• Rädisan26

    Letrozolbehandling, resultat?

    Hej!

    Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

    Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

  • Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • Anonym (FruSind)

    Molvärk skulle det såklart stå..

  • chbw
    Anonym (FruSind) skrev 2015-10-17 15:47:03 följande:

    Jag har bim på tisdag men tänkte testa imorgon. Sen i torsdags har jag haft motverka och idag är den jättejobbig och strålar ut i ljumsken.

    Håll tummarna!


    Hur har det gått??? Håller tummarna :)
  • skogstjejen19

    När vi gjorde ivf och fick dåligt med ägg trotts många äggblåsor sa dom att det antagligen gått för snabbt med sprutorna. Man har helt enkelt haft för hög dos från början och äggen har inte hunnit med.

    När vi sen hade hittat mitt doserings läge fick jag många äggblåsor och även ägg.

    Då tog jag en låg dos i början och höjde lite lite åt gången.

    Plockades på 28 blåsor! Och det var ägg i alla.

    28 st befruktades men tyvärr var 10 av dom dubbel befruktningar, dvs 2 spermier tog sig in, dessa ägg kastas.

    14 ägg långtids odlades, 6 st klarade tyvärr inte av å fortsätta dela sig, 8 ägg klarade sig, jag fick 2 st och resten frös dom in 2 å 2.

    Jag blev inte gravid med dessa men det finns en helt annan förklaring till varför det inte fungerade.

    Men det jag menar är att många får dåligt med ägg första behandlingen, för alla är vi olika och behöver helt olika doseringar.

    Det som passar dig passar med stor sannolikhet inte mig.

    Jag har pco.

    Stort lycka till i framtiden <3

    quote=75845817][quote-nick]Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-10-07 10:07:51 följande:[/quote-nick]

    Nu har jag dock en annan fundering. Har precis gjort ett ivf-försök (har innan dess gjort sex Letrozolförsök, har pco) där de fick ut sju blåsor men bara fyra innehöll ägg (inget blev befruktat tyvärr). Då tänker jag, tänk om man har väldigt mkt äggblåsor som är helt tomma. Då kan man ju inte bli gravid. Eller chansen minskar iaf. Är det nån som vet om man kan påverka detta på nåt sätt? Med nåt hormon? Eller är det helt enkelt så det ska va... Kan man ha förstört äggen som låg där i äggblåsan genom tex rökning, alkohol el osund livstil på annat sätt? Någon som vet. Har sökt svar på nätet men inte hittat några. Suck, ibland känns det som om man försöker tvinga kroppen att bli gravid trots att den gör allt för att slippa:([/quote]

  • skogstjejen19

    Nja pco(s) är att du har många äggblåsor pågång, så pass många att ingen bryter sig loss och växer, utan alla står och trängs och släpper inte fram någon att växa, för alla vill ju växa.= ingen växer nämnvärt

    Väldigt förenklat.

    Alla har tomma ägglossningar till å från.

    Så har man långt mellan ägglossningarna om man ens har någon ägglossning, så slösar man ju inte på äggen heller ;)

    Jag exempelvis har haft kanske Max 20 ägglossningar naturligt i mitt liv.


    chbw skrev 2015-10-07 10:18:03 följande:

    Är det inte det som pco(s) gör? Alltså att äggblåsorna inte blir gulkroppar som de ska utan blir fyllda med vätska men alltså inget ägg? Därför kan man få "tomma" ägglossningar? Det ska va därför pco(s)-kvinnor ofta har äggreserv kvar längre än en kvinna utan pco(s).. så har jag fattat det iallafall, men kan ju vara ute och cykla :o


  • skogstjejen19

    För att tillägga så har tjejer med pco oftast väldigt bra chanser att lyckas med ivf, äggen man får ut är oftast av väldigt fin kvalité :) bara man får till medicineringen :)

  • Alltidväntarmanpånåt
    skogstjejen19 skrev 2015-10-18 15:08:32 följande:

    För att tillägga så har tjejer med pco oftast väldigt bra chanser att lyckas med ivf, äggen man får ut är oftast av väldigt fin kvalité :) bara man får till medicineringen :)


    Tack för dina uppmuntrande inlägg. Det har verkligen känts så kört för oss!!! Har vart minst sagt deppigt under veckan som gått. Blir inte direkt bättre av att hela tiden stöta på nyfödda bebisar och gravida magar. Ja ni vet ju förmodligen hur det känns...

    I torsdag kom iaf blödningen. Bara 10 dagar efter äggplock!! Känns skönt iaf. Nu kan vi lägga denna månad bakom oss på riktigt. Nästa vecka väntar ett vul för att kolla att allt ser ok ut. Det blir på cd 13 så hoppas lite på att nästa äl är på g då om allt funkar som det ska trots att jag inte tagit Letrozole. Ska även prata genom allt lite mer då. Planen är att på nästa mens köra Letrozole och detsamma på nästa mens igen. Sedan i jan kör vi igång m ivf igen. Då är förhoppningen minst 8 ägg. Hälften kommer till en skål och träffar spermierna. Den andra halvan gör vi icsi med. Men det hade varit så fantastiskt underbart om det löste sig av sig själv innan dess:) Nu börjar även vår fyraåring prata om syskon så hela familjen längtar verkligen!!!
  • Sandra_84

    Nu är vi inne på sjunde omgången, jag borde haft ÄL i fredags eller igår då jag fick positivt ÄL-test i torsdags. Så nu är det den där långa väntan i två veckor.. Och hoppas för Guds skull att vänster äggledare ville hämta ägget från den högra äggstocken! Annars är väntan helt i onödan.. :(

  • Rosafluffiga

    Hej har en fråga.

    Fick tid för vul cd 14.

    Nu har jag läst att får man ägglossning på letrozol

    Får man det dag 12-18. Tänk om man då missar ägglossningen

    Pga sen vul? Hur har ni tänkt?

  • Anonym (FruSind)
    chbw skrev 2015-10-18 13:27:37 följande:

    Hur har det gått??? Håller tummarna :)


    Mens idag så det blir nya tag här :(
  • chbw
    Anonym (FruSind) skrev 2015-10-19 20:59:23 följande:

    Mens idag så det blir nya tag här :(


    Okej :/ var på tredje vul idag. Inget ägg hade vuxit så ska ta provera för o få mensen snabbare o sen dubbel dos letrozol.
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?