• linnn89

    15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??

    Hej

    Som det står i rubriken. Som förälder ska man låta sin 15 årig son ta proteinpulver??? för att bygga muskler?? Min son tränar i gym några ggr i veckan plus att han spelar fotboll varje vecka. Han vill så gärna ta detta pulver men jag har ingen erfarenhet om detta och vilka nackdelar innebär detta. Snälla alla föräldrar och kunniga tipsa mig och ge mig era erfarenheter!!!

      

  • Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??
  • McAnus

    Jag köper av Dalblads. Deras produkter är producerade och testade för att garantera att de är fria från dopingklassat.

  • Trevligt
    McAnus skrev 2013-04-14 20:05:44 följande:
    Jag köper av Dalblads. Deras produkter är producerade och testade för att garantera att de är fria från dopingklassat.
    " Garanterat " fria !!!
    Du är bra blåögd. Obestämd 
  • McAnus
    Trevligt skrev 2013-04-14 20:20:00 följande:
    " Garanterat " fria !!!
    Du är bra blåögd. Obestämd 
    Hur visste du att jag var blåögd?  Förvånad
  • Thomas66
    skogsvitter skrev 2013-04-14 15:05:19 följande:
    De har säkert vettiga produkter också, annars skulle det nog inte gå ihop. Men jag vill i varje fall uppmärksamma att de absolut inte är särskilt seriösa utan har varit i hetluften mycket pga de produkter de säljer.

    Men sluta protein är protein, ett substitut till kött.Ska du äta runt 2 gram per kilo kroppsvikt, så blir det lite jobbigt då kött innehåller runt 20-25 gram per hundra gram.Dom produkter du har läst om är antagligen prestationshöjande eller att dom ska hjälpa kroppen att vara anabol längre. Och då måste man givettvis göra en produkt så likt ett dopingprepparat  som möjligt om det överhuvudtagat ska ha någon effekt.
  • Regnig måndag
    Trevligt skrev 2013-04-14 20:20:00 följande:
    " Garanterat " fria !!!
    Du är bra blåögd. Obestämd 
    Säg mig, vad tror du skulle hända om massor tog de där knarket du anser finns där?
    Dopingtester är inget som är förbehållet elitidrotten utan det sker flest tester tas på vanliga motionärer, även på Friskis och Svettis.
    Åker man dit i en kontroll blir man avstängd från tävling och träning. Vad tror du händer om seriösa grossister börjar sälja preparat med dopingmedel?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Thomas66
    Regnig måndag skrev 2013-04-14 20:24:28 följande:
    Säg mig, vad tror du skulle hända om massor tog de där knarket du anser finns där?
    Dopingtester är inget som är förbehållet elitidrotten utan det sker flest tester tas på vanliga motionärer, även på Friskis och Svettis.
    Åker man dit i en kontroll blir man avstängd från tävling och träning. Vad tror du händer om seriösa grossister börjar sälja preparat med dopingmedel?

    Dopingpreparat är ofta läkemedel.Nu är jag inte för doping men iaf teststeron/ östrogen har ju kroppen naturligt, så oftast höjjer ju folk halterna av dom.
  • Regnig måndag
    Thomas66 skrev 2013-04-14 20:39:16 följande:

    Dopingpreparat är ofta läkemedel.Nu är jag inte för doping men iaf teststeron/ östrogen har ju kroppen naturligt, så oftast höjjer ju folk halterna av dom.
    Jo jag vet, har en bekant som jobbar på dopinglabbet.
    (Hon har btw förklarat för sonen varför det inte går att smuggla undan just hans prover )
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Tom Araya
    Twin Dad skrev 2013-04-14 15:04:59 följande:
    Skillnaden är att man inte vill ha i sig en massa fett med proteinet. Det vanliga köttet vi äter innehåller dessutom ganska mycket fett.
    Skaldjur och innälvsmat (lever och sådant) - Mycket protein och lite fett.
  • eliashakansssson

    Är nyfylld 14 och tränar hårt på gym 6 ggr i veckan och har tränat sen jag var 12. Tar proteinpulver, omega 3 och utöver det blir det någon celsius dryck... Det har inte blivit värre med migCool

    Det viktigaste är att man sköter kosten också. Jag ska också börja med gainer efter passet. Jag är dock inte direkt muskulös, relativt vältränad... Men det handlar mest om att de anobala hormoner inte produceras i den mängd de gör hos en 15-16 åring. 

    Sen som någon skrev så tror jag verkligen inte att grejer som säljs på gymgrossisten eller mmsports inte innehåller doping

  • Adam011
    linnn89 skrev 2013-04-13 21:02:39 följande:

    Hej

    Som det står i rubriken. Som förälder ska man låta sin 15 årig son ta proteinpulver??? för att bygga muskler?? Min son tränar i gym några ggr i veckan plus att han spelar fotboll varje vecka. Han vill så gärna ta detta pulver men jag har ingen erfarenhet om detta och vilka nackdelar innebär detta. Snälla alla föräldrar och kunniga tipsa mig och ge mig era erfarenheter!!!

      


    Jag är 14/5 dricker 2 gånger om dagen och tränar gym 4 ggr och hockey 5 gånger i veckan
  • gymolle

    Sanningen är att proteinpulver är helt onödigt för de allra flesta och passerar bara rakt igenom kroppen. Äter man normal varierad kost får man i sig alla proteiner och annat som behövs.

    Protein och andra kosttillskott är egentligen till för elitidrottare som gör av med så mycket energi att de helt enkelt inte kan få i sig allt genom den dagliga kosten.

    Dock är ju kosttillskottsbranschen otroligt lönsam och företagen vräker in pengar på marknadsföring som får folk att tro att man måste äta kosttillskott för att man gymmar en timme några ggr i veckan. Detta är ju såklart löjligt.

    Med det sagt är det säkert viktigt för grabben att få synas med sin proteinshake så han får känna samhörighet med gymkompisarna.

Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??