• ciasim

    man tjänar inte på att vara snäll och trevlig

    jag har tyvärr kommit på att man inte tjänar på att vara snäll, ödmjuk och trevlig. 

    Har varit det hela mitt liv och det enda som fötts av det är förnedring och förminskning.

    Någon som kan påtala motsatsen?

    Håller på att tappa hoppet och greppet.

    Eftersom jag har varit medgörlig, snäll, omtänksam etc så länge, är det lite svårt att hantera det faktum att jag har levt mitt liv helt fel i så många år.

    Avundsjukan gentemot dem som tar för sig av livet genom att trampa på andra, bränner i mig.

     

  • Svar på tråden man tjänar inte på att vara snäll och trevlig
  • Mariohn
    Fridayyy skrev 2012-08-29 12:41:25 följande:

    VARFÖR gör du det då???? Ge mig en anledning vad det är som driver dig då??
    Jag for illa som barn. Jag vill inte att andra barn ska behöva uppleva det jag upplevde. Jag har ett eget barn och skulle avsky den vuxna människa som visste om att mitt barn for illa och inte ingrep. Svaret är: Det är min skyldighet. 
  • Fridayyy
    Mariohn skrev 2012-08-29 12:42:45 följande:
    Jag for illa som barn. Jag vill inte att andra barn ska behöva uppleva det jag upplevde. Jag har ett eget barn och skulle avsky den vuxna människa som visste om att mitt barn for illa och inte ingrep. Svaret är: Det är min skyldighet. 

    Ok, men det är likväl egoism i mina ögon men jag tror inte du kommer att förstå hur jag menar med det. Det är ju samma sak att jag räddar en kattunge för att jag annars skulle må väldigt dåligt. Och du skulle må dåligt om inte du gjorde dina saker! Alltså gör man sina val för att må som bäst eller minst illa. Men jag uppfattar inte egoism som någon dåligt, den goda egoismen är ju jättebra.
  • PolyPond
    ciasim skrev 2012-08-29 11:36:03 följande:
    jag har tyvärr kommit på att man inte tjänar på att vara snäll, ödmjuk och trevlig. 

    Har varit det hela mitt liv och det enda som fötts av det är förnedring och förminskning.

    Någon som kan påtala motsatsen?

    Håller på att tappa hoppet och greppet.

    Eftersom jag har varit medgörlig, snäll, omtänksam etc så länge, är det lite svårt att hantera det faktum att jag har levt mitt liv helt fel i så många år.

    Avundsjukan gentemot dem som tar för sig av livet genom att trampa på andra, bränner i mig.

     
    Ja, jag kan påtala motsatsen. Det är till att börja med skillnad på att vara snäll och trevlig och att vara undfallande så att man blir behandlad som en dörrmatta. För det andra så förlorar de "onda" i längden genom att ingen egentligen litar på dem och har man ett samvete blir det inte heller gott mot en. Ibland kan man ta en förlust för att ens händer är rena.
    Fundera på vad det är som gör att du är avundsjuk egentligen. Är deras framgång värda de broar de bränt på vägen? "Karriär" är inte allt i världen.
  • lövet2
    Mariohn skrev 2012-08-29 12:37:23 följande:
    Nej verkligen inte. Jag önskade att jag sluppit se det jag såg, eller veta om det jag visste. Jag hade ont i magen och mådde dåligt. Så. Är du klar nu? Jag förstår att du lever i den sortens värld där man hjälper en gammal kärring med matkassarna för att man känner sig som en fin människa efteråt. Men en del av oss är genuint intresserade av att hjälpa andra. Och betala priset det kostar. 

    I min värld kan man i bland välja att göra Rätt eller att göra Fel. Kanske man tjänar mer på att göra Fel, men man gör Rätt ändå, bara för att det är så man gör om man är en bra människa. Jag håller helt med dig om att det inte går att avfärda "goda gärningar" som egoism, för den eventuella sköna känsla man får av att göra Rätt, den överskuggas ofta av priset man får betala.

    Jag gjorde Rätt för ett par veckor sedan. Det har kostat mig en tusenlapp hos kotknackaren (hittills), ett gnagande dåligt samvete över att jag kanske inte gjorde tillräckligt och så har det satt sina spår i den bräckliga hälsa jag lyckats vila mig till under sommaren efter en svår sjukdom. Men om jag hade valet att backa tiden för att ändra på historien, så skulle jag ändå gjort samma sak igen, helt enkelt för att det var det enda Rätta.

    Men sådant här har ju egentligen inte med snällhet att göra, utan snarare med att man har ett samvete ...
  • adaeze

    Jag har tjänat mycket på att vara snäll. Jag har vänner o bekanta som alltid ställer upp o hjälper mig om jag har problem för att jag hjälpt dem tidigare och litat på dem. Senast i förrgår gav en kompis mig pengar bara sådär utan krav på att jag ska ge tillbaks när ag behövde pengar för att jag lånade honom pengar för tre år sen och var tålmodig fastän det tog nån månad för mycket innan han betalade tillbaks. Just för att han vet att jag är snäll och hjälper honom om det behövs och därför hjälper han mig utan att ens ifrågasätta. När jag går ut så kommer jag in gratis på nattklubben jag brukar gå till, inte för att jag känner de som har klubben eller för att jag legat med någon av vakterna, utan för att jag är snäll och hjälpsam och alltid trevlig och aldrig kommer och försöker få komma in gratis för att jag känner ägaren osv (vilket alla andra försöker), därför respekterar folk mig och är snälla tillbaks. Jag tycker det du säger är skitsnack helt ärligt. Du tjänar inget på att vara naiv, blåögd och dumsnäll men att vara snäll och trevlig tjänar du definitivt på, vissa verkar dock inte förstå skillnaden och låter sig därför utnyttjas av folk och sitter sen vid datorn och gnäller om att de är "för snälla", man kan inte vara för snäll, man kan vara för naiv, thats it. Låter du folk utnyttja dig så kommer de göra det, men om du visar att du respekterar dig själv och ändå är trevlig och snäll så kommer du vinna oerhört mycket mer på det än om du trampar på folk och hugger folk i ryggen


  • Mariohn
    lövet2 skrev 2012-08-29 12:51:35 följande:

    I min värld kan man i bland välja att göra Rätt eller att göra Fel. Kanske man tjänar mer på att göra Fel, men man gör Rätt ändå, bara för att det är så man gör om man är en bra människa. Jag håller helt med dig om att det inte går att avfärda "goda gärningar" som egoism, för den eventuella sköna känsla man får av att göra Rätt, den överskuggas ofta av priset man får betala.

    Jag gjorde Rätt för ett par veckor sedan. Det har kostat mig en tusenlapp hos kotknackaren (hittills), ett gnagande dåligt samvete över att jag kanske inte gjorde tillräckligt och så har det satt sina spår i den bräckliga hälsa jag lyckats vila mig till under sommaren efter en svår sjukdom. Men om jag hade valet att backa tiden för att ändra på historien, så skulle jag ändå gjort samma sak igen, helt enkelt för att det var det enda Rätta.

    Men sådant här har ju egentligen inte med snällhet att göra, utan snarare med att man har ett samvete ...
  • Fridayyy
    lövet2 skrev 2012-08-29 12:51:35 följande:

    I min värld kan man i bland välja att göra Rätt eller att göra Fel. Kanske man tjänar mer på att göra Fel, men man gör Rätt ändå, bara för att det är så man gör om man är en bra människa. Jag håller helt med dig om att det inte går att avfärda "goda gärningar" som egoism, för den eventuella sköna känsla man får av att göra Rätt, den överskuggas ofta av priset man får betala.

    Jag gjorde Rätt för ett par veckor sedan. Det har kostat mig en tusenlapp hos kotknackaren (hittills), ett gnagande dåligt samvete över att jag kanske inte gjorde tillräckligt och så har det satt sina spår i den bräckliga hälsa jag lyckats vila mig till under sommaren efter en svår sjukdom. Men om jag hade valet att backa tiden för att ändra på historien, så skulle jag ändå gjort samma sak igen, helt enkelt för att det var det enda Rätta.

    Men sådant här har ju egentligen inte med snällhet att göra, utan snarare med att man har ett samvete ...

    Ja och samvete handlar väl om egoism??? Man gör något för att man tror att man ska må bättre av det? Och man gör inte vissa saker för att man har sitt samvete som då får en att må dåligt??? Man mår dåligt av dåligt samvete annars har man inget samvete.

    Klart att det kan kosta mycket att göra rätt?? Men det är ju inte det det handlar om.

    Men det finns de som tror att de är snälla men så förgör de bara sig själva istället. Det kan till och med leda så långt att det stjälper andra människor. Ex i hemtjänsten där viss personal vill vara snälla och hjälpa vårdtagarna så mycket det bara går men så leder det till att vårdtagaren blir inaktiv och musklerna minskar och till slut klarar människan mycket mindre än vad den skulle kunnat annars.
  • lövet2
    Fridayyy skrev 2012-08-29 13:12:44 följande:

    Ja och samvete handlar väl om egoism??? Man gör något för att man tror att man ska må bättre av det?
    Nej, man gör något för att världen ska bli en lite bättre och vackrare plats. Det har möjligen med idealism att göra, men inte med egoism.
  • Pallas
    Eppelpaj skrev 2012-08-29 12:17:55 följande:
    [Så t.ex. hjälpa till med flyttstädning gör du om det känns kul eller inte alls? För det är annars en typisk grej man gör för att vara snäll/ställa upp/hoppas få igen.
    Ja, precis så. Känner jag att jag inte kan/vill göra det om jag inte får något tillbaka så gör jag det inte. Lite enkelt beskrivet. Det finns undantag, men de handlar uteslutande om väl avvägda tillfällen, kanske 1-2 ggr/år och då ganska små saker.

    Hjälpte min son och hans fru att flyttstäda när jag var där på semester. Detta för att hjälpa dem inför flytt till hus, det är svårt nog att kombinera med småbarn och heltidsjobb.
  • Fridayyy
    lövet2 skrev 2012-08-29 13:17:07 följande:
    Nej, man gör något för att världen ska bli en lite bättre och vackrare plats. Det har möjligen med idealism att göra, men inte med egoism.

    ja men mår du inte bra inombords när du gör världen bättre????
Svar på tråden man tjänar inte på att vara snäll och trevlig