• dansar

    LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

    Hej alla ni som kämpar för att bli med barn!

    Jag vet inte om fler känner ett behov av att skriva av sig om allt möjligt som har med barnlöshet att göra, det kanske bara är jag, men då får det vara så. Jag och min man har försökt bli med barn i fem år nu, genomgått 4 IVF och inte ens varit i närheten av ett plus. 
    Vi är i 30-årsåldern, alla våra vänner har ungar och nu börjar yngre syskon skaffa barn. Överallt är det upptryckt i ansiktet på oss hur underbart det är att vara förälder och vi påminns ständigt om hur vi inte fått uppleva det och kanske aldrig får det. Julen var särskilt jobbig, då vi inte har så många barn i släkten var allt fokus på de få små när de öppnade klappar, åt mat, lekte, busade osv. Och samtalen vid matbordet handlade nästan uteslutande om barnen och mammorna var i centrum för svaren (såklart). Det var som en nål i ögat som vreds om varje gång och timme efter timme diskuterades det jultraditioner för barnen, klappar, matvanor och alt där emellan. Samma sak när man umgås med vänner. Jag skiter i hur lilla Anna och Bertil vände sig för första gången, jag vill inte sitta där när ni diskutrerar saken i en hel timme! Vill ibland bara skrika till - DET GÖR ONT!  PRATA OM NÅGOT ANNAT! (Men gör det förstås inte)

    Och överallt vill folk lägga sig i vår situation och komma med "goda råd", som tillexempel att "slappna av så går det". Folk förstår inte hur ont eller hur förolämpande en sån kommentar kan vara. 

    Till sist har vi alla dessa trådar här inne. Som i sig är fantastiska och uppmuntrande, det är skönt att prata med folk som går igenom samma sak som en själv, prata symtom och hormonbehandlingar. Men jag har alltid hamnat bland dem i tråden som fått alla "styrkekramar" i slutändan, aldrig fått skriva om hur vi plussade. Det gör ont.

    Missförstå mig inte, jag unnar ALLA mina vänner, familjemedlemmar och kämpande systrar här på FL all tid i världen att få prata om sina ungar, jag kommer nog alldeles säkert vara likadan! Men det gör ont att inte få vara inkluderad, att inte få instämma när de pratar om hur underbart det är när ens barn somnar på ens bröst. 

    Är det någon som känner igen sig?? Tänkte att här kan vi skriva om allt som INTE har med plus, symtom eller sånt att göra. Här kan vi få gnälla av oss med likasinnade helt enkelt! Det kanske bara är jag som sagt, men finns det fler som känner likadant, välkomna!
    Kram på er!

  • Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!
  • Tiana
    Veronica1 skrev 2014-04-07 14:19:53 följande:
    Jag är bara jag; stor kram till dig <3.
    Själv vet jag inte hur jag ska göra, läkaren som skulle göra hysteroskopin på mig nästa vecka, är bortrest!!! Nu ringer jag runt överallt för att försöka få någon annan som kan hjälpa mig, men det verkar inte så lovande . Tänk att det alltid ska vara motgångar, blir så less på det här. Att det ska va så jäkla svårt att få lite hjälp i det här landet!
    Kan bara instämma. För jäkligt är det!
  • lillyhammer
    Jag är bara jag skrev 2014-04-06 17:34:01 följande:

    Satans förbannande jävla skitliv!!!!!!!!!!! Min åsikt idag.  Hatar folk som har NOLL förståelse för att man kan må dåligt. Man får inte må dåligt som barnlös,det är alldeles uppenbart. Det bor en elak liten jävul i de flesta folk,speciellt här på F.l... Ibland önskar jag samma öde åt folk så de fick känna på lite.


    Håller helt med. VI ska acceptera saker och ting är...och den här klassiska..."ni kan fokusera på annat en stund".

    Hur lätt tror de att det är att fokusera på annat? När varje minut, av varje vaken stund blir man påmind om det man inte kan få?

    Dels har man all barnlycka uppressat i sitt ansikte varje dag på varenda sociala mediekanal, går du ut genom dörren ser du gravida kvinnor, samtidigt som hela kroppen SKRIKER efter barn. Saknaden och tomheten varenda morgon när väckarklockan går, istället för att få bli uppväckt av små tassande fötter som ropar 'mamma, mamma'.

    Folk med barn/ lr som inte vill ha barn har svårt att sätta sig in i situationen. För dem är det som att vi är otåliga hysteriska kvinnor som inte kan vänta på vårt lördagsgodis...typ. De har dock ingen aning om vilken emotionell stress vi går igenom, och alla de tårar av ilska och tomhet som kommer var och varannan dag.


  • Orka

    Lillyhammer: Ha ha, det var en bra liknelse!  Hysteriska kvinnor som inte kan vänta på sitt lördagsgodis.... (jag skrattar).
    Folk som har egna barn ska bara hålla käften. Vad har de för rätt att tycka att man är hysterisk? Som om man skulle säga till en person som sitter i rullstol att den är hysterisk för att den vill kunna gå som de flesta andra kan. Eller till en person med cancer att den ska sluta att tänka på det och fokusera på annat. Superlätt!

    Det finns två sorters folk; de som fattar hur det känns med ofrivillig barnlöshet för att de har empatisk förmåga, och de som inte fattar och kommer med en massa idiotiska påståenden.

  • dumdummast

    Vilket tur att jag hittade denna tråd nu. När jag sitter på jobbet med tårar i ögonen för att ytterligare en bekant har lagt ut på Facebook att dom ska ha barn. Blir bara så jävla arg, ledsen och fullständigt jävla bitter på livet och på allt. Slutade med att jag inaktiverade mitt konto. Orkar inte vara inne där och varenda jävla gång man loggar in är det någon ny som har blivit på smällen. Eller någon som lägger upp bilder på sina ultraljud (jag kommer säkert göra samma sak om eller när det händer) men just nu är jag så jävla bitter. Efter mer än fyra år, när fan är det våra tur? Och hur kommer jag i från min besatthet? Det gör så sju ihelsikes ont! Ursäkta svordomarna! !!

  • Tiana

    Var ute på marknad idag och lekte knalle. Har nog aldrig sett så många barnvagnar och gravidmagar. Jag antar att det beror på längtan som jag lade märke till dem, men ändå...

  • förvirrad qvinna
    Tiana skrev 2014-04-12 18:14:56 följande:
    Var ute på marknad idag och lekte knalle. Har nog aldrig sett så många barnvagnar och gravidmagar. Jag antar att det beror på längtan som jag lade märke till dem, men ändå...
    jag vet.. man ser det överallt.. längtar till och med till vintern eller att det ska regna så det inte är massa barnvagnar ute.. det gör ont
  • lillyhammer
    Orka skrev 2014-04-11 18:51:20 följande:
    Lillyhammer: Ha ha, det var en bra liknelse!  Hysteriska kvinnor som inte kan vänta på sitt lördagsgodis.... (jag skrattar).
    Folk som har egna barn ska bara hålla käften. Vad har de för rätt att tycka att man är hysterisk? Som om man skulle säga till en person som sitter i rullstol att den är hysterisk för att den vill kunna gå som de flesta andra kan. Eller till en person med cancer att den ska sluta att tänka på det och fokusera på annat. Superlätt!

    Det finns två sorters folk; de som fattar hur det känns med ofrivillig barnlöshet för att de har empatisk förmåga, och de som inte fattar och kommer med en massa idiotiska påståenden.
    Jag tror ändå innerst inne att de "känner för oss" men då de inte behöver gå igenom samma sak kan de få för sig att det är lite som att vara ledsen, och då behöver man bara tänka på annat och göra annat en stund för att må bättre. I stil med nalle puh "ingen kan vara nere med en ballong".

    Men det är som du säger, om en person i rullstol vill kunna gå eller en person som har cancer...ska de "göra annat en stund"...njaaae....så lätt är det inte. Det ironiska med barnlöshet att det är i prinicip som ett handikapp. Osynligt och få som kan relatera till det. Men det påverkar alla aspekter av ens liv, socialt (vart och vilka man klarar av att vara kring, emotionellt (depression, sliter på förhållandet, tomhet och fysiskt (enorm stresspåslag, magont, som att någon vrider en kniv i hjärtat på en varje dag)

    Dumdummast: Jag har också slutat gå in på sociala medier. Klarar inte av det längre. Det värsta är nog ändå inte att de är gravida, det är när de väl fått ungen och VARTENDA inlägg är en bild/videoklipp av deras barn. Då rinner tårarna rätt frekvent. Så jag har slutat gå in där. Jag har bestämt mig för att inte lägga upp bilder på mina barn/videoklipp/ultraljud när jag blir gravid/mamma dels för att jag vill inte trycka upp i ansiktet på någon annan min lycka. Fast vill man göra det så ska man såklart få göra det!

    Förvirrard qvinna: Nu kommer jobbiga månader...för nu är sommarperioden snart här. Då kommer det vara fullt med barnvagnar och gravidmagar som syns överallt. Hur ska man klara av sommaren?

    Nästan så jag önskar jag kunde hyra en ödslig stuga mitt i skogen utan internet för att slippa se alla andras barnlycka.....

  • E M A

    Hej tjejer. Jag vill bara säga att jag definitivt förstår er frustration, bitterhet, ilska och nedstämdhet. Jag har också varit ofrivilligt barnlös och har känt alla dessa känslor själv. Ville bara kräkas när jag såg ännu en gravid. Vi försökte nästan 4 år. Vill bara säga att tappa inte hoppet, plötsligt kan det ske! Håller alla tummar för er, vet hur jobbigt ni har det. Kram till er

  • Jag är bara jag

    Så bra att denna tråden finns! Ni förstår! Solig  Om man bara kunde strunta i de där förståsigpåarna som egentligen ingenting fattar,men jag tänder lätt på alla cylindrar...  Nu har jag lugnat mig,haft jättemycket att göra hemma också så det underlättar faktiskt. "Våra" lamm är på väg att födas och i mitten/slutet av maj kommer de hit. Glad 
    VU idag som ren rutin för att kolla slemhinnan.

Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!