• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • K Markatta
    Tom Araya skrev 2017-12-08 17:30:41 följande:
    C anser jag är en katt bland hermelinerna jämfört med allianspartierna, särskilt efter moderaternas sorti med Reinfeldts grova vänsterflört.
    C:s företrädare kan vara lite knepiga att förstå sig på ibland. Ser man till praktisk politik ligger dock C nära de andra borgerliga partierna. Här är en sammanfattning av de viktigaste besluten från partistämman nyligen:

    tinyurl.com/y9wanpu6

    C...

    * ... ställer sig bakom en ny skattereform. Reformen ska leda till rejält sänkt skattetryck  på arbete och företagande.

    * ... vill öka antalet bostäder genom att minska antalet riksintressen och att de definieras tydligare, lätta strandskyddet så att kommunerna får bestämma mer själva, se över regler för buller och detaljplaner och se över systemet med hyresreglering.

    * ... vill
    göra det enklare att öppna mindre, personägda vårdcentraler.

    * ... prioritera kvotflyktingar och familjeåterföreningar i asylpolitiken.

    * ... höja försvarsanslagen till en nordisk nivå.

    De första tre får S att se rött. De sista två är raka motsatsen till vad MP vill.
  • KillBill
    King Markatta skrev 2017-12-08 18:11:44 följande:

    C:s företrädare kan vara lite knepiga att förstå sig på ibland. Ser man till praktisk politik ligger dock C nära de andra borgerliga partierna. Här är en sammanfattning av de viktigaste besluten från partistämman nyligen:

    tinyurl.com/y9wanpu6

    C...

    * ... ställer sig bakom en ny skattereform. Reformen ska leda till rejält sänkt skattetryck  på arbete och företagande.

    * ... vill öka antalet bostäder genom att minska antalet riksintressen och att de definieras tydligare, lätta strandskyddet så att kommunerna får bestämma mer själva, se över regler för buller och detaljplaner och se över systemet med hyresreglering.

    * ... vill göra det enklare att öppna mindre, personägda vårdcentraler.

    * ... prioritera kvotflyktingar och familjeåterföreningar i asylpolitiken.

    * ... höja försvarsanslagen till en nordisk nivå.

    De första tre får S att se rött. De sista två är raka motsatsen till vad MP vill.


    En av MPs viktigaste migrationspolitiska frågor är familjeåterförening så på den punkten tycker C och MP helt lika.tror även att MP är positiv till att Sverige satsar på kvotflyktingar.C vill ju satsa på kvotflyktingar samtidigt som flyktingar i likhet med idag ska kunna söka sig till Sverige och söka asyl.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-12-08 19:21:42 följande:
    En av MPs viktigaste migrationspolitiska frågor är familjeåterförening så på den punkten tycker C och MP helt lika.tror även att MP är positiv till att Sverige satsar på kvotflyktingar.C vill ju satsa på kvotflyktingar samtidigt som flyktingar i likhet med idag ska kunna söka sig till Sverige och söka asyl.
    M och C är överens om att resurser främst ska satsas på kvotflyktingar och inte på personer som självmant reser genom hela Europa för att till sist räcka upp handen i Sverige. De senare ska visserligen kunna ansöka om uppehållstillstånd, menar man, men de ska då i huvudsak försörja sig själva.

    MP fokuserar på raka motsatsen. De kämpade ju nyligen aktivistiskt med näbbar och klor mot sina regeringskollegor i S för att införa specialförmåner som framförallt riktar sig till ensamkommande unga män med avvisningsbeslut.
  • KillBill
    King Markatta skrev 2017-12-08 21:01:11 följande:

    M och C är överens om att resurser främst ska satsas på kvotflyktingar och inte på personer som självmant reser genom hela Europa för att till sist räcka upp handen i Sverige. De senare ska visserligen kunna ansöka om uppehållstillstånd, menar man, men de ska då i huvudsak försörja sig själva.

    MP fokuserar på raka motsatsen. De kämpade ju nyligen aktivistiskt med näbbar och klor mot sina regeringskollegor i S för att införa specialförmåner som framförallt riktar sig till ensamkommande unga män med avvisningsbeslut.


    När det gäller ensamkommande så ligger MP och C nära varandra och skillnaden mot moderaternas politik är mycket stor.

    Så här skriver C på sin hemsida om ensamkommande:

    Centerpartiet vill:

    - Ha en rättssäker och ordnad asylprocess.

    - Ha tryggare tillvaro under asylprocessen.

    - Fler lagliga vägar att stanna.

    - Återinför ömmande omständigheter och övrigt skyddsbehov så att fler kan få stanna.

    Vi tycker att så kallade ömmande omständigheter ska återinföras i utlänningslagen. Vi röstade nej när en majoritet i riksdagen i den tillfälliga lagen för ett år sedan strök den här delen. Vi vill återinföra ömmande omständigheter och även övrigt skyddsbehov, så att fler kan stanna.

    Den som har jobb i Sverige måste få stanna. Männi­skor som jobbar bidrar till vår gemensamma välfärd. Det måste därför vara lättare än idag att byta spår under asylprocessen och söka uppehållstillstånd i Sverige som arbetskraftsinvandrare om man har ett jobb. Eller söka uppehållstillstånd för att studera på gymnasiet.

    www.centerpartiet.se/var-politik/politik-a-o/migration-och-integration/ensamkommande-barn.html
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw
    KillBill skrev 2017-12-08 17:47:18 följande:
    Då anser du i likhet med mig att det är löjligt att lasta MP för alliansens migrationspolitik 2007 till 2014. Skulle miljöpartiet ha fått sätta agendan för en samlad borgerlighet? Fånigt.
    Jag tror att iden med alliansens migrationspolitik var att Reinfeldts ville knäcka välfärdssystemen genom överbelastning. MP var bara nyttiga idioter som inte förstod bättre och som var användbara som syndabockar när vanligt folk började inse vad som höll på att hända.
  • man och nöjd
    nattuw skrev 2017-12-08 21:48:35 följande:
    Jag tror att iden med alliansens migrationspolitik var att Reinfeldts ville knäcka välfärdssystemen genom överbelastning. MP var bara nyttiga idioter som inte förstod bättre och som var användbara som syndabockar när vanligt folk började inse vad som höll på att hända.
    En djävulsk plan om det skulle vara sant. Jag tror inte ett skvatt på denna konspirationsteori.
  • KillBill
    nattuw skrev 2017-12-08 21:48:35 följande:

    Jag tror att iden med alliansens migrationspolitik var att Reinfeldts ville knäcka välfärdssystemen genom överbelastning. MP var bara nyttiga idioter som inte förstod bättre och som var användbara som syndabockar när vanligt folk började inse vad som höll på att hända.


    Jasså du har blivit konspirationsteoretiker på gamla dar..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw
    man och nöjd skrev 2017-12-08 22:21:47 följande:
    En djävulsk plan om det skulle vara sant. Jag tror inte ett skvatt på denna konspirationsteori.
    Det är ingen konspirationsteori utan bara baserat på att det är sannolikare att Reinfeldt är anhängare av Chicagoskolan  (Friedman) än att han inte insåg konsekvenserna av sin politik. Alternativet att han skulle ha blivit mer altruistisk sedan han skrev "Det sovande folket" är inte särskilt troligt.
  • Tom Araya
    nattuw skrev 2017-12-08 21:48:35 följande:
    Jag tror att iden med alliansens migrationspolitik var att Reinfeldts ville knäcka välfärdssystemen genom överbelastning. MP var bara nyttiga idioter som inte förstod bättre och som var användbara som syndabockar när vanligt folk började inse vad som höll på att hända.
    Jag tror mer på att han ville skapa en ny underklass samt att skapa en marknad som ger arbetstillfällen och möjligheten för många företagare att tjäna pengar på.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?