• Penida

    Är egentid något du tycker är viktigt som förälder?

    Det här med egentid verkar vara ett komplicerat ämne som väcker mycket känslor, alla verkar tolka vad det är olika och det kanske beroende på vilket situation man själv lever i?
    När ni röstar, utgå från er själva men utveckla gärna era svar. Berätta också gärna ålder på ert/era barn.

    Jag har försökt skapa alternativ utifrån vad jag har hört här på familjeliv. Passar inget in, rösta annatGlad


    Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är egentid något du tycker är viktigt som förälder?
  • Julligulli
    MxMeNow skrev 2014-07-25 20:49:31 följande:
    Såna diskussioner har vi när barnen leker, tittar på tv, sover osv. Jag är också mycket mer än mamma, jag planerar min tid efter mina prioriteringar.
    Jaha, så bra. Vi vill nog ha mer än så, och så länge det inte går ut över barnen ser jag inte varför vi inte ska unna oss det.

    För att vara lite kontroversiell och tvärtom mot vad det brukar låta, så skulle jag kunna skriva att jag faktiskt inte skaffat barn för att spendera all min tid med dem. Lika lite som att jag gift mig för att spendera all tid jag kan med min man. Vårt liv utgår inte från barnen, inte från oss som par heller men utifrån oss alla som individer i en familj. Det fungerar rätt bra, om jag får säga själv. 
  • Frontline

    Egentid är nåt vi har varje kväll efter att klockan har blivit 19 då sover alla barnen och vi gör vad vi vill...
    Vill vi ut ringer  vi svärmor så sitter hon och sover...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • modsey
    Julligulli skrev 2014-07-26 01:50:14 följande:
    Samma här! Visst är det härligt?! Solig
    ja och ganska okomplicerat faktiskt för oss flesta tror jag :)
    Jag säger verkligen inget om de som inte lämnar sina barn en sekund ( iofs kan jag tycka det är lite märkligt...men ok) man väljer själv sitt liv och hur det ska levas. Jag reagerar mer mer på den dömande tonen en del har, att man minsanna inte skaffat barn för att ha barnvakt.
    Jisses, mina barn har gillat att sova hos mormor/ morfar, farfar, moster eller sina kusiner. Det är inte förenat med något negativt hos oss!
    I höst ska min man och jag resa bort tre nätter på en storstadsresa som vi förvisso kunde ha med barnen på, klart att det skulle gå. Vi har rest och reser mycket med dem, men den här gången vill vi åka själva några dagar, strosa på museum, sitta på rökiga caféer, sitta uppe till klockan tre på natten och dricka vin och prata bara vi.
    En annan slags resa helt mot när i reser med barnen. För jag är massor med mina barn ändå eftersom jag kan göra både och!
    Barnen kommer sova hos moster o kusinerna och älska att mata hönsen hon har, gå promenader med deras hund och vara där.
    Det är som sagt var inget spöstraff att sova hos moster Flört och nästa gång vi reser så blir det med dem, precis som resan innan var med dem och precis som hela sommarlovet spenderats med dem!
  • Natulcien
    MxMeNow skrev 2014-07-25 23:42:16 följande:
    Fast det är "samma sak". Om jag vill ut och äta på restaurang, varför ska barnen inte följa med? Mina barn skiner upp när de får gå på restaurang, gå på bio, fika på café osv. Jag älskar att se dem förväntansfulla och skulle därför ha svårt att tex äta ute utan dom.
    Vår son älskar också att äta på restaurang, fika och gå på bio. Så det får han göra då och då. Men ibland vill jag se en film med en kompis som inte är lämplig för en 3,5-åring...
    Hemmabio är, för övrigt, inte i närheten av en riktig biograf i upplevelse.

    Man kan få både och, faktiskt. Glad
  • Johan75
    MxMeNow skrev 2014-07-25 23:42:16 följande:
    Fast det är "samma sak". Om jag vill ut och äta på restaurang, varför ska barnen inte följa med? Mina barn skiner upp när de får gå på restaurang, gå på bio, fika på café osv. Jag älskar att se dem förväntansfulla och skulle därför ha svårt att tex äta ute utan dom.
    Jag tycker inte att det är "samma sak". Att äta hemma är inte samma sak som att gå på restaurang. Att titta på film hemma är inte samma sak som att gå på bio (och jag har ärligt ingen plats för ett biorum i mitt hem). 

    Min ca 1,5 år gamla dotter uppskatter varken restauranger eller caféer. Inte heller finns det många (om någon) filmer som vi delar intresse för. 

    Inte kan det väl vara "fel" av mig att då och då önska att jag fick njuta av dessa nöjen ensam med en annan vuxen person som jag älskar och delar mitt liv med? 
    Behold, i come as a thief.
  • MxMeNow
    Natulcien skrev 2014-07-26 08:51:44 följande:

    Vår son älskar också att äta på restaurang, fika och gå på bio. Så det får han göra då och då. Men ibland vill jag se en film med en kompis som inte är lämplig för en 3,5-åring...

    Hemmabio är, för övrigt, inte i närheten av en riktig biograf i upplevelse.

    Man kan få både och, faktiskt.


    Nu är inte det här en vanlig hemmabio. Det är en biograf som kostat ca 150 000 att bygga.
    modsey skrev 2014-07-26 07:12:28 följande:

    ja och ganska okomplicerat faktiskt för oss flesta tror jag :)

    Jag säger verkligen inget om de som inte lämnar sina barn en sekund ( iofs kan jag tycka det är lite märkligt...men ok) man väljer själv sitt liv och hur det ska levas. Jag reagerar mer mer på den dömande tonen en del har, att man minsanna inte skaffat barn för att ha barnvakt.

    Jisses, mina barn har gillat att sova hos mormor/ morfar, farfar, moster eller sina kusiner. Det är inte förenat med något negativt hos oss!

    I höst ska min man och jag resa bort tre nätter på en storstadsresa som vi förvisso kunde ha med barnen på, klart att det skulle gå. Vi har rest och reser mycket med dem, men den här gången vill vi åka själva några dagar, strosa på museum, sitta på rökiga caféer, sitta uppe till klockan tre på natten och dricka vin och prata bara vi.

    En annan slags resa helt mot när i reser med barnen. För jag är massor med mina barn ändå eftersom jag kan göra både och!

    Barnen kommer sova hos moster o kusinerna och älska att mata hönsen hon har, gå promenader med deras hund och vara där.

    Det är som sagt var inget spöstraff att sova hos moster och nästa gång vi reser så blir det med dem, precis som resan innan var med dem och precis som hela sommarlovet spenderats med dem!


    Nej du skiljer dig verkligen från oss som dömer. Eller, vänta, var har jag eller någon annan kallat dig "märklig" eller kallat dig något annat?
  • Natulcien
    MxMeNow skrev 2014-07-26 09:49:02 följande:
    Nu är inte det här en vanlig hemmabio. Det är en biograf som kostat ca 150 000 att bygga.
    modsey skrev 2014-07-26 07:12:28 följande:

    ja och ganska okomplicerat faktiskt för oss flesta tror jag :)

    Jag säger verkligen inget om de som inte lämnar sina barn en sekund ( iofs kan jag tycka det är lite märkligt...men ok) man väljer själv sitt liv och hur det ska levas. Jag reagerar mer mer på den dömande tonen en del har, att man minsanna inte skaffat barn för att ha barnvakt.

    Jisses, mina barn har gillat att sova hos mormor/ morfar, farfar, moster eller sina kusiner. Det är inte förenat med något negativt hos oss!

    I höst ska min man och jag resa bort tre nätter på en storstadsresa som vi förvisso kunde ha med barnen på, klart att det skulle gå. Vi har rest och reser mycket med dem, men den här gången vill vi åka själva några dagar, strosa på museum, sitta på rökiga caféer, sitta uppe till klockan tre på natten och dricka vin och prata bara vi.

    En annan slags resa helt mot när i reser med barnen. För jag är massor med mina barn ändå eftersom jag kan göra både och!

    Barnen kommer sova hos moster o kusinerna och älska att mata hönsen hon har, gå promenader med deras hund och vara där.

    Det är som sagt var inget spöstraff att sova hos moster och nästa gång vi reser så blir det med dem, precis som resan innan var med dem och precis som hela sommarlovet spenderats med dem!


    Hjälper tyvärr inte för mig. Biograf är biograf. Går inte att återskapa hemma. Inte för en cineast, i alla fall.
    Men räcker 150.000-kronors-varianten för dig så är det ju jättebra. Glad
    MxMeNow skrev 2014-07-26 09:49:02 följande:
    Eller, vänta, var har jag eller någon annan kallat dig "märklig" eller kallat dig något annat?
    Nja, du har hävdat att det är "en gåta" att man vill göra saker utan sina barn ibland. En gåta. Skiljer det sig så mycket från att tycka något är "märkligt", tycker du?
  • MxMeNow
    Natulcien skrev 2014-07-26 10:05:13 följande:

    Hjälper tyvärr inte för mig. Biograf är biograf. Går inte att återskapa hemma. Inte för en cineast, i alla fall.

    Men räcker 150.000-kronors-varianten för dig så är det ju jättebra. Nja, du har hävdat att det är "en gåta" att man vill göra saker utan sina barn ibland. En gåta. Skiljer det sig så mycket från att tycka något är "märkligt", tycker du?


    En gåta betyder att jag inte förstår, kort och koncist.
  • Natulcien
    MxMeNow skrev 2014-07-26 10:25:13 följande:
    En gåta betyder att jag inte förstår, kort och koncist.
    Och tycker man att något är märkligt så förstår man inte heller... samma sak. Kort och koncist.
  • MxMeNow
    Johan75 skrev 2014-07-26 09:41:13 följande:

    Jag tycker inte att det är "samma sak". Att äta hemma är inte samma sak som att gå på restaurang. Att titta på film hemma är inte samma sak som att gå på bio (och jag har ärligt ingen plats för ett biorum i mitt hem). 

    Min ca 1,5 år gamla dotter uppskatter varken restauranger eller caféer. Inte heller finns det många (om någon) filmer som vi delar intresse för. 

    Inte kan det väl vara "fel" av mig att då och då önska att jag fick njuta av dessa nöjen ensam med en annan vuxen person som jag älskar och delar mitt liv med? 


    Klart det inte är "fel", vi är bara olika.
Svar på tråden Är egentid något du tycker är viktigt som förälder?