• Anonym (Ifrågasätter)

    Det där med att en socanmälan förstör liv

    Jag har läst flera inlägg där folk hävdar att en anmälan till socialen förstört deras liv. Det berättas om att man "förlorat allt", att anmälan lett till depressioner, totalt sänkt självkänsla, helt förstörd tillit osv. 

    När jag läser sådana inlägg känner jag oftast att anmälaren har helt rätt. Om en anmälan till socialen kan få sådana gräsliga följder att man upplever att man "förlorar allt" - då kan man nog knappast vara stabil nog att ta hand om ett barn?

    Jättejobbigt kan det såklart vara. Jag förstår helt klart att man känner sig ifrågasatt, sviken, misstänksam och så vidare. Men att förlora allt? Bli så deprimerad att man inte kan jobba på många månader? Nej, det köper jag inte. Inte om man från början är trygg och stabil. 

    Jag jobbar i det offentliga och har varit med om att anmäla en del familjer. Alla blir upprörda, så klart. Men många kan samtidigt se att det är så systemet fungerar, många uttrycker faktiskt en lättnad över att barn blir lyssnade på och tagna på allvar och de förstår anställdas skyldigheter att rapportera saker. Samtidigt som de är arga och besvikna på oss. Ofta visar utredningarna sedan ingenting, men familjerna kan oftast som sagt ändå se att vi har en skyldighet att anmäla och kan också uttrycka tacksamhet över systemet och barnens rätt. Även om de har svårt att vara glada mot oss efter anmälan. Och det förstår vi. 

    Anmälan kommer ju antingen från myndigheter och då är personalen tvungna enligt lag och barn exempelvis säger att de blir slagna. Personal ska inte värdera eller själva utreda. Det är en LAG. Att tjänstemän följer LAGEN borde man kunna förstå om man är ansvarsfull nog att uppfostra barn. Även om man som sagt kan bli både ledsen och arg. Eller så kommer anmälan från en knäpp granne eller ytlig bekant med skumma psykiska besvär. Och det borde man väl också kunna hantera? Knäppisar kommer man ju alltid kunna råka ut för. Ledsen får man så klart bli och det blir nog de flesta i en sådan situation, men det är stor skillnad på att gråta på nätterna under någon vecka och på att bli så deprimerad att man inte kan gå till jobbet på ett år.

    Jag tänker - är man så svag att man mår så otroligt dåligt av en socanmälan att man knappt fungerar, då kanske det är BRA att socialen får upp ögonen och kan bidra med stöd till både den vuxna och barnen i familjen..

  • Svar på tråden Det där med att en socanmälan förstör liv
  • Anonym (been there)
    Anonym (bra mamma) skrev 2013-11-29 21:00:10 följande:

    Det låter mycket märkligt att du skulle vara engagerad i kvinnojoursverksamhet och inte ha hängt med på detta. Att antaga att kvinnan vill leva som martyr låter ännu mer märkligt när man själv säger sig ha varit utsatt. Tänker heller inte ägna kvällen åt att förklara för någon som uppenbarligen endast vill fördriva lite tid.


    All information du behöver finns här på SKR, en organisation som du bör ha kommit i kontakt med som engagerad jourkvinna. www.kvinnojouren.se/fakta/mans-vald-mot-kvinn...


    Engagerad i kvinnojoursverksamhet -  vad får dig att anta det?  

    I och för sig trodde jag en gång i tiden att egna erfarenheter vore en tillgång för verksamheten.   Fick då veta att man måste ha ett mycket STABILT privatliv för att palla med uppdraget -  så,  nej.

    Jag är uppriktigt undrande över kvinnor som stannar.  Själv tog jag taxi direkt till akuten,  blev omplåstrad och såg till att få rättsintyg och gav mig iväg  från vår gemensamma bostad för alltid.    Begriper inga andra alternativ!   Visst känner jag till normailseringsprocessen,  visst försökte även denne man att isolera mig från släkt och vänner,  förtrycka mig etc -  efter gängse fantastisk uppvaktningsperiod.
  • Simon 681

    De har på tok för mycket makt på och ingen oberoende insyn. Att vem som helst, anonymt kan bussa myndigheterna på en familj är vansinne.


    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Anonym (been there)
    KaIi skrev 2013-11-29 21:10:04 följande:
    Jag tror inte att en misogyn platsar som jourkvinna. ;)

    Och lesbiska -  passar de?
  • Anonym (Ifrågasätter)
    Anonym (?!???) skrev 2013-11-29 22:19:07 följande:
    Jag börjar tro att TS är ett troll...
    Varför skulle jag vara ett troll?

    Jag har aldrig ifrågasatt att man kan må väldigt dåligt av en anmälan. Jag har ifrågasatt hur en anmälan kan förstöra livet för en psykiskt stabil person. Att en psykiskt instabil person kan uppleva att livet raseras har jag förståelse för, absolut. Men gäller det en psykiskt instabil person kan jag också känna att en anmälan kan vara riktig, för en person som mår så dåligt behöver ju hjälp och stöd om h*n ansvarar för barn. 

    Hjälp och stöd är inte samma sak som att barnen ska omhändertas. Jag har överhuvud taget inte skrivit om omhändertagande i något av mina inlägg.
  • Anonym (?!???)
    Anonym (Ifrågasätter) skrev 2013-11-29 22:28:53 följande:
    Varför skulle jag vara ett troll?

    Jag har aldrig ifrågasatt att man kan må väldigt dåligt av en anmälan. Jag har ifrågasatt hur en anmälan kan förstöra livet för en psykiskt stabil person. Att en psykiskt instabil person kan uppleva att livet raseras har jag förståelse för, absolut. Men gäller det en psykiskt instabil person kan jag också känna att en anmälan kan vara riktig, för en person som mår så dåligt behöver ju hjälp och stöd om h*n ansvarar för barn. 

    Hjälp och stöd är inte samma sak som att barnen ska omhändertas. Jag har överhuvud taget inte skrivit om omhändertagande i något av mina inlägg.
    Vad synd, jag hoppades på det.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (Ifrågasätter) skrev 2013-11-29 22:28:53 följande:
    Varför skulle jag vara ett troll?

    Jag har aldrig ifrågasatt att man kan må väldigt dåligt av en anmälan. Jag har ifrågasatt hur en anmälan kan förstöra livet för en psykiskt stabil person. Att en psykiskt instabil person kan uppleva att livet raseras har jag förståelse för, absolut. Men gäller det en psykiskt instabil person kan jag också känna att en anmälan kan vara riktig, för en person som mår så dåligt behöver ju hjälp och stöd om h*n ansvarar för barn. 

    Hjälp och stöd är inte samma sak som att barnen ska omhändertas. Jag har överhuvud taget inte skrivit om omhändertagande i något av mina inlägg.
    Att få sitt barn fråntagen sig kan mycket väl vara ett trauma. Även fullt psykiskt friska människor kan må dåligt av ett trauma. Ifrågasätter du också att fullt psykiskt friska människor kan må dåligt efter att ha blivit rånade, våldtagna eller varit mitt i en naturkatastrof?

    Trauma påverkar människor, även psykiskt stabila sådana.
  • Anonym (Ifrågasätter)
    Anonym (vann i FR) skrev 2013-11-29 22:43:20 följande:
    Att få sitt barn fråntagen sig kan mycket väl vara ett trauma. Även fullt psykiskt friska människor kan må dåligt av ett trauma. Ifrågasätter du också att fullt psykiskt friska människor kan må dåligt efter att ha blivit rånade, våldtagna eller varit mitt i en naturkatastrof?

    Trauma påverkar människor, även psykiskt stabila sådana.
    Men jag har väl inte skrivit om att få barnet omhändertaget? Utan "bara" om att bli anmäld. Väldigt få anmälningar leder till omhändertagande - socialtjänstens ambitioner är ju att i möjligaste mån hålla ihop familjer. 
  • Anonym (Ifrågasätter)
    Anonym (?!???) skrev 2013-11-29 22:32:53 följande:
    Vad synd, jag hoppades på det.
    Varför då?
Svar på tråden Det där med att en socanmälan förstör liv