• IceJossan

    Undrar du vad färgen på din katt kallas?

    Lägg upp en bild här så kan jag hjälpa till med det :)


     


    Det är en liten vetenskap med namnen på kattfärger, mönster eller icke-mönster, osv.


    Många kallar sina katter för "grå", vilket är en färg som inte finns teoretiskt sett. De katter som går under benämningen "grå" kan vara blå, blåsköldpaddsfärgade, brunmönstrade, svartsilver etc.


     


    Det finns många benämningar på färger inom kattvärlden. På bilden nedan till exempel har vi en kattunge med färgen svartsilversköldpaddsspotted.


    Hon har alltså...


    • svart som grundfärg (svartsilversköldpaddsspotted)


    • vit underull (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Det heter silver om katten är mönstrad, smoke om den är omönstrad (solid).


    • svart och rött (svartsilversköldpaddsspotted) OBS! Svart och rött = svartsköldpadd. Blått och creme = blåsköldpadd. Det röda på denna missa är svårt att se på bild så här. Hon har en röd prick i pannan och röda nyanser på kroppen och rött på ett par tassar.


    • prickig (svartsilversköldpaddsspotted). Randig = tigré, krumelur/bullseye-mönstrad = tabby.


     


     


    Tänkte att det kunde vara kul att utbilda lite - all kunskap är nyttig kunskap!


     


    Så om det är någon som undrar vilken färg katten har så lägg upp en tydlig bild taget helst så att man ser både ansikte och sidan tydligt!


     



     

  • Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?
  • Oh my good

    En undran.....jag trodde alla burmor va långhåriga. Men där hade jag ju fel ser jag....Är alla korthåriga?? eller finns båda delar??
    Skäms

  • Catbride

    Burmor är alltid korthåriga, men (Heliga) Birmor är däremot alltid långhåriga. Googla för bilder. Trots liknande namn, så är det stor skillnad i utseende.

  • LunaLunatic
    IceJossan skrev 2012-04-24 17:12:04 följande:
    Han är röd bara - röda burmor ser ut precis så, utan några komplicerade färgkombinationsnamn :)
    Är det där en burma? Renrasig?
    Mamma till Cewwynné (uttalas Kevin)
  • LunaLunatic
    novemberbarn09 skrev 2012-04-24 19:37:08 följande:
    vad duktiga ni e =)
    men vad är van ? är det hennes färgteckning som heter så eller någon ras? haha låter kanske urdumt men jag har inte den blekaste aning mer än att hennes päls är enormt tät och glittrande
    Van: mer än 75% vitt
    Mamma till Cewwynné (uttalas Kevin)
  • Oh my good
    Catbride skrev 2012-04-24 20:20:44 följande:
    Burmor är alltid korthåriga, men (Heliga) Birmor är däremot alltid långhåriga. Googla för bilder. Trots liknande namn, så är det stor skillnad i utseende.
    tack....då vet jag.
  • Kildare

    Japp, det är en röd burma. Lite en kuggfråga eftersom han saknar ett öga och det har fått mönstringen i ansiktet att bli lite "sned".

  • LunaLunatic

    Nu får jag skämmas, tyckte han såg ut som en huskatt.


    Mamma till Cewwynné (uttalas Kevin)
  • Kildare
    LunaLunatic skrev 2012-04-25 17:38:59 följande:
    Nu får jag skämmas, tyckte han såg ut som en huskatt.

    Han är vår huskatt Vi fick honom som omplaceringskatt, så vi har aldrig hållit på med utställningar etc. Han var dock utställd en gång som ungkatt med omdömet "Excellent" *stolt*

    Nu när han är 10 år, lite överviktig och enögd tror jag dock den karriären är körd.

    Jag tycker ni är jätteduktiga som kan alla dessa färger!
    En liten fråga:
    Finns det några färger som bara finns på honor respektive hanar? 
  • Rigmor Mortis
    Kildare skrev 2012-04-26 08:07:52 följande:
    En liten fråga:
    Finns det några färger som bara finns på honor respektive hanar? 
    Njä. Sköldpadd i så fall, men det förekommer att hanar också blir paddor även om det är extremt sällsynt.
Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?