• Anonym (Mamma)

    Rimlig lön för 15-årig barnvakt?

    I sommar krockar mina och min sambos arbetstider med varandra, så när släkten inte kan ställa upp kommer vi att ha en barnflicka till barnen. Hon är 15 år och våra barn är 2 och 5 år gamla. Arbetspassen kommer vara allt från 1-7 timmar dagtid och ibland att natta de och sen vara här medan barnen sover till vi kommer hem nån timme senare.

    1. Är 65 kr/timmen en rimlig lön?
    2. Ska träffa henne första gången imorgon, någon som har tips på viktiga saker att ta upp med henne?

  • Svar på tråden Rimlig lön för 15-årig barnvakt?
  • Anonym (kalle)
    Anonym (ålder) skrev 2014-07-02 23:50:47 följande:
    Det är lätt att anta saker och ting. Nu råkar jag känna gymnasieungdomar som fått ge sin lön, antingen hela eller en stor del, till sina föräldrar eftersom de inte fått något studiebidrag för sitt barn under sommaren. En tusenlapp gör stor skillnad i många hushåll. Samtidigt känner jag ungdomar på över 20 år som bor hemma helt gratis.

    Till TS, ta reda på mer om femtonåringen. Erfarenhet m.m.
    Gymnasieungdomar är inte 15
  • Anonym (kii)
    Anonym (kalle) skrev 2014-07-02 23:57:40 följande:
    ICA bstämmer sina priser utefter vilka marginaler de behöver för att få sin verksamhet att ge en vinst,
    Ica bedriver ingen idiell verksamhet utan de vill maximera vinsten och de bryr sig inte om en person är arbetslös
    Och självklart bör barnvakter tänka likadant och inte bli utnyttjade. Inte acceptera att jobba för slavlöner bara för att de är unga. Särskilt inte med barn eftersom tunga lyft ofta ingår.
  • Anonym (kalle)
    Anonym (kii) skrev 2014-07-03 00:01:29 följande:
    Och självklart bör barnvakter tänka likadant och inte bli utnyttjade. Inte acceptera att jobba för slavlöner bara för att de är unga. Särskilt inte med barn eftersom tunga lyft ofta ingår.
    Helt sjukt att en 15 åring ska tjäna mer netto än en 19 åring som gått barnskötarutbildningen och antas frsörja sid själv.Ingen kommun landsting stat eller privat betalar de pengarna
  • Anonym (kalle)
    Anonym (kii) skrev 2014-07-03 00:01:29 följande:
    Och självklart bör barnvakter tänka likadant och inte bli utnyttjade. Inte acceptera att jobba för slavlöner bara för att de är unga. Särskilt inte med barn eftersom tunga lyft ofta ingår.
    Vadå lyfta ett barn på 15 kg
  • Anonym (kii)
    Anonym (kalle) skrev 2014-07-03 00:04:41 följande:
    Helt sjukt att en 15 åring ska tjäna mer netto än en 19 åring som gått barnskötarutbildningen och antas frsörja sid själv.Ingen kommun landsting stat eller privat betalar de pengarna
    Du får tycka att det är sjukt, men lika arbete ska ge lika lön.

    Men sen kanske du kan svara på det som ingen annan vill svara på, om nu 15åringar är sämre varför väljer man det billigaste och sämsta man kan hitta när man söker barnvakt till sina barn?
  • Anonym (kalle)
    Anonym (kii) skrev 2014-07-03 00:06:56 följande:
    Du får tycka att det är sjukt, men lika arbete ska ge lika lön.

    Men sen kanske du kan svara på det som ingen annan vill svara på, om nu 15åringar är sämre varför väljer man det billigaste och sämsta man kan hitta när man söker barnvakt till sina barn?
    För att 15 åringen är billigare såklart,  19 åringen med barnskötarutbilningen skulle  förstås välja 19 åringen, Skulle 15 åringen på mitt företag kräva samma lön som en vuxen skulle inte 15 åringen få något jobb
  • Anonym (ålder)
    Anonym (kii) skrev 2014-07-03 00:06:56 följande:
    Du får tycka att det är sjukt, men lika arbete ska ge lika lön.

    Men sen kanske du kan svara på det som ingen annan vill svara på, om nu 15åringar är sämre varför väljer man det billigaste och sämsta man kan hitta när man söker barnvakt till sina barn?
    För att folk vill ha billig arbetskraft. Har en kompis (vuxen) med lång erfarenhet av barnpassning som hamnade på en intervju hos en familj som ville betala löjligt låg lön. Min kompis tackade för sig och gick.


  • Anonym (kii)
    Anonym (kalle) skrev 2014-07-03 00:13:26 följande:
    För att 15 åringen är billigare såklart,  19 åringen med barnskötarutbilningen skulle  förstås välja 19 åringen, Skulle 15 åringen på mitt företag kräva samma lön som en vuxen skulle inte 15 åringen få något jobb
    Varför vill man ha det billigaste till sina barn? Köper du den billigaste maten, billigaste kläderna osv till dina barn?
  • Anonym (ålder)

    Vill tillägga att en femtonåring behöver inte vara sämre än en vuxen barnskötare.

  • Anonym (Vitt)
    Anonym (kii) skrev 2014-07-03 00:06:56 följande:
    Du får tycka att det är sjukt, men lika arbete ska ge lika lön.

    Men sen kanske du kan svara på det som ingen annan vill svara på, om nu 15åringar är sämre varför väljer man det billigaste och sämsta man kan hitta när man söker barnvakt till sina barn?
    Billigast behöver inte betyda sämst. Men ärligt, om man vill ha en barnvakt vill man ha någon som barnen trivs med och som trivs med barnen. En barnvakt måste inte vara 30 +, kunna laga 5-stjärniga middagar och ha en universitetsexamen för att torka lite näsor, koka makaroner, läsa bok och bygga lego några timmar då och då.

    Det är väl ett toppen samarbete att "anställa" en ungdom, barnen får en kul barnvakt, föräldrarna får chansen att arbeta/vara barnfria när det behövs, och 15-åringen får pengar och erfarenhet. En win-win situation för att 3 parter.


Svar på tråden Rimlig lön för 15-årig barnvakt?