• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-07-24 14:41:46 följande:
    Ja, förmodligen - men KD anser ju själva att Adaktussons abortmotsånd har haft störst betydelse.

    Det är lustigt att ett parti som länge var själva symbolen för värdekonservatism tappar i opininen på att förknippas med två värdekonservativa centralfrågor, abortmotstånd och familjen som alltings centralpunkt.

    Men de kommer nog igen - omställningen från värdekonservatism till högerpopulsim inom KD är ju knappast avslutad än.
    Kanske Sverigekristdemokraterna? <3 Jimmie kan fortsätta vara partiledare och EBT kan vara ansvarig för jämställdhetsfrågor. Och inte att förringa, fredagsfikat
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • anki3
    FDFMGA skrev 2019-07-23 12:15:19 följande:
    Trist att du känner dig blåst.

    Trodde du att Annie Lööf verkligen skulle vilja sitta i Åkessons knäFörvånad

    Jag tycker det är hedrande för borgerligheten att det finns partier som avstår från att böka runt i Åkessons stia.Skrattande
    Du är väl den sista som ska göra dig till talesman för dom miljoner röstare som blev totalblåsta?
    Har Annie ätit upp sin sko ännu eller var det bara valfläsk med det löftet?

  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-07-24 14:41:46 följande:

    Ja, förmodligen - men KD anser ju själva att Adaktussons abortmotsånd har haft störst betydelse.

    Det är lustigt att ett parti som länge var själva symbolen för värdekonservatism tappar i opininen på att förknippas med två värdekonservativa centralfrågor, abortmotstånd och familjen som alltings centralpunkt.

    Men de kommer nog igen - omställningen från värdekonservatism till högerpopulsim inom KD är ju knappast avslutad än.


    Logiskt felslut.

    Det är var dem du kallar för högerpopulister som blev besvikna när de insåg att KD är ett värdekonservativt parti/inte delade deras åsikt/bemötte dem i avgörande frågor.

    Vad är ditt underlag för att KD är/önskas vara/håller på att omvandlas till så kallat högerpopulistiska - när din förknippning med Lars Adaktusson samt asylpolitiken är ute ur leken?

    Själv finner jag det klokt att ha en asylpolitik som för stunden sänker det totala antalet flyktingar som Sverige tar emot men som garanterar en återförening med nära och kära. Utan tvivel rätt fokus i min mening. Sedan kan man (förutom du med mig) givetvis diskutera hur rimlig anhöriginvandringen kommer att bli per se - sett till syftet med att överhuvudtaget sänka det första.

    Våra stundande problem blir ju inte bättre om anhöriginvandringen gör den första åtgärden allt för meningslös. Överlag känns det dock som rätt fokus för att få en sundare asylpolitik (sund som i någonting Sverige klarar av, sett till både nykomna och svenskars väl) men det gäller att balansera proportionerna mellan asylsökande och anhöriga väl för sundast resultat.

    Har alltid tyckt att just anhöriginvandringen var fel att strypa helt, men då det begav sig hade vi tyvärr en regering som till varje pris skulle köra skutan in i en olycklig situation (hur många varningar de än fick och hur uppenbart det än var).
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-07-24 15:54:31 följande:
    Logiskt felslut.

    Det är var dem du kallar för högerpopulister som blev besvikna när de insåg att KD är ett värdekonservativt parti/inte delade deras åsikt/bemötte dem i avgörande frågor.
    Nej, men jag var medveten om att det jag skrev inte skulle ha platsat på 8 Sidor (en tidning som försöker förmedla nyheter på lättläst svenska). 

    Tappar i opinionen på att förknippas med två värdekonserbativa frågor skrev jag. Det betyder att de dels tappade på att förknippas med abortmotstånd och dels tappade på att förknippas med en värdekonservativ familjesyn, det vill säga det som gör att de är positiva till anhöriginvandring.

    Globalt finns det förmodligen ingen större motsättning mellan värdekonservatism och högerpopulism i fråga om synen på abort - men i Sverige finns det ingen större marknad för abortmotstånd.
    Digestive skrev 2019-07-24 15:54:31 följande:
    Vad är ditt underlag för att KD är/önskas vara/håller på att omvandlas till så kallat högerpopulistiska - när din förknippning med Lars Adaktusson samt asylpolitiken är ute ur leken?
    Att KD är på väg att bli ett högerpopulistiskt parti framgår ju ganska tydligt om man tar del av Ebba Busch Thors budskap - exempelvis hennes helgskinkeartikel.

    Om hon sen agerar som högerpopulist eller utifrån ett värdekonservativt perspektiv när hon kommer med sina pekpinnar om svenskhet gör egentligen detsamma - men där försöker hon verkligen spela på SD:s planhalva.

    Jag tror abortmotståndsfrågan kommer att blåsa över, att KD inte kommer att driva sin linje om att det ska vara fritt fram för abortmotståndare på arbetsplatser där man sysslar med abort, abortrådgivning eller rådgivning/utprovning av preventivmedel - och att KD kommer att utmana SD i kampen om väljarna.

    Själv föredrar jag SD framför KD - jag uppfattar dem som ärligare och ofarligare såtillvida att de har sämre förutsättningar att påverka Sverige i en auktoritär riktning.
  • Digestive

    Den som åberopar samvetsfrihet för att få slippa arbeta i specifikt abortvården kommer naturligtvis inte jobba i abortvården (om samvetsfriheten vore lagstadgad i Sverige).

    Så fungerar det på andra håll där samvetsfriheten är lagstadgad och det är direkta självklarheter för den som tänker efter...

    Det är lätt att kritisera när man gör det genom att hitta på. Liksom enkelt att plocka ner dessa ogenomtänkta påståenden på jorden när de faller redan på sin egen orimlighet.

    Det är även lätt att kalla partier för oärliga när man uppenbarligen inte har förstått deras politik

    Det är inte KD som spelar spel i det dolda utan det här fenomenet beror på att de flesta har fått upp ögonen för partiet först vid slutet av den senaste EU-valrörelsen och innan dess har intresset för partiet (negativt som positivt) knappt funnits alls.

    De flesta etablissemangsvänliga i detta forum visade inte ens tecken på att förstå att kristdemokrati är en faktisk ideologi, när set begav sig, och de visar fortfarande inget tecken på att ha förkovrat sig i ideologin sedan dess. Varför en hel del fantastiska påståenden avlöser varandra här.

    Förövrigt är det underhållande med folk som röstar på partier som både inför och ställer sig bakom åsiktskontroll och censurer - helt enkelt utövar folkkontroll - ylar om att KD skulle vara auktoritära. Det fanns glashus, go figure...


    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • anki3


    Polisens egna lista över sk utsatta områden i dag. Vad har Morgan och dom andra i regeringen gjort och vad tänker dom göra åt dom växande problemen?
  • Digestive
    anki3 skrev 2019-07-24 20:19:39 följande:

    Polisens egna lista över sk utsatta områden i dag. Vad har Morgan och dom andra i regeringen gjort och vad tänker dom göra åt dom växande problemen?


    www.stockholmdirekt.se/nyheter/gronblaa-behaller-feministisk-stadsplanering/reprjw!nGQhWoVkdOVxmSUzNJUHiQ/

    >>Grönblåa behåller feministisk stadsplanering

    Efter maktskiftet i Stockholms stad meddelar de grönblåa att man kommer fortsätta med den feministiska stadsplaneringen som infördes under de rödgrönrosas styre.<<

    Är väl ett exempel på vad man gör rent konkret, iallafall här i Stockholm. På riksdag- och regeringsnivå vet i tusan... de har sommarsemester just nu och problemen kan därmed vänta.

    Mängder av fina ord har ändå levererats så det är säkert lugnt.
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-07-24 22:15:16 följande:

    www.stockholmdirekt.se/nyheter/gronblaa-behaller-feministisk-stadsplanering/reprjw!nGQhWoVkdOVxmSUzNJUHiQ/

    >>Grönblåa behåller feministisk stadsplanering

    Efter maktskiftet i Stockholms stad meddelar de grönblåa att man kommer fortsätta med den feministiska stadsplaneringen som infördes under de rödgrönrosas styre.<<

    Är väl ett exempel på vad man gör rent konkret, iallafall här i Stockholm. På riksdag- och regeringsnivå vet i tusan... de har sommarsemester just nu och problemen kan därmed vänta.

    Mängder av fina ord har ändå levererats så det är säkert lugnt.


    Så vitt jag begriper består det mesta av arbetet på riksdags och regeringsnivå av att leverera ord, ord som blirmotioner, lagar, planer, direktiv osv. Deras ord är de beslut som formar framtiden.

    Har förvaltniningar och departement stängt. Har personal o folkvalda semesterrätt. Kan de kallas in om landet behöver dem.. Jag vet hur detta är, men kommentarskrivare som vete tusan osv vet nog inte
  • Padirac
    anki3 skrev 2019-07-24 15:40:19 följande:
    Du är väl den sista som ska göra dig till talesman för dom miljoner röstare som blev totalblåsta?
    Har Annie ätit upp sin sko ännu eller var det bara valfläsk med det löftet?


    SDs röstare var inte miljoner - OK att de efter valet var blåsta, men före valet hade C lovat att inte sätta sig i en regering som var beroende av SD. Alla andra röstare visste detta och var inte blåsta.
  • Mentat
    Padirac skrev 2019-07-24 23:29:24 följande:
    SDs röstare var inte miljoner - OK att de efter valet var blåsta, men före valet hade C lovat att inte sätta sig i en regering som var beroende av SD. Alla andra röstare visste detta och var inte blåsta.
    En (m)-(kd)-regering hade varit beroende av att antingen stödja sig på (sd) i de frågor där (sd) tyckte likadant som Alliansen eller förhandla med (s) i frågor där (sd) var oense med dem, vilket torde vara frågor som (s) hade kunnat stödja rent sakpolitiskt.
    (c) hade inte behövt sätta sig i den regeringen men ändå släppa fram den varpå Annie Lööf hade hållit båda sina vallöften i regeringsfrågan.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?