• Anonym (förbannad)

    samduschning

    jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

  • Svar på tråden samduschning
  • Wittra
    Tom Araya skrev 2013-01-09 15:16:23 följande:
    Allt annat som man inte vill då. Varför är just nakenheten så speciell? Hur sköter man hygienen om man helt vägrar att klä av sig?

    Menar du hygienskötsel inte skötas bara för att man inte känner sig bekväm med att duscha med andra människor? det var nog den underligaste frågan i tråden...
  • Wittra
    Tom Araya skrev 2013-01-09 15:46:45 följande:
    Men du förstår ju inte...man kan göra allt till ett problem och om vi alla ska slippa dem så återstår väl inget, eller? Säg något som alla barn eller alla vuxna måste göra och som inte kan eller borde slippas ifrån med argumentet "jag vill inte"?

    Vuxna tvingas inte dela dusch med sina arbetskamrater, varför är det då sjölvklart att barn ska dela dusch?
  • La Lola
    Dracarys skrev 2013-01-09 15:45:11 följande:
    I hear you.... men ärligt talat, att klara av att byta om och duscha i andras sällskap tycker jag ingår lite i allmänbildningen, på sätt och vis. Om man inte kan duscha i sällskap av det egna könet så blir det svårt att klara av att idrotta senare i livet, eftersom duschar normalt är gemensamma på idrottsanläggningar.

    Det kanske inte är *enkelt* för alla - men det är en bra sak att lära sig.
    Varför är det något man måste kunna göra?
    Idrottar man det frivilligt att duscha ihop med andra. I skolan har man inget val.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Tom Araya skrev 2013-01-09 15:46:45 följande:
    Men du förstår ju inte...man kan göra allt till ett problem och om vi alla ska slippa dem så återstår väl inget, eller?

    Säg något som alla barn eller alla vuxna måste göra och som inte kan eller borde slippas ifrån med argumentet "jag vill inte"?

    Näe jag förstår inte varför man som barn ska tvingas att duscha ihop med andra människor.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym
    puss skrev 2013-01-09 11:14:13 följande:
    Tycker folk prånglas på en osund hysteri angående nakenhet.
    Tvång är såklart ingen bra metod. Jag tycker att man borde försöka bevara det naturliga och sunda i vanlig mänsklig nakenhet.
    Jo fast de flesta talar av den erfarenheten de skaffade sig som barn, inte den de har som vuxna.

    Jag vet inte om mitt obehag av offentliga duschinrättningar bottnar sig i det obehag jag upplevde som barn men en sak vet jag, att det barn jag var mådde inte bra av att behöva ta av sig kläderna med andra.

    Jag har inte vart utsatt för övergrepp och har en kropp många skulle avundas så det är inget sådant som ligger bakom heller.
  • Tom Araya
    Wittra skrev 2013-01-09 15:49:51 följande:

    Vuxna tvingas inte dela dusch med sina arbetskamrater, varför är det då sjölvklart att barn ska dela dusch?
    Skämtar du? Åk ut på arbetsplatserna och kolla, inte stor skillnad mot dusch- och omklädningsrum i våra sim- och idrottshallar.

    De får där man kan duscha helt enskilt är de med få anställda och/eller de med små behov av att duscha och byta om på jobbet.
  • Tom Araya
    La Lola skrev 2013-01-09 15:54:43 följande:
    Näe jag förstår inte varför man som barn ska tvingas att duscha ihop med andra människor.
    För att det är nödvändigt.
    Hur förklarar du allt annat tvång och måsten, varför inte slippa ifrån dem med?
  • Tom Araya
    La Lola skrev 2013-01-09 15:41:33 följande:
    Att du inte har problem med att vara naken i grupp är en sak.
    Men inse att det inte är lika enkelt för alla.
    Jag var faktiskt inte helt bekväm med det men jag gjorde det ändå för att man måste, precis som man måste gå till skolan och till jobbet när man inte har lust också. Deal with life!
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2013-01-09 15:13:03 följande:
    Fast att inte kunna delta i sådana aktiviteter tillsammans med andra är en begränsning om du ser till gemene man. Hur hade du gjort om du velat spela fotboll exempelvis?
    Ja men nu har jag inga sådana begränsningar, skulle jag börja fundera på vad jag kan göra där jag är begränsad, då finge jag nog problem.

    Känslan jag hade som barn av att behöva förnedra mig inför andra lever kvar. Såklart satt det i mitt huvud men det gjorde inte saken bättre för det barn jag var.
  • Anonym

    Vi hade duschkabiner på en skola där jag gick. Pga kostnaden fanns det alldeles för få. Då vi var i lågstadieåldern och inte så stora löste man problemet genom att två eller tre duschade samtidigt. Det hade aldrig fungerat om vi varit äldre och var verkligen inte mer privat än duschrum. Blev dessutom tydligt med rangordning i klassen beroende på hur folk delade upp sig i två och tre grupper. Städningen i duschkabin är heller inte att jämföra med duschrum. Jag tror att man har duschrum av ekonomiska och hygieniska skäl. Självklart är det besvärligare att städa ett duschrum med bås än ett som är öppet. Tanken på duschdraperi i sådant gemensamt utrymme slår mig som sjukt ohygieniskt. Hur ofta skulle det tvättas? Ser hellre att skolan lägger resurser på reella problem som mobbing och våra barns utbildning än avsätter extra medel till att bygga om och städa gympahallar.

    Vissa problem som tagits upp i tråden skulle man dock kunna lägga lite energi på. T.ex. att se till att fördelningen av omklädningsrum sker på ett sådant sätt att man bara behöver duscha inför de klasskamrater man känner och inte medan en ny klass stormar in och dörren går som en svängdörr. Enkelt löst genom att lägga gympapassen tätare eller glesare. Ett annat är att låta dem som har mens gå tio minuter tidigare och duscha så minskar man problemet att folk avstår gymnastiken pga det. Ytterligare ett att hårdare ta itu med problematiken att folk stormar in i fel omklädningsrum eller att det finns hål mellan omklädningsrummen. Finns många sådana små saker man kan göra som förbättrar miljön. Vad gäller mobbing och övergrepp kan inga bås eller draperier i världen lösa problemen, det måste ske på annat sätt.

Svar på tråden samduschning