• dansar

    LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

    Hej alla ni som kämpar för att bli med barn!

    Jag vet inte om fler känner ett behov av att skriva av sig om allt möjligt som har med barnlöshet att göra, det kanske bara är jag, men då får det vara så. Jag och min man har försökt bli med barn i fem år nu, genomgått 4 IVF och inte ens varit i närheten av ett plus. 
    Vi är i 30-årsåldern, alla våra vänner har ungar och nu börjar yngre syskon skaffa barn. Överallt är det upptryckt i ansiktet på oss hur underbart det är att vara förälder och vi påminns ständigt om hur vi inte fått uppleva det och kanske aldrig får det. Julen var särskilt jobbig, då vi inte har så många barn i släkten var allt fokus på de få små när de öppnade klappar, åt mat, lekte, busade osv. Och samtalen vid matbordet handlade nästan uteslutande om barnen och mammorna var i centrum för svaren (såklart). Det var som en nål i ögat som vreds om varje gång och timme efter timme diskuterades det jultraditioner för barnen, klappar, matvanor och alt där emellan. Samma sak när man umgås med vänner. Jag skiter i hur lilla Anna och Bertil vände sig för första gången, jag vill inte sitta där när ni diskutrerar saken i en hel timme! Vill ibland bara skrika till - DET GÖR ONT!  PRATA OM NÅGOT ANNAT! (Men gör det förstås inte)

    Och överallt vill folk lägga sig i vår situation och komma med "goda råd", som tillexempel att "slappna av så går det". Folk förstår inte hur ont eller hur förolämpande en sån kommentar kan vara. 

    Till sist har vi alla dessa trådar här inne. Som i sig är fantastiska och uppmuntrande, det är skönt att prata med folk som går igenom samma sak som en själv, prata symtom och hormonbehandlingar. Men jag har alltid hamnat bland dem i tråden som fått alla "styrkekramar" i slutändan, aldrig fått skriva om hur vi plussade. Det gör ont.

    Missförstå mig inte, jag unnar ALLA mina vänner, familjemedlemmar och kämpande systrar här på FL all tid i världen att få prata om sina ungar, jag kommer nog alldeles säkert vara likadan! Men det gör ont att inte få vara inkluderad, att inte få instämma när de pratar om hur underbart det är när ens barn somnar på ens bröst. 

    Är det någon som känner igen sig?? Tänkte att här kan vi skriva om allt som INTE har med plus, symtom eller sånt att göra. Här kan vi få gnälla av oss med likasinnade helt enkelt! Det kanske bara är jag som sagt, men finns det fler som känner likadant, välkomna!
    Kram på er!

  • Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!
  • MammaMia93

    Så glad att jag hittade denna tråd!!! Idag känns det extra jobbigt så det vore skönt att skriva av sig..
    Vi har en son sen tidigare och började försöka med syskon till honom i början av december, inte så länge med andra ord (4.5 månader) men allt är så otroligt jobbigt.. Sen vi började försöka har min mens krånglat till helt och hållet... Den dyker inte upp förrns dag 50-70 och just nu sitter jag här och har fortfarande mens på dag 14... Innan vi började försöka var mensen någorlunde normal, men nu när den behöver vara regelbunden så är den inte det!? Jag vet inte hur jag ska orka detta just nu... :'(

  • Eija

    Av någon anledning så bryr jag mig inte så mycket av dem som redan barn och speciellt inte när dem som har äldre barn. Men nygravida och nykläckta bebisar, då känns det verkligen i hjärtat. Vilken saknad. Det värsta är att några av dem som är gravida av mina vänner och bekanta har nästan samma BF som jag skulle ha haft om jag inte hade fått mf. Jag sörjer det lika mycket nu som i början, men ibland slår det mig att "nu skulle jag ha varit i vecka 12 och berättat för alla" eller "nu skulle jag vara i 5:e månaden och min mage skulle verkligen börja synas". Och då blir jag jätteledsen. Snart är det 3,5 år sen vi slutade med preventivmedel. Får lite panik av att tänka på hur lång tid det har gått.

  • Gina03

    Så jävla glad att denna tråd äntligen finns all heder och ära till den som uppfann den. Vi har varit gifta i 8 år dom har vänt in och ut på oss här på SU ivfmottagning vi har 2 smärtfyllda missfall bakom oss. Jag försöker verkligen att inte tänka på barn men det är jävligt svårt. Finns inte en enda dag som går som man inte tänker på det. Och besvikelsen blir större och större för varje gång man får mens. Man har typ hopp för varje gång😰är 35 år blir snart 36 år😞

  • Tiana

    Börjat bäva inför påskhelgen. Vi är bortbjudna till släkt och dit kommer ju såklart alla småbarnsfamiljer med. Räknar med en hel massa "när är det er tur?" Vi är på sista försöket nu innan IVF-remiss, och vet inte förrän nästa vecka om det tagit sig eller inte. Vanligtvis är det mysigt att komma iväg, men med alla dessa hjälpmedel i kroppen är risken stor att jag tjuter inne på toaletten rätt snart :-/

  • lillyhammer
    Tiana skrev 2014-04-16 06:58:03 följande:
    Börjat bäva inför påskhelgen. Vi är bortbjudna till släkt och dit kommer ju såklart alla småbarnsfamiljer med. Räknar med en hel massa "när är det er tur?" Vi är på sista försöket nu innan IVF-remiss, och vet inte förrän nästa vecka om det tagit sig eller inte. Vanligtvis är det mysigt att komma iväg, men med alla dessa hjälpmedel i kroppen är risken stor att jag tjuter inne på toaletten rätt snart :-/
    Känner igen det där. Man börjar undvika sociala tillställningar bara för att man inte klarar av att vara i närheten av barn.

    Jag brukar ta på mig jobb när jag vet att någon med barn kommer närvara vid en sammankomst där så jag slipper "ljuga" om varför jag inte kan vara med. Ironiskt....

    såsom Ejia skrev: äldre barn spelar ingen roll, det är mycket värre med gravida och nyckläckta bebisar. Då vrider det om sig i magen.

    Det här får mig också att tänka på alla år man gick på preventivmedel. Hur livrädd man var för att å ve och fasa bli föräldrer vid 20, 21, 22,23 o.s.v! Önskar man kunde slippa den där harangen om att allt måste vara perfekt när man blir mamma med karriär, bostad och den perfekta mannen. Barn är ingenting man skaffar, utan en gåva man får. Med facit i handen hade det ju fungerat hur bra som helst att bli mamma så ung....önskar det fanns en tidsmaskin....
  • Tiana
    lillyhammer skrev 2014-04-16 11:18:18 följande:
    Det här får mig också att tänka på alla år man gick på preventivmedel. Hur livrädd man var för att å ve och fasa bli föräldrer vid 20, 21, 22,23 o.s.v! Önskar man kunde slippa den där harangen om att allt måste vara perfekt när man blir mamma med karriär, bostad och den perfekta mannen. Barn är ingenting man skaffar, utan en gåva man får. Med facit i handen hade det ju fungerat hur bra som helst att bli mamma så ung....önskar det fanns en tidsmaskin....
    Kunde inte sagt det bättre själv. Hade jag vetat vad jag visste idag hade jag satt igång för tio år sedan...
  • Jag är bara jag

    Mammamia: du har barn sen förr och denna tråd är för ofrivilligt barnlösa,d.v.s de som försökt 2 år eller mer att få första barnet. Vi har inget gemensamt,snälla dra dig ur.

  • e linnea
    Jag är bara jag skrev 2014-04-16 12:31:50 följande:

    Mammamia: du har barn sen förr och denna tråd är för ofrivilligt barnlösa,d.v.s de som försökt 2 år eller mer att få första barnet. Vi har inget gemensamt,snälla dra dig ur. smile4.gif


    Usch vad otrevligt sagt! Vet många som har svårt att få sitt andra barn och det kan vara precis lika jobbigt som för oss andra!

    Jag och min sambo har försökt i lite över 1 år och då menar du att jag inte får skriva här heller då! Vi har fått reda på att vi har svårt att få barn genom utredning så bara för att vi sökt hjälp i tid så räknas det inte eller?

    Tycker vi ska stödja varandra och inte sparka ut folk som kanske vill prata med folk i liknande situation.
  • lillyhammer

    Mammamia93 och E linea, sjävlklart har ni lika mycket rätt att få stöttning och vara i denna grupp!!!!

    Att inte få ett till syskon är en lika stor förlust som det är att inte kunna få sitt första barn. Man sörjer ju någonting man inte kan få.

    Det heter ju trots allt sekundär infertilitet med betoning på sista, infertilitet=ofrivillig barnlös.

    Sorg kan komma i olika skepnader och är lika verklig för den som får uppleva det. Dvs man kan inte ta ifrån någon känslan av sorg även fast man tänker "jamen de har ju reda ett barn".

    Tänk själv hur sårande det är ifall man inte har barn och någon säger" Jamen du har ju världens bästa pojkvän/jobb/bostad/vänner" etc....skulle det betyda att du måste lägga din barnlängtan åt sidan för att någon som inte har just det du har (pojkvän/jobb/bostad/vänner)  tycker att du är "girig" och att du inte får fokusera på just din drömbild av en komplett familj?

  • Wittra

    Nej jag har faktiskt väldigt svårt att förstå det här med sörja barnlöshet då man de facto HAR barn. Ja, det suger säkert att inte få fler...men tänk då att vara helt utan barn? Tänk att i värsta fall behöva leva så hela livet? Ni som har barn har iaf fått vara med om att bli föräldrar.

    Det får låta hur elakt som helst, jag stör mig som fan på det.

Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!