• Lindreas

    3-åring strypt, lärarna frias.

    www.aftonbladet.se/nyheter/article13135501.ab

    I förra veckan fick han beskedet att åklagaren lägger ner undersökningen om vållande till annans död. Enligt åklagarens beslut har förskolelärarinnan inte brustit i sitt agerande på ett sådant sett att det är åtalbart.


    Men pappan håller inte med och nu ska fallet överprövas.


    – Jag anser att åklagaren har fel i sitt resonemang. Han menar att man inte kan begära att hon skulle ha bättre uppsikt än en vanlig förälder. Men jag har aldrig lämnat min treåring utan uppsikt i flera minuter, aldrig, säger han.


    Jag fattar verkligen inte hur man tänker där. Jag håller helt med Martins pappa, det är ju SJÄLVKLART att man kan begära att en pedagog på förskolan ska ha bättre koll än "en vanlig förälder"! Som pedagog är man anställd för att ta hand om andras barn, man får betalt för att ha koll!

    Blir så jäkla arg!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 09:55

    Eftersom många förutsätter att jag inte gör det, så jo, jag jobbar på förskola själv, och har gjort det i många år.
  • Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.
  • Lindreas
    Faber skrev 2011-06-09 13:17:57 följande:
    Nej, barn måste få slå sig, det är en del av uppväxten och utvecklingen. Att lita på en massa artificiella skyddsanordningar och än värre att lära barnet att lita på dem kommer bara att straffa sig senare.
    Barn måste få slå sig, absolut. När ett barn tar sig fram i en fart de själva får upp och ramlar så är risken för svåra skador väldigt liten, skrubbsår, blåmärken och bulor hör till uppväxten, tycker jag. Men när man färdas i hastigheter högre än vad man själv är kapabel till att göra för egen maskin (cyklar, åker pulka eller skidor) så gör man sig jävligt illa om man har otur. Och att bli pååkt av en pulka och fälld till backen är inte roligt, och bäddar för huvudskador, som kan undvikas med hjälm. Svårare än så är det inte.

    Jag är ingen hypo-mamma (med din definition) men jag ser naturligtvis till att ungen har hjälm på sig när han ska cykla eller så. Det är det för övrigt lag på nu.
  • Faber
    Lindreas skrev 2011-06-09 13:22:17 följande:
    Barn måste få slå sig, absolut. När ett barn tar sig fram i en fart de själva får upp och ramlar så är risken för svåra skador väldigt liten, skrubbsår, blåmärken och bulor hör till uppväxten, tycker jag. Men när man färdas i hastigheter högre än vad man själv är kapabel till att göra för egen maskin (cyklar, åker pulka eller skidor) så gör man sig jävligt illa om man har otur. Och att bli pååkt av en pulka och fälld till backen är inte roligt, och bäddar för huvudskador, som kan undvikas med hjälm. Svårare än så är det inte.

    Jag är ingen hypo-mamma (med din definition) men jag ser naturligtvis till att ungen har hjälm på sig när han ska cykla eller så. Det är det för övrigt lag på nu.
    Fast lyckligtvis har vi inga poliser här :)

    Jo du är en hypmamma sorry (fast du är långt ifrån ensam) och det kommer att leda till ett fruktansvärt samhälle. Nu skall jag ut i solskenet men låt mig ta ett exempel:

    Det är inte alltför många år sedan Zebralagen kom till. Då fanns det ungdomar som hade som sport att hoppa ut framför bilar för att få dem att tvärnita. Bilföraren blev givetvis i flertalet fall rädd och skällde ut ungdomarna varpå svaret blev:

    -Håll käften gubb/kärringdjävel, vi har lagen på vår sida.

    Att det gör lika ont att bli påkörd vare sig man har rätten på sin sida eller ej fattade givetvis inte idioterna. Varför, det är ju helt självklart för en normalbegåvad människa?

    Jo hela sitt liv hade de fått lära sig att lita på olika kontrollmekanismer införda av samhället både fysiska och icke fysiska så de behövde inte tänka själva eller kanske helt enkelt inte kunde.

    När jag var sex så hjälpte jag farsgubben att lossa timmerbilen på massafabriken, jag sprang runt ekipaget och drog ned kedjorna samtidigt som lastaren körde runt mig. Jag begrep redan då att jag skulle bli platt om jag hamnade under lastaren, liksaså begrep jag att om kedjan skulle komma nedrasslande i skallen på mig skulle det göra skitont.

    Det är den kunskapen och inlärningsprocessen som dagens samhälle fråntar barnen. Hjälm är bara ett exempel i mängden. Det kommer att sluta illa. Om 60 år kommer barn att tvingas ligga i en kokong tills de fyller arton och sedan släppas ut i världen, fullständigt utan kunskap och illa rustade att möta livet.
    Artibus et armis recuperatur gloria
  • k girl

    I min skola under mellanstadiet var det flera som förolyckades när de åkte pulka eller slalom. Minst en dog, minst en miste rörelseförmågan. Känns puckat att riskera hjärnskador och död bara för att man ska lära sig att "det gör ont".

  • Lindreas
    Faber skrev 2011-06-09 13:33:01 följande:
    Fast lyckligtvis har vi inga poliser här :)

    Jo du är en hypmamma sorry (fast du är långt ifrån ensam) och det kommer att leda till ett fruktansvärt samhälle. Nu skall jag ut i solskenet men låt mig ta ett exempel:

    Det är inte alltför många år sedan Zebralagen kom till. Då fanns det ungdomar som hade som sport att hoppa ut framför bilar för att få dem att tvärnita. Bilföraren blev givetvis i flertalet fall rädd och skällde ut ungdomarna varpå svaret blev:

    -Håll käften gubb/kärringdjävel, vi har lagen på vår sida.

    Att det gör lika ont att bli påkörd vare sig man har rätten på sin sida eller ej fattade givetvis inte idioterna. Varför, det är ju helt självklart för en normalbegåvad människa?

    Jo hela sitt liv hade de fått lära sig att lita på olika kontrollmekanismer införda av samhället både fysiska och icke fysiska så de behövde inte tänka själva eller kanske helt enkelt inte kunde.

    När jag var sex så hjälpte jag farsgubben att lossa timmerbilen på massafabriken, jag sprang runt ekipaget och drog ned kedjorna samtidigt som lastaren körde runt mig. Jag begrep redan då att jag skulle bli platt om jag hamnade under lastaren, liksaså begrep jag att om kedjan skulle komma nedrasslande i skallen på mig skulle det göra skitont.

    Det är den kunskapen och inlärningsprocessen som dagens samhälle fråntar barnen. Hjälm är bara ett exempel i mängden. Det kommer att sluta illa. Om 60 år kommer barn att tvingas ligga i en kokong tills de fyller arton och sedan släppas ut i världen, fullständigt utan kunskap och illa rustade att möta livet.
    Nåväl. Min unge får gärna ramla och slå sig, men jag tänker inte låta honom riskera liv och lem bara för att folk tycker att man är larvig som ser till att ungarna har hjälm. Och Zebra-lagen har ju folk missuppfattat, det är det som är felet med puckon som bara kliver rakt ut. Man är också skyldig att visa att man tänker gå ut, och man behöver inte stanna bara för att någon är i närheten av ett övergångsställe.

    Men det är inte alls det som tråden handlar om.
  • aldrigmer
    Faber skrev 2011-06-09 13:33:01 följande:
    Fast lyckligtvis har vi inga poliser här :)

    Jo du är en hypmamma sorry (fast du är långt ifrån ensam) och det kommer att leda till ett fruktansvärt samhälle. Nu skall jag ut i solskenet men låt mig ta ett exempel:

    Det är inte alltför många år sedan Zebralagen kom till. Då fanns det ungdomar som hade som sport att hoppa ut framför bilar för att få dem att tvärnita. Bilföraren blev givetvis i flertalet fall rädd och skällde ut ungdomarna varpå svaret blev:

    -Håll käften gubb/kärringdjävel, vi har lagen på vår sida.

    Att det gör lika ont att bli påkörd vare sig man har rätten på sin sida eller ej fattade givetvis inte idioterna. Varför, det är ju helt självklart för en normalbegåvad människa?

    Jo hela sitt liv hade de fått lära sig att lita på olika kontrollmekanismer införda av samhället både fysiska och icke fysiska så de behövde inte tänka själva eller kanske helt enkelt inte kunde.

    När jag var sex så hjälpte jag farsgubben att lossa timmerbilen på massafabriken, jag sprang runt ekipaget och drog ned kedjorna samtidigt som lastaren körde runt mig. Jag begrep redan då att jag skulle bli platt om jag hamnade under lastaren, liksaså begrep jag att om kedjan skulle komma nedrasslande i skallen på mig skulle det göra skitont.

    Det är den kunskapen och inlärningsprocessen som dagens samhälle fråntar barnen. Hjälm är bara ett exempel i mängden. Det kommer att sluta illa. Om 60 år kommer barn att tvingas ligga i en kokong tills de fyller arton och sedan släppas ut i världen, fullständigt utan kunskap och illa rustade att möta livet.
    Kanske en aning hårddraget men ett visst mått av sanning finns där.

    Hjälm vid utförsåkning, cykling och skridsko = bra. Hjälm vid längdåkning på skidor = onödigt. Hjälm vid trädklättring = kan vara livsfarligt om man inte har en hjälm med säkerhetsutlösning.

    Jag är uppväxt på bondgård och lärde mig att akta mig för traktorer od. Barn i stan lär sig andra saker. Att inte lära sina barn att ta ansvar för sig själv, att inte visa hur man gör, att inte informera ungen = livsfara.

    Att leva är livsfarligt. Vi måste som föräldrar ge våra barn kunskap så de klarar sig i samhället. Det är vårt jobb.
  • Väntarochlängtar

    Detta var en tragisk olycka och det är jätteledsamt det som hänt ! Men det var ju inget som pedagogen planerade eller gjorde med flit. Jag tycker istället att man kanske ska se över hur många barn som går på en pedagog.. För många barn - för lite personal?

  • Dorian Ertymexx
    enny signatur skrev 2011-06-09 02:55:43 följande:
    Nej, det är ju poängen. Att skicka barnet till dagis skall inte innebära en ökad risk. Man skickar barnet till utbildade. Deras JOBB är att ta hand om barnen och att hålla dem vid liv ingår i det!
    Ingen kan utbilda sig till att vara en mental bläckfisk. Man har bara två ögon och en hjärna. Om något, skyll på den ekonomiska ideologi vi har idag, som skär ned på förskolor och daghem. Fler personal hade nog minskat risken för en sådan händelse, men man kan aldrig utesluta olyckor. Sådant händer tyvärr. Att sätta dit personalen är inte vidare konstruktivt, om de inte faktiskt är ansvariga. I detta fall bedömdes de som icke ansvariga.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Mariahobbi skrev 2011-06-09 06:58:40 följande:
    Som sagt, Vi som jobbar inom förskolan kan inte göra något åt dem stora barngrupperna. Det är föräldrar som måste reagera. Det har varit en del debatt om detta i media men ingen händer. Det finns riktlinjer för hur stora barngrupper bör vara men de följs inte. Jag kommer inte att arbeta länge till på förskola utan måste jobbat med annat emellanåt för att orka. Det är stora pedagogoska krav men ingen tid, det är stora barngrupper och ibland tryter säkerheten. Själv brukar jag alltid ändå lägga säkerhet främs och på så vis minskas barnens frihet till att leka eller göra vad dem vill även om jag som pedagog har i uppgift att ge barnen alla möjligheter till att utveckla kompetenser inom dem områdena barnen har intresse.
    Under hjälmtid, dvs då förskolans gård är fylld med isiga backar, är det hälm som gäller men ändast i backarna och ALDRIG i övrig lek, även fast det är en säkerhetshjälm där låset går upp om barnet skulle fastna. Reglerna följer vi stenhårt och mesta tiden går åt till att få barnen att förså att man inte "leker" med hjämen på. Däremot finns det föräldrar som vid vissa tillfällen inte är enade med oss om sådana regler utan tar på hjälmen ändå för att slippa konflikt och sen ansar att vi ska ha extra koll på just detta barn. Det går ju som sagt inte!
    Det värsta som skulle kunna drabba mig är att jag skulle bli skyldig till ett bans död eller olycka på mitt jobb. Hur orkar man sen leva vidare med sig själv. Snälla föräldrar gör något så även barnen får en bra, trevlig och säker miljö att vistas i. Ni måste föra deras talan. Vi som jobbar har försökt och de som jobbar privat(finns många) kan inte säga någonting med risk att förlora jobbet. Klaga inte, Gör!!
    Word. Men folk tänker inte så långt. De vill ha sina skattesänkningar, och blir sedan upprörda över resultatet.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Lindatmw

    Jag tycker att hela den här saken är så fruktansvärd så jag orkar nästan inte tänka på det. Jag började gråta när jag såg bilden på pojken. Usch och fy


  • Red Velvet
    Dorian Ertymexx skrev 2011-06-09 15:59:57 följande:
    Ingen kan utbilda sig till att vara en mental bläckfisk. Man har bara två ögon och en hjärna. Om något, skyll på den ekonomiska ideologi vi har idag, som skär ned på förskolor och daghem. Fler personal hade nog minskat risken för en sådan händelse, men man kan aldrig utesluta olyckor. Sådant händer tyvärr. Att sätta dit personalen är inte vidare konstruktivt, om de inte faktiskt är ansvariga. I detta fall bedömdes de som icke ansvariga.
    Tyvärr händer olyckor utan att det faktiskt är någons fel.
    Man kan inte alltid hitta en syndabock, för ibland finns det ingen.
Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.