• Coca cola light

    Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?

    Hur gör lärarna på skolan där era barn går? Erbjuder de endast utvecklingssamtal under skoltid(eller lärarens arbetstid) eller blir ni erbjudna att komma sena eftermiddagar/kvällar? Vad tycker ni om det?

  • Svar på tråden Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?
  • Tuffen

    Jag arbetar mellan 8-14, ca (någon dag längre p g a konferens). Under denna tid läggs utvecklingssamtalen. 

  • Tuffen
    gamma skrev 2013-02-23 21:33:45 följande:
    Några kommentarer:

    Självklart har jag försökt få reda på tiderna i förväg, men bara fått reda på vilken vecka det blir (ca en månad i förväg) , tiderna har sedan kommit upp 2-3 veckor innan. De senaste gångerna det tyvärr infallit på dagar då jag dels ansvarat för en hel utbildningsdag, dels haft stort ansvar på kliniken för att flera andra redan beviljats ledigt. Trots att jag då fått tid kl 8 har det varit omöjligt att gå på denna tid. Antagligen görs detaljplaneringen sent eftersom man (mycket bra iofs) har utvecklingssamtal med lärare + ansvarsperson på fritids samtidigt, och det är en knepig logistik att få till det 

    På mitt jobb har vi alltid flera månaders framförhållning i en slimmad organisation, privata ärenden såsom egna läkarbesök  förväntas man sköta på enstaka komplediga dagar. Pga samplaneringen med fritids enligt ovan har det varit svårt att få till utvecklingssamtalen sådana lediga dagar.

    Kvällsmottagning har vi på mitt jobb 3-4 gg/termin + en del kvällsmöten som i princip är obligatoriska. Arbetsgivaren har rätt att förlägga arbetstiden fram till kl 21, men i dessa fall får vi övertid, dvs jobbar enstaka 12-timmarsdagar. Detta för att vi har ett krav på oss att erbjuda god tillgänglighet för patienterna.

    Folktandvården hos oss har gott om morgon- och kvällstider, jag skall gå med dottern en kväll kl 18.15 om någon vecka.
    När vi lärare har löner i nivå med läkarnas kanske vi också kan tänka oss att jobba kvällar..... 
  • Natulcien
    Coca cola light skrev 2013-02-23 14:35:26 följande:

    Fast när barnen går i skolan ska barnen vara med under utvecklingssamtalen. Hur tänkte du att det går att lösa via telefon? Jag skulle som lärare aldrig gå med på att ta ett utvecklingsamtal via telefon då dialogen med barnet är det viktigaste och centrala under ett samtal. 

     

      
    Fast nu skrev jag inte att jag tycker att det är bra med utvecklingssamtal via telefon. Mitt inlägg var ett svar till en person som gnällde på utvecklingssamtalen och menade att hen ville ha dem via telefon...
    Personligen skulle jag inte vilja ha det så.
  • Coca cola light
    Natulcien skrev 2013-02-27 18:53:45 följande:
    Fast nu skrev jag inte att jag tycker att det är bra med utvecklingssamtal via telefon. Mitt inlägg var ett svar till en person som gnällde på utvecklingssamtalen och menade att hen ville ha dem via telefon...
    Personligen skulle jag inte vilja ha det så.

    Hej! Ber om ursäkt om du tog illa upp. Mitt svar var nog mer allmänt kring utvecklingssamtal och inte menat mot dig.
  • Dina08
    Tuffen skrev 2013-02-27 18:22:08 följande:
    Jag arbetar mellan 8-14, ca (någon dag längre p g a konferens). Under denna tid läggs utvecklingssamtalen. 

    Wow! Ingen planering och rättning, vem sköter det?
  • Tuffen
    Dina08 skrev 2013-02-28 19:47:39 följande:

    Wow! Ingen planering och rättning, vem sköter det?
    Vadå? Jag jobbar 80%. Jag har såväl lektioner som tid för dokumentation under denna tid. 
  • Vilmagbg

    Här är det tider på morgonen kl:7.30-8.00 el någonstans 13.30-16.00 som gäller i skolan. Vi tar den tiden vi blir tilldelade så får någon av oss ta ledigt (man kan ju ta en 1/2 föräldrardag). 

    Jag arbetar inom förskolan och vi har 4h/ v till planeringstid som ligger utanför den tid vi gör i barngrupp. Om jag vill lägga mina timmar efter kl:17 så gör jag det och det blir ju ingen övertid. 

  • gamma

    Intressanta synpunkter.

    Både min man och jag är bägge uppvuxna i lärarfamiljer, och kommer väl håg att våra föräldrar under 70-80-tal ägade en kväll/termin åt föräldramöte och två kvällar åt utvecklingssamtal. Dessa kvällar blev väl inte så mycket förberedelse-/rättningsarbete gjort, något som annars tog någon timme/kväll + 5-6 timmar/helg. Eller ännu mer, arbetsveckorna blev i perioder 60-70 timmar...

    Om heltidsarbetande lärare skall jobba 45 timmar/vecka, och man pga konferenser och teamarbete inte längre lägger några av dessa timmar hemma, då måste ju arbetstiden vara 8-18 måndag-fredag. Då borde det ju gå att erbjuda utvecklingssamtalstider efter kl 16?

  • älskarlivet81

    Vem har sagt att all tid läggs på arbetsplatsen? Vi har 35 timmars arbetsplatsförlagd tid, 10,timmar är förtroendetid..


    gamma skrev 2013-03-03 23:12:37 följande:
    Intressanta synpunkter.

    Både min man och jag är bägge uppvuxna i lärarfamiljer, och kommer väl håg att våra föräldrar under 70-80-tal ägade en kväll/termin åt föräldramöte och två kvällar åt utvecklingssamtal. Dessa kvällar blev väl inte så mycket förberedelse-/rättningsarbete gjort, något som annars tog någon timme/kväll + 5-6 timmar/helg. Eller ännu mer, arbetsveckorna blev i perioder 60-70 timmar...

    Om heltidsarbetande lärare skall jobba 45 timmar/vecka, och man pga konferenser och teamarbete inte längre lägger några av dessa timmar hemma, då måste ju arbetstiden vara 8-18 måndag-fredag. Då borde det ju gå att erbjuda utvecklingssamtalstider efter kl 16?

  • LunaLunatic

    Jag misstänker att i de högre åldrarna skulle många föräldrar inte komma, om vi inte erbjöd kvällstider. Frågade faktiskt min mor nu ifall hon skulle tagit ledigt för utvecklingssamtal dagtid på högstadiet (pappa gick aldrig + att vi inte hade några alls på gymnasiet), och hon svarade nekande.


    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
Svar på tråden Utvecklingssamtal under skoltid eller bör en lärare erbjuda sen eftermiddagstider/kvällstider?