• Anonym (Oförstående)

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Paradigm
    Anonym skrev 2011-06-04 11:38:06 följande:
    Ja alltså, vår hyra ligger på 4000:- (vi bor i en etta just nu). Har inga abonemang eller så, ja 9500:- drygt före allt är betalt.
    Okej, tack!

    Vad är det för regler gällande busskort? Måste man betala det själv? Eller ansöker man om åkremsa om man behöver åka in till stan för en arbetsintervju.
  • Paradigm
    Anonym skrev 2011-06-04 11:40:13 följande:
    Det varierar ju mellan kommuner, behov, hyra osv.
    Det betyder att du försöker ta reda på vilken hyra någon har... Det känns inte så välgenomtänkt...

    Eftersom det skiljer så mycket kanske du ska starta en ny tråd om det där människor kan vara anonyma. Det är inget påhopp utan ett tips därför att jag tror att det kan bli en ganska lång diskussion och det är bättre att vi håller oss till TS och inte griottar ner i enskilda detaljer.
    Men är inte du anonym?
  • riboflavin
    Anonym skrev 2011-06-04 11:44:36 följande:
    Så du bara kan inte tro på berättelsen.. Gör du samma med precis allt du läser, analyserar och försöker lösa? Även när repotagen handlar om Reinfeldt?
    Jag tror att du är en normalt funtad människa som fungerar som alla andra så jag tror inte att du ifrågasätter Reinfeldt lika hårt nej, utan det här handlar om att ifrågasätta fattigdomen. Det handlar om att skuld- och skambelägga. Det är ingen kritik mot dig personligen utan en allmän reflektion att det är så vårt samhälle fungerar idag.
    Varför ska jag tro att evelinas mamma fick mindre i försörjningsstöd än vad de hade rätt till? Den summa de hade rätt till SKA räcka till att låta evelina åka och bada någon gång då och då. Försörjningsstödsnivån är fullkomligt rimlig, men man får anpassa sig efter den.

    Klart att evelina hade en ganska dålig barndom, och hade haft en riktigt horribel om det inte varit för stödfamiljen, men jag tror inte att det beror på att fösörjningsstödet är för lågt utan på att evelinas mammas utgifter var för höga.

    Det finns inget i berättelsen som tala om vad evelinas mamma lade pengar på, bara att de hade det knapert i slutet av  månaden och att evelina fick höra att "de inte har råd" ofta.  Skulle Fredrik Reinfeldt beklaga sig över att han inte har råd, eller hans barns behov lades åt sidan eftersom han prioriterade fel så hade jag dömt honom precis lika hårt. Evelinas mamma borde, precis som så många andra, klarat sig på det försörjningsstöd familjen fick, varför de inte gjorde det kan jag inte spekulera i.

    Men det berodde INTE på att försörjningsstödet är så lågt räknat att man inte SKA ha råd. Försörjningsstöder är beräknat så att man ska kunna överleva på det, varken mer eller mindre.
  • riboflavin
    Anonym skrev 2011-06-04 11:49:24 följande:
    Inte bara hundarna. Internet är en lyxkonsumtion liksom den där övrigtposten. Maten kan du dra ner på med flera hundra genom att köpa billigare. Studentlitteraturen är också en onödig utgift eftersom det finns bibliotek.

    Du verkar vara mycket oekonomisk eftersom du bara ser hundarna som en "onödig" utgift. Du borde kunna spara mycket mycket mer än vad du gör idag...
    Jo, men det behöver jag inte, och hade inte heller behövt om jag gick på försörjningsstöd.
  • Anonym
    Fattig student skrev 2011-06-04 11:52:09 följande:
    Okej, tack!

    Vad är det för regler gällande busskort? Måste man betala det själv? Eller ansöker man om åkremsa om man behöver åka in till stan för en arbetsintervju.
    Eftersom jag har nära till arbetsförmedlingen får jag inget kort, men åkremsa om som sagt jag behöver åka på intervju.
  • sirisdotter
    Gissa skrev 2011-06-04 10:43:09 följande:

    Från fattigbloggen:


    Evelina Hedlund, 21, skrev och berättade att hon har haft en stödfamilj under hela sin uppväxt. På vägen hem från Frälsis läger ringde jag upp henne.


    Barnen som vi har träffat i dag har fått chansen att komma bort några dagar, äta god mat och bada. Det är långt ifrån självklarheter för dem. På samma sätt gav stödfamiljen Evelina möjlighet att göra allt det hon aldrig kunde göra med sin mamma.


    – Jag tror inte ens att jag var ett när jag träffade dem första gången. Det var socialen som ordnade så att jag fick komma dit varannan helg. De ansåg att jag behövde avlastning, säger Evelina.


    Stödfamiljen blev som hennes andra familj och har betytt mycket för henne.


    – Det var jättebra för mig, sen kanske det inte är alla familjer som gör så mycket som de gjorde för mig.


    Evelinas pappa var missbrukare och ”fanns aldrig med i bilden”.


    – När jag var liten arbetade min mamma som städerska men hon fick en arbetsskada och kunde inte arbeta. Månad efter månad fick vi söka pengar från socialen, säger Evelina.


    I slutet av månaden var det alltid kärvt.


    ”Det enda vi hade råd med var tak över huvudet och mat. Inga utflykter eller semestrar räckte pengarna till. Min första cykel den fick jag av Majblomman och jag kommer så väl ihåg den dagen, hur glad och lycklig jag var. Men framförallt så var jag väldigt tacksam, mina ögon verkligen lyste och jag kunde nästan inte förstå att det var sant”, skriver hon i mejlet.


    Hon säger att det inte handlar om sakerna, utan om att det var så mycket hon aldrig fick uppleva med sin mamma. I stället fick hon göra det med stödfamiljen: de åkte på semester, åkte och badade och hon fick följa med och åka skidor på vintern.


    – När jag var sex fick de sitt första barn. Deras barn är som mina syskon.


    Evelina lärde sig tidigt att aldrig be om något eftersom svaret alltid var ”Vi har inte råd”. Men hon säger att hon har haft en fantastisk uppväxt.


    – Även om vi saknat pengar och inte kunnat få allt det vi velat så har jag alltid varit älskad och vuxit upp i ett tryggt hem med mycket kärlek och värme.


    Hon flyttade hemifrån som 17-åring och i dag jobbar hon i en butik i Piteå.


    .................................................. .................................................. ........


    Mamman till den här flickan har säkert också rökt och krökat upp pengarna då eftersom dom hade det så kärvt?


    Eller KAN det finnas andra orsaker till varför folk är fattiga tror ni?


     


    Dessa människor är dom ni kränker genom att påstå att man "kan spara om man lever på soc."


    Det vet vi inget om -  hon verkar inte ha varit så noga vid sitt val av pappa till barnet,  dock....    (Och med utbildning kanske hon kunnat skaffa ett lättare arbete som inte gett henne arbetsskada?)
  • sirisdotter
    Dr Mupp skrev 2011-06-04 10:51:58 följande:
    Jag har också en gammal cykel, inte är jag ledsen över det. Den är ful som stryk men fungerar.
    Nu behövde mina barn nya cyklar eftersom de vuxit ur sina gamla. Jag sa till nära och kära att vi letade 20" cyklar och ganska snart fick vi två stycken gratis. Visst det är inte märkescyklar och de ser lite slitna ut, men vad spelar det för roll när cyklarna fungerar och barnen är lika glada för det. Dottern blev överlycklig för hennes nya cykel är röd.

    Det finns massor med begagnade cyklar på blocket och loppisar. Cyklar som det inte är nått fel på och som kostar nästan inget alls.
    Min cykel,  1974  års modell,  brukar väcka glada kommentarer -  det bjuder jag så gärna på.   Har låtit montera på 3 växlar!
  • Anonym
    Fattig student skrev 2011-06-04 11:53:09 följande:
    Men är inte du anonym?
    Hoppade du över precis allt i inlägget utom ordet anonym??
  • sirisdotter
    Dr Mupp skrev 2011-06-04 11:32:40 följande:
     Vilken verkligehet är jag döv för.
    Jag vet precis på öret vad spocialbidraget ligger på. Jag vet också att man kan spara och köpa dyrare saker om man planerar sin ekonmi. Jag vet också att alla som inte klarar sig på socialbidrag antingen har missbruksproblem och/eller sitter med en massa gamla (och nya) skulder.

    Jag vet precis hur det är att ha dålig inkomst, men man kan välja att hantera det på två sätt. Antingen gör man det man kan med de medel man fått. Man hittar lösningar eller så drar man på sig offerkoftan och ser bara problem.

    Att åka till stranden är gratis. har man tur så bor man så man kan gå. Annars kan man nästan alltid cykla. Cyklar finns begagnade för nästan inga pengar alls om man är beredd att cykeln kanske inte är så fin och man lägger ner lite tid på att leta. Skulle det inte gå att få tag i en cykel kanske man kan samåka med nån eller ta bussen. Bussen är visselrigen dyrare, men om barnen är så pass små att de fortfarande åker gratis så  kan man ju på ett busskort åka till stranden varje dag.
    Tyvärr,  på vissa orter verkar det LÅNGT till bad.   Bor man i sydvästra Uppsala är det ganska långt till Mälaren t ex.   Ev känner de "infödda"   till sjöar på närmare håll.....
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga