteverket höja din taxerade inkomst (pga vinsten från husförsäljningen) så din avgift till kommunen för boendet och servicen kommer höjas nåt bedrövligt, eftersom att nu har du en högre inkomst! Skönt va?! Då behöver du inte fundera ett dugg över vad du ska göra med alla pengar som du fick för huset!  
    Det är inte lätt att vara gammal och tappa orken. Det vet jag också. Men i vår familj tar vi hand om varandra. Jag tycker fruktansvärt synd om de gamla som inte har någon som kan ställa upp för dem, för som du beskriver så räcker hemtjänsten inte till. Men de som har barn, barnbarn och barnbarnsbarn och ändå inte kan få lite extra hjälp, hur har de hamnat i den situationen? Hur har de behandlat sina barn och barnbarn, eftersom dessa inte vill ställa upp nu när de behövs? Alla äldre har inte varit snälla och trevliga hela livet. Kanske det som sedan slår tillbaka?

    Min farmorsmor hade sin dotter, sina söner, ett par sonhustrur och runt 15 barnbarn som turades om att ställa upp när hon började tackla av. Min farmor hade sina fyra barn, två sonhustrur och flera vuxna barnbarn (fast flera av oss barnbarn var just då rätt upptagna med barnafödande och spädbarn, så i ärlighetens namn så var det mest de i mina föräldrars generation som var där). När mormor blev sjuk gick det rätt snabbt. Från att ha klarat sig med ett en granne skottade snö åt henne på vintrarna tills hon dog tog det mindre än ett år, men under den tiden var hennes döttrar, mågar och vi fyra barnbarn där ofta. Självklart passade vi då på att städa, baka, tvätta etc. Vår släkt bor lite utspritt, så vi kan sällan titta in en eftermiddag bara, men vi åker och hälsar på varandra.

    Mina föräldrar har fortfarande en bit kvar till hemtjänststadiet. Än så länge hjälper de oss genom att vara barnvakter oftare än vi får tillfälle att hjälpa dem. Men vi brukar i alla fall se till att de slipper riktigt tunga sysslor, typ att plocka fram trädgårdsmöbler på våren, täcka över poolen inför vintern osv. När jag är där passar jag på att dra runt gräsklipparen eller skotta snö. De klarar fortfarande sådana saker, men det känns bra att kunna hjälpa till. På samma sätt ser det ut bland mina vänner. Mamma och pappa har några grannar i samma ålder och jag ser ju att deras barn också är där och hjälper till.

    Oavsett antal invandrare som kommer hit (och som för övrigt påfallande ofta tar jobb inom hemtjänsten, i alla fall där jag bor) så kommer äldre alltid att behöva hjälp av sina anhöriga. Lyckas man inte hålla ihop och hjälpas åt inom familjen så spelar det nog ingen roll hur mycket pengar kommunen kan lägga på vården.
  • kulturmamman

    Med en högre skattesats på arbete samt ökad företagsskatt har vi möjligeheten att ge vårda till många många fler än i dagsläget. Man bör alltså arbeta för en skatteökning. Då kan vi också införa såkallad flyktingamnesti för flyktingar som inte har flyktingskäl.

  • Manchester
    kulturmamman skrev 2011-03-09 23:25:45 följande:
    Med en högre skattesats på arbete samt ökad företagsskatt har vi möjligeheten att ge vårda till många många fler än i dagsläget. Man bör alltså arbeta för en skatteökning. Då kan vi också införa såkallad flyktingamnesti för flyktingar som inte har flyktingskäl.
    Ja, eller så sjunker antalet arbetade timmar, det startas färre företag, befintliga företag läggs ned eller går i konkurs. Och så får vi till slut in mindre pengar än innan höjningen av skatterna.
  • kulturmamman
    Manchester skrev 2011-03-09 23:30:22 följande:
    Ja, eller så sjunker antalet arbetade timmar, det startas färre företag, befintliga företag läggs ned eller går i konkurs. Och så får vi till slut in mindre pengar än innan höjningen av skatterna.
    Fast folk jobbar ju ändå för mycket. 6 timmars dagar skulle ge fler jobb = mer pengar i skatt.
    Sverige har ju även på senare tid blivit ett skatteparadis för företag, vilket givetvis inte är okej.
    Vi måste visa utåt för världen att vi är beredda på att göra vad som krävs. Även bistånd på ca 1 % av BNP är för lite. Om man ser till forskning och utveckling lägger också staten ungefär 1%. Dessa skulle effektivt kunna överföras till biståndet. Bistånd bidrar till utländska kontakter och ger en bra bild av Sverige.
  • Sötnöten
    Manchester skrev 2011-03-09 23:18:54 följande:
    Det är inte lätt att vara gammal och tappa orken. Det vet jag också. Men i vår familj tar vi hand om varandra. Jag tycker fruktansvärt synd om de gamla som inte har någon som kan ställa upp för dem, för som du beskriver så räcker hemtjänsten inte till. Men de som har barn, barnbarn och barnbarnsbarn och ändå inte kan få lite extra hjälp, hur har de hamnat i den situationen? Hur har de behandlat sina barn och barnbarn, eftersom dessa inte vill ställa upp nu när de behövs? Alla äldre har inte varit snälla och trevliga hela livet. Kanske det som sedan slår tillbaka?

    Min farmorsmor hade sin dotter, sina söner, ett par sonhustrur och runt 15 barnbarn som turades om att ställa upp när hon började tackla av. Min farmor hade sina fyra barn, två sonhustrur och flera vuxna barnbarn (fast flera av oss barnbarn var just då rätt upptagna med barnafödande och spädbarn, så i ärlighetens namn så var det mest de i mina föräldrars generation som var där). När mormor blev sjuk gick det rätt snabbt. Från att ha klarat sig med ett en granne skottade snö åt henne på vintrarna tills hon dog tog det mindre än ett år, men under den tiden var hennes döttrar, mågar och vi fyra barnbarn där ofta. Självklart passade vi då på att städa, baka, tvätta etc. Vår släkt bor lite utspritt, så vi kan sällan titta in en eftermiddag bara, men vi åker och hälsar på varandra.

    Mina föräldrar har fortfarande en bit kvar till hemtjänststadiet. Än så länge hjälper de oss genom att vara barnvakter oftare än vi får tillfälle att hjälpa dem. Men vi brukar i alla fall se till att de slipper riktigt tunga sysslor, typ att plocka fram trädgårdsmöbler på våren, täcka över poolen inför vintern osv. När jag är där passar jag på att dra runt gräsklipparen eller skotta snö. De klarar fortfarande sådana saker, men det känns bra att kunna hjälpa till. På samma sätt ser det ut bland mina vänner. Mamma och pappa har några grannar i samma ålder och jag ser ju att deras barn också är där och hjälper till.

    Oavsett antal invandrare som kommer hit (och som för övrigt påfallande ofta tar jobb inom hemtjänsten, i alla fall där jag bor) så kommer äldre alltid att behöva hjälp av sina anhöriga. Lyckas man inte hålla ihop och hjälpas åt inom familjen så spelar det nog ingen roll hur mycket pengar kommunen kan lägga på vården.
    Har du tänkt på att många faktiskt e barnlösa? Det e VÄLDIGT många gamla som faktiskt e det!!! Å OM det nu e så att det skulle ha skurit sig i relationen med barnen, oavsett anledning, så ger jag hellre den personen hemtjänst än ett hungrigt barn (som inte bett om att komma tillvärlden),, som vistas i swe illegalt, mat!!! För du kan väl ändå inte mena att om de gamla har varit dumma å elaka mot sina barn, att de då e värda mindre hemtjänst?!

    Å jag vill INTE betala mer skatt än vad vi redan gör för att täcka upp invandringen! Jag vill INTE betala för andra människor så e det bara! Lösningen på problemet e inte att vi tar in mer invandrare i swe, utan problemet måste lösas på en djupare nivå! 

    Min man betalar 55% i skatt varje månad, hur ycket ska då han betala? Om vi ska höja skatten? Det e absurt! Om det ska vara så, då vill jag att min son får bättre mat i skolan, vi får lägre barnomsorgsavgift (vi betalar maxtaxa å den e inte nådig), lägre kostnad för tandvårs etc etc. Det ska gynna oss! Den svenska välfärden! Inte till invandring!

    Jag kan inte säga det nog så många gånger! MAN BJUDER INTE 20st PÅ MIDDAG OM MAN BARA HAR MAT I KYLSKÅPET FÖR 10!!!!!!!!
  • aussie

    Fråga till evelyn: varför ställer du just kostnader för pensionärer mot kostnader för vård av illegala invandrare emot varandra? Finns det inte fog för att säga att vi har vårdkostnader - och när nu Anders B. säger att det går bra för Sv., varför inte pressa dem på att lägga dessa pengar på utöka försäkringar till att inbegripa tandvård, utökad hemtjänst, korta vårdköer? Varför????? Varför nöja sig med att ja, det går bra för sverige, men välfärden ska inte utökas, däremot ska...ja, fråga inte mig, men jag tycker det verkar som om att man sparar - eller sänker och slopar några skatter som kommer den rikare befolkningen till pass - men inte att man bygger ut vården.

    Välfärds-projektet sverige (dvs. synen och idealet) har försvunnit och ersatts av tankar om att man få rå om sig själv. Kan man inte klara sig, är det kanske på grund av att man inte gjort rätt för sig tidigare. Någon nämnde privata sjukförsäkringar. Andra att barn och barnbarn ska ta hand om en gammal person.
    Och där har jag lite frågor till Manchester, för du verkar vara inne på det också: att gamla ska bero på nära släktingar isf välfärden.

    Det tycker jag är fel. Lika fel som att illegala flyktingar får skylla sig själva. Vad jag tycker var unikt i Sv. har varit det välutvecklade välfärdssamhället med allmäna medel till behövande utifrån deras behov, och inte utifrån hur mycket individen gjort sig förtjänt av det. Dessa tankar om att man ska förtjäna vård, "man får det man förtjänar", "först ska man betala skatt, sedan kan man öppna käften", "jag vill inte betala för andra", "då får man fråga barn och barnbarn, och de gamla kanske  inte varit snälla i livet, kanske det som slår tillbaka (om släkten inte tar hand om dem fullt ut när de blir dödssjuka och gamla)" - är ganska väsenskilda allt jag tycker varit bra i Sv.

    Risken med den osolidariska attityden är naturligtvis att det åter blir ett väldigt ojämlikt samhälle - och då menar jag inte som nu, utan tillbaka till 1900-talets början. Ofattbara tankar.

    Fy, fy, fy för vad som håller på att skapas i sv säger jag bara.

    Jag har inte bott här på ca 15 år, och är djupt bestört över hur annorlunda svenskar tänker från sist jag var här! Är det bara FL, undrar jag? eller speglar tråden samhället i stort?

Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola