• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Padirac
    Digestive skrev 2021-10-23 21:46:00 följande:

    Nu skrev dock den tilltalade socialdemokraten ett inlägg kantat av översitteri:Vi har gått igenom det här tidigare: det är skillnad på att kalla en spade för en spade och på att anta att något är en spade. Du gjorde det senare och antog att jag tyckte och tänkte som dem du pekade ut, medan jag kallade översitteri för översitteri.

    Men det kanske inte är översitteri enligt dig? Eller är möjligtvis FDFMGA en socialdemokratisk grupp enligt dig?


    My bad,

    Jag uppfattade 'en del av den socialdemokratiska floran' som 'några' och inte som 'en enskild ur den socialdemokratiska floran'
  • KN75

    Kollar tråden igen efter ha varit borta ett par dagar.
    Och möts av samma visa, förutom möjligen att tonläget från de extrema få möjligen har trappats upp ännu mera, skriken är ännu gällare och signalerar ännu mera panik. Bemötandet mot medmänniskor som har en annan åsikt är värre än någonsin och föraktet mot andra människor blir alltmera påtagligt. Sådant beteende brukar ofta tyda på desperation, stor osäkerhet och att man känner panik.

    De extrema men mycket få (9%) är om möjligt ännu mera högljudda.

    De anser sig ha rätt bestämma över andra människor, rätt bestämma vad som är demokrati, vilka som är goda och vilka som är onda.
    Detta trots att de bara utgör en liten extrem minoritet (endast 9% i detta fallet!).

    Nej, jag liksom övriga 85% har inte förtroende för regeringen och om möjligt har mitt förtroende sjunkit ännu mera för några få extrema personer som verkar vara (officiella eller självutnämnda?) partiarbetare och parti-propagandister.

    Trådrubriken: Har du förtroende för regeringen?

    Resultat:
    Nja och Nej verkligen inte svarar 85% (85% !!!)
    Ja, Har stort förtroende svarar endast 9%

    De extrema verkar fortsätta försöka inbilla sig själva att de utgör en alldeles egen  speciell elit.

  • FDFMGA
    KN75 skrev 2021-10-24 12:47:44 följande:

    Kollar tråden igen efter ha varit borta ett par dagar.
    Och möts av samma visa, förutom möjligen att tonläget från de extrema få möjligen har trappats upp ännu mera, skriken är ännu gällare och signalerar ännu mera panik. Bemötandet mot medmänniskor som har en annan åsikt är värre än någonsin och föraktet mot andra människor blir alltmera påtagligt. Sådant beteende brukar ofta tyda på desperation, stor osäkerhet och att man känner panik.


    Kan inte annat än instämma. Igår var det någon partiarbetare som skränade om att sossar älskar IS-terrorister.

    Men det finns ju folk till allt - och bara oss emellan så tror jag att det finns många sympatisörer till den brunblå alliansen som har hyfsade kunskaper om politik och samhälle - men att dessa lyser med sin frånvaro i den här tråden där det är skränflocken från Flashback som så att säga representerar regeringskritiken.
    Skrattande
  • Ginsinggeng
    Padirac skrev 2021-10-23 20:05:21 följande:
    Det utreds hur den Svenska rättstaten skall skyddas - jag förstår det som att frågan aktualiserades när det illiberla bruna partiet SD fick ett omfattande stöd i riksdagsvalet.   Om man tittar på hur Sd agerar och agerat i de kommuner där de har inflytande så har de brutit mot fler lagar gällande personliga fri och rättigheter, i riksdagen har de också försökt få infytande över delar som politikens arm inte skall nå...

    Jag hoppas verkligen att skyddet för den svenska demokratin kan stärkas innan SD lyckats sänka Sverige till Polens och Ungerns bristande demokrati - det skulle alltså kunna gå väldigt fort om illiberala och brunapartier fick för mycket makt i Sveriges riksdag.

    en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

    3  Sweden Full democracy

    50  Poland Flawed democracy

    55  Hungary Flawed democracy
    Intresant att sossen tycker det är brunt när folk röstar på andra partier. Men fick Sossen bestämma skulle alla partier än S vara olaglig då är det san demokrati minnsan

    Gulligt när en sosse som stödjer ett socilistiskt parti med samma syn på samhällen som nSdap och sosse Hitler hade kalar andra för bruna HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA så himmla ukunning och gulligt 

    Att prata med sossar är lite som att se på "kids say the darndest things" 
  • Padirac
    Ginsinggeng skrev 2021-10-24 16:07:08 följande:
    Intresant att sossen tycker det är brunt när folk röstar på andra partier. Men fick Sossen bestämma skulle alla partier än S vara olaglig då är det san demokrati minnsan

    Gulligt när en sosse som stödjer ett socilistiskt parti med samma syn på samhällen som nSdap och sosse Hitler hade kalar andra för bruna HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA så himmla ukunning och gulligt 

    Att prata med sossar är lite som att se på "kids say the darndest things" 
    Nu vet jag inte vilken sosse du refererar till -men den sossen har fel om du har rätt i ditt påstående.

    Inlägget du citerar visar på att Polen trots sitt större skydd för demokrati och rättsstat hunnit rasera mycket av denna och går tillbaks till auktoritära styren.

    Och som du noterade och refererade till så är svensk demokrati sårbar om bruna eller andra auktoritära partier får makten.  Just därför är det viktigt att inte släpa in SD i regering eller regeringsunderlag.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2021-10-24 09:14:22 följande:
    Aha, jag får väl skaffa glasögon - för mig ser det ut som jag citerade Digestive, inte Padirac, i mitt förra inlägg.

    Hursomhelst var det beklagligt att du inte ville bevisa matematiskt att jag är många. Ingen kan som du göra alternativ matematik av språkligt fluff.

    Originellt och mycket roande, till skillnad från till exempel påståenden om att sossar älskar IS, där man bara får sina fördomar om yxhögerns fattningsförmåga bekräftade.
    Du vill att jag bevisar genom matematik, det potentiella svaret på en fråga, en fråga som jag har ställt till Padirac?

    Bruuuh. 
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2021-10-25 03:44:17 följande:
    Du vill att jag bevisar genom matematik, det potentiella svaret på en fråga, en fråga som jag har ställt till Padirac?

    Bruuuh. 
    Jag uppskattade verkligen dina matteövningar och din forskning om betydelsen av däremellan.

    I övrigt kan ditt fluff bli rätt tradigt.
  • Flash Gordon

    Det var det här med armlängds avstånd till kulturen, va?! Annars är vi på väg mot diktatur?

    Inrikesministerier Damberg har åsikter om gangsterrap som genre: "farlig" och "ett problem" beskriver han den som.

    sverigesradio.se/artikel/inrikesminister-mikael-damberg-om-det-dodliga-skjutvaldet

    Då väntar vi tills en Sverigedemokrat säger samma sak så får vi se reaktionerna från vänstern och Kultursverige.


    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2021-10-25 10:36:43 följande:
    Jag uppskattade verkligen dina matteövningar och din forskning om betydelsen av däremellan.

    I övrigt kan ditt fluff bli rätt tradigt.
    Jag var skamligt nog sadistisk och hjälpte inte till på ett nödvändigt/hederligt vis.

    Du har gjort dig lustig över matematiska förkortningar utan att förstå det. 
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2021-10-23 07:36:49 följande:
    Jo, nog bytte politiken riktning allt med SMP-regeringen. 

    Till det sämre

    Det enskilt sämsta beslutet denna regering tagit var att INTE stänga gränserna DIREKT år 2015.

    Den senfärdigheten är det enskilda beslut som kommer att negativt påverka Sverige mest under det kommande seklet - och för förmodligen för all framtid.
    Du får närmare beskriva hur vidöppna gränser till stängda gränser (även om det beslutades om senare än vissa tyckte) vara en förändring till det sämre?

    Reinfeldts-regeringens sparande på rättsväsendet var knappast heller något som var bättre och vi ser ju följderna av det nu.

    Eller Reinfeldts-regeringens beslut om invandring av arbetskraft som vi inte har brist på.

    Det är lätt att gnälla på s att de gör för lite, men m's politik var i precis motsatt riktning till att göra något åt dessa problem.
    Regeringen Reinfeldt var den för landet mest skadliga regering vi troligen någonsin haft. Den politiken kommer vi att få lida av i flera decennier och oräkneliga mandatperioder.
    Hur usel man än tycker att Löven och s/mp-regeringen än är så är den inte i närheten av att bräcka Reinfeldt.

    Jag kan slå vad om att m sedan kommer att gnälla över ökade utgifter och att de tänker spara... tacka fan (Reinfeldt heter han) för att kostnaderna drar iväg för att komma till rätta med all dynga vår förra regeringen lämnade efter sig.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?