• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Rabarbapuppa

    Värst vad dåligt liv det var i tråden, fixar ni inget själva?

    Vår BMW har börjat söla kylvätska.
    Efter att ha monterat av fläkten och börjat kika runt lite inser jag att det smyger ut vätska ur botten på expansionskärlet bredvid kylaren.

    Så nu blir det att beställa hem lite nytt. Funderar på om man skulle ta vattenpumpen samtidigt, verkar vara ganska bra priser på dem om man jämför med andra bildelar (andra märken). Tror jag iaf. 
    Och så borde man ta o byta ett par slangar.

    26.800 mil nu, hej o hå. Man får ligga i.
    Hunnit byta stift har jag gjort också, efter att bilen blivit ledsen o börjat gå på 4 burkar, med misständning på 1'ans och 4'ans cylindrar. 

    Annars då, bilen går bra?

    /Puppa

  • Rataxes

    Jodå, bilarna går bra. Det är därför jag inte skrutit om mitt mekande på ett bra tag. Roadmastern står standby med vinterdäck på ifall GMC'n skulle krångla. Underhållsladdar batteriet då och då. Nya vinterdäck på GMC'n gör att man knappt märker av dåligt väglag. Farligt, då det tar lååång tid innan man får stopp på kolossen om det väl släpper.

    Förresten var det inga som helst problem med att få bilen reggad med drag. Nu får vi dra 3500 kg efter den, det blir till att hyra en rejäl husvagn till semestern.


    Pst - vatten är ett av de E-numren // Fantastisk kännedom om livsmedel...
  • Rabarbapuppa

    Schysst! Bra att höra.

    Nu har jag expansionskärl påväg hem.
    Och så en beställning på en vattenpump, det var så himla bra pris på nätet.

    /Puppa

  • Rataxes

    Vad fick du betala för pumpen? Jag beställde till mina i höstas, bara för att ha hemma. Tänkte byta när jag ändå ska byta drivremmar på dem så slipper man ev. problem senare. Till Buicken kostade den 250:- till GMC:n kostade den 450:-

    Jag är lite överkänslig när det gäller vattenpumpar till de där V8:orna, på Tahoen vi hade innan bytte jag också när jag bytte rem, om (när) de börjar läcka på LT1-motorerna rinner vattnet ner på Optispark fördelaren och så har man helt plötsligt mer jobb och en bil som inte startar...


    Pst - vatten är ett av de E-numren // Fantastisk kännedom om livsmedel...
  • Rabarbapuppa

    Det finns flera pumpar tillgängliga till BMW's M54 och M52-maskiner. Både FEBI, Thermotec, Vaico och lite annat, de flesta är "Made in Germany" och i mitt fall blev det en Mapco för 282:-

    Jag ringde supporten i en annan fråga och detta renderade i en rabattkod som gav ytterligare några procent av det priset, så jag måste säga att det var helt ok. 

    Eftersom stämplingen på expansionskärl var 2001, så är säkert pumpen sen samma årtal, dvs när bilen tillverkades, så jag tänkte det är väl bara en tidsfråga.

    Ett Mahle OC47 oljefilter till min Golf GTI blev det också - 60 spänn. Sjukt bra.

    /Puppa

  • Rabarbapuppa

    Jaha, det går ju som det går detta.

    Det börjar åtminstone bra. Expansionskärlet kom ur tillslut. Men inte sjutton ser jag någon spricka i botten, men det var ju faktiskt under kärlet det stod o kröp kylvätska... aja.

    Stolt över det lät jag det hela vila en stund och gav mig i kast med att byta vattenpumpen. Gick som en dans. Firade med en öl. 

    Åter till expansionskärlet, inser att bottendelen framför kylaren där den suttit ansluter till separat oljekylare - just det, eftersom jag har automatlåda.

    Läser kommentarer under en relaterad YouTube-video. "When the tank is removed you will notice that the oil cooler thermostat in the lower housing WILL break".

    Tittar på det som sitter i hålet - trasig termostat såklart...
    F.......!!!

    Bara att beställa en ny, och hoppas att jag kan få ut bottendelen av den som sitter kvar i anslutningshålet.

    Surt. Dessutom hittar jag en ny koppling (T-koppling, expansionkärl/kylare/returslang) som jag till min fasa upptäcker... är fuktig undertill!

    Det ska inte vara lätt tydligen.

    /Puppa

  • Rataxes

    Börjat med lite effekthöjande åtgärder på Buicken, Det blir inga dramatiska grejer, Kamaxel som motsvarar polisbilarnas, spridare likaså, modifierar luftintaget. Tänker bygga ett dubbelt avgassystem också. Det är ungefär vad man kan göra utan att behöva chippa om databoxen. Jag har 185 HK original, polisbilarna är specade till 210 HK. Ingen dramatisk förändring men nånstans ska man ju börja.


    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2015-03-12 18:46:35 följande:

    Börjat med lite effekthöjande åtgärder på Buicken, Det blir inga dramatiska grejer, Kamaxel som motsvarar polisbilarnas, spridare likaså, modifierar luftintaget. Tänker bygga ett dubbelt avgassystem också. Det är ungefär vad man kan göra utan att behöva chippa om databoxen. Jag har 185 HK original, polisbilarna är specade till 210 HK. Ingen dramatisk förändring men nånstans ska man ju börja.


    Bra och kul åtgärder. Alltid kul att fixa lite själv med lagom budget, och någonstans få lite granna ut av det. Kommer du svetsa avgassystem själv eller? Annars antar jag att det kommer bli dyrt, för det brukar väl avgassystem vara?

    Jag tragglar på med mina BMW. På 330'n blev det ganska omfattande byten av slangar och kopplingar i kylsystemet. Det som började med trasigt expansionskärl växte och resulterade i byten av en hel mängd nya delar, kopplingar, ett par slangar, nya O-ringar, termostat till automatväxellådan, ny vattenpump etc. Men nu är systemet fyllt, luftat, och tätt. Bara för det så fick jag ett MMS av frugan igår, en bild på varningslampan för antispinn och ABS - garanterat givaren som börjar ge sig. Suck.  
    I övrigt är bromsskivor bak, inkl klossar och slitagevarnare beställt från Tyskland. 1067:- hem till dörrn.

    På min lilla 316 återstår flera åtgärder. Motorlampan är tänd och den varnar för trasig förvärmningskrets främre lambdasond. Har försökt få hjälp från Bosch med elschema men det gav ingenting. Vill mäta mig fram till om det är matningen till kretsen från bilen som är dålig, eller om det verkligen är tråden i lambdan som är paj. Har krupit till korset och beställt ny lambda. Surt. Hoppas få stil på det.

    Vidare måste den bilens framruta bytas, sprickor i synfältet och besiktning slutet av mars. Jag antar att jag även kommer få nedslag på framvagnsbussningar/länkarmar. Och så står den inför sin årliga service/stämpel i boken. Tusenlapparna flyger.

    /Puppa
     
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2015-03-13 10:00:57 följande:
    Bra och kul åtgärder. Alltid kul att fixa lite själv med lagom budget, och någonstans få lite granna ut av det. Kommer du svetsa avgassystem själv eller? Annars antar jag att det kommer bli dyrt, för det brukar väl avgassystem vara?

    Jag tragglar på med mina BMW. På 330'n blev det ganska omfattande byten av slangar och kopplingar i kylsystemet. Det som började med trasigt expansionskärl växte och resulterade i byten av en hel mängd nya delar, kopplingar, ett par slangar, nya O-ringar, termostat till automatväxellådan, ny vattenpump etc. Men nu är systemet fyllt, luftat, och tätt. Bara för det så fick jag ett MMS av frugan igår, en bild på varningslampan för antispinn och ABS - garanterat givaren som börjar ge sig. Suck.  
    I övrigt är bromsskivor bak, inkl klossar och slitagevarnare beställt från Tyskland. 1067:- hem till dörrn.

    På min lilla 316 återstår flera åtgärder. Motorlampan är tänd och den varnar för trasig förvärmningskrets främre lambdasond. Har försökt få hjälp från Bosch med elschema men det gav ingenting. Vill mäta mig fram till om det är matningen till kretsen från bilen som är dålig, eller om det verkligen är tråden i lambdan som är paj. Har krupit till korset och beställt ny lambda. Surt. Hoppas få stil på det.

    Vidare måste den bilens framruta bytas, sprickor i synfältet och besiktning slutet av mars. Jag antar att jag även kommer få nedslag på framvagnsbussningar/länkarmar. Och så står den inför sin årliga service/stämpel i boken. Tusenlapparna flyger.

    /Puppa
     
    Det är nog bra att du bytte dessa delar, de var nog på upphällningen ändå som de verkar. Bättre att göra det hemma än att bli tvungen att låta akutlaga bilen 50 mil hemifrån.
    Det är inte gratis att ha bil...

    Hansen Racing vill ha 4800 för ett komplett dubbelt system som passar 94-96, jag behöver komplettera med 2 katar och en ny lambdasond+ värmesköldar. Nu sitter det ju ett enkelt system med en kat. på 91-93. Jag tror det kommer att funka med 2 katar också, det blir ju till att dra kabeln till datorn från den ena, som får styra bränsletillförseln. Den andra får verka i blindo. Eventuellt tar jag hem lösdelar från Mekonomen eller liknande och pusslar ihop. Det pilliga blir att modifiera växellådsbalken så ett avgasrör kan dras under förarsidan också.
    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Rataxes

    Länge sedan någon skrev.

    Har inte blivit något dubbelt system ännu. Tidsbrist...

    Däremot åkte jag på första anmärkningen på länge hos bilprovningen. ABS-systemet på GMC'n aktiveras i låga farter. Det gillade dom inte. På nätet hittade jag att GM återkallat tusentals PU & SUV med 4WD pga att korrosion påverkat ABS-givarna på framhjulen. Det måste ha trillat mellan stolarna...

    Antingen kunde jag tagit isär allting och gjort rent givare och ytorna på navet. ev behövt byta givarna. Det var enklare (och billigare) att beställa kompletta nav från USA. en tusenlapp för båda, inkl. frakt och moms. 4 timmar i garaget så var båda sidor bytta och allt funkar som det ska. Måste skaffa en högre garagedomkraft, bilen har ju 22 cm markfrigång så jag måste lägga något mellan domkraften och ramen för att kunna få loss hjulen... Bytte samtidigt de fula originalbakljusen till snyggare rökfärgade. Får se hur länge jag kan köra med röda bakblinkers innan någon vän av ordning klagar


    Ödslar inte tid på anonyma nick.
Svar på tråden Mekarskryt!