• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-09-06 16:29:37 följande:

    Det är inte rimligt att vissa friskolor har maximerat vinsten genom att försämra den levererade kvaliteten.

    Lärartätheten bland friskolor är mycket lägre än bland kommunala skolor samtidigt som friskolorna i högre grad ger eleverna glädjebetyg.

    Jag tycker att det är bra om vi kan få bort friskoleaktörer som bara är i branschen för tjäna snabba pengar till förmån för aktörer med ett genuint intresse av att utveckla kvaliteten i den svenska skolan. Reglering av vinster i välfärden tillsammans med bättre kontroll kan leda dit.

    www.svd.se/samre-provresultat-pa-friskolor

    www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2016/06/29/sjunkande-larartathet-manga-friskolor

    skolvarlden.se/artiklar/friskolor-betalar-lagre-lon

    www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2015/06/01/hogre-andel-obehoriga-larare-friskolor-kommunala

    www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2010/10/20/lagst-larartathet-friskolekoncerner


    Av de 50 sämsta skolorna är 47 kommunala. Det säger det mesta.
    För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-09-06 17:28:43 följande:
    Ja med fix och trix så klättrar friskolorna i statistiken. Läste du inte länken? Här kommer en annan länk på samba tema.

    www.forskning.se/2016/05/26/friskolor-har-samre-resultat-pa-nationella-prov-trots-generosare-rattning/
    I stället för att diskutera kommunistisk planekonomi skulle du bli en smula mer trovärdig om du diskuterade kvaliten på skolundervisningen.

    För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-09-06 19:30:17 följande:
    I stället för att diskutera kommunistisk planekonomi skulle du bli en smula mer trovärdig om du diskuterade kvaliten på skolundervisningen.

    Landets friskolor är i huvudsak koncentrerade till områden med de mest gynnsamma förutsättningar bland elevgrupperna (högst socio ekonomiska decil). Det är också vanligare att barn med särskilda behov går i kommunala skolor än i friskolor. Därför är det inte konstigt att du hittat statistik som visar på att många elever i friskolor går ut med högre betyg än elever i kommunala skolor. Men utan att ta hänsyn till de socio ekonomiska effekterna när du värderar betygsresultaten så kan du inte dra slutsatsen att friskolorna skulle hålla en högre kvalitet..


     


     
    Det har också visat sig att trots att svenska friskolor rättar de nationella proven generösare än de kommunala skolorna så presterar elever vid svenska friskolor sämre än elever vid kommunala skolor på de nationella proven. Detta pekar ju snarare att kvaliteten i svenska friskolor är sämre än i de kommunala skolorna.


    www.forskning.se/2016/05/26/friskolor-har-samre-resultat-pa-nationella-prov-trots-generosare-rattning/

    Nej, jag tycker att det är löjligt av dig att försöka vinkla det till att jag skulle företräda planekonomi bara för att jag anser att ersättningen/vinsterna i friskolesystemet måste regleras. Faktum är att Sverige är det enda landet i världen där aktiebolag kan bedriva offentligfinansierad skolverksamhet med fri vinstutdelning och att som jag gör och ifrågasätta den fria vinstutdelningen handlar ta mig tusan inte om planekonomi. Det är du som skulle bli lite mer trovärdig om du valde att diskutera själva sakfrågan i stället för att anklaga mig för att prata planekonomi.


     Det är inte rimligt att landets friskolor ska få plocka russinen ur kakan (eleverna med de bästa förutsättningarna) men ska ha rätt till samma ersättning som de kommunala skolorna (som får ta emot de svagaste eleverna). Det är detta förhållande som friskolekoncernerna exploaterar vilket gör att det finns exempel på friskolor med  en vinstmarginal på 20-30%.Detta är inte vad jag förknippar med god hushållning med våra skattemedel.


    Nu kanske du tror att jag är emot friskolor men så är det inte alls. Två av mina barn har gått i friskolor. Det ena barnet gick i en stiftelseägd friskola. Det var en fantastiskt bra friskola med hög lärartäthet. Förmodligen är det den bästa skola som jag har stött på. Mitt andra barn valde att gå i en friskola som ägs av en av Sveriges största friskolekoncerner. Den skolan var rena motsatsen med  extremt låg lärartäthet, dåliga läromedel och dåliga lokaler. Det kanske är den sämsta skola som jag har stött på. När mitt barn senare började på gymnasiet så fick jag höra av en granne som jobbar som gymnasielärare att den friskola som mitt barn gått på hade öknamnet Kunskapsluckan av stadens gymnasielärare..


     


    Jag tycker att det är bra att regeringen reglerar friskolesystemet och jag hoppas att de aktörer som främst är ute efter snabba vinster försvinner från skolvärden.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2016-08-31 11:02:45 följande:

    Eftersom det är tråden om icke-förtroendet för regeringen och vi pratade glesbygd.

    En typisk grej som man borde dra tillbaka: kravet på att alla mackar ska kunna leverera E85.

    När den lagen kom 2005 var det många glesbyggdsmackar som slog igen pga investeringskostnaden som lagen tvingade på dem.

    Den lagen borde slopas helt och hållet men det lär knappast MP gå med på.

    http://www.expressen.se/gt/ledare/pumplagen-mildras-men-i-senaste-laget/


    Detta är väl knappast aktuellt idag. På dessa 11 är är dessa mackar helt borta.
  • K Markatta

    www.svd.se/reepalu-har-utgatt-fran-fel-siffror

    Reepalu har utgått från fel siffror

    I förslaget att stoppa vinster i välfärden har utredaren bortsett från att statistiken bygger på allt från trafikskolor till kulturföreningar och ledarskapscoacher. Av de utbildningsföretag som främst anklagas för teoretiskt beräknade "övervinster" saknar 78 koppling till offentligt finansierad verksamhet.

     Ett exempel är Skid-VM i Falun AB som listas som ett av de största företagen i kategorin "stödverksamhet för utbildnings­väsendet" som särskilt pekas ut för att göra "övervinster".

  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2016-09-09 12:54:16 följande:
    www.svd.se/reepalu-har-utgatt-fran-fel-siffro...

    Reepalu har utgått från fel siffror

    I förslaget att stoppa vinster i välfärden har utredaren bortsett från att statistiken bygger på allt från trafikskolor till kulturföreningar och ledarskapscoacher. Av de utbildningsföretag som främst anklagas för teoretiskt beräknade "övervinster" saknar 78 koppling till offentligt finansierad verksamhet.

     Ett exempel är Skid-VM i Falun AB som listas som ett av de största företagen i kategorin "stödverksamhet för utbildnings­väsendet" som särskilt pekas ut för att göra "övervinster".
    Det där är extremt inkompetent.

    Kvaliteten på de utredningar som ligger till grund för politiska ställningstaganden.
  • FDFMGA

    Allt färre väljare vill se att SD bjuds in till samarbete, enligt SvD/Sifo.

    Regeringens tydliga nej till samarbete med ett rasistiskt parti innebär att mitt förtroende för dem är orubbat.

    För övrigt även starkt av Kinberg Batra också att inte vara så pk att hon svävade på målet utan klart och tydligt förklarade att SD är ett rasistiskt parti.

    www.svd.se/svd-sifo-farre-valjare-vill-se-samarbete-med-sd/om/det-nya-politiska-laget


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nattuv

    Rapport 19:30. Regeringens förslag om ett tvång på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar tycks inte gå igenom. Regeringen hade förväntat sig att deras stödparti SD skulle rösta för men så tycks det inte bli. Ett prestigenederlag som riskera att på sikt skada förtroendet för regeringen. Allt enligt Rapport.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?