• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Tom Araya
    Roxanan skrev 2014-02-18 23:11:19 följande:

    Problembil, hur då? Jag som älskar attityden i den lilla bilen...

    Attityd a la pluttenutt!


    Här bilar med ATTITYD!



     



     



     



     



     



     

  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2014-02-19 10:05:11 följande:
    Vad tror du om Seaten, Puppa?
    Jag valde att inte svara för jag anser att du redan är rätt ute med din felsökning.

    Och jag tror inte du har tändproblem, du har ju gnista. Jag är absolut inne på samma sak som du - filterbyte, alt pumpen har inget "flås". Tror ditt filter sitter på samma ställe som på min Golf 2, det är nog inte modernare än så. Dvs under bilen, ganska långt bak, och framför höger bakhjul. 
    Sen funderar jag på om du inte har två pumpar - en "vanlig" bränslepump, och sen en som sitter och doppar sig direkt i tanken. Borde komma åt genom att lyfta bort baksätesdynan?

    Själv har jag bytt soppapumpsrelä på två Golfar som strular. Tänkbart att det kan vara relät men då skulle inte pumpen gå... tycker man. Men jag har också varit med om relän som "nästan" gjort sitt jobb vilket kanske låter konstigt då ett relä antingen är på eller av, men det har som sagt hänt. Ett till synes fungerande relä gjorde inte sitt jobb. Tror det var ABS den gången. Kunde få reläet att "klicka" när jag kopplade ur det, men inte att funka i den krets den ska vara monterad så att säga.

    /Puppa.
  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2014-02-20 08:50:18 följande:
    Jag valde att inte svara för jag anser att du redan är rätt ute med din felsökning.

    Och jag tror inte du har tändproblem, du har ju gnista. Jag är absolut inne på samma sak som du - filterbyte, alt pumpen har inget "flås". Tror ditt filter sitter på samma ställe som på min Golf 2, det är nog inte modernare än så. Dvs under bilen, ganska långt bak, och framför höger bakhjul. 
    Sen funderar jag på om du inte har två pumpar - en "vanlig" bränslepump, och sen en som sitter och doppar sig direkt i tanken. Borde komma åt genom att lyfta bort baksätesdynan?

    Själv har jag bytt soppapumpsrelä på två Golfar som strular. Tänkbart att det kan vara relät men då skulle inte pumpen gå... tycker man. Men jag har också varit med om relän som "nästan" gjort sitt jobb vilket kanske låter konstigt då ett relä antingen är på eller av, men det har som sagt hänt. Ett till synes fungerande relä gjorde inte sitt jobb. Tror det var ABS den gången. Kunde få reläet att "klicka" när jag kopplade ur det, men inte att funka i den krets den ska vara monterad så att säga.

    /Puppa.
    Bränslefiltret sitter bakom tanken, mitt under bilen och högt upp i karossen. Suckade, pallbockade upp bilen och ålade mig in, konstaterade att det kom rejält med soppa efter filtret.

    Vi provade med gas - startade inte. Satte på ett batteriboosterpack - startade som en klocka med annan nyckel. Provade den vanliga nyckeln igen - startade som en klocka (med boosterpacket kvar).

    Är nu på väg ut för att ta in batteriet för laddning få se om det avhjälper problemet. Jäkligt märkligt fel!
  • Noname00
    Pallas skrev 2014-02-20 09:12:44 följande:
    Bränslefiltret sitter bakom tanken, mitt under bilen och högt upp i karossen. Suckade, pallbockade upp bilen och ålade mig in, konstaterade att det kom rejält med soppa efter filtret.

    Vi provade med gas - startade inte. Satte på ett batteriboosterpack - startade som en klocka med annan nyckel. Provade den vanliga nyckeln igen - startade som en klocka (med boosterpacket kvar).

    Är nu på väg ut för att ta in batteriet för laddning få se om det avhjälper problemet. Jäkligt märkligt fel!
    När du startar bilen bilen igen och bara har batteriet anslutet, mät laddspänning över polerna med bilen igång.
    Är den ok så skulle jag åka iväg till någon affär som säljer batteriet och låta dom göra ett belastningstest, mekonomen brukar ha ett sådant verktyg.
  • KimPossible

    Hej, får jag vara med här? Fick tips av Pallas, så jag tar henne som referens.

    Vad gör man med en Saab 9-5 som börjar låta som en gammal traktor? Tändkassett bytt, tändstift bytt, kamrem bytt, och en massa annat bytt också. Har gått som en klocka sen vi bytte kassett och stift för några månader sen, men nu började den hosta och hacka. 

    Rynkar på näsan


    Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Tom Araya
    KimPossible skrev 2014-02-20 23:29:39 följande:
    Hej, får jag vara med här? Fick tips av Pallas, så jag tar henne som referens.

    Vad gör man med en Saab 9-5 som börjar låta som en gammal traktor? Tändkassett bytt, tändstift bytt, kamrem bytt, och en massa annat bytt också. Har gått som en klocka sen vi bytte kassett och stift för några månader sen, men nu började den hosta och hacka. 

    Rynkar på näsan
    Det låter som att den inte går på alla cylindrar. Kolla allt som har med tändningen att göra, även tändkablar och kolla även anslutningar på det som är bytt. Därefter kollar du alla säkringar.

    Har den stått ute och inte körts på länge, eller bara korta sträckor?
    Kan vara fukt i tänd- och motorstyrsystemet.
    Har ni möjlighet att låta den stå inne i uppvärmd lokal över en helg? Annars hyr ni in er i en gör-det-själv-hall med tryckluft och blåser ur allt med el i motorrumet så gott det går.

    Det kan även vara vatten i tanken, prova att hälla i en flaska k-sprit och fyll sedan upp tanken med ny fräsch bensin.
  • Noname00
    KimPossible skrev 2014-02-20 23:29:39 följande:
    Hej, får jag vara med här? Fick tips av Pallas, så jag tar henne som referens.

    Vad gör man med en Saab 9-5 som börjar låta som en gammal traktor? Tändkassett bytt, tändstift bytt, kamrem bytt, och en massa annat bytt också. Har gått som en klocka sen vi bytte kassett och stift för några månader sen, men nu började den hosta och hacka. 

    Rynkar på näsan
    Va! är är har jag trott att jag pratat med män hela tiden, borde annat att hon var en donna har alltid tyckt att presentationsbilden varit lite annorlunda.

    Hur som helst välkommen hit.
  • Noname00

    Pallas det kan vara så som på bmw att du har 2 bränslepumpar.
    En inne i tanken som pumpar över bränsle från ena sidan till andra, denna pump lägger av å då brukar bilen dö när det är 15 liter kvar i tanken.
    Därför ska man alltid ha minst 20 liter i tanken när man felsöker.

    Sedan har man den traditionella pumpen troligtvis fungerar denna då det kommer soppa efter filtret.
    Men att den startar med boostern där känns det som att du är på rätt väg.

  • Rabarbapuppa

    Dåså, då var vi igång igen. Frugan ringde någon mil hemifrån i 330'n, "den bara dör när jag svänger". 
    Väl hemma efter omstart kom den inte runt kröken uppför gatan där vi bor. 
    Koll av batteri/laddning med motorn på (misstänkt låg) tomgång: 14 Volt. 

    Provkörning, tvekar vid acceleration, men drar sen hårt, bra och rent hela registret, men lite lite seg att komma iväg. Blinkar höger in på macken, lägger om ratten, Servot blir tungt och bara tändningen är på, rullar in med död motor. Tankar, startar om, åker hem incidentfritt. Tomgångsvarv på hemma på uppfarten gräsligt lågt ---> i.imgur.com/Hx6rICs.jpg

    Symptomen verkar tyda på trasig kamaxelgivare. 

    /Puppa

Svar på tråden Mekarskryt!