• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Pallas
    Rataxes skrev 2013-11-25 11:56:43 följande:

    Rotor är bromsskiva, brake drum är bromstrumma. Kolla nummer på delarna så långt det är möjligt, det förekommer att det är olika grejer monterat på bilar sålda på olika marknader.
    Ja, detta är en import, så det är extra viktigt. Har till 23:e december på mig att fixa för ombesiktning.
     
  • Rataxes

    Bytte torkararm bak på GMC'n, 360:- inkl frakt till dörren från Amazon.com, 3 dagar från beställning till leverans. Härhemma hade den kostat det dubbla.


    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Rataxes

    Och idag monterades K& luftfiltret, även det från Amazon, till halva priset jämfört med svenska reservdelsfirmor.


    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Pallas

    Ny erfarenhet för dagen: lämnade in bilen på fixning av handbroms och skiv-/belägg-/slitagevarnarbyte. 4000 kr fattigare, men en varm känsla i kroppen att jag inte behövde ligga i fruset grus på min uppfart och göra det själv. Kanske kan hända fler gånger!

  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2013-11-28 22:15:36 följande:
    Ny erfarenhet för dagen: lämnade in bilen på fixning av handbroms och skiv-/belägg-/slitagevarnarbyte. 4000 kr fattigare, men en varm känsla i kroppen att jag inte behövde ligga i fruset grus på min uppfart och göra det själv. Kanske kan hända fler gånger!
    Du är värd det.
  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2013-11-29 10:25:14 följande:
    Du är värd det.

    Det är jag banne mig! har precis köpt hus och håller på att täcka, 200 kvm furutak med 3 lager färg. Kände att jag inte orkade fixa bromsar också.
  • LinnElin

    Woho... Igår lämnade vi in V70:n på Bilia för lagning (byte?) av fronten som någon klantig j*vel (jag) lyckades ha sönder. Sänkt bil suger ibland... Lämpligt nog så bestämde sig 9-5:an för att ta semester mitt i en rondell efter att jag hade hämtat sambon på jobbet. Mormor fick hämta sambon och barnen och min underbara kompis kom och hjälpte mig att bogsera bilen till garaget. Hade inte riktigt tid att felsöka den igår kväll men min morfar har kikat lite på den idag. Förmodligen är det vevaxelgivaren då vararäknaren inte rör på sig när man vrider om tändningen. Tänkte försöka byta den ikväll. Det verkar vara en enkel operation så jag hoppas på att det är den som är trasig! Ni kan ju hålla tummarna för mig!


    Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • Pallas
    LinnElin skrev 2013-12-05 14:38:55 följande:
    Woho... Igår lämnade vi in V70:n på Bilia för lagning (byte?) av fronten som någon klantig j*vel (jag) lyckades ha sönder. Sänkt bil suger ibland... Lämpligt nog så bestämde sig 9-5:an för att ta semester mitt i en rondell efter att jag hade hämtat sambon på jobbet. Mormor fick hämta sambon och barnen och min underbara kompis kom och hjälpte mig att bogsera bilen till garaget. Hade inte riktigt tid att felsöka den igår kväll men min morfar har kikat lite på den idag. Förmodligen är det vevaxelgivaren då vararäknaren inte rör på sig när man vrider om tändningen. Tänkte försöka byta den ikväll. Det verkar vara en enkel operation så jag hoppas på att det är den som är trasig! Ni kan ju hålla tummarna för mig!
    Jag håller tummar! Hur går det med magen? Eller har du fått barn? (för det var väl du som var jättegravid?)

    För min del ramlade avgassystemet isär när jag skulle åka och hämta gummimatta i Bålsta, så jag spenderade 35 minuter liggandes i fruset grus, med en assistent som tryckte på av bara fan bakifrån, för att få ihop det. Det visade sig att det fattades en bussning, så vi åkte och köpte en på Autoexperten i Enköping och låg på parkeringen där och krängde dit den. Fan, vad folk glor! Givetvis fick jag dit systemet snett, så det skallrade mot underredet. Lämnade in bilen på Meca-verkstaden medan jag jobbade och de rättade till det hela. Inget betalt tog de heller!

    Sen fick bilen blanka papper på besiktningen, det var skönt!

    Hoppas det är vevaxelgivaren och att det går smidigt att byta. Har du kamkedja på din bil?
  • Topps
    Pallas skrev 2013-12-05 21:18:22 följande:
    Jag håller tummar! Hur går det med magen? Eller har du fått barn? (för det var väl du som var jättegravid?)

    För min del ramlade avgassystemet isär när jag skulle åka och hämta gummimatta i Bålsta, så jag spenderade 35 minuter liggandes i fruset grus, med en assistent som tryckte på av bara fan bakifrån, för att få ihop det. Det visade sig att det fattades en bussning, så vi åkte och köpte en på Autoexperten i Enköping och låg på parkeringen där och krängde dit den. Fan, vad folk glor! Givetvis fick jag dit systemet snett, så det skallrade mot underredet. Lämnade in bilen på Meca-verkstaden medan jag jobbade och de rättade till det hela. Inget betalt tog de heller!

    Sen fick bilen blanka papper på besiktningen, det var skönt!

    Hoppas det är vevaxelgivaren och att det går smidigt att byta. Har du kamkedja på din bil?
    Ja hon har kamkedja på bilen. 
    LinnElin skrev 2013-12-05 14:38:55 följande:
    Woho... Igår lämnade vi in V70:n på Bilia för lagning (byte?) av fronten som någon klantig j*vel (jag) lyckades ha sönder. Sänkt bil suger ibland... Lämpligt nog så bestämde sig 9-5:an för att ta semester mitt i en rondell efter att jag hade hämtat sambon på jobbet. Mormor fick hämta sambon och barnen och min underbara kompis kom och hjälpte mig att bogsera bilen till garaget. Hade inte riktigt tid att felsöka den igår kväll men min morfar har kikat lite på den idag. Förmodligen är det vevaxelgivaren då vararäknaren inte rör på sig när man vrider om tändningen. Tänkte försöka byta den ikväll. Det verkar vara en enkel operation så jag hoppas på att det är den som är trasig! Ni kan ju hålla tummarna för mig!
    Det brukar vara den givaren som är paj när varvräknaren inte rör sig. 
    Jag har aldrig råkat ut för att den bara stannar dock. Den är helt ok att byta brukar inte vara några större bekymmer.
  • LinnElin

    Det hjälpte inte att byta den. Tog mer än en timme att få loss skruven som håller den lilla värmeskölden och givaren. Väldigt trångt och dumt placerat! Lagom mysigt att stå ute och göra det oxå. Min underbara garagegranne dök upp och assisterade. Morfar skulle be andra garagegrannen om hjälp med att putta in den i garaget idag och titta mer på den. Soppapumpen eller relät skulle jag tippa på nu.

    Pallas - Dottern blir en månad idag. :) Jag bytte till vinterdäck på båda våra bilar 3/11 och hon föddes 6/11 (var beräknad till 30/10). Allt för att få igång förlossningen!

    Har förövrigt börja titta efter ersättare åt Saaben. Audi S6, C5-karossen, lockar väldigt mycket. Ända sen jag sålde min gamla med C4-karossen har jag velat ha en. Någon som har erfarenhet av en sån?


    Linnéa 100107 & Elvira 131106
Svar på tråden Mekarskryt!