• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Pallas

    Tack Neelah! Den här tråden var en riktig ögonöppnare för mig och ni är otroligt stöttande och roliga att prata med!

  • sopeno

    Jag är också imponerad av dig Pallas!

    Neelah> Jag tror precis som du att det är vanor som måste brytas och nya vanor som måste komma till: Som det hör med att alltid ha shinat sinken på kvällen, det gör mig så mycket gladare när jag kommer upp och då är det ju lättare att hålla efter. 

    Känner att vi måste börja lägga fram kläder på kvällarna, det har vi slarvat med. Var noga med det första veckan sen föll det liksom bort. Nya tag! 

  • Pallas

    Nu har jag lagat en lös list på en garderobsdörr som irriterat mig i ett halvår eller så. Är det Fly Ladyskt?

  • sopeno
    Pallas skrev 2012-02-08 13:35:05 följande:
    Nu har jag lagat en lös list på en garderobsdörr som irriterat mig i ett halvår eller så. Är det Fly Ladyskt?
    Ja! 
  • Pallas

    Funderar nu på om jag ska genomföra garderobsskiftet här hemma, som jag dragit mig för sedan vi alla bytte rum i somras.

    Ett större room rescue-projekt, som innefattar ommålning och inredningsdesign, som måste komma till skott snart är barnens rum. Då får jag lägga en inbjudan här, hihi. Någon som är bra på heminredning som kan ge budgettips för renovering och organisering av barnrummet?

  • Ms H
    Pallas skrev 2012-02-08 14:51:33 följande:
    Funderar nu på om jag ska genomföra garderobsskiftet här hemma, som jag dragit mig för sedan vi alla bytte rum i somras.

    Ett större room rescue-projekt, som innefattar ommålning och inredningsdesign, som måste komma till skott snart är barnens rum. Då får jag lägga en inbjudan här, hihi. Någon som är bra på heminredning som kan ge budgettips för renovering och organisering av barnrummet?

    Angående barnrummet: lägg upp lite bilder på hur det ser ut nu, så kan vi säkert komma med tips!

    Och garderobsskiftet: försök ta så få garderober du kan åt gången. Det är så lätt att man drar igång ett stort projekt och så blir man avbruten (eller orkar inte göra klart). Problemet med att skifta är ju att man måste tömma den ena för att kunna lägga in från den andra. Dessutom brukar (åtminstone när jag gör sånna saker) det tendera till att bli en liten omorganisation på en gång, och då är det lätt att man håller på i tre-fyra-fem garderober på en gång. Så systematiskt som möjligt, är nog det bästa. Usch vad jag inte gillar att ha halvfärdiga saker och behöva avbryta för att göra något annat (typ att klockan blivit långt över midnatt är en vanlig upptäckt här när jag håller på).  
  • Lattjo
    Pallas skrev 2012-02-08 12:28:38 följande:
    Bra jobbat Neelah! Vi får komma ihåg att detta är väldigt stora steg för oss som har svårt att hålla ordning!

    Har ni andra förresten mött åsikten att ni är lata för att ert hem inte är skinande rent varje sekund? Det har jag, och den stör mig. Är det något jag INTE är så är det lat, men jag kan inte förklara varför jag är så dålig på att hålla ordning.
    Jo av exets kompisar har jag fått höra det fler än en gång. Tex så försökte vi ta en av hans kompisars katt då han lämnat den i en lgh och ingen kunde ta den. När det inte funkade eftersom den kissade inne konstaterade han att hon kissade inne för att vi hade det så stökigt, hon var inte van vid det... Sen när jag var mammaledig tyckte hans kompisar att jag skulle sköta all städning, för jag var ju ändå bara hemma med dottern. När han var pappaledig skulle jag fortfarande sköta städningen för då behövde ju han viiiiila efter några timmar själv med jäntan. När jag påtalade det sjuka i deras resonemang fick jag höra att jag hade dålig självkänsla av en av deras flickvänner... Mina vänner har aldrig sagt något, dom accepterar mig som jag är men hans kompisar tyckte jag var jättelat. Så skönt nu, när jag vet att dom läser min blogg (eller iaf deras flickvänner) och dom kan se att det är städat överallt ;) Jag behövde bara slippa gubben som alltid satt på sin röv för att sluta göra det jag med ;)
  • Lattjo

    Vad trött jag är idag! Jag jobbar som fastighetsskötare och i det ingår en del trappstädning. Jäklar vad trött jag är i kroppen, för helvete vad skitigt det är överallt nu! Tjocka lager med smuts, alla kåkar tar 3 ggr längre tid nu och jag är helt slut. Men det är jäkligt skönt att komma hem till en ren lägenhet! Jag har börjat att försöka att alltid diska upp efter frukosten (försover vi oss som i måndags gör jag det icke dock ;)) för det är så skönt att komma hem till en ren diskbänk. Idag har jag diskat upp efter middagen och borde göra något mer men jag är helt slut. Bara att sätta sig här i två minuter är jobbigt... Just idag känner jag att det börjar komma ikapp att jag är ensam med barnen hela tiden... Men jag hoppas att jag är piggare imorgon :)

  • SockerStinn
    Pallas skrev 2012-02-08 13:35:05 följande:
    Nu har jag lagat en lös list på en garderobsdörr som irriterat mig i ett halvår eller så. Är det Fly Ladyskt?
    Perfekt antiprocrastination-day uppgift!
    Ms H skrev 2012-02-07 22:20:29 följande:
    Beror ju förstås på hur stort skafferi man har, men IKEAs är inte så himla dyra. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10110159/

    Jag har blandat fasta hyllor och utdragbara i mitt skafferi, det funkar bra.  
     Tyvärr har vi ett kök med betydligt dyrare tillbehör och måtten stämmer inte med IKEA. 900:-/låda för 5 år sen när köket var nytt, vet inte vad de kostar nu. Får väl köpa en om året som min julklapp från tomten

    Idag får jag vara nöjd om jag fixar FK-ansökan. Migrän. Har jag tur med huvudvärken kan jag vika undan gårdagens tvätt med. 
  • Lattjo

    Jag kan inte låta bli att vara jävligt nöjd över mig själv då jag trots en riktigt jobbig trötthet nu har bytt alla handdukar, plockat upp allt från golven som ungarna dragit fram, städat badrummet, gjort rent alla speglar, fått en unge i säng och snart kommer den andra krypa till kojs också och då lär jag slockna direkt ;) Det blir skönt imorgon bitti när jag kliver upp och jag tycker att det är så jäkla skönt att ha slutat att säga att jag tar det imorgon. Det är bara att ge sig på det, man mår ju så bra efteråt!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!