• Anonym (Oförstående)

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Sömnstörd
    Fattig student skrev 2011-06-05 12:01:45 följande:
    De föräldrar som prioriterar rökning, alkohol, materiella ting, etc borde ju få hjälp i form av någon som tar ansvar över deras ekonomi (nu kommer jag inte ihåg vad en sådan person kallas för). Det svåra är väl att ta reda på vilka som hushåller med sina pengar fel. Barn döljer ju oftast det hemska som händer i hemmet, tyvärr.
    Jag tycker att det här är ett stort problem som är svår att "bota" då det inte hjälper att skjuta till mer pengar.
    Dessutom så gäller det här inte enbart socialbidragstagare (även om det är mer förekommande hos den gruppen), utan det finns ju faktiskt medelinkomsttagare som också prioriterar helt galet.
    Problemet är som vanligt att få människor att söka den hjälpen. Den finns i form av ekonomisk vägledare, det är tom lag på att alla kommuner måste ha en, sen vet jag inte hur det efterlevs men har mina aningar om att det kanske inte alltid funkar i alla kommuner.

    Så hjälpen finns mao men som alltid annars är den frivillig och måste så få vara.
  • Paradigm
    Sömnstörd skrev 2011-06-05 12:10:42 följande:
    Nej, men det var svårt att svara något vettigt på ditt "Ja, precis".
    Jag var ironisk.
  • poirot

    Det finns säkert saker som kan förbättras med försörjningsstöd och så vidare men jag tror att det är farligt att tro att det är det enda problemet. Om vi blundar för att det finns de som verkligen inte klarar av att hantera sin ekonomi eller prioritera på ett vettigt sätt kommer vi aldrig att kunna hjälpa deras barn. De barn som inte får följa med på skolutflykter på grund av kostnaden samtidigt som föräldrarna är storrökare eller de barn som har vaknat upp på sin artonårsdag skuldsatta upp över öronen kommer inte att få det bättre om man ger deras föräldrar mer pengar att röra sig med.

    Många av de barn som är fattiga är det på grund av att deras föräldrar har prioriterat galet eller är ekonomiska analfabeter, de barnen kommer att drabbas oavsett hur mycket pengar som betalas ut om det enda som görs är att betala ut pengar.


    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Dr Mupp
    Gissa skrev 2011-06-05 10:34:25 följande:

    Nå, nu är det ju inte alla som går på soc arbetsskygga.


    Har du tänkt på att man även kan hamna hos soc om man skadar sig på arbetet och till sist blir utförsäkrad?

    Alla är inte arbetsskygga parasiter vet du.


    Läs om, läs rätt. Jag skrev aldrig att de på socialbidrag är arbetsskygga.

    Om du får lika mycket pengar att röra dig med när du går på socialbidrag som när du jobbar heltid. Vem vill jobba heltid då? Vem skulle hellre sätta sina barn på dagis 50 timmar i veckan för samma pengar som socialbidrag än att vara hemma med dem?

    Det måste löna sig att arbeta. Så fort man ökar bidragen så betyder det att det är mindre lönsamt att arbeta och de som är lågavlönade tjänar på att gå hemma istället.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Gissa

    Har du barn?
    Betalade du din förlossning själv?
    Visste du att en vaginal förlossning kostar
    ca 25 000 kr?
    Pengar som allmänna skattemedel bekostar.


    Fick du ett kejsarsnitt kostade du samhället ca 40 000, och hade du en svår förlossning kostade det i
    runda slängar 60 000 kr. dom kunde öronmärka skattepengarna.
    Jag kanske inte vill att
    mina surt ihoptjänade slantar ska gå till fyllona på parkbänken.
    Andra anser att invandringen kostar samhället allför mycket.


    Vill man ändra på detta måste gå på politikerna och inte kasta skit på dom som får dessa bidrag.


    Och om våra skattepengar inte ska gå till att mätta hungriga och ge dom tak över huvudet, vare sig dom
    är små, onyktra eller kommer från ett annat land, vem fasiken ska DÅ ha pengarna?

  • infragilis
    Gissa skrev 2011-06-05 12:46:33 följande:

    Har du barn?
    Betalade du din förlossning själv?
    Visste du att en vaginal förlossning kostar
    ca 25 000 kr?
    Pengar som allmänna skattemedel bekostar.


    Fick du ett kejsarsnitt kostade du samhället ca 40 000, och hade du en svår förlossning kostade det i
    runda slängar 60 000 kr. dom kunde öronmärka skattepengarna.
    Jag kanske inte vill att
    mina surt ihoptjänade slantar ska gå till fyllona på parkbänken.
    Andra anser att invandringen kostar samhället allför mycket.


    Vill man ändra på detta måste gå på politikerna och inte kasta skit på dom som får dessa bidrag.


    Och om våra skattepengar inte ska gå till att mätta hungriga och ge dom tak över huvudet, vare sig dom
    är små, onyktra eller kommer från ett annat land, vem fasiken ska DÅ ha pengarna?


    Jag har inte sett NÅGON här i tråden skriva att socialbidragen borde försvinna, eller att välfärdssamhället borde monteras ner.
  • Sömnstörd
    Dr Mupp skrev 2011-06-05 12:40:27 följande:
    Läs om, läs rätt. Jag skrev aldrig att de på socialbidrag är arbetsskygga.

    Om du får lika mycket pengar att röra dig med när du går på socialbidrag som när du jobbar heltid. Vem vill jobba heltid då? Vem skulle hellre sätta sina barn på dagis 50 timmar i veckan för samma pengar som socialbidrag än att vara hemma med dem?

    Det måste löna sig att arbeta. Så fort man ökar bidragen så betyder det att det är mindre lönsamt att arbeta och de som är lågavlönade tjänar på att gå hemma istället.
    Men det handlar ju mer om allmäm lönepolitik än om bidragens storlek. Det ekonomiksa biståndet är ju uträknat så att man precis klarar sig, generellt alltså. Samtidigt ska man inte blunda för att de finns de som har svårt att försörja sig på en vanlig lön. Vad tjänat tex en städare eller PA? 18 000? (gissar). Är man ensamstående med barn på den lönen är det inte helt säkert att man kommer upp i existensminimum.

    Poängen är att jag anser att det är fel på för låga löner och inte för stora bidrag. Det är helt enkelt inte en vettig väg att gå att sänka bidragen för att det finns låglönejobb.
  • Sömnstörd
    infragilis skrev 2011-06-05 12:57:30 följande:
    Jag har inte sett NÅGON här i tråden skriva att socialbidragen borde försvinna, eller att välfärdssamhället borde monteras ner.
    Men poängen var väl ändå att om man anser att det är knas i systemet måste man gå omvägen genom politiken för att ändra på det. Att inget blir bättre av att man sitter och gnäller, vilket iofs är sant oavsett vad det gäller...
  • infragilis
    Sömnstörd skrev 2011-06-05 12:59:56 följande:
    Men poängen var väl ändå att om man anser att det är knas i systemet måste man gå omvägen genom politiken för att ändra på det. Att inget blir bättre av att man sitter och gnäller, vilket iofs är sant oavsett vad det gäller...
    Har inte sett någon skriva att systemet är knas riktigt heller. Tråden rör sig kring att Aftonbladets artikelserie om "barnfattigdom" är knas.
  • Sömnstörd
    infragilis skrev 2011-06-05 13:04:04 följande:
    Har inte sett någon skriva att systemet är knas riktigt heller. Tråden rör sig kring att Aftonbladets artikelserie om "barnfattigdom" är knas.
    Ok då har jag missuppfattat hela tråden för jag tycker att det är en diskussion om fenomenet i stort och inte om aftonbladet speciellt.

    Annars håller jag med, det finns få tidningar som vinklar sina storys så hårt som de gör, tyvärr...
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga